Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Odin Fauskevåg

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Odin Fauskevåg

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk og livslang læring

odin.fauskevag@ntnu.no
73591964 Paviljong A, 211, Dragvoll, Loholt allé 85, Paviljong B
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Eg nærmar meg pedagogiske problemstillingar frå eit filosofisk ståstad der danning, anerkjenning, sensibilitet og normativitet er sentrale omgrep. Utgangspunktet mitt er mellom anna Hegel, Kant, Arendt, Skjervheim og nyare lesingar av dei. Med utgangspunkt i desse perspektiva forsøker eg å belyse pedagogiske omgrep og fenomen som kompetanse, digital teknologi, demokrati, subjektivitet og danning.  

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2023

  • Fauskevåg, Odin. (2023) Fagidioti og framandgjering. Morgenbladet
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2023) Det eksistensielle i klasserommet. Bedre Skole
    Fagartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2023) Hva slags kunnskap er kompetanse?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2023) KI, REL og KRLE - Eksistensielle spørsmål i algoritmens tidsalder. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge
    Fagartikkel

2022

  • Fauskevåg, Odin. (2022) Vil læreplanen bidra til danning av elevane?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2022) Er dagens læreplan god nok?.
    Kronikk
  • Fauskevåg, Odin. (2022) Skjermtid er eit eksistensielt spørsmål. Morgenbladet
    Leserinnlegg

2021

  • Fauskevåg, Odin. (2021) Kva er teknikken si pedagogiske grense?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2021) Danning må ha mennesket som mål. Morgenbladet
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2021) Har psykologien fasiten om gaming?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Leserinnlegg

2020

  • Fauskevåg, Odin. (2020) Dugnad, danning og kompetanse i skolen. Dag og Tid
    Leserinnlegg

2019

  • Fauskevåg, Odin. (2019) Å leve eit djupt liv - subjektiv sjølvinnsikt og kompetanse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2019) Gaming og meining. VG : Verdens gang
    Leserinnlegg

2018

  • Fauskevåg, Odin. (2018) Politikk eller provokasjon?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Leserinnlegg
  • Firing, Kristian; Skarsvåg, Kåre Inge; Fauskevåg, Odin. (2018) Theatre in Military Education: Play and Reality.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2018) Bidreg digital teknologi til danning?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Firing, Kristian; Fauskevåg, Odin. (2018) Human Interaction: A Mood-Based Perspective.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2018) Utan mobil trur eg elevane vil vere meir tilstades, for kvarandre og i undervisninga. Adresseavisen
    Leserinnlegg

2017

  • Nilssen, Vivi Lisbeth; Enge, Ole; Fauskevåg, Odin; Fjørtoft, Henning; Haugan, Jan Arvid; Klemp, Torunn. (2017) Forskningsdeltakeres stemmer fra barnehage til lærerutdanning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Leder

2016

  • Fauskevåg, Odin. (2016) Nasjonale prøver i lesing – eit godt mål på leseferdigheit?. FoU i praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2016) Lesing som anerkjennelse – den manglende dimensjonen i PISAs begrep om leseferdighet. Studier i Pædagogisk Filosofi
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Fauskevåg, Odin. (2014) Ansvar for eiga læring. Dag og Tid
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2014) Skjervheim i dag. Bedre Skole
    Fagartikkel

2013

  • Fauskevåg, Odin. (2013) Grunnproblem i Skjervheims pedagogiske filosofi.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2013) Testregimet trugar danning. Klassekampen
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2013) Kant - Fridom gjennom fornuft.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Fauskevåg, Odin. (2012) Miljø og moral. Dagbladet
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2012) Danning og ånd: Ei utarbeiding av omgrepet danning frå Hegels filosofi. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181 (2012:297)
    Doktorgradsavhandling

2009

  • Fauskevåg, Odin. (2009) Når grunnfjellet vaklar : Danning og dialog i "Filosofiske undersøkingar".
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2006

  • Fauskevåg, Odin. (2006) Det paradoksale i gode handlinger. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora
    Populærvitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Fauskevåg, Odin. (2023) Fagidioti og framandgjering. Morgenbladet
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2023) Det eksistensielle i klasserommet. Bedre Skole
    Fagartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2023) KI, REL og KRLE - Eksistensielle spørsmål i algoritmens tidsalder. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge
    Fagartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2022) Vil læreplanen bidra til danning av elevane?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2022) Er dagens læreplan god nok?.
    Kronikk
  • Fauskevåg, Odin. (2022) Skjermtid er eit eksistensielt spørsmål. Morgenbladet
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2021) Danning må ha mennesket som mål. Morgenbladet
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2021) Har psykologien fasiten om gaming?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2020) Dugnad, danning og kompetanse i skolen. Dag og Tid
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2019) Gaming og meining. VG : Verdens gang
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2018) Politikk eller provokasjon?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2018) Utan mobil trur eg elevane vil vere meir tilstades, for kvarandre og i undervisninga. Adresseavisen
    Leserinnlegg
  • Nilssen, Vivi Lisbeth; Enge, Ole; Fauskevåg, Odin; Fjørtoft, Henning; Haugan, Jan Arvid; Klemp, Torunn. (2017) Forskningsdeltakeres stemmer fra barnehage til lærerutdanning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Leder
  • Fauskevåg, Odin. (2016) Nasjonale prøver i lesing – eit godt mål på leseferdigheit?. FoU i praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2016) Lesing som anerkjennelse – den manglende dimensjonen i PISAs begrep om leseferdighet. Studier i Pædagogisk Filosofi
    Vitenskapelig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2014) Ansvar for eiga læring. Dag og Tid
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2014) Skjervheim i dag. Bedre Skole
    Fagartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2013) Testregimet trugar danning. Klassekampen
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2012) Miljø og moral. Dagbladet
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2006) Det paradoksale i gode handlinger. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora
    Populærvitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Fauskevåg, Odin. (2023) Hva slags kunnskap er kompetanse?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2021) Kva er teknikken si pedagogiske grense?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2019) Å leve eit djupt liv - subjektiv sjølvinnsikt og kompetanse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Firing, Kristian; Skarsvåg, Kåre Inge; Fauskevåg, Odin. (2018) Theatre in Military Education: Play and Reality.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2018) Bidreg digital teknologi til danning?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Firing, Kristian; Fauskevåg, Odin. (2018) Human Interaction: A Mood-Based Perspective.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2013) Grunnproblem i Skjervheims pedagogiske filosofi.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2013) Kant - Fridom gjennom fornuft.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2009) Når grunnfjellet vaklar : Danning og dialog i "Filosofiske undersøkingar".
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Fauskevåg, Odin. (2012) Danning og ånd: Ei utarbeiding av omgrepet danning frå Hegels filosofi. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181 (2012:297)
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • PED2900 - Bacheloroppgave i pedagogikk
  • PED3616 - Mediedanning og mediepedagogikk
  • PED3614 - Pedagogisk grunnlagstenkning
  • PED2005 - Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
  • PED1005 - Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
  • PED3013 - Pedagogiske forskningsmetoder
  • PED1001 - Pedagogisk filosofi og idéhistorie

Formidling

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2025) Human agency and the Bildung of emotions. Nera Conference 2025 , University of Helsinki 2025-03-04 - 2025-03-07

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2024) Will competence-based curriculums lead to Bildung, or does processes of Bildung require a different form of knowledge?. NERA 2024 , Malmö 2024-03-06 - 2024-03-08

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2023) Skjervheim og det eksistensielle. Hareid-seminaret , Hareid 2023-05-11 - 2023-05-13

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2019) Eit grunproblem med Skjervheims pedagogiske filosofi. Hareidsymposiet 2019 2019-05-06 - 2019-05-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2019) Education In An Era Of Risk: Bildung Or Competence?. ECER 2019 2019-09-03 - 2019-09-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2019) Mobile phones in school – digital Bildung and the world as a normative space. NERA 2019 2019-03-06 - 2019-03-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2019) The difference between competence and Bildung - knowledge as unity with the world. NERA 2019 2019-03-06 - 2019-03-08

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2018) Følelsar og pedagogikk i romantikken og dagens læreplan. Den sjuende nordiske utdanningshistoriske konferansen , Trondheim 2018-09-19 - 2018-09-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2018) Opponent (andre) på L.P.S Torjussens ph.d. avhanding "Foreningen av visdom og veltalenhet - utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault". Opposisjon på disputas , UiB 2018-06-14 - 2018-06-14

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2017) Putting yourself at risk – Bildung and social media. NERA 2017 2017-03-23 - 2017-03-25

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2015) Reading as Recognition - A Missing Moral dimension in Measuring Reading Literacy in Test Programs like PISA. ECER 2015 2015-09-08 - 2015-09-11

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2014) Educating the moral dimension of climate change. NERA 42nd Congress , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2012) Folk, elite og fellesskap: pedagogiske temaer innen G. W. F. Hegel sin dannelsestenkning. Prøveforelesing 2012-11-23 -

2011

  • Faglig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2011) Danning og vondskap. Fagdag Pedagogisk institutt 2011 2011-10-26 -

2009

  • Faglig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2009) Kjærleik som filosofisk problem. Fagdag Pedagogisk institutt 2010 2009-10-23 -

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo