Einar Sundsdal
Om
Publikasjoner
2022
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Skolen - et sted å leke?.
Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Skolens mangel på mening.
Adressavisen.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Å være et ugagns menneske.
Barnehagefolk.
Faglig artikkel
2021
-
Sundsdal, Einar;
øksnes, maria.
(2021)
Hva mener vi med lek i skolen?.
Adressavisen.
Leserinnlegg
-
Sundsdal, Einar.
(2021)
Lederartikkel til temaseksjon (Pedagogikk og kritikk).
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
volum 7.
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
Et tidsskrift for kritikk, åpenhet og undring.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
volum 7.
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
Play and the Pedagogical Apparatus.
Play and Democracy: Philosophical Perspectives.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
The Value of Play in Education.
Oxford Research Encyclopedia of Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2020)
Er det plass til barnas lek i skolen?.
Avisa Vårt land.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2020)
Lek i fritidshem.
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars;
Nome, Dag Øystein;
Evenshaug, Trude.
(2020)
La skolen etter Coronaviruset bli en lek.
VG : Verdens gang.
Kronikk
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2020)
Barns lek i skolen.
Fagbokforlaget. 2020. ISBN 978-82-450-3438-7.
Vitenskapelig monografi
2019
-
Sundsdal, Einar.
(2019)
Problematiske program.
Første steg.
Anmeldelse
-
Volckmar, Nina;
Sundsdal, Einar.
(2019)
Notes from the Editors.
Nordic Journal of Educational History.
volum 6 (2).
Leder
2018
-
Sundsdal, Einar.
(2018)
Om barns læring.
Fagsnakk.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
"...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning.
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi.
Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202602567.
Lærebok
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Lekens egenverdi i ny rammeplan.
Første steg.
Faglig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Ny kunnskap om lekens begrunnelse.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Leserinnlegg
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift.
volum 30 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!.
Første steg.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep.
Barn og deres voksne.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Haugen, Cecilie.
(2018)
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 978-82-02-50363-5.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2017
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Barnehagelæreren i filosofenes lys.
Første steg.
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Filosofi og barnehageliv.
Første steg.
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Pedagogikk på barnas premisser.
Bedre Skole.
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å stille feil spørsmål i lekforskningen.
Dansk pædagogisk tidsskrift.
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å verdsette barns lek.
Barndom i barnehage: Lek.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2017)
Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde.
2017. ISBN 978-91-7741-007-2.
Lærebok
2016
-
Sundsdal, Einar.
(2016)
En venn kan ikke være perkfekt.
Første steg.
Faglig artikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2016)
Foreldre - barn.
Pedagogiske fenomener. En innføring.
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
Pædagogik i dagtilbud.
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Lek – det som gör livet värt att leva.
Lek på rätt väg? — På spaning efter leken.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Lekelykke i barnehagen.
Barnehagefolk.
Faglig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars.
(2016)
Fremtidens skole. Leder.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
volum 2 (3).
Leder
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2016)
Barndom i barnehagen: Læring.
Cappelen Damm Akademisk. 2016. ISBN 9788202473860.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2016)
"Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen.
Barndom i barnehagen: Læring.
Faglig kapittel
2015
-
Sundsdal, Einar.
(2015)
Barns vennskap med andre.
Barndom i barnehage: Vennskap.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Heldagsskolen kan true barnets frie lek.
Vårt land.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Klassledning och barnperspektivet.
Venue: Populärvetenskaplig tidskrift för forskning om skola och förskola.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
Pædagogik i dagtilbud (iBog).
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Mye bra om kritikk. Bokanmeldelse av "Profesjon og kritikk" redigert av B. A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem.
Første steg.
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Til forsvar for barns spontane lek.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
volum 1.
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Ubehaget i den dialogiske kulturen: Om misforståelser og bommerter i forskningsprosessen.
Metodefestival og øyeblikksrealisme: -eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars.
(2015)
Leder (9. april 2015).
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Leder
2014
-
Sundsdal, Einar.
(2014)
Er vi økonomiske monstre? Å fremme kjærlighet til naturen - eller hvordan snakker vi om barn i barnehagen.
Harvest : Mennesket & naturen.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Barns rett til lek i pedagogikkens tidsalder.
Utdanning.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Disiplinert demokrati.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Nymoralisme i norsk pedagogikk.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Kanestrøm, Endre;
Taraldsen, Eldar.
(2014)
Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer".
2014. ISBN 978-82-998563-6-2.
Populærvitenskapelig bok
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2014)
Barns rett til lek er truet.
Årstidsbrevet.
Kronikk
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2014)
Lek - det som gjør livet verdt å leve!.
På spor etter lek.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Et større fellesskap av sjeler. Replikk til Anders Burman.
Utbildning och Demokrati.
volum 22 (2).
Short communication
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
John Stuart Mill - Dannelse gjennom frihet og følelser.
Danningens filosofihistorie.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Mennesket er ikke skaperverkets krone.
Danning i barnehagen : perspektiver og muligheter.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Naturalistisk humanisme - bidrag til et pedagogisk standpunkt.
Akademika forlag. 2013. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (176).
Doktorgradsavhandling
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Richard Rorty - Med håp om en bedre fremtid.
Danningens filosofihistorie.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2013)
Barns rett til lek er truet.
Dagsavisen.
Kronikk
2012
-
Sundsdal, Einar.
(2012)
'Danning nedenfra'.
Folkehøgskolen.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2012)
Danning nedenfra.
Salongen : Nettstedet for filosofi og idéhistorie.
Kronikk
2011
-
Sundsdal, Einar.
(2011)
Danning som naturgave.
Nye stemmer i norsk pedagogisk humanioraforskning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2011)
Om skrift, stemme og nærvær. Jacques Derridas lesning av Ferdinand de Saussures Course in General Linguistics.
Humaniorastudier i pedagogikk. Pedagogisk filosofi og historie.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Strand, Torill.
(2011)
Reality is catching up with me : empirical knowledge and philosophy of education.
Nordic Studies in Education.
volum 31 (2).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Skolens mangel på mening.
Adressavisen.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Å være et ugagns menneske.
Barnehagefolk.
Faglig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
øksnes, maria.
(2021)
Hva mener vi med lek i skolen?.
Adressavisen.
Leserinnlegg
-
Sundsdal, Einar.
(2021)
Lederartikkel til temaseksjon (Pedagogikk og kritikk).
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
volum 7.
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
Et tidsskrift for kritikk, åpenhet og undring.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
volum 7.
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2020)
Er det plass til barnas lek i skolen?.
Avisa Vårt land.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars;
Nome, Dag Øystein;
Evenshaug, Trude.
(2020)
La skolen etter Coronaviruset bli en lek.
VG : Verdens gang.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2019)
Problematiske program.
Første steg.
Anmeldelse
-
Volckmar, Nina;
Sundsdal, Einar.
(2019)
Notes from the Editors.
Nordic Journal of Educational History.
volum 6 (2).
Leder
-
Sundsdal, Einar.
(2018)
Om barns læring.
Fagsnakk.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Lekens egenverdi i ny rammeplan.
Første steg.
Faglig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Ny kunnskap om lekens begrunnelse.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Leserinnlegg
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift.
volum 30 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!.
Første steg.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Barnehagelæreren i filosofenes lys.
Første steg.
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Filosofi og barnehageliv.
Første steg.
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar.
(2017)
Pedagogikk på barnas premisser.
Bedre Skole.
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å stille feil spørsmål i lekforskningen.
Dansk pædagogisk tidsskrift.
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2016)
En venn kan ikke være perkfekt.
Første steg.
Faglig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Lekelykke i barnehagen.
Barnehagefolk.
Faglig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars.
(2016)
Fremtidens skole. Leder.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
volum 2 (3).
Leder
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Heldagsskolen kan true barnets frie lek.
Vårt land.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Klassledning och barnperspektivet.
Venue: Populärvetenskaplig tidskrift för forskning om skola och förskola.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Mye bra om kritikk. Bokanmeldelse av "Profesjon og kritikk" redigert av B. A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem.
Første steg.
Anmeldelse
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Til forsvar for barns spontane lek.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
volum 1.
Vitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Løvlie, Lars.
(2015)
Leder (9. april 2015).
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Leder
-
Sundsdal, Einar.
(2014)
Er vi økonomiske monstre? Å fremme kjærlighet til naturen - eller hvordan snakker vi om barn i barnehagen.
Harvest : Mennesket & naturen.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Barns rett til lek i pedagogikkens tidsalder.
Utdanning.
Kronikk
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2014)
Barns rett til lek er truet.
Årstidsbrevet.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Et større fellesskap av sjeler. Replikk til Anders Burman.
Utbildning och Demokrati.
volum 22 (2).
Short communication
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2013)
Barns rett til lek er truet.
Dagsavisen.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2012)
'Danning nedenfra'.
Folkehøgskolen.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar.
(2012)
Danning nedenfra.
Salongen : Nettstedet for filosofi og idéhistorie.
Kronikk
-
Sundsdal, Einar;
Strand, Torill.
(2011)
Reality is catching up with me : empirical knowledge and philosophy of education.
Nordic Studies in Education.
volum 31 (2).
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2020)
Barns lek i skolen.
Fagbokforlaget. 2020. ISBN 978-82-450-3438-7.
Vitenskapelig monografi
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi.
Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202602567.
Lærebok
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Haugen, Cecilie.
(2018)
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 978-82-02-50363-5.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2017)
Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde.
2017. ISBN 978-91-7741-007-2.
Lærebok
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2016)
Barndom i barnehagen: Læring.
Cappelen Damm Akademisk. 2016. ISBN 9788202473860.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria;
Kanestrøm, Endre;
Taraldsen, Eldar.
(2014)
Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer".
2014. ISBN 978-82-998563-6-2.
Populærvitenskapelig bok
Del av bok/rapport
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2022)
Skolen - et sted å leke?.
Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
Play and the Pedagogical Apparatus.
Play and Democracy: Philosophical Perspectives.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2021)
The Value of Play in Education.
Oxford Research Encyclopedia of Education.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2020)
Lek i fritidshem.
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
"...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning.
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2018)
Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep.
Barn og deres voksne.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2017)
Om å verdsette barns lek.
Barndom i barnehage: Lek.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2016)
Foreldre - barn.
Pedagogiske fenomener. En innføring.
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
Pædagogik i dagtilbud.
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2016)
Lek – det som gör livet värt att leva.
Lek på rätt väg? — På spaning efter leken.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2016)
"Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen.
Barndom i barnehagen: Læring.
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar.
(2015)
Barns vennskap med andre.
Barndom i barnehage: Vennskap.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver.
Pædagogik i dagtilbud (iBog).
Faglig kapittel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2015)
Ubehaget i den dialogiske kulturen: Om misforståelser og bommerter i forskningsprosessen.
Metodefestival og øyeblikksrealisme: -eksperimenterende kvalitative forskningspassasjer.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Disiplinert demokrati.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar;
Øksnes, Maria.
(2014)
Nymoralisme i norsk pedagogikk.
Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Øksnes, Maria;
Sundsdal, Einar.
(2014)
Lek - det som gjør livet verdt å leve!.
På spor etter lek.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
John Stuart Mill - Dannelse gjennom frihet og følelser.
Danningens filosofihistorie.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Mennesket er ikke skaperverkets krone.
Danning i barnehagen : perspektiver og muligheter.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Richard Rorty - Med håp om en bedre fremtid.
Danningens filosofihistorie.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2011)
Danning som naturgave.
Nye stemmer i norsk pedagogisk humanioraforskning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sundsdal, Einar.
(2011)
Om skrift, stemme og nærvær. Jacques Derridas lesning av Ferdinand de Saussures Course in General Linguistics.
Humaniorastudier i pedagogikk. Pedagogisk filosofi og historie.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Sundsdal, Einar.
(2013)
Naturalistisk humanisme - bidrag til et pedagogisk standpunkt.
Akademika forlag. 2013. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (176).
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
Formidling
2022
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2022) Lek og læring i barnehage og skole. Fagdag Trondheim kommune . Trondheim kommune; Trondheim. 2022-08-19.
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2022) Pedagogiske tradisjoner. WorkshopTrondheim kommune/NTNU/DMMH ; 2022-11-10.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Forskningsetikk i innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle. CeDif forskningsseminar ; 2022-03-18.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) Skolen - et sted å leke?. CeDif forskningsseminar ; 2022-05-03.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2022) The Values of Play in Education. NERA conference . NERA; Reykjavik. 2022-06-01 - 2022-06-03.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. (2022) "It's complicated." Scheduled play. NERA conference . NERA; Reykjavik. 2022-06-01 - 2022-06-03.
-
Faglig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Smeby, Kristine Warhuus; Olaussen, Ingvild Olsen; Svensson, Helene Berntsen. (2022) Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov. Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov. ; 2022-11-10.
2019
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2019) Colonization of play?. The fifth biennial Philosophy at Play conference ; Prague. 2019-06-24 - 2019-06-26.
2018
-
IntervjuHeie, Magnus; Sundsdal, Einar. (2018) Open Access-tidsskrift med kritisk blikk på det pedagogiske forskningsområdet. Fagsnakk.no [Internett]. 2018-09-18.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2018) Lek og det lykkelige liv. Lars Løvlie 80 år . Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo; Oslo. 2018-10-12 - 2018-10-12.
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2018) Lekens egenverdi og nytterverdi. Lek og barneliv . CappelenDamm Akademisk; 2018-03-15 - 2018-03-15.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Fra oppdragelse til læring i barnehagen. Den sjuende nordiske utdanningshistoriske konferansen . Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU; Trondheim. 2018-09-19 - 2018-09-20.
-
Populærvitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehage og skole. Friminutt: Universitetsbiblioteket NTNU ; 2018-12-05 - 2018-12-05.
-
IntervjuTverrå Løkås, Mariell; Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Forfatterne kommer med et høyt og tydelig varsko på lekens vegne. Barnehage.no [Fagblad]. 2018-09-25.
2017
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2017) Friendship among children - a phenomenological perspective. The 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA) . NERA; København. 2017-03-23 - 2017-03-25.
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2017) Tavleundervisning. NTNU SU Fakultetets utdanningskonferanse 2017 . NTNU SU-fakultetet; 2017-09-02 - 2017-09-03.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Barnet og læreplanen. Norsk lærerutdanning 2017. Barneperspektiv i nordisk pedagogikk- og barne/ungdomsforskning . NTNU; 2017-11-30 - 2017-11-30.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) In defense of the intrinsic value of children`s play. 27th ICCP World Play Conference Researching Play . International Council for Children's Play (ICCP); Vilnius. 2017-06-15 - 2017-06-17.
2015
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2015) Barneperspektivet og klasseledelse. FOU-julelønsj . FLT; Rotvoll. 2015-12-15 - 2015-12-15.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2015) Dannelse og den naturalistiske vending. FoU i praksis ; Trondheim. 2015-04-09 - 2015-04-10.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2015) Danning og lek i et naturalistisk-humanistisk perspektiv. NATUR - DANNING - LEK . Anne Stokke, Uit Det arktiske universitet; 2015-10-14 - 2015-10-14.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2015) John Deweys begrep om respekt for naturen. NATUR - DANNING - LEK . Anne Stokke, UIT Det arktiske universitet; Alta. 2015-10-14 - 2015-10-14.
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2015) Leken setter fremtiden fri. På spor etter lek - nye perspektiver på lek i det moderne samfunn . Utdanningsforbundet; Trondheim. 2015-11-12 - 2015-11-12.
-
Faglig foredragSundsdal, Einar. (2015) Vennskap med andre. Ny kunnskap om vennskap i barnehagen . Utviklingsforum; Oslo. 2015-11-19 - 2015-11-19.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Classroom managment and democracy for education - it won't work!. NERA 2015 - Marketisation and Differentiation in Education . Nordic Educational Research Association; Gøteborg. 2015-03-04 - 2015-03-06.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Froebel’s idea of play – a hermeneutical challenge. NERA 2015 - Marketisation and Differentiation in Education . Nordic Educational Research Association; Gøteborg. 2015-03-04 - 2015-03-06.
-
Faglig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Heldagsskolen og barneperspektivet. Seminar om heldagsskolen . Utdanningspolitisk utvalg i Utdanningsforbundet; Oslo. 2015-05-27 - 2015-05-27.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2015) Praksishypotesen og lekens egenverdi i pedagogikkens tidsalder. FoU i praksis ; Trondheim. 2015-04-09 - 2015-04-10.
2014
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2014) Education for sustainable development - a Dewean reorientation. NERA 42nd Congress . Nordisk foreninng for pedagogisk forskning; Lillehammer. 2014-03-05 - 2014-03-07.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Classroom management and democracy in education - a critical discussion. NERA 42nd Congress . Nordisk foreninng for pedagogisk forskning; Lillehammer. 2014-03-05 - 2014-03-07.
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2014) Play is what makes life worth living. NERA 42nd Congress . Nordisk foreninng for pedagogisk forskning; Lillehammer. 2014-03-05 - 2014-03-07.
2013
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2013) Naturalistisk dannelse - betydning, muligheter og pedagogisk praksis. Prøveforelesning for graden ph.d . Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo; Oslo. 2013-06-27 - 2013-06-27.
-
IntervjuSundsdal, Einar; Firing Lunde, Anders. (2013) Et lite stykke natur. Morgenbladet [Avis]. 2013-07-26.
-
IntervjuSundsdal, Einar; Jonassen, Trine. (2013) Naturlig danning. Barnehage.no Medlemsmagasin for PBL [Avis]. 2013-11-01.
-
Populærvitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Ansvar og dannelse i barnehagen. Foredrag . Blåbæråsen barnehage; Lillesand. 2013-11-14.
-
Populærvitenskapelig foredragSundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2013) Danning sett i lys av barnehagens samfunnsmandat og samfunnets krav om effektivitet og utbytte av utdanningen. Pedagogisk debattforum . Utdanningsforbundet (Lillesand); Lillesand. 2013-11-13.
2009
-
Vitenskapelig foredragSundsdal, Einar. (2009) Revising Subjectivity: Final Vocabularies and Pragmatist Notions. Annual Meeting of the Philosophy of Education Society of Australasia . PESA; Honolulu. 2009-12-03 - 2009-12-06.