Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Arne Styve

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Arne Styve

Førstelektor, Studieprogramkoordinator Dataingeniør
Institutt for IKT og realfag
Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk

arne.styve@ntnu.no
70161287 Ankeret, B321, Ålesund
ResearchGate Google Scholar
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Arne er utdannet Sivilingeniør ved University of Newcastle upon Tyne innen Mikroelektronikk og Programvareutvikling. Arne har mer enn 20 års erfaring fra norsk IT-industri fra brannvarslingssystemer og digital TV distribusjon til utvikling av kommando kontroll informasjons system (KKIS) for det norske forsvar. Fra 2006 var han med å utvikle avanserte simulatorer for samhandlingstrening innen offshore (ankerhåndtering m.m.) og var med å starte Offshore Simualtor Centre (OSC AS).

Arne har også lang erfaring med innføring av- og bruk av smidige metoder (SCRUM, Kanban etc).

Undervisning

  • Mikrokontrollere
  • Introduksjon til objektorientert programmering og systemutvikling (Bachelor)
  • Introduksjon til simulering og visualisering (Master)

Teknisk/Pedagogisk kompetanse

Agile utviklingsmetoder som SCRUM og Kanban, samt standarder som UML, SDL, RUP m.m. Datakommunikasjon og internett protokoller. Simulator teknologier og avanserte visualiseringsløsninger.

Innen pedagogikk har Arne jobbet mye med digital eksamen, constructive alignment, og studentaktive læringsformer samt hvordan inkludere Kunstig Intelligens (KI) i undervisningen.

Kompetanseord

  • AI in teaching
  • Informasjonssystemarkitektur
  • Objektorientert systemutvikling
  • Prosjektledelse
  • Simulering
  • Smidig utviklingsmetodikk
  • Teknologiundervisning
  • Visualisering

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2025

  • Lopez-Alfaro, Claudia; Dincel, Seren; Nasar, Wajeeha; Styve, Arne; Besenecker, Ute; Torres, Ricardo da Silva. (2025) Urban Digital Twins as Tools for Sustainable Lighting Design: The Assessment of NorDark-DT. Buildings
    Vitenskapelig artikkel
  • Hasan, Agus Ismail; Styve, Arne Gerhard. (2025) Enhancing wind farm energy prediction through digital twin integration.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Naeem, Usman; Styve, Arne; Virkki, Outi T.. (2025) Stimulating Critical Thinking in a Web Programming Module with Generative AI Tools. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON
    Vitenskapelig artikkel
  • Klefstad, Bjørn; Sandstrak, Grethe; Styve, Arne Gerhard; Raja, Kiran. (2025) Redesigning Computer Science Programs for Next Generation - Perceptions Versus Experiences. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON
    Vitenskapelig artikkel

2024

  • Sandstrak, Grethe; Klefstad, Bjørn; Styve, Arne Gerhard; Raja, Kiran Bylappa. (2024) Analyzing Pedagogic Practice and Assessments in a Cross-Campus Programming Course. IEEE Transactions on Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Styve, Arne Gerhard; Naeem, Usman; Virkki, Outi. (2024) Developing Critical Thinking Practices Interwoven with Generative AI Usage in an Introductory Programming Course.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Leplat, Léo Francois Jean; López-Alfaro, Claudia Viviana; Styve, Arne Gerhard; Torres, Ricardo. (2024) NorDark-DT: A digital twin for urban lighting infrastructure planning and analysis. Environment and planning. B: Urban analytics and city science
    Vitenskapelig artikkel
  • Bolland, Sondre Sæther; Haraldsrud, Andreas; Jensen, Siri Moe; Strömbäck, Filip; Styve, Arne Gerhard; Tøssebro, Erlend. (2024) The Nordic Prior Knowledge Test in Programming: Motivation, Development and Preliminary Results. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Hassan, Muhammad Umair; Angelaki, Stavroula; Alfaro, Claudia Viviana Lopez; Major, Pierre; Styve, Arne; Alaliyat, Saleh Abdel-Afou. (2022) Digital Twins for Lighting Analysis: Literature Review, Challenges, and Research Opportunities.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rouhani, Majid; Olsø, Atle; Styve, Arne; Raja, Kiran. (2022) An Experience Report on Transitioning to Blended Learning and Portfolio-assessment: a Cross-campus Course in Programming. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Hatledal, Lars Ivar; Chu, Yingguang; Styve, Arne; Zhang, Houxiang. (2021) Vico: An entity-component-system based co-simulation framework. Simulation modelling practice and theory
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Hatledal, Lars Ivar; Skulstad, Robert; Li, Guoyuan; Styve, Arne; Zhang, Houxiang. (2020) Co-simulation as a Fundamental Technology for Twin Ships. MIC Journal: Modeling, Identification and Control
    Vitenskapelig artikkel
  • Walderhaug, Nancy; Styve, Arne; Molnes, Sven Inge. (2020) Hva synes eldre om å bruke videokommunikasjon?. Tidsskriftet sykepleien
    Fagartikkel

2019

  • Hatledal, Lars Ivar; Styve, Arne; Hovland, Geir; Zhang, Houxiang. (2019) A Language and Platform Independent Co-Simulation Framework Based on the Functional Mock-Up Interface. IEEE Access
    Vitenskapelig artikkel
  • Hatledal, Lars Ivar; Zhang, Houxiang; Styve, Arne; Hovland, Geir. (2019) FMU-proxy: A Framework for Distributed Access to Functional Mock-up Units.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Hatledal, Lars Ivar; Zhang, Houxiang; Styve, Arne; Hovland, Geir. (2018) FMI4j: A Software Package for working with Functional Mock-up Units on the Java Virtual Machine.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Richta, Tomáš; Wang, Hao; Osen, Ottar; Styve, Arne; Janoušek, Vladimír. (2018) Data-Driven Maritime Processes Management Using Executable Models. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel
  • Lauvås, Per; Styve, Arne. (2018) Transitioning to Flipped Classroom - an experience report. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Lauvås, Per; Styve, Arne. (2017) Flipped classroom in higher Norwegian IT education. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Terje, Eik,; Stein-Are, Sæter,; Erik, Espenakk,; Karlsen, Anniken Susanne Thoresen; Styve, Arne Gerhard; Bye, Robin Trulssen. (2016) AI and Interactive Art.
    Annet
  • Li, Guoyuan; Zhang, Houxiang; Kawan, Bikram; Wang, Hao; Osen, Ottar; Styve, Arne. (2016) Analysis and Modeling of Sensor Data for Ship Motion Predicition.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sanfilippo, Filippo; Hatledal, Lars Ivar; Styve, Arne; Pettersen, Kristin Ytterstad; Zhang, Houxiang. (2016) Integrated Flexible Maritime Crane Architecture for the Offshore Simulation Centre AS (OSC): A Flexible Framework for Alternative Maritime Crane Control Algorithms. IEEE Journal of Oceanic Engineering
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Strazdins, Girts; Komandur, Sashidharan; Styve, Arne. (2013) Kinect-based systems for maritime operation simulators?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2008

  • Rekdalsbakken, Webjørn; Styve, Arne. (2008) Simulation of intelligent ship autopilots.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Lopez-Alfaro, Claudia; Dincel, Seren; Nasar, Wajeeha; Styve, Arne; Besenecker, Ute; Torres, Ricardo da Silva. (2025) Urban Digital Twins as Tools for Sustainable Lighting Design: The Assessment of NorDark-DT. Buildings
    Vitenskapelig artikkel
  • Naeem, Usman; Styve, Arne; Virkki, Outi T.. (2025) Stimulating Critical Thinking in a Web Programming Module with Generative AI Tools. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON
    Vitenskapelig artikkel
  • Klefstad, Bjørn; Sandstrak, Grethe; Styve, Arne Gerhard; Raja, Kiran. (2025) Redesigning Computer Science Programs for Next Generation - Perceptions Versus Experiences. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandstrak, Grethe; Klefstad, Bjørn; Styve, Arne Gerhard; Raja, Kiran Bylappa. (2024) Analyzing Pedagogic Practice and Assessments in a Cross-Campus Programming Course. IEEE Transactions on Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Leplat, Léo Francois Jean; López-Alfaro, Claudia Viviana; Styve, Arne Gerhard; Torres, Ricardo. (2024) NorDark-DT: A digital twin for urban lighting infrastructure planning and analysis. Environment and planning. B: Urban analytics and city science
    Vitenskapelig artikkel
  • Bolland, Sondre Sæther; Haraldsrud, Andreas; Jensen, Siri Moe; Strömbäck, Filip; Styve, Arne Gerhard; Tøssebro, Erlend. (2024) The Nordic Prior Knowledge Test in Programming: Motivation, Development and Preliminary Results. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
    Vitenskapelig artikkel
  • Rouhani, Majid; Olsø, Atle; Styve, Arne; Raja, Kiran. (2022) An Experience Report on Transitioning to Blended Learning and Portfolio-assessment: a Cross-campus Course in Programming. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON
    Vitenskapelig artikkel
  • Hatledal, Lars Ivar; Chu, Yingguang; Styve, Arne; Zhang, Houxiang. (2021) Vico: An entity-component-system based co-simulation framework. Simulation modelling practice and theory
    Vitenskapelig artikkel
  • Hatledal, Lars Ivar; Skulstad, Robert; Li, Guoyuan; Styve, Arne; Zhang, Houxiang. (2020) Co-simulation as a Fundamental Technology for Twin Ships. MIC Journal: Modeling, Identification and Control
    Vitenskapelig artikkel
  • Walderhaug, Nancy; Styve, Arne; Molnes, Sven Inge. (2020) Hva synes eldre om å bruke videokommunikasjon?. Tidsskriftet sykepleien
    Fagartikkel
  • Hatledal, Lars Ivar; Styve, Arne; Hovland, Geir; Zhang, Houxiang. (2019) A Language and Platform Independent Co-Simulation Framework Based on the Functional Mock-Up Interface. IEEE Access
    Vitenskapelig artikkel
  • Richta, Tomáš; Wang, Hao; Osen, Ottar; Styve, Arne; Janoušek, Vladimír. (2018) Data-Driven Maritime Processes Management Using Executable Models. Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
    Vitenskapelig artikkel
  • Lauvås, Per; Styve, Arne. (2018) Transitioning to Flipped Classroom - an experience report. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
    Vitenskapelig artikkel
  • Lauvås, Per; Styve, Arne. (2017) Flipped classroom in higher Norwegian IT education. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
    Vitenskapelig artikkel
  • Sanfilippo, Filippo; Hatledal, Lars Ivar; Styve, Arne; Pettersen, Kristin Ytterstad; Zhang, Houxiang. (2016) Integrated Flexible Maritime Crane Architecture for the Offshore Simulation Centre AS (OSC): A Flexible Framework for Alternative Maritime Crane Control Algorithms. IEEE Journal of Oceanic Engineering
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Hasan, Agus Ismail; Styve, Arne Gerhard. (2025) Enhancing wind farm energy prediction through digital twin integration.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Styve, Arne Gerhard; Naeem, Usman; Virkki, Outi. (2024) Developing Critical Thinking Practices Interwoven with Generative AI Usage in an Introductory Programming Course.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hassan, Muhammad Umair; Angelaki, Stavroula; Alfaro, Claudia Viviana Lopez; Major, Pierre; Styve, Arne; Alaliyat, Saleh Abdel-Afou. (2022) Digital Twins for Lighting Analysis: Literature Review, Challenges, and Research Opportunities.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hatledal, Lars Ivar; Zhang, Houxiang; Styve, Arne; Hovland, Geir. (2019) FMU-proxy: A Framework for Distributed Access to Functional Mock-up Units.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hatledal, Lars Ivar; Zhang, Houxiang; Styve, Arne; Hovland, Geir. (2018) FMI4j: A Software Package for working with Functional Mock-up Units on the Java Virtual Machine.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Terje, Eik,; Stein-Are, Sæter,; Erik, Espenakk,; Karlsen, Anniken Susanne Thoresen; Styve, Arne Gerhard; Bye, Robin Trulssen. (2016) AI and Interactive Art.
    Annet
  • Li, Guoyuan; Zhang, Houxiang; Kawan, Bikram; Wang, Hao; Osen, Ottar; Styve, Arne. (2016) Analysis and Modeling of Sensor Data for Ship Motion Predicition.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strazdins, Girts; Komandur, Sashidharan; Styve, Arne. (2013) Kinect-based systems for maritime operation simulators?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rekdalsbakken, Webjørn; Styve, Arne. (2008) Simulation of intelligent ship autopilots.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • IDATA2901 - Bacheloroppgave
  • IDATA2505 - Studiepoenggivende praksis
  • IDATT2003 - Programmering 2
  • IDATG1003 - Programmering 1
  • IDATG2003 - Programmering 2
  • IDATA2302 - Algoritmer og datastrukturer
  • IDATT1003 - Programmering 1
  • IDATA1003 - Programmering 1
  • IDATA2003 - Programmering 2

Formidling

2022

  • Faglig foredrag
    Hansen, Irina-Emily; Kleppe, Paul Steffen; Mork, Ola Jon; Styve, Arne; Degn, Thomas; Gladkikh, Daniil. (2022) TEKNA-fagforening industri-akademi samling: Fra Industri 4.0 til Industri 1.0 på en kveld. NTNU Samarbeid med Industri: bruk av Manulab og Visualisering lab NTNU Aalesund , Aalesund 2022-06-09 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Rouhani, Majid; Olsø, Atle; Styve, Arne; Raja, Kiran Bylappa. (2022) An Experience Report on Transitioning to Blended Learning and Portfolio-assessment: a Cross-campus Course in Programming. Læringsfestivalen 2022 , NTNU 2022-05-09 - 2022-05-10

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo