Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Berit Bungum

Berit Bungum

Professor
Institutt for fysikk
Fakultet for naturvitenskap

berit.bungum@ntnu.no
73591881 Skolelaboratoriet, Realfagbygget Gløshaugen, Trondheim, C2-118
Om Publikasjoner Formidling

Om

Berit Bungum har bakgrunn i fysikk og er Professor i realfagsdidaktikk ved Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi. Skolelaboratoriet er et bindeledd mellom realfagene ved NTNU og skolen, og arbeider tett med skoler og lærere i realfag i våre prosjekter. Forskning kombineres derfor med utvikling i skoler og kompetanseheving for lærere.

 

Prosjekter

Berit Bungum er prosjektleder for 

  • KreTek - kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. Her samarbeider forskere og lærere om utvikling av undervisningsprosjekter for ungdomstrinnet som kombinerer  programmering med kreativitet og læring i naturfag, teknologi og matematikk. Vi arbeider også med utvikling av samarbeidsstrukturer og med hvordan elevenes kreativitet kan inngå i elevvurdering. KreTek har finansiering fra Norges Forskningsråd 2019-2022, og er et samarbeid mellom Trondheim Kommune og NTNU.

  • KlimaDidakt: Prosjektet involverer forskere ved NTNU og CICERO innen klimarelaterte områder i målrettet formidling til lærere og elever på ungdomstrinnet og videregående skole. Gjennom lærerkurs og forsker-elev-møter med skoleklasser bidrar prosjektet til bedre forståelse av klimaproblematikk og hvordan forskning kan bidra til å belyse og løse problemer knyttet til klimaendringer. KlimaDidakt har økonomisk støtte som formidlingsprosjekt i Norges Forskningsråd 2022-2023.

I samarbeid med Universitetet i Oslo og Naturfagsenteret har Berit Bungum også deltatt i prosjektet ReleKvant, som har forsket på elevers læring i kvantefysikk og relativitetsteori og utviklet læringsressurser for videregående skole. 

 

Undervisning

Undervisning er knyttet til kompetanseheving for lærere i naturfag, fysikk og teknologi, samt veiledning av master- og PhD-studenter i fysikkdidaktikk og naturfagdidaktikk.
Berit Bungum underviser også emnet RFEL3100, forskningsmetoder i matematikk- og realfagsdidaktikk, for studenter i lektorutdanning i realfag, og deler av PhD-emnet LOS8030 - Perspektiver i naturfag- og teknologididaktikk.
 

Kompetanseord

  • Fagdidaktikk
  • Forskningsmetode
  • Fysikkdidaktikk
  • Skolerettet fysikk
  • Teknologididaktikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Bungum, Berit; Berg, Ingeborg. (2022) Lærerressurser fra KreTek-prosjektet. NTNU - KreTek, Trondheim. 2022.
    Digitale læremidler
  • Bungum, Berit; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik. (2022) Kreativ teknologi i værstasjonprosjekt. Naturfag.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Mogstad, Erik. (2022) Building and programming a weather station: Teachers’ views on values and challenges in a comprehensive STEM project. Research in Science & Technological Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Selstø, Sølve. (2022) What do quantum computing students need to know about quantum physics?. European Journal of Physics. volum 43 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Vinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2022) Computational thinking as part of compulsory education: How is it represented in Swedish and Norwegian curricula?. Nordic Studies in Science Education. volum 18 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Gajic, Bojana; Rossing, Nils Kristian; Lyngvær, Eirik; Bungum, Berit. (2022) Design and build a smart lamp. Science in School.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Johansen, Astrid; Bungum, Berit. (2022) Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Johansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit. (2022) Incorporating creativity in science and mathematics teaching: Teachers’ views on opportunities and challenges. Nordic Studies in Science Education. volum 18 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Bungum, Berit. (2021) Nordic research and meeting points: Reflections on the NorDiNa symposium at NFSUN 2021. Science Education in the light of Global Sustainable Development: - trends and possibilities. Proceedings of the 13th Nordic Research Symposium on Science Education..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit; Sanne, Anders. (2021) Conditions for the Active Involvement of Teachers in a Design-Based Research Project. Designs for Learning. volum 13 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Selstø, Sølve. (2021) Quantum Computing vs. Physics: What do Quantum Computing Students Need to Know about Quantum Mechanics?. ERCIM News.
    Vitenskapelig artikkel
  • Lødding, Berit; Daus, Stephan; Reiling, Rune Borgan; Bungum, Berit; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie. (2021) Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). 2021. ISBN 978-82-327-0533-7. NIFU-rapport (20).
    Rapport
  • Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Teig, Nani; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor. (2021) Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole. Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Vinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2021) Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries?. Science Education in the light of Global Sustainable Development: - trends and possibilities. Proceedings of the 13th Nordic Research Symposium on Science Education..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2020

  • Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Bungum, Berit; Sølberg, Jan; Hammer Smedsrud, Jørgen; Vennerød-Diesen, Frida Felicia. (2020) Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). 2020. ISBN 978-82-327-0478-1. NIFU-rapport (20).
    Rapport
  • Mogstad, Erik; Bungum, Berit. (2020) Ski lifts, bowling balls, pipe system or waterfall? Lower secondary students' understanding of analogies for electric circuits. Nordic Studies in Science Education. volum 16 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Stavrum, Lars Rikard; Bungum, Berit; Persson, Rolf Jonas. (2020) “Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks. Nordic Studies in Science Education. volum 16 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2019) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. 2019. ISBN 978-82-02-62335-7.
    Lærebok
  • Huseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) Observation in quantum physics: challenges for upper secondary physics students in discussing electrons as waves. Physics Education. volum 54 (6).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lødding, Berit; Tellmann, Silje Maria; Bungum, Berit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Sølberg, Jan; Røsdal, Trude; Jarness, Vegard; Larsen, Even Hellan. (2019) Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen.Delrapport 2 Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). 2019. ISBN 978-82-327-0371-5. NIFU-rapport (1).
    Rapport

2018

  • Bungum, Berit. (2018) Science Inquiry as Part of Technological Design: A Case of School-Based Development in Norway. Professional Development for Inquiry-Based Science Teaching and Learning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics. Science Education. volum 102 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Light talking: Students’ reflections on the wave-particle duality for light in small-group discussions. Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives. XVIII IOSTE Symposium Book of Proceeding.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Vistnes, Arnt Inge; Bungum, Berit. (2018) What Is Light? Students’ Reflections on the Wave-Particle Duality of Light and the Nature of Physics. Science & Education. volum 27 (1-2).
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Bungum, Berit. (2017) A book that has stayed with me: Creating pathways. Physics Education. volum 52 (4).
    Anmeldelse
  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2017) Kvantesnakk: Korleis kan diskusjonar i smågrupper støtte elevar si læring?. Naturfag. volum 2017 (2).
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Esjeholm, Bjørn Tore; Bungum, Berit. (2017) Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?. Handbook of Technology Education.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2016

  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2016) Relativitetsteori og kvantefysikk i vgs: Forskning og utvikling av et skoleprosjekt. Fra Fysikkens Verden.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Henriksen, Ellen Karoline. (2016) Physics students' understanding of fundamental principles in quantum physics. Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2016) Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology. Insights from Research in Science Teaching and Learning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2016) Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 2 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Myhrehagen, Henning Vinjusveen; Bungum, Berit. (2016) ”From the cat’s point of view”: Upper secondary physics students’ reflections on Schrödinger’s thought experiment. Physics Education. volum 51:055009 (5).
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Sanne, Anders; Berge, Ola; Bungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine; Kluge, Anders; Kristensen, Tor Espen; Mørken, Knut Martin; Svorkmo, Anne-Gunn; Voll, Liv Oddrun. (2016) Teknologi og programmering for alle : En faggjennomgang med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016. 2016.
    Rapport

2015

  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bøe, Maria Vetleseter. (2015) ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research. Nordic Studies in Science Education. volum 11 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2015) Students’ use of the interactive whiteboard during physics group work. European Journal of Engineering Education. volum 40 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Bungum, Berit. (2014) Teknologi i praksis: Engasjerende prosjekter gir elevene erfaring med moderne energi- og skipsteknologi. Naturfag.
    Faglig artikkel
  • Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2014) Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools. Nordic Studies in Science Education. volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Manshadi, Saeed; Lysne, Dag Atle. (2014) Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. volum 45 (8).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Marion, Peter Van. (2014) Utforskende aktiviteter i naturfag: 22 praktiske ideer. 2014. ISBN 978-82-7923-068-7. Sl-serien (16).
    Rapport
  • Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas; Bøe, Maria Vetleseter. (2014) Relativity, quantum physics and philosophy in the upper secondary curriculum: Challenges, opportunities and proposed approaches. Physics Education. volum 49 (6).
    Vitenskapelig artikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2014) Engineering students’ use of the interactive whiteboard during physics group work. Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference).
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2013

  • Bungum, Berit. (2013) Making it work: How students can experience authentic science inquiry in design and technology projects. Inquiry in Science Education and Science Teacher Education.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit. (2013) Textbook images: How do they invite students into physics?. Physics Education. volum 48 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Esjeholm, Bjørn-Tore; Bungum, Berit. (2013) Design knowledge and teacher-student interactions in an inventive construction task. International Journal of Technology and Design Education. volum 23 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2013) A space for learning: how teachers benefit from participating in a professional community of space technology. Research in Science & Technological Education. volum 31 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2012) "Ingen kan bygge romferge alene" - Læreres utbytte av faglig etterutdanning innen romteknologi. Nordic Studies in Science Education. volum 8 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2011

  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2011) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. 2011. ISBN 978-82-7634-878-1.
    Lærebok

2010

  • Jørgensen, Eva Celine; Bungum, Berit. (2010) Wheels on Fire! Learning by inquiry in a technological context. NTNU / S-TEAM, Trondheim / Oslo. 2010.
    Multimediaprodukt
  • Rødseth, Silje; Bungum, Berit. (2010) Hva inspirerer til fysikkstudier? En undersøkelse av begynnerstudenter på fysikk. Nordic Studies in Science Education. volum 6 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2003

  • Jorde, Doris; Bungum, Berit. (2003) Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling. Gyldendal Akademisk. 2003. ISBN 82-05-31477-2.
    Vitenskapelig antologi
  • Rossing, Nils Kristian; Stefansson, Thórarinn; Bungum, Berit. (2003) Elektronikk for skolen. 2003. ISBN 82-7923026-2.
    Lærebok
  • Bungum, Berit. (2003) Teknologi - naturvitenskapens uekte barn? En slektsgranskning med undervisningsmessige konsekvenser. Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Vitenskapelige artikler

  • Bungum, Berit; Mogstad, Erik. (2022) Building and programming a weather station: Teachers’ views on values and challenges in a comprehensive STEM project. Research in Science & Technological Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Selstø, Sølve. (2022) What do quantum computing students need to know about quantum physics?. European Journal of Physics. volum 43 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Vinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2022) Computational thinking as part of compulsory education: How is it represented in Swedish and Norwegian curricula?. Nordic Studies in Science Education. volum 18 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Johansen, Astrid; Bungum, Berit. (2022) Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Johansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit. (2022) Incorporating creativity in science and mathematics teaching: Teachers’ views on opportunities and challenges. Nordic Studies in Science Education. volum 18 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Sanne, Anders. (2021) Conditions for the Active Involvement of Teachers in a Design-Based Research Project. Designs for Learning. volum 13 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Selstø, Sølve. (2021) Quantum Computing vs. Physics: What do Quantum Computing Students Need to Know about Quantum Mechanics?. ERCIM News.
    Vitenskapelig artikkel
  • Mogstad, Erik; Bungum, Berit. (2020) Ski lifts, bowling balls, pipe system or waterfall? Lower secondary students' understanding of analogies for electric circuits. Nordic Studies in Science Education. volum 16 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Stavrum, Lars Rikard; Bungum, Berit; Persson, Rolf Jonas. (2020) “Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks. Nordic Studies in Science Education. volum 16 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Huseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) Observation in quantum physics: challenges for upper secondary physics students in discussing electrons as waves. Physics Education. volum 54 (6).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics. Science Education. volum 102 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Vistnes, Arnt Inge; Bungum, Berit. (2018) What Is Light? Students’ Reflections on the Wave-Particle Duality of Light and the Nature of Physics. Science & Education. volum 27 (1-2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2016) Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 2 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bøe, Maria Vetleseter. (2015) ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research. Nordic Studies in Science Education. volum 11 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2015) Students’ use of the interactive whiteboard during physics group work. European Journal of Engineering Education. volum 40 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2014) Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools. Nordic Studies in Science Education. volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit; Manshadi, Saeed; Lysne, Dag Atle. (2014) Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. volum 45 (8).
    Vitenskapelig artikkel
  • Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas; Bøe, Maria Vetleseter. (2014) Relativity, quantum physics and philosophy in the upper secondary curriculum: Challenges, opportunities and proposed approaches. Physics Education. volum 49 (6).
    Vitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit. (2013) Textbook images: How do they invite students into physics?. Physics Education. volum 48 (5).
    Vitenskapelig artikkel
  • Esjeholm, Bjørn-Tore; Bungum, Berit. (2013) Design knowledge and teacher-student interactions in an inventive construction task. International Journal of Technology and Design Education. volum 23 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2013) A space for learning: how teachers benefit from participating in a professional community of space technology. Research in Science & Technological Education. volum 31 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2012) "Ingen kan bygge romferge alene" - Læreres utbytte av faglig etterutdanning innen romteknologi. Nordic Studies in Science Education. volum 8 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Rødseth, Silje; Bungum, Berit. (2010) Hva inspirerer til fysikkstudier? En undersøkelse av begynnerstudenter på fysikk. Nordic Studies in Science Education. volum 6 (1).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Bungum, Berit; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik. (2022) Kreativ teknologi i værstasjonprosjekt. Naturfag.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Gajic, Bojana; Rossing, Nils Kristian; Lyngvær, Eirik; Bungum, Berit. (2022) Design and build a smart lamp. Science in School.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bungum, Berit. (2017) A book that has stayed with me: Creating pathways. Physics Education. volum 52 (4).
    Anmeldelse
  • Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2017) Kvantesnakk: Korleis kan diskusjonar i smågrupper støtte elevar si læring?. Naturfag. volum 2017 (2).
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2016) Relativitetsteori og kvantefysikk i vgs: Forskning og utvikling av et skoleprosjekt. Fra Fysikkens Verden.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Myhrehagen, Henning Vinjusveen; Bungum, Berit. (2016) ”From the cat’s point of view”: Upper secondary physics students’ reflections on Schrödinger’s thought experiment. Physics Education. volum 51:055009 (5).
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Bungum, Berit. (2014) Teknologi i praksis: Engasjerende prosjekter gir elevene erfaring med moderne energi- og skipsteknologi. Naturfag.
    Faglig artikkel

Bøker

  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2019) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. 2019. ISBN 978-82-02-62335-7.
    Lærebok
  • Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Rolf Jonas; Renstrøm, Reidun. (2011) Fysikkdidaktikk. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. 2011. ISBN 978-82-7634-878-1.
    Lærebok
  • Jorde, Doris; Bungum, Berit. (2003) Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling. Gyldendal Akademisk. 2003. ISBN 82-05-31477-2.
    Vitenskapelig antologi
  • Rossing, Nils Kristian; Stefansson, Thórarinn; Bungum, Berit. (2003) Elektronikk for skolen. 2003. ISBN 82-7923026-2.
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Bungum, Berit. (2021) Nordic research and meeting points: Reflections on the NorDiNa symposium at NFSUN 2021. Science Education in the light of Global Sustainable Development: - trends and possibilities. Proceedings of the 13th Nordic Research Symposium on Science Education..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Teig, Nani; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor. (2021) Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole. Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Vinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2021) Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries?. Science Education in the light of Global Sustainable Development: - trends and possibilities. Proceedings of the 13th Nordic Research Symposium on Science Education..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit. (2018) Science Inquiry as Part of Technological Design: A Case of School-Based Development in Norway. Professional Development for Inquiry-Based Science Teaching and Learning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Light talking: Students’ reflections on the wave-particle duality for light in small-group discussions. Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives. XVIII IOSTE Symposium Book of Proceeding.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Esjeholm, Bjørn Tore; Bungum, Berit. (2017) Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?. Handbook of Technology Education.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Henriksen, Ellen Karoline. (2016) Physics students' understanding of fundamental principles in quantum physics. Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2016) Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology. Insights from Research in Science Teaching and Learning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2014) Engineering students’ use of the interactive whiteboard during physics group work. Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference).
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit. (2013) Making it work: How students can experience authentic science inquiry in design and technology projects. Inquiry in Science Education and Science Teacher Education.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Bungum, Berit. (2003) Teknologi - naturvitenskapens uekte barn? En slektsgranskning med undervisningsmessige konsekvenser. Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Rapport

  • Lødding, Berit; Daus, Stephan; Reiling, Rune Borgan; Bungum, Berit; Vika, Karl Solbue; Bergene, Ann Cecilie. (2021) Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). 2021. ISBN 978-82-327-0533-7. NIFU-rapport (20).
    Rapport
  • Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Bungum, Berit; Sølberg, Jan; Hammer Smedsrud, Jørgen; Vennerød-Diesen, Frida Felicia. (2020) Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). 2020. ISBN 978-82-327-0478-1. NIFU-rapport (20).
    Rapport
  • Lødding, Berit; Tellmann, Silje Maria; Bungum, Berit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Sølberg, Jan; Røsdal, Trude; Jarness, Vegard; Larsen, Even Hellan. (2019) Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen.Delrapport 2 Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). 2019. ISBN 978-82-327-0371-5. NIFU-rapport (1).
    Rapport
  • Sanne, Anders; Berge, Ola; Bungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine; Kluge, Anders; Kristensen, Tor Espen; Mørken, Knut Martin; Svorkmo, Anne-Gunn; Voll, Liv Oddrun. (2016) Teknologi og programmering for alle : En faggjennomgang med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016. 2016.
    Rapport
  • Bungum, Berit; Marion, Peter Van. (2014) Utforskende aktiviteter i naturfag: 22 praktiske ideer. 2014. ISBN 978-82-7923-068-7. Sl-serien (16).
    Rapport

Formidling

2022

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2022) Hva har vi oppnådd i KreTek og hvordan? Produkter og forskningsresultater. Lærere som drivkraft i utvikling. Avslutningsseminar for KreTek-prosjektet . KreTek; Trondheim. 2022-10-04 - 2022-10-04.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2022) Kreativ Teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. Skaperkonferanse Vitensenteret . Midtnorsk Vitensenter; Trondheim. 2022-02-16 - 2022-02-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2022) Kreativitet, programmering og lærerengasjement: Erfaringer fra utvikling og forsker-lærer-samarbeid. TekNaD-seminar 8.12 . TekNaD, Linköpings Universitet, campus Norrhöping; Norrköping. 2022-12-08 - 2022-12-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2022) The KreTek project at The Norwegian University of Science and Technology: Combining programming with students' creativity and learning in science and mathematics. The role of teachers in the project. Technology and creativity in science and mathematics education . NTNU - KreTek / Helsinki University; Helsinki. 2022-03-31 - 2022-03-31.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Lyngvær, Eirik. (2022) Å inkludere programmering i naturfag og matematikk med fokus på kreativitet. Webinar. Att utveckla STEM-undervisning på riktigt! Forskarsamtal om lärande och programmering . Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens did; Zoom. 2022-01-20 - 2022-01-20.
  • Faglig foredrag
    Lyngvær, Eirik; Bungum, Berit. (2022) Kreativitet, programmering og læring i realfagene på ungdomstrinnet. Naturfagkonferansen 2022 . Nasjonalt Senter for Naturfag i Opplæringen; Oslo. 2022-10-20 - 2022-10-20.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Selstø, Sølve; Bungum, Berit. (2022) When computer science meets quantum physics: What should education in quantum computing contain?. Fredagskollokvium . Institutt for Fysikk, NTNU; Trondheim. 2022-10-28 - 2022-10-28.

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2021) Discussant, NorDiNa symposium NFSUN 2021. NFSUN 2021 . VIA University College Aarhus; Aarhus. 2021-06-01 - 2021-06-02.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2021) Kort presentasjon av KreTek-prosjektet og utviklede undervisningsdesign. Programmering i realfag på ungdomstrinnet: Ressurser og kompetanseutvikling ; 2021-02-17 - 2021-02-17.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2021) Kreative prosjekter i matematikk og naturfag, eksempler fra KreTek-prosjektet. Programmering i naturfag, 5-10 . Universitetet i Sørøst-Norge; Zoom. 2021-04-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Mogstad, Erik; Lyngvær, Eirik; Wangen, Espen Standal; Frydenlund, Tobias. (2021) COMBINING CREATIVITY AND PROGRAMMING IN DEVELOPING A WEATHER STATION IN LOWER SECONDARY SCHOOL SCIENCE. ESERA2021 . ESERA; Braga. 2021-08-30 - 2021-09-03.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; nordtømme, eirin; Vucic, Zeljko; Lyngvær, Eirik; Frydenlund, Tobias; Wangen, Espen Standal. (2021) Kreativitet, programmering og læring i realfagene på ungdomstrinnet. Realfagkonferansen 2021 . NTNU - Skolelaboratoriet; Trondheim. 2021-05-11 - 2021-05-11.
  • Faglig foredrag
    Høyland, Joakim; Bungum, Berit. (2021) Introduksjon til programmering av micro:bit (nettversjon). Programmering i naturfag, 5-10 . Universitetet i Sørøst-Norge; Zoom. 2021-04-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Johansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit. (2021) Views on creativity and how it can be fostered. NFSUN . VIA University College Aarhus; Aarhus. 2021-06-01 - 2021-06-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Vinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2021) Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries. NFSUN . VIA University College Aarhus; Aarhus. 2021-06-01 - 2021-06-02.

2020

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2020) Kan man publisere erfaringer fra forsker-lærer samarbeid?. UmSER seminar . UmSER, Umeå Universitet; Umeå. 2020-09-29 - 2020-09-29.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Eggen, Per-Odd; Mogstad, Erik; Nielsen, Jan Alexis; Vucic, Zeljko. (2020) Vurdering av kreativitet og innovative kompetanser. Nettseminar om vurderingsmodell - KreTek . KreTek; 2020-06-03 - 2020-06-03.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Voll, Liv Oddrun; Vinnervik, Peter; Bodin, Madelen; Eggen, Per-Odd. (2020) Teknologi, kreativitet og vurdering. KreTek: seminar om teknologi, kreativitet og vurdering . KreTek; Trondheim. 2020-11-21 - 2020-11-21.
  • Faglig foredrag
    Høyland, Joakim; Mogstad, Erik; Espen Standal, Wangen; Eirin, Nordtømme; Bungum, Berit. (2020) Programmering og kreativitet i matematikk. KreTek: Temadag for lærere. . KreTek; Trondheim. 2020-03-10 - 2020-03-10.
  • Faglig foredrag
    Støvneng, Anna; Ingrid, Næss; Bungum, Berit. (2020) Programmering i matematikk og naturfag: Hvordan kombinere programmering i Scratch med elevenes arbeid med fagstoff?. KreTek nett-workshop for lærere . KreTek; 2020-04-22 - 2020-04-22.

2019

  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2019) Å arbeide med lærere i prosjekter: Utfordringer, muligheter og deling av erfaringer. Forskerskoledag for naturfagutdannere . Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning; Trondheim. 2019-11-12 - 2019-11-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bøe, Maria Vetleseter; Viefers, Susanne F; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2019) Norwegian upper secondary students' ideas about the wave nature of matter. ESERA 2019 Conference . European Science Education Research Association; Bologna. 2019-08-26 - 2019-08-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Huseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) "But the electron is not alive?" - Students' challenges with the concept of observation in quantum physics. ESERA 2019 . ESERA; Bologna. 2019-08-26 - 2019-08-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Huseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) Observasjon i kvantefysikk: Utfordringer for fysikkelever. (Observation in quantum physics: challenges for physics students. Sluttseminar for ReleKvant-prosjektet . Fysisk Institutt, UiO; Oslo. 2019-12-19 - 2019-12-19.
  • Faglig foredrag
    Ranøyen, Ingeborg; Bungum, Berit. (2019) KreTek: Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. NFR innovasjonsprosjekt 2019-2022. Workshop: TRD 3.0 Universitetskommune . NTNU; Trondheim. 2019-05-22 - 2019-05-22.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Light talking: Students' reflection on the wave-particle duality for light in small-group discussions. XVIII Ioste Symposium: Future Educational Challenges From Science & Technology Perspectives . IOSTE; Malmö. 2018-08-13 - 2018-08-17.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2017) Quantum talk: How student discussions may support learning in quantum physics. ESERA conference . ESERA; Dublin. 2017-08-21 - 2017-08-25.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2017) Combining research with development in schools within a Design-Based Research framework. NFSUN . NTNU; Trondheim. 2017-06-06 - 2017-06-09.

2016

  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Frågåt, Thomas; Kersting, Magdalena. (2016) ReleKvant - læring og undervisning i kvantefysikk og relativitetsteori. Fagseminar i anledning Carl Angells 70-årsdag . Universitetet i Oslo; Oslo. 2016-11-18 - 2016-11-18.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas; Kersting, Magdalena. (2016) ReleKvant - undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk. Landskonferansen om fysikkundervisning . Norsk Fysikklærerforening; København. 2016-08-07 - 2016-08-10.
  • Faglig foredrag
    Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Frågåt, Thomas; Sørborg, Øystein. (2016) ReleKvant: Læringsressurser i moderne fysikk på viten.no Lansering av Viten-programmet "Kvantefysikk". Naturfagkonferansen . Naturfagsenteret; Oslo. 2016-10-20.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2015) Involving Students in Visual Representations in Physics: From Textbook Images to Digital Simulations. MPTL 20th International Conference on Multimedia in Physics Teaching and Learning . Ludwig-Maximilians-Universität München; München. 2015-09-09 - 2015-09-11.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2015) Kunnskapsinnhold i praktiske undervisningsprosjekter. Fagkonferanse Energiskolene . Naturfagsenteret; Gardermoen. 2015-11-19 - 2015-11-19.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Henriksen, Ellen Karoline. (2015) Physics students’ understanding of fundamental principles in quantum physics. ESERA Conference 2015 . ESERA; Helsinki. 2015-08-31 - 2015-09-04.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2015) Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i moderne fysikk. FoU i praksis 2015 . DMMHB / HiST / HiNT / NTNU; Trondheim. 2015-04-09 - 2015-05-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bøe, Maria Vetleseter; Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2015) Entanglement: Quantum physics, history, philosophy and NoS in traditional Norwegian classrooms. ESERA 2015 . ESERA; Helsinki. 2015-08-31 - 2015-09-04.

2014

  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2014) Hvordan kan fysikk gjøres yrkesrelevant? Ideer og erfaringer fra prosjektet "Kraftfull Fysikktime" i samarbeid med Energi Norge. NTFK Nettverksamling for realfaglærere . Nord-Trøndelag Fylkeskommune; Værnes. 2014-11-27 - 2014-11-28.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2014) Practical projects for technological understanding and sustainability: Examples from lower secondary school. KIFEE Kyoto International Forum for Environment and Energy . Doshisha University / Kyoto Norway Center; Kyoto. 2014-03-16 - 2014-03-19.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2014) ReleKvant: Ressurser for undervisning i relativitetsteori og kvantefysikk. NTFK Nettverksamling for realfaglærere . Nord-Trøndelag Fylkeskommune; Værnes. 2014-11-27 - 2014-11-28.
  • Faglig foredrag
    Bungum, Berit. (2014) Vi lager radiostyrt båt. Realfagkonferansen . NTNU; Trondheim. 2014-04-30 - 2015-03-02.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas. (2014) ReleKvant – undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk. Landskonferansen om Fysikkundervisning . Fysikklærerkonferansen; Gol. 2014-08-06 - 2014-08-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2014) ReleQuant - Improving teaching and learning in quantum physics through educational design research. Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) . University of Helsinki; Helsinki. 2014-06-04 - 2014-06-06.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bungum, Berit. (2014) ReleKvant: Undervisningsstrategier og elevers begrepsutvikling i moderne fysikk. Realfagkonferansen . NTNU; Trondheim. 2014-04-30 - 2014-04-30.

2013

  • Poster
    Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2013) Students' use of science and mathematics in practical projects in design & technology: a case study from Norwegian schools. ESERA conference 2013 . ESERA; Nicosia. 2013-09-02 - 2013-09-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2013) Engineering students' use of the interactive whiteboard during physics group work. ESERA konferansen 2013 . ESERA; Nicosia, Kypros. 2013-09-02 - 2013-09-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Panjwani, Neelam; Bungum, Berit. (2013) Teachers' views on inquiry based science teaching. ESERA konferanse 2013 . ESERA; Nicosia, Kypros. 2013-09-02 - 2013-09-07.

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2012) Hva kan illustrasjoner i lærebøker fortelle om fysikkfagets utvikling?. Landskonferanse om Fysikkunderisning . Norsk Fysikklærerforening; Gol. 2012-08-07 - 2012-08-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Technology & design as contexts for science and mathematics?An empirical study of the realisation of curriculum intentions in Norwegian schools. KTH and PATT Conferences 2012 . KTH / CETIS; Stockholm. 2012-06-26 - 2012-06-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Teknologiprosjekter som læringsarena og betydningen av hensikt og kontekst. FoU i praksis 2012. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i utdanninga ; Trondheim. 2012-04-23 - 2012-04-25.

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2011) Engaging pupils in authentic science inquiry through design & technology projects. Workshop ved Institut for naturfagenes didaktik . Institut for naturfagenes didaktik, Københavns Universitet; København. 2011-12-12 - 2011-12-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2011) Tverrfaglige prosjekter i Teknologi og Design: Hva er potensialet for å lære naturfag, og hvordan kan det realiseres?. Nordisk Forskersymposium om undervisning i naturvitenskap . NFSUN / Linköpings Universitet; Linköping. 2011-06-14 - 2011-06-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysne, Dag Atle; Bentsen, Birgitte; Bungum, Berit; Byrkjeflot, Liv; Esjeholm, Bjørn-Tore; Hoveid, Halvor; Manshadi, Saeed Dehghan. (2011) Praktisk arbeid på tvers av fag: Sløsing med tid eller godt læringsarbeid? (Symposium). FoU i praksis . HiST, HiNT, NTNU, Dronning Mauds Minne; Trondheim. 2011-04-26 - 2011-04-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2011) Rom for læring, rom for lærere - effekter av sommerkurs i romteknologi. Nordiskt Forskarsymposium om undervisning i naturvetenskap . Linköpings universitet; Linköping. 2011-06-14 - 2011-06-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2011) Teachers in space – investigation of effects of summer courses in space technology. European Science Education Research Association . ESERA; Lyon. 2011-09-05 - 2011-09-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2011) Fysikk i ingeniørutdanningen: Hvilken rolle spiller faget?. Nordisk Forskersymposium om undervisning i naturvitenskap . NFSUN/Linköpings Universitet; Linköping. 2011-06-14 - 2011-06-16.

2010

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2010) En case fra vitenskapshistorien: Nikola Tesla. Videreutdanningskurs, Teknologi og forskningslære . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2010-03-23 - 2010-03-24.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2010) Hva kan plastforming bidra med i teknologiprosjekter?. Nettverkssamling for Teknologi og Forskningslære . Byåsen vgs; Trondheim. 2010-09-16.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2010) Lærebøker i naturfag fra lærebokforfatterens perspektiv. Masteremne i naturfagdidaktikk . Program for Lærerutdanning; Trondheim. 2010-10-27.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Bjørkum, Per Arne. (2010) Hva kan vi lære av vitenskapshistorien?. Videreutdanningskurs, Teknologi og forskningslære . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2010-03-23 - 2010-03-24.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine. (2010) Learning by inquiry in a technological context. S-TEAM mid-project conference . S-TEAM / Strathclyde University; Glasgow. 2010-10-13 - 2010-10-16.

2009

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2009) Kunnskap og kreativitet i oppfinnelser og vitenskap. Videreutdanningskurs: Teknologi og entreprenørskap . NTNU - Skolelaboratoriet; Trondheim. 2009-02-25 - 2009-02-26.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Lykknes, Annette. (2009) What brought them into science? University students' interest profiles and motivation for choosing science on university level. ESERA conference 2009, European Science Education Research Association . ESERA, European Science Education Research Association; Istanbul. 2009-08-31 - 2009-09-04.
  • Vitenskapelig foredrag
    Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2009) When in science, do like the scientists? A study of teachers' gain from participating in the authentic practice of space research. ESERA conference 2009, European Science Education Research Association . ESERA; Istanbul. 2009-08-31 - 2009-09-04.

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) Imaging the Nature of Physics: A study of visual images in Norwegian physics textbooks. Nordisk forskersymposium om undervisning i naturfag . Iceland University of Education; Reykjavik. 2008-06-11 - 2008-06-15.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) Kreative kriser og salige sammenbrudd: Erfaringer med å hanskes med teori, metode og empiri i et avhandlingsarbeid. Nasjonal forskerskole i realfagsdidaktikk, høstsamling . Universitetet i Oslo / Naturfagsenteret; Hadeland. 2008-11-03 - 2008-11-05.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) Kreativitet i oppfinnelser og vitenskap. Videreutdanningskurs: Teknologi og entreprenørskap II . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2008-03-06 - 2008-03-06.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) Læreplanen i Teknologi og forskningslære. Bakgrunn, intensjoner og innhold. Nytt fag i den videregående skolen. Seminar om Teknologi og Forskningslære . Skolelaboratoriet, NTNU; NTNU, Trondheim. 2008-03-04 - 2008-03-04.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) Technology education in Norway: State of the art, threats and possibilities. Technological Literacy: Present and Future Challenges . CETIS; Rockelstad. 2008-06-16 - 2008-08-18.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2008) The Role of Theory in Science Education Research. Introduction to Nordic-Baltic Phd course. The Role of Theory in Science Education Research . NTNU / Göteborgs Universitet; Göteborg. 2008-11-16 - 2008-11-21.
  • Vitenskapelig foredrag
    Mehli, Hanne; Bungum, Berit. (2008) Authentic learning situations for teachers - perceptions and gains from in-service courses in space technology. The 9th Nordic Research Symposium on Science Education . Iceland University of Education; Reykjavik. 2008-06-11 - 2008-06-15.

2007

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2007) Læreplanen i Teknologi og forskningslære: Hvilke tanker og ideer ligger bak?. Teknologi og forkningslære . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2007-08-29 - 2007-08-30.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2007) Teknologi og design i læreplaner og undervisning: Hvilke ideer ligger bak?. Teknologi og Entreprenørskap - fra ide til verdi . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2007-09-19 - 2007-09-21.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Jørgensen, Eva Celine; Bungum, Berit. (2007) Vi lager heisekran!. Naturfagkonferansen 2007 . Nasjonalt Senter for Naturfag i Opplæringen; Oslo. 2007-10-25 - 2007-10-26.

2006

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2006) Teknologi og Design i nye læreplaner: Hvilke ideer ligger bak?. Kurs: Teknologi og Enteprenørskap . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2006-09-13 - 2006-09-15.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2006) Nye læreplaner i videregående skole: Hva slags fagbakgrunn vil våre nye studenter komme med?. Fredagskollokvium, Institutt for Fysikk, NTNU . Institutt for Fysikk; NTNU, Trondheim. 2006-05-19.

2005

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2005) Relating science to technology - teachers' views as educationally situated. ESERA conference CRESILS . ESERA - European Science Education Research Association; Barcelona. 2005-08-28 - 2005-09-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2005) Relating science to technology - teachers' views as educationally situated. ESERA conference . ESERA -European Science Education Research Association; Barcelona. 2005-08-28 - 2005-09-01.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Rossing, Nils Kristian. (2005) Vi bygger med elektroniske sensorer – workshop Naturfagkonferansen 2005. Naturfagkonferansen 2005 . Naturfagsenteret; Blinderen, Oslo. 2005-10-27 - 2005-10-28.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Rossing, Nils Kristian; Bungum, Berit. (2005) Elektroniske sensorer. Naturfagkonferansen . Naturfagsenteret; Universitetet i Oslo. 2005-10-27 - 2005-10-28.

2004

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2004) Teknologi og Design som fagområde i grunnskolen: Eksempler på innhold og arbeidsmåter. Faglig-pedagogisk dag 2004 . Universitetet i Oslo; Oslo. 2004-01-05 - 2004-01-05.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2004) Teknologi sett fra klasserommet: Ideologier og begrunnelser. Teknologi i skolen - hva vil vi oppnå? . NTNU / Tigris; Trondheim. 2004-04-30 - 2004-04-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Kolstø, Stein Dankert; Bungum, Berit; Arnesen, Erik; Isnes, Anders; Kristensen, Terje; Mathiassen, Ketil; Mestad, Idar; Quale, Andreas; Tonning, Anne Sissel; Ulvik, Marit. (2004) Science students' critical examination of scientific information related to socioscientific issues. NARST Conference, 2004 ; Vancouver. 2004-04-01 - 2004-04-03.

2003

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2003) "Kan vi bruke det til no'?" Elektrisitet undervist som enkle elektronikk-prosjekter. Åpningskonferanse for Naturfagsenteret . Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen; Oslo. 2003-10-30 - 2003-10-31.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2003) "Kreative Kriser" i et doktorgradsprosjekt. Seminarium i forskarutbildningen, Norrköping . CETIS / Linköpings universitet Campus Norrköping; Norrköping. 2003-11-24 - 2003-11-25.
  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2003) School Technology: A challenge to gender differences or a means for reinforcing them?. dr. scient prøveforelesning, Konferanse om teknologi i skolen . RENATE / NTNU; Trondheim. 2003-09-04 - 2003-09-05.

2002

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2002) Constructing technology education. A cross-case study of teachers realising technology as a new subject of teaching. IOSTE X Symposium . IOSTE (International Organization for Science and Technology; Foz do Iguacu. 2002-07-28 - 2002-08-02.

2001

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2001) Perceptions of Technology Education: Case studies of teachers' interpretation and implementation of a new school subject. Bridging Research Methodology and Research aims. The 5th European Science Education Summerschool. . [Mangler data]; Gilleleje, Denmark. 2000-09-13.

2000

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (2000) Reflections on the implementation of technology in Norwegian schools. Technology education for all: Why, What, and How? . [Mangler data]; NTNU, Trondheim. 2000-10-02.

1999

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit. (1999) Fysikk eller teknologi - ja takk, begge deler?. Notoddenseminaret 1999.Naturfag i skole og lærerutdanning - innhold og vinkling . [Mangler data]; Notodden, Høgskolen i Telemark. 1999-10-21.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn