Berit Bungum
Om
Berit Bungum har bakgrunn i fysikk og er Professor i realfagsdidaktikk ved Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi. Skolelaboratoriet er et bindeledd mellom realfagene ved NTNU og skolen, og arbeider tett med skoler og lærere i realfag i våre prosjekter. Forskning kombineres derfor med utvikling i skoler og kompetanseheving for lærere.
Prosjekter
Berit Bungum er prosjektleder for
-
KreTek - kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. Her samarbeider forskere og lærere om utvikling av undervisningsprosjekter for ungdomstrinnet som kombinerer programmering med kreativitet og læring i naturfag, teknologi og matematikk. Vi arbeider også med utvikling av samarbeidsstrukturer og med hvordan elevenes kreativitet kan inngå i elevvurdering. KreTek har finansiering fra Norges Forskningsråd 2019-2022, og er et samarbeid mellom Trondheim Kommune og NTNU.
-
KlimaDidakt: Prosjektet involverer forskere ved NTNU og CICERO innen klimarelaterte områder i målrettet formidling til lærere og elever på ungdomstrinnet og videregående skole. Gjennom lærerkurs og forsker-elev-møter med skoleklasser bidrar prosjektet til bedre forståelse av klimaproblematikk og hvordan forskning kan bidra til å belyse og løse problemer knyttet til klimaendringer. KlimaDidakt har økonomisk støtte som formidlingsprosjekt i Norges Forskningsråd 2022-2023.
I samarbeid med Universitetet i Oslo og Naturfagsenteret har Berit Bungum også deltatt i prosjektet ReleKvant, som har forsket på elevers læring i kvantefysikk og relativitetsteori og utviklet læringsressurser for videregående skole.
Undervisning
Publikasjoner
2022
-
Bungum, Berit;
Berg, Ingeborg.
(2022)
Lærerressurser fra KreTek-prosjektet.
NTNU - KreTek, Trondheim. 2022.
Digitale læremidler
-
Bungum, Berit;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik.
(2022)
Kreativ teknologi i værstasjonprosjekt.
Naturfag.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Mogstad, Erik.
(2022)
Building and programming a weather station: Teachers’ views on values and challenges in a comprehensive STEM project.
Research in Science & Technological Education.
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Selstø, Sølve.
(2022)
What do quantum computing students need to know about quantum physics?.
European Journal of Physics.
volum 43 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Vinnervik, Peter;
Bungum, Berit.
(2022)
Computational thinking as part of compulsory education: How is it represented in Swedish and Norwegian curricula?.
Nordic Studies in Science Education.
volum 18 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Gajic, Bojana;
Rossing, Nils Kristian;
Lyngvær, Eirik;
Bungum, Berit.
(2022)
Design and build a smart lamp.
Science in School.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Johansen, Astrid;
Bungum, Berit.
(2022)
Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator.
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education.
volum 10 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Astrid;
Mogstad, Erik;
Gajic, Bojana;
Bungum, Berit.
(2022)
Incorporating creativity in science and mathematics teaching: Teachers’ views on opportunities and challenges.
Nordic Studies in Science Education.
volum 18 (1).
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Bungum, Berit.
(2021)
Nordic research and meeting points: Reflections on the NorDiNa symposium at NFSUN 2021.
Science Education in the light of Global Sustainable Development: - trends and possibilities. Proceedings of the 13th Nordic Research Symposium on Science Education..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit;
Sanne, Anders.
(2021)
Conditions for the Active Involvement of Teachers in a Design-Based Research Project.
Designs for Learning.
volum 13 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Selstø, Sølve.
(2021)
Quantum Computing vs. Physics: What do Quantum Computing Students Need to Know about Quantum Mechanics?.
ERCIM News.
Vitenskapelig artikkel
-
Lødding, Berit;
Daus, Stephan;
Reiling, Rune Borgan;
Bungum, Berit;
Vika, Karl Solbue;
Bergene, Ann Cecilie.
(2021)
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
2021. ISBN 978-82-327-0533-7. NIFU-rapport (20).
Rapport
-
Nilsen, Trude;
Frøyland, Merethe;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Jorde, Doris;
Korsager, Majken;
Knain, Erik;
Ødegaard, Marianne;
Teig, Nani;
Jensen, Fredrik;
Kjærnsli, Marit;
Bungum, Berit;
Løken, Marianne;
Stadler, Matthias Gregor.
(2021)
Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole.
Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Vinnervik, Peter;
Bungum, Berit.
(2021)
Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries?.
Science Education in the light of Global Sustainable Development: - trends and possibilities. Proceedings of the 13th Nordic Research Symposium on Science Education..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2020
-
Lødding, Berit;
Bergene, Ann Cecilie;
Bungum, Berit;
Sølberg, Jan;
Hammer Smedsrud, Jørgen;
Vennerød-Diesen, Frida Felicia.
(2020)
Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
2020. ISBN 978-82-327-0478-1. NIFU-rapport (20).
Rapport
-
Mogstad, Erik;
Bungum, Berit.
(2020)
Ski lifts, bowling balls, pipe system or waterfall? Lower secondary students' understanding of analogies for electric circuits.
Nordic Studies in Science Education.
volum 16 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Stavrum, Lars Rikard;
Bungum, Berit;
Persson, Rolf Jonas.
(2020)
“Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks.
Nordic Studies in Science Education.
volum 16 (2).
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Persson, Rolf Jonas;
Renstrøm, Reidun.
(2019)
Fysikkdidaktikk.
Cappelen Damm Akademisk. 2019. ISBN 978-82-02-62335-7.
Lærebok
-
Huseby, Anders;
Bungum, Berit.
(2019)
Observation in quantum physics: challenges for upper secondary physics students in discussing electrons as waves.
Physics Education.
volum 54 (6).
Vitenskapelig artikkel
-
Lødding, Berit;
Tellmann, Silje Maria;
Bungum, Berit;
Vennerød-Diesen, Frida Felicia;
Sølberg, Jan;
Røsdal, Trude;
Jarness, Vegard;
Larsen, Even Hellan.
(2019)
Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen.Delrapport 2 Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
2019. ISBN 978-82-327-0371-5. NIFU-rapport (1).
Rapport
2018
-
Bungum, Berit.
(2018)
Science Inquiry as Part of Technological Design: A Case of School-Based Development in Norway.
Professional Development for Inquiry-Based Science Teaching and Learning.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2018)
Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics.
Science Education.
volum 102 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2018)
Light talking: Students’ reflections on the wave-particle duality for light in small-group discussions.
Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives. XVIII IOSTE Symposium Book of Proceeding.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Henriksen, Ellen Karoline;
Angell, Carl;
Vistnes, Arnt Inge;
Bungum, Berit.
(2018)
What Is Light? Students’ Reflections on the Wave-Particle Duality of Light and the Nature of Physics.
Science & Education.
volum 27 (1-2).
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Bungum, Berit.
(2017)
A book that has stayed with me: Creating pathways.
Physics Education.
volum 52 (4).
Anmeldelse
-
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2017)
Kvantesnakk: Korleis kan diskusjonar i smågrupper støtte elevar si læring?.
Naturfag.
volum 2017 (2).
Populærvitenskapelig artikkel
-
Esjeholm, Bjørn Tore;
Bungum, Berit.
(2017)
Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?.
Handbook of Technology Education.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2016
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2016)
Relativitetsteori og kvantefysikk i vgs: Forskning og utvikling av et skoleprosjekt.
Fra Fysikkens Verden.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2016)
Physics students' understanding of fundamental principles in quantum physics.
Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2016)
Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology.
Insights from Research in Science Teaching and Learning.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm.
(2016)
Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
volum 2 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Myhrehagen, Henning Vinjusveen;
Bungum, Berit.
(2016)
”From the cat’s point of view”: Upper secondary physics students’ reflections on Schrödinger’s thought experiment.
Physics Education.
volum 51:055009 (5).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Sanne, Anders;
Berge, Ola;
Bungum, Berit;
Jørgensen, Eva Celine;
Kluge, Anders;
Kristensen, Tor Espen;
Mørken, Knut Martin;
Svorkmo, Anne-Gunn;
Voll, Liv Oddrun.
(2016)
Teknologi og programmering for alle : En faggjennomgang med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016.
2016.
Rapport
2015
-
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Bøe, Maria Vetleseter.
(2015)
ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research.
Nordic Studies in Science Education.
volum 11 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Bungum, Berit.
(2015)
Students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
European Journal of Engineering Education.
volum 40 (2).
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Bungum, Berit.
(2014)
Teknologi i praksis: Engasjerende prosjekter gir elevene erfaring med moderne energi- og skipsteknologi.
Naturfag.
Faglig artikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools.
Nordic Studies in Science Education.
volum 10 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Manshadi, Saeed;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology.
volum 45 (8).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Marion, Peter Van.
(2014)
Utforskende aktiviteter i naturfag: 22 praktiske ideer.
2014. ISBN 978-82-7923-068-7. Sl-serien (16).
Rapport
-
Henriksen, Ellen Karoline;
Bungum, Berit;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Frågåt, Thomas;
Bøe, Maria Vetleseter.
(2014)
Relativity, quantum physics and philosophy in the upper secondary curriculum: Challenges, opportunities and proposed approaches.
Physics Education.
volum 49 (6).
Vitenskapelig artikkel
-
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Bungum, Berit.
(2014)
Engineering students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference).
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2013
-
Bungum, Berit.
(2013)
Making it work: How students can experience authentic science inquiry in design and technology projects.
Inquiry in Science Education and Science Teacher Education.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit.
(2013)
Textbook images: How do they invite students into physics?.
Physics Education.
volum 48 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Bungum, Berit.
(2013)
Design knowledge and teacher-student interactions in an inventive construction task.
International Journal of Technology and Design Education.
volum 23 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Mehli, Hanne;
Bungum, Berit.
(2013)
A space for learning: how teachers benefit from participating in a professional community of space technology.
Research in Science & Technological Education.
volum 31 (1).
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Mehli, Hanne;
Bungum, Berit.
(2012)
"Ingen kan bygge romferge alene" - Læreres utbytte av faglig etterutdanning innen romteknologi.
Nordic Studies in Science Education.
volum 8 (3).
Vitenskapelig artikkel
2011
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Persson, Rolf Jonas;
Renstrøm, Reidun.
(2011)
Fysikkdidaktikk.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget. 2011. ISBN 978-82-7634-878-1.
Lærebok
2010
-
Jørgensen, Eva Celine;
Bungum, Berit.
(2010)
Wheels on Fire! Learning by inquiry in a technological context.
NTNU / S-TEAM, Trondheim / Oslo. 2010.
Multimediaprodukt
-
Rødseth, Silje;
Bungum, Berit.
(2010)
Hva inspirerer til fysikkstudier? En undersøkelse av begynnerstudenter på fysikk.
Nordic Studies in Science Education.
volum 6 (1).
Vitenskapelig artikkel
2003
-
Jorde, Doris;
Bungum, Berit.
(2003)
Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling.
Gyldendal Akademisk. 2003. ISBN 82-05-31477-2.
Vitenskapelig antologi
-
Rossing, Nils Kristian;
Stefansson, Thórarinn;
Bungum, Berit.
(2003)
Elektronikk for skolen.
2003. ISBN 82-7923026-2.
Lærebok
-
Bungum, Berit.
(2003)
Teknologi - naturvitenskapens uekte barn? En slektsgranskning med undervisningsmessige konsekvenser.
Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
Vitenskapelige artikler
-
Bungum, Berit;
Mogstad, Erik.
(2022)
Building and programming a weather station: Teachers’ views on values and challenges in a comprehensive STEM project.
Research in Science & Technological Education.
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Selstø, Sølve.
(2022)
What do quantum computing students need to know about quantum physics?.
European Journal of Physics.
volum 43 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Vinnervik, Peter;
Bungum, Berit.
(2022)
Computational thinking as part of compulsory education: How is it represented in Swedish and Norwegian curricula?.
Nordic Studies in Science Education.
volum 18 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Astrid;
Bungum, Berit.
(2022)
Elevator speech: Students’ discussions of forces and acceleration by means of a scale in an elevator.
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education.
volum 10 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Johansen, Astrid;
Mogstad, Erik;
Gajic, Bojana;
Bungum, Berit.
(2022)
Incorporating creativity in science and mathematics teaching: Teachers’ views on opportunities and challenges.
Nordic Studies in Science Education.
volum 18 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Sanne, Anders.
(2021)
Conditions for the Active Involvement of Teachers in a Design-Based Research Project.
Designs for Learning.
volum 13 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Selstø, Sølve.
(2021)
Quantum Computing vs. Physics: What do Quantum Computing Students Need to Know about Quantum Mechanics?.
ERCIM News.
Vitenskapelig artikkel
-
Mogstad, Erik;
Bungum, Berit.
(2020)
Ski lifts, bowling balls, pipe system or waterfall? Lower secondary students' understanding of analogies for electric circuits.
Nordic Studies in Science Education.
volum 16 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Stavrum, Lars Rikard;
Bungum, Berit;
Persson, Rolf Jonas.
(2020)
“Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks.
Nordic Studies in Science Education.
volum 16 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Huseby, Anders;
Bungum, Berit.
(2019)
Observation in quantum physics: challenges for upper secondary physics students in discussing electrons as waves.
Physics Education.
volum 54 (6).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2018)
Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics.
Science Education.
volum 102 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Henriksen, Ellen Karoline;
Angell, Carl;
Vistnes, Arnt Inge;
Bungum, Berit.
(2018)
What Is Light? Students’ Reflections on the Wave-Particle Duality of Light and the Nature of Physics.
Science & Education.
volum 27 (1-2).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm.
(2016)
Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i kvantefysikk gjennom digitale ressurser.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
volum 2 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Bøe, Maria Vetleseter.
(2015)
ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research.
Nordic Studies in Science Education.
volum 11 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Bungum, Berit.
(2015)
Students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
European Journal of Engineering Education.
volum 40 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools.
Nordic Studies in Science Education.
volum 10 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit;
Manshadi, Saeed;
Lysne, Dag Atle.
(2014)
Mathematical speech and practical action: a case study of the challenges of including mathematics in a school technology project.
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology.
volum 45 (8).
Vitenskapelig artikkel
-
Henriksen, Ellen Karoline;
Bungum, Berit;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Frågåt, Thomas;
Bøe, Maria Vetleseter.
(2014)
Relativity, quantum physics and philosophy in the upper secondary curriculum: Challenges, opportunities and proposed approaches.
Physics Education.
volum 49 (6).
Vitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit.
(2013)
Textbook images: How do they invite students into physics?.
Physics Education.
volum 48 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Bungum, Berit.
(2013)
Design knowledge and teacher-student interactions in an inventive construction task.
International Journal of Technology and Design Education.
volum 23 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Mehli, Hanne;
Bungum, Berit.
(2013)
A space for learning: how teachers benefit from participating in a professional community of space technology.
Research in Science & Technological Education.
volum 31 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Mehli, Hanne;
Bungum, Berit.
(2012)
"Ingen kan bygge romferge alene" - Læreres utbytte av faglig etterutdanning innen romteknologi.
Nordic Studies in Science Education.
volum 8 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Rødseth, Silje;
Bungum, Berit.
(2010)
Hva inspirerer til fysikkstudier? En undersøkelse av begynnerstudenter på fysikk.
Nordic Studies in Science Education.
volum 6 (1).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Bungum, Berit;
Lyngvær, Eirik;
Mogstad, Erik.
(2022)
Kreativ teknologi i værstasjonprosjekt.
Naturfag.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Gajic, Bojana;
Rossing, Nils Kristian;
Lyngvær, Eirik;
Bungum, Berit.
(2022)
Design and build a smart lamp.
Science in School.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Bungum, Berit.
(2017)
A book that has stayed with me: Creating pathways.
Physics Education.
volum 52 (4).
Anmeldelse
-
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2017)
Kvantesnakk: Korleis kan diskusjonar i smågrupper støtte elevar si læring?.
Naturfag.
volum 2017 (2).
Populærvitenskapelig artikkel
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Bøe, Maria Vetleseter;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2016)
Relativitetsteori og kvantefysikk i vgs: Forskning og utvikling av et skoleprosjekt.
Fra Fysikkens Verden.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Myhrehagen, Henning Vinjusveen;
Bungum, Berit.
(2016)
”From the cat’s point of view”: Upper secondary physics students’ reflections on Schrödinger’s thought experiment.
Physics Education.
volum 51:055009 (5).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Bungum, Berit.
(2014)
Teknologi i praksis: Engasjerende prosjekter gir elevene erfaring med moderne energi- og skipsteknologi.
Naturfag.
Faglig artikkel
Bøker
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Persson, Rolf Jonas;
Renstrøm, Reidun.
(2019)
Fysikkdidaktikk.
Cappelen Damm Akademisk. 2019. ISBN 978-82-02-62335-7.
Lærebok
-
Angell, Carl;
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Persson, Rolf Jonas;
Renstrøm, Reidun.
(2011)
Fysikkdidaktikk.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget. 2011. ISBN 978-82-7634-878-1.
Lærebok
-
Jorde, Doris;
Bungum, Berit.
(2003)
Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling.
Gyldendal Akademisk. 2003. ISBN 82-05-31477-2.
Vitenskapelig antologi
-
Rossing, Nils Kristian;
Stefansson, Thórarinn;
Bungum, Berit.
(2003)
Elektronikk for skolen.
2003. ISBN 82-7923026-2.
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Bungum, Berit.
(2021)
Nordic research and meeting points: Reflections on the NorDiNa symposium at NFSUN 2021.
Science Education in the light of Global Sustainable Development: - trends and possibilities. Proceedings of the 13th Nordic Research Symposium on Science Education..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Nilsen, Trude;
Frøyland, Merethe;
Henriksen, Ellen Karoline;
Kolstø, Stein Dankert;
Jorde, Doris;
Korsager, Majken;
Knain, Erik;
Ødegaard, Marianne;
Teig, Nani;
Jensen, Fredrik;
Kjærnsli, Marit;
Bungum, Berit;
Løken, Marianne;
Stadler, Matthias Gregor.
(2021)
Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole.
Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Vinnervik, Peter;
Bungum, Berit.
(2021)
Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries?.
Science Education in the light of Global Sustainable Development: - trends and possibilities. Proceedings of the 13th Nordic Research Symposium on Science Education..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit.
(2018)
Science Inquiry as Part of Technological Design: A Case of School-Based Development in Norway.
Professional Development for Inquiry-Based Science Teaching and Learning.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2018)
Light talking: Students’ reflections on the wave-particle duality for light in small-group discussions.
Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives. XVIII IOSTE Symposium Book of Proceeding.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Esjeholm, Bjørn Tore;
Bungum, Berit.
(2017)
Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?.
Handbook of Technology Education.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit;
Angell, Carl;
Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm;
Henriksen, Ellen Karoline.
(2016)
Physics students' understanding of fundamental principles in quantum physics.
Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit;
Esjeholm, Bjørn-Tore;
Lysne, Dag Atle.
(2016)
Students’ Use of Science and Mathematics in Practical Projects in Design and Technology.
Insights from Research in Science Teaching and Learning.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Mellingsæter, Magnus Strøm;
Bungum, Berit.
(2014)
Engineering students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference).
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit.
(2013)
Making it work: How students can experience authentic science inquiry in design and technology projects.
Inquiry in Science Education and Science Teacher Education.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Bungum, Berit.
(2003)
Teknologi - naturvitenskapens uekte barn? En slektsgranskning med undervisningsmessige konsekvenser.
Naturfagdidaktikk. Perspektiver Forskning Utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
Rapport
-
Lødding, Berit;
Daus, Stephan;
Reiling, Rune Borgan;
Bungum, Berit;
Vika, Karl Solbue;
Bergene, Ann Cecilie.
(2021)
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
2021. ISBN 978-82-327-0533-7. NIFU-rapport (20).
Rapport
-
Lødding, Berit;
Bergene, Ann Cecilie;
Bungum, Berit;
Sølberg, Jan;
Hammer Smedsrud, Jørgen;
Vennerød-Diesen, Frida Felicia.
(2020)
Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
2020. ISBN 978-82-327-0478-1. NIFU-rapport (20).
Rapport
-
Lødding, Berit;
Tellmann, Silje Maria;
Bungum, Berit;
Vennerød-Diesen, Frida Felicia;
Sølberg, Jan;
Røsdal, Trude;
Jarness, Vegard;
Larsen, Even Hellan.
(2019)
Evaluering av Tett på realfag.Implementeringen.Delrapport 2 Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019).
2019. ISBN 978-82-327-0371-5. NIFU-rapport (1).
Rapport
-
Sanne, Anders;
Berge, Ola;
Bungum, Berit;
Jørgensen, Eva Celine;
Kluge, Anders;
Kristensen, Tor Espen;
Mørken, Knut Martin;
Svorkmo, Anne-Gunn;
Voll, Liv Oddrun.
(2016)
Teknologi og programmering for alle : En faggjennomgang med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016.
2016.
Rapport
-
Bungum, Berit;
Marion, Peter Van.
(2014)
Utforskende aktiviteter i naturfag: 22 praktiske ideer.
2014. ISBN 978-82-7923-068-7. Sl-serien (16).
Rapport
Formidling
2022
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2022) Hva har vi oppnådd i KreTek og hvordan? Produkter og forskningsresultater. Lærere som drivkraft i utvikling. Avslutningsseminar for KreTek-prosjektet . KreTek; Trondheim. 2022-10-04 - 2022-10-04.
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2022) Kreativ Teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. Skaperkonferanse Vitensenteret . Midtnorsk Vitensenter; Trondheim. 2022-02-16 - 2022-02-16.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2022) Kreativitet, programmering og lærerengasjement: Erfaringer fra utvikling og forsker-lærer-samarbeid. TekNaD-seminar 8.12 . TekNaD, Linköpings Universitet, campus Norrhöping; Norrköping. 2022-12-08 - 2022-12-08.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2022) The KreTek project at The Norwegian University of Science and Technology: Combining programming with students' creativity and learning in science and mathematics. The role of teachers in the project. Technology and creativity in science and mathematics education . NTNU - KreTek / Helsinki University; Helsinki. 2022-03-31 - 2022-03-31.
-
Faglig foredragBungum, Berit; Lyngvær, Eirik. (2022) Å inkludere programmering i naturfag og matematikk med fokus på kreativitet. Webinar. Att utveckla STEM-undervisning på riktigt! Forskarsamtal om lärande och programmering . Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens did; Zoom. 2022-01-20 - 2022-01-20.
-
Faglig foredragLyngvær, Eirik; Bungum, Berit. (2022) Kreativitet, programmering og læring i realfagene på ungdomstrinnet. Naturfagkonferansen 2022 . Nasjonalt Senter for Naturfag i Opplæringen; Oslo. 2022-10-20 - 2022-10-20.
-
Populærvitenskapelig foredragSelstø, Sølve; Bungum, Berit. (2022) When computer science meets quantum physics: What should education in quantum computing contain?. Fredagskollokvium . Institutt for Fysikk, NTNU; Trondheim. 2022-10-28 - 2022-10-28.
2021
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2021) Discussant, NorDiNa symposium NFSUN 2021. NFSUN 2021 . VIA University College Aarhus; Aarhus. 2021-06-01 - 2021-06-02.
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2021) Kort presentasjon av KreTek-prosjektet og utviklede undervisningsdesign. Programmering i realfag på ungdomstrinnet: Ressurser og kompetanseutvikling ; 2021-02-17 - 2021-02-17.
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2021) Kreative prosjekter i matematikk og naturfag, eksempler fra KreTek-prosjektet. Programmering i naturfag, 5-10 . Universitetet i Sørøst-Norge; Zoom. 2021-04-29.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Mogstad, Erik; Lyngvær, Eirik; Wangen, Espen Standal; Frydenlund, Tobias. (2021) COMBINING CREATIVITY AND PROGRAMMING IN DEVELOPING A WEATHER STATION IN LOWER SECONDARY SCHOOL SCIENCE. ESERA2021 . ESERA; Braga. 2021-08-30 - 2021-09-03.
-
Faglig foredragBungum, Berit; nordtømme, eirin; Vucic, Zeljko; Lyngvær, Eirik; Frydenlund, Tobias; Wangen, Espen Standal. (2021) Kreativitet, programmering og læring i realfagene på ungdomstrinnet. Realfagkonferansen 2021 . NTNU - Skolelaboratoriet; Trondheim. 2021-05-11 - 2021-05-11.
-
Faglig foredragHøyland, Joakim; Bungum, Berit. (2021) Introduksjon til programmering av micro:bit (nettversjon). Programmering i naturfag, 5-10 . Universitetet i Sørøst-Norge; Zoom. 2021-04-29.
-
Vitenskapelig foredragJohansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit. (2021) Views on creativity and how it can be fostered. NFSUN . VIA University College Aarhus; Aarhus. 2021-06-01 - 2021-06-02.
-
Vitenskapelig foredragVinnervik, Peter; Bungum, Berit. (2021) Programming in the curriculum for compulsory school: How is it represented in Nordic countries. NFSUN . VIA University College Aarhus; Aarhus. 2021-06-01 - 2021-06-02.
2020
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2020) Kan man publisere erfaringer fra forsker-lærer samarbeid?. UmSER seminar . UmSER, Umeå Universitet; Umeå. 2020-09-29 - 2020-09-29.
-
Faglig foredragBungum, Berit; Eggen, Per-Odd; Mogstad, Erik; Nielsen, Jan Alexis; Vucic, Zeljko. (2020) Vurdering av kreativitet og innovative kompetanser. Nettseminar om vurderingsmodell - KreTek . KreTek; 2020-06-03 - 2020-06-03.
-
Faglig foredragBungum, Berit; Voll, Liv Oddrun; Vinnervik, Peter; Bodin, Madelen; Eggen, Per-Odd. (2020) Teknologi, kreativitet og vurdering. KreTek: seminar om teknologi, kreativitet og vurdering . KreTek; Trondheim. 2020-11-21 - 2020-11-21.
-
Faglig foredragHøyland, Joakim; Mogstad, Erik; Espen Standal, Wangen; Eirin, Nordtømme; Bungum, Berit. (2020) Programmering og kreativitet i matematikk. KreTek: Temadag for lærere. . KreTek; Trondheim. 2020-03-10 - 2020-03-10.
-
Faglig foredragStøvneng, Anna; Ingrid, Næss; Bungum, Berit. (2020) Programmering i matematikk og naturfag: Hvordan kombinere programmering i Scratch med elevenes arbeid med fagstoff?. KreTek nett-workshop for lærere . KreTek; 2020-04-22 - 2020-04-22.
2019
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2019) Å arbeide med lærere i prosjekter: Utfordringer, muligheter og deling av erfaringer. Forskerskoledag for naturfagutdannere . Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning; Trondheim. 2019-11-12 - 2019-11-12.
-
Vitenskapelig foredragBøe, Maria Vetleseter; Viefers, Susanne F; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2019) Norwegian upper secondary students' ideas about the wave nature of matter. ESERA 2019 Conference . European Science Education Research Association; Bologna. 2019-08-26 - 2019-08-30.
-
Vitenskapelig foredragHuseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) "But the electron is not alive?" - Students' challenges with the concept of observation in quantum physics. ESERA 2019 . ESERA; Bologna. 2019-08-26 - 2019-08-30.
-
Vitenskapelig foredragHuseby, Anders; Bungum, Berit. (2019) Observasjon i kvantefysikk: Utfordringer for fysikkelever. (Observation in quantum physics: challenges for physics students. Sluttseminar for ReleKvant-prosjektet . Fysisk Institutt, UiO; Oslo. 2019-12-19 - 2019-12-19.
-
Faglig foredragRanøyen, Ingeborg; Bungum, Berit. (2019) KreTek: Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet. NFR innovasjonsprosjekt 2019-2022. Workshop: TRD 3.0 Universitetskommune . NTNU; Trondheim. 2019-05-22 - 2019-05-22.
2018
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2018) Light talking: Students' reflection on the wave-particle duality for light in small-group discussions. XVIII Ioste Symposium: Future Educational Challenges From Science & Technology Perspectives . IOSTE; Malmö. 2018-08-13 - 2018-08-17.
2017
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline. (2017) Quantum talk: How student discussions may support learning in quantum physics. ESERA conference . ESERA; Dublin. 2017-08-21 - 2017-08-25.
-
Faglig foredragBungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2017) Combining research with development in schools within a Design-Based Research framework. NFSUN . NTNU; Trondheim. 2017-06-06 - 2017-06-09.
2016
-
Faglig foredragBungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Frågåt, Thomas; Kersting, Magdalena. (2016) ReleKvant - læring og undervisning i kvantefysikk og relativitetsteori. Fagseminar i anledning Carl Angells 70-årsdag . Universitetet i Oslo; Oslo. 2016-11-18 - 2016-11-18.
-
Populærvitenskapelig foredragHenriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas; Kersting, Magdalena. (2016) ReleKvant - undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk. Landskonferansen om fysikkundervisning . Norsk Fysikklærerforening; København. 2016-08-07 - 2016-08-10.
-
Faglig foredragHenriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Frågåt, Thomas; Sørborg, Øystein. (2016) ReleKvant: Læringsressurser i moderne fysikk på viten.no Lansering av Viten-programmet "Kvantefysikk". Naturfagkonferansen . Naturfagsenteret; Oslo. 2016-10-20.
2015
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2015) Involving Students in Visual Representations in Physics: From Textbook Images to Digital Simulations. MPTL 20th International Conference on Multimedia in Physics Teaching and Learning . Ludwig-Maximilians-Universität München; München. 2015-09-09 - 2015-09-11.
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2015) Kunnskapsinnhold i praktiske undervisningsprosjekter. Fagkonferanse Energiskolene . Naturfagsenteret; Gardermoen. 2015-11-19 - 2015-11-19.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Henriksen, Ellen Karoline. (2015) Physics students’ understanding of fundamental principles in quantum physics. ESERA Conference 2015 . ESERA; Helsinki. 2015-08-31 - 2015-09-04.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2015) Bruk av språk og diskusjoner for å fremme elevers forståelse i moderne fysikk. FoU i praksis 2015 . DMMHB / HiST / HiNT / NTNU; Trondheim. 2015-04-09 - 2015-05-10.
-
Vitenskapelig foredragBøe, Maria Vetleseter; Angell, Carl; Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline. (2015) Entanglement: Quantum physics, history, philosophy and NoS in traditional Norwegian classrooms. ESERA 2015 . ESERA; Helsinki. 2015-08-31 - 2015-09-04.
2014
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2014) Hvordan kan fysikk gjøres yrkesrelevant? Ideer og erfaringer fra prosjektet "Kraftfull Fysikktime" i samarbeid med Energi Norge. NTFK Nettverksamling for realfaglærere . Nord-Trøndelag Fylkeskommune; Værnes. 2014-11-27 - 2014-11-28.
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2014) Practical projects for technological understanding and sustainability: Examples from lower secondary school. KIFEE Kyoto International Forum for Environment and Energy . Doshisha University / Kyoto Norway Center; Kyoto. 2014-03-16 - 2014-03-19.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2014) ReleKvant: Ressurser for undervisning i relativitetsteori og kvantefysikk. NTFK Nettverksamling for realfaglærere . Nord-Trøndelag Fylkeskommune; Værnes. 2014-11-27 - 2014-11-28.
-
Faglig foredragBungum, Berit. (2014) Vi lager radiostyrt båt. Realfagkonferansen . NTNU; Trondheim. 2014-04-30 - 2015-03-02.
-
Populærvitenskapelig foredragHenriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas. (2014) ReleKvant – undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk. Landskonferansen om Fysikkundervisning . Fysikklærerkonferansen; Gol. 2014-08-06 - 2014-08-09.
-
Vitenskapelig foredragHenriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm. (2014) ReleQuant - Improving teaching and learning in quantum physics through educational design research. Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) . University of Helsinki; Helsinki. 2014-06-04 - 2014-06-06.
-
Populærvitenskapelig foredragTellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bungum, Berit. (2014) ReleKvant: Undervisningsstrategier og elevers begrepsutvikling i moderne fysikk. Realfagkonferansen . NTNU; Trondheim. 2014-04-30 - 2014-04-30.
2013
-
PosterBungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2013) Students' use of science and mathematics in practical projects in design & technology: a case study from Norwegian schools. ESERA conference 2013 . ESERA; Nicosia. 2013-09-02 - 2013-09-07.
-
Vitenskapelig foredragMellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2013) Engineering students' use of the interactive whiteboard during physics group work. ESERA konferansen 2013 . ESERA; Nicosia, Kypros. 2013-09-02 - 2013-09-07.
-
Vitenskapelig foredragPanjwani, Neelam; Bungum, Berit. (2013) Teachers' views on inquiry based science teaching. ESERA konferanse 2013 . ESERA; Nicosia, Kypros. 2013-09-02 - 2013-09-07.
2012
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2012) Hva kan illustrasjoner i lærebøker fortelle om fysikkfagets utvikling?. Landskonferanse om Fysikkunderisning . Norsk Fysikklærerforening; Gol. 2012-08-07 - 2012-08-10.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Technology & design as contexts for science and mathematics?An empirical study of the realisation of curriculum intentions in Norwegian schools. KTH and PATT Conferences 2012 . KTH / CETIS; Stockholm. 2012-06-26 - 2012-06-30.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle. (2012) Teknologiprosjekter som læringsarena og betydningen av hensikt og kontekst. FoU i praksis 2012. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i utdanninga ; Trondheim. 2012-04-23 - 2012-04-25.
2011
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2011) Engaging pupils in authentic science inquiry through design & technology projects. Workshop ved Institut for naturfagenes didaktik . Institut for naturfagenes didaktik, Københavns Universitet; København. 2011-12-12 - 2011-12-12.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2011) Tverrfaglige prosjekter i Teknologi og Design: Hva er potensialet for å lære naturfag, og hvordan kan det realiseres?. Nordisk Forskersymposium om undervisning i naturvitenskap . NFSUN / Linköpings Universitet; Linköping. 2011-06-14 - 2011-06-16.
-
Vitenskapelig foredragLysne, Dag Atle; Bentsen, Birgitte; Bungum, Berit; Byrkjeflot, Liv; Esjeholm, Bjørn-Tore; Hoveid, Halvor; Manshadi, Saeed Dehghan. (2011) Praktisk arbeid på tvers av fag: Sløsing med tid eller godt læringsarbeid? (Symposium). FoU i praksis . HiST, HiNT, NTNU, Dronning Mauds Minne; Trondheim. 2011-04-26 - 2011-04-27.
-
Vitenskapelig foredragMehli, Hanne; Bungum, Berit. (2011) Rom for læring, rom for lærere - effekter av sommerkurs i romteknologi. Nordiskt Forskarsymposium om undervisning i naturvetenskap . Linköpings universitet; Linköping. 2011-06-14 - 2011-06-16.
-
Vitenskapelig foredragMehli, Hanne; Bungum, Berit. (2011) Teachers in space – investigation of effects of summer courses in space technology. European Science Education Research Association . ESERA; Lyon. 2011-09-05 - 2011-09-09.
-
Vitenskapelig foredragMellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2011) Fysikk i ingeniørutdanningen: Hvilken rolle spiller faget?. Nordisk Forskersymposium om undervisning i naturvitenskap . NFSUN/Linköpings Universitet; Linköping. 2011-06-14 - 2011-06-16.
2010
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2010) En case fra vitenskapshistorien: Nikola Tesla. Videreutdanningskurs, Teknologi og forskningslære . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2010-03-23 - 2010-03-24.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2010) Hva kan plastforming bidra med i teknologiprosjekter?. Nettverkssamling for Teknologi og Forskningslære . Byåsen vgs; Trondheim. 2010-09-16.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2010) Lærebøker i naturfag fra lærebokforfatterens perspektiv. Masteremne i naturfagdidaktikk . Program for Lærerutdanning; Trondheim. 2010-10-27.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit; Bjørkum, Per Arne. (2010) Hva kan vi lære av vitenskapshistorien?. Videreutdanningskurs, Teknologi og forskningslære . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2010-03-23 - 2010-03-24.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine. (2010) Learning by inquiry in a technological context. S-TEAM mid-project conference . S-TEAM / Strathclyde University; Glasgow. 2010-10-13 - 2010-10-16.
2009
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2009) Kunnskap og kreativitet i oppfinnelser og vitenskap. Videreutdanningskurs: Teknologi og entreprenørskap . NTNU - Skolelaboratoriet; Trondheim. 2009-02-25 - 2009-02-26.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit; Lykknes, Annette. (2009) What brought them into science? University students' interest profiles and motivation for choosing science on university level. ESERA conference 2009, European Science Education Research Association . ESERA, European Science Education Research Association; Istanbul. 2009-08-31 - 2009-09-04.
-
Vitenskapelig foredragMehli, Hanne; Bungum, Berit. (2009) When in science, do like the scientists? A study of teachers' gain from participating in the authentic practice of space research. ESERA conference 2009, European Science Education Research Association . ESERA; Istanbul. 2009-08-31 - 2009-09-04.
2008
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) Imaging the Nature of Physics: A study of visual images in Norwegian physics textbooks. Nordisk forskersymposium om undervisning i naturfag . Iceland University of Education; Reykjavik. 2008-06-11 - 2008-06-15.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) Kreative kriser og salige sammenbrudd: Erfaringer med å hanskes med teori, metode og empiri i et avhandlingsarbeid. Nasjonal forskerskole i realfagsdidaktikk, høstsamling . Universitetet i Oslo / Naturfagsenteret; Hadeland. 2008-11-03 - 2008-11-05.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) Kreativitet i oppfinnelser og vitenskap. Videreutdanningskurs: Teknologi og entreprenørskap II . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2008-03-06 - 2008-03-06.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) Læreplanen i Teknologi og forskningslære. Bakgrunn, intensjoner og innhold. Nytt fag i den videregående skolen. Seminar om Teknologi og Forskningslære . Skolelaboratoriet, NTNU; NTNU, Trondheim. 2008-03-04 - 2008-03-04.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) Technology education in Norway: State of the art, threats and possibilities. Technological Literacy: Present and Future Challenges . CETIS; Rockelstad. 2008-06-16 - 2008-08-18.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2008) The Role of Theory in Science Education Research. Introduction to Nordic-Baltic Phd course. The Role of Theory in Science Education Research . NTNU / Göteborgs Universitet; Göteborg. 2008-11-16 - 2008-11-21.
-
Vitenskapelig foredragMehli, Hanne; Bungum, Berit. (2008) Authentic learning situations for teachers - perceptions and gains from in-service courses in space technology. The 9th Nordic Research Symposium on Science Education . Iceland University of Education; Reykjavik. 2008-06-11 - 2008-06-15.
2007
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2007) Læreplanen i Teknologi og forskningslære: Hvilke tanker og ideer ligger bak?. Teknologi og forkningslære . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2007-08-29 - 2007-08-30.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2007) Teknologi og design i læreplaner og undervisning: Hvilke ideer ligger bak?. Teknologi og Entreprenørskap - fra ide til verdi . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2007-09-19 - 2007-09-21.
-
Populærvitenskapelig foredragJørgensen, Eva Celine; Bungum, Berit. (2007) Vi lager heisekran!. Naturfagkonferansen 2007 . Nasjonalt Senter for Naturfag i Opplæringen; Oslo. 2007-10-25 - 2007-10-26.
2006
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2006) Teknologi og Design i nye læreplaner: Hvilke ideer ligger bak?. Kurs: Teknologi og Enteprenørskap . Skolelaboratoriet, NTNU; Trondheim. 2006-09-13 - 2006-09-15.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2006) Nye læreplaner i videregående skole: Hva slags fagbakgrunn vil våre nye studenter komme med?. Fredagskollokvium, Institutt for Fysikk, NTNU . Institutt for Fysikk; NTNU, Trondheim. 2006-05-19.
2005
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2005) Relating science to technology - teachers' views as educationally situated. ESERA conference CRESILS . ESERA - European Science Education Research Association; Barcelona. 2005-08-28 - 2005-09-01.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2005) Relating science to technology - teachers' views as educationally situated. ESERA conference . ESERA -European Science Education Research Association; Barcelona. 2005-08-28 - 2005-09-01.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit; Rossing, Nils Kristian. (2005) Vi bygger med elektroniske sensorer – workshop Naturfagkonferansen 2005. Naturfagkonferansen 2005 . Naturfagsenteret; Blinderen, Oslo. 2005-10-27 - 2005-10-28.
-
Populærvitenskapelig foredragRossing, Nils Kristian; Bungum, Berit. (2005) Elektroniske sensorer. Naturfagkonferansen . Naturfagsenteret; Universitetet i Oslo. 2005-10-27 - 2005-10-28.
2004
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2004) Teknologi og Design som fagområde i grunnskolen: Eksempler på innhold og arbeidsmåter. Faglig-pedagogisk dag 2004 . Universitetet i Oslo; Oslo. 2004-01-05 - 2004-01-05.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2004) Teknologi sett fra klasserommet: Ideologier og begrunnelser. Teknologi i skolen - hva vil vi oppnå? . NTNU / Tigris; Trondheim. 2004-04-30 - 2004-04-30.
-
Vitenskapelig foredragKolstø, Stein Dankert; Bungum, Berit; Arnesen, Erik; Isnes, Anders; Kristensen, Terje; Mathiassen, Ketil; Mestad, Idar; Quale, Andreas; Tonning, Anne Sissel; Ulvik, Marit. (2004) Science students' critical examination of scientific information related to socioscientific issues. NARST Conference, 2004 ; Vancouver. 2004-04-01 - 2004-04-03.
2003
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2003) "Kan vi bruke det til no'?" Elektrisitet undervist som enkle elektronikk-prosjekter. Åpningskonferanse for Naturfagsenteret . Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen; Oslo. 2003-10-30 - 2003-10-31.
-
Populærvitenskapelig foredragBungum, Berit. (2003) "Kreative Kriser" i et doktorgradsprosjekt. Seminarium i forskarutbildningen, Norrköping . CETIS / Linköpings universitet Campus Norrköping; Norrköping. 2003-11-24 - 2003-11-25.
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2003) School Technology: A challenge to gender differences or a means for reinforcing them?. dr. scient prøveforelesning, Konferanse om teknologi i skolen . RENATE / NTNU; Trondheim. 2003-09-04 - 2003-09-05.
2002
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2002) Constructing technology education. A cross-case study of teachers realising technology as a new subject of teaching. IOSTE X Symposium . IOSTE (International Organization for Science and Technology; Foz do Iguacu. 2002-07-28 - 2002-08-02.
2001
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2001) Perceptions of Technology Education: Case studies of teachers' interpretation and implementation of a new school subject. Bridging Research Methodology and Research aims. The 5th European Science Education Summerschool. . [Mangler data]; Gilleleje, Denmark. 2000-09-13.
2000
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (2000) Reflections on the implementation of technology in Norwegian schools. Technology education for all: Why, What, and How? . [Mangler data]; NTNU, Trondheim. 2000-10-02.
1999
-
Vitenskapelig foredragBungum, Berit. (1999) Fysikk eller teknologi - ja takk, begge deler?. Notoddenseminaret 1999.Naturfag i skole og lærerutdanning - innhold og vinkling . [Mangler data]; Notodden, Høgskolen i Telemark. 1999-10-21.