Elin Bø Morud
Om
Leder for NTNU KOMPiS ved SU fakultetet og leder for skolebasert kompetanseutvikling ved Institutt for lærerutdanning.
KOMPiS er NTNUs tverrfakultære enhet for videreutdanning rettet mot skolesektoren: Kompetanse i skolen (KOMPiS).
Diverse verv
Medlem i det offentlige Utvalg om etter- og videreutdanning for lærere og andre ansatte i barnehage og skole. Utvalget er opprettet av Kunnskapsdepartementet og ledes av Sølvi Mausethagen.
NTNU/SUs representant i Trøndelags samarbeidsforum for Dekom og Kompetanseløftet for spes.ped. og inkluderende praksis v/Statsforvalteren.
Regionkoordinator for etter- og videreutdaning i LU-region Midt-Norge (LU-5)
Leder for SAFO for videregående skole (Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland og Troms/Finnmark) og SAFO Nettverk Nordmøre .
NTNUs representant i samarbeidsforum hos Statsforvaltereni Møre og Romsdal.
NTNUs representant i fylkeskommunens referansegruppe for kompetanseplan og referansegruppe for desentralisert kompetanseutvikling.
Medlem av koordineringsgruppa for Nettverk Nordmøre
Prosjekter:
Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering, SKUV. Samarbeid mellom NTNU/ILU og Trøndelag fylkeskommune. Periode 2016 - 2020.
School adoption in teacher education, SATE. Samarbeidsprosjekt mellom NTNU, Universitetene i Weingarten og Flensburg (Tyskland), Syddansk universitet (Danmark) og Penza Universitet (Russland). Periode 2016-2019.
Ungdomstrinn i Utvikling. Nasjonalt prosjekt, hvor en gruppe fra tidl. PLU/NTNU deltok som utviklingspartnere for skoler i daværende Sør-Trøndelag fylke. Periode 2013-2017.
Publikasjoner
2022
-
Morud, Elin Bø;
Rokkones, Klara.
(2022)
Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i yrkesfagene.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Morud, Elin Bø;
Hansen, Kari;
Rokkones, Klara;
Firing, Kristian.
(2022)
Innledning. Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Innledning
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Morud, Elin Bø;
Hansen, Kari;
Rokkones, Klara;
Firing, Kristian.
(2022)
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Universitetsforlaget. 2022. ISBN 978-82-15-04925-0.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2021
-
Amdal, Arne Kristian;
Morud, Elin Bø.
(2021)
Skriveoppgaver i matematikk.
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning.
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Morud, Elin Bø.
(2021)
Assessment decision-making in vocational education and training.
Studia Paedagogica.
volum 26 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Morud, Elin Bø;
Rokkones, Klara;
Hansen, Marit Engum;
Tvetene, Mariann.
(2021)
Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag.
Yrke.
Faglig artikkel
2020
-
Merket, Monika;
Morud, Elin Bø.
(2020)
School Adoption 2.0. A New Practice Model for Teacher Education at the Norwegian University of Science and Technology.
School adoption in teacher education. Increasing pre-service teachers' responsibility during practice..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Morud, Elin Bø;
Rokkones, Klara.
(2020)
Deling av kunnskap og kompetanse er ingen selvfølge for deltakere i Yrkesfaglærerløftet.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
volum 5 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Rokkones, Klara;
Dahlback, Jorunn;
Goldmann, Ingrid;
Utvær, Britt Karin Støen;
Grøm, Audun;
Midjo, Arne;
Halse, Karl Henning;
Kahrs, Magnus Strøm;
Kamsvåg, Ingeborg Olaug;
Morud, Elin Bø;
Tangen, Sonia;
Gaertner, Charlotte;
Grimstad, Sigmund.
(2020)
Fremtidens yrkesfaglærerutdanning ved NTNU. Delrapport 1 og 2.
2020.
Rapport
2019
-
Morud, Elin Bø;
Engvik, Gunnar.
(2019)
Skolebasert videreutdanning for praksislærere Utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen gjennom bruk av «Lesson Study»? En case fra praksislærerutdanningen ved én av NTNUs universitetsskoler.
Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis.
Vitenskapelig artikkel
-
Morud, Elin Bø;
Rokkones, Klara;
Hansen, Marit Engum;
Tvetene, Mariann.
(2019)
Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister.
Yrke.
Faglig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Amdal, Arne Kristian;
Morud, Elin Bø.
(2021)
Skriveoppgaver i matematikk.
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning.
Vitenskapelig artikkel
-
Fjørtoft, Henning;
Morud, Elin Bø.
(2021)
Assessment decision-making in vocational education and training.
Studia Paedagogica.
volum 26 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Morud, Elin Bø;
Rokkones, Klara;
Hansen, Marit Engum;
Tvetene, Mariann.
(2021)
Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag.
Yrke.
Faglig artikkel
-
Morud, Elin Bø;
Rokkones, Klara.
(2020)
Deling av kunnskap og kompetanse er ingen selvfølge for deltakere i Yrkesfaglærerløftet.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
volum 5 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Morud, Elin Bø;
Engvik, Gunnar.
(2019)
Skolebasert videreutdanning for praksislærere Utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen gjennom bruk av «Lesson Study»? En case fra praksislærerutdanningen ved én av NTNUs universitetsskoler.
Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis.
Vitenskapelig artikkel
-
Morud, Elin Bø;
Rokkones, Klara;
Hansen, Marit Engum;
Tvetene, Mariann.
(2019)
Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister.
Yrke.
Faglig artikkel
Bøker
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Morud, Elin Bø;
Hansen, Kari;
Rokkones, Klara;
Firing, Kristian.
(2022)
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Universitetsforlaget. 2022. ISBN 978-82-15-04925-0.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Morud, Elin Bø;
Rokkones, Klara.
(2022)
Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i yrkesfagene.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Morud, Elin Bø;
Hansen, Kari;
Rokkones, Klara;
Firing, Kristian.
(2022)
Innledning. Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Innledning
-
Merket, Monika;
Morud, Elin Bø.
(2020)
School Adoption 2.0. A New Practice Model for Teacher Education at the Norwegian University of Science and Technology.
School adoption in teacher education. Increasing pre-service teachers' responsibility during practice..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Rokkones, Klara;
Dahlback, Jorunn;
Goldmann, Ingrid;
Utvær, Britt Karin Støen;
Grøm, Audun;
Midjo, Arne;
Halse, Karl Henning;
Kahrs, Magnus Strøm;
Kamsvåg, Ingeborg Olaug;
Morud, Elin Bø;
Tangen, Sonia;
Gaertner, Charlotte;
Grimstad, Sigmund.
(2020)
Fremtidens yrkesfaglærerutdanning ved NTNU. Delrapport 1 og 2.
2020.
Rapport