Emne - Programmering 2 - IDATG2003
Programmering 2
Om
Om emnet
Faglig innhold
Dette emnet skal dekke følgende tema:
- Byggesystemer
- Arv og polymorfi
- GUI
- Datafiler og serialisering
- Unntakshåndtering
- Designmønster
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal:
- kunne forklare hvordan arv og polymorfi bidrar til generalisering av problemløsning
- kunne modellere klassediagram som består av flere klasser med aggregering, komposisjon og generalisering gitt en problemstilling
- kunne vise hvordan referanser og objekter henger sammen i et gitt program
- kjenne til sentrale begreper innen objektorientert og funksjonell programmering og kan gjøre rede for disse
Ferdigheter
Kandidaten skal:
- kunne bruke arv og polymorfi for å lage fleksible, utvidbare og bærekraftige løsninger
- kunne bruke og forstå API-dokumentasjonen til å finne informasjon om klasser og metoder (D)
- kunne bruke ferdige metoder i API-et til sortering og søking i tabeller og i lister
- kunne programmere en objektorientert løsning gitt klassediagram som består av flere klasser med aggregering, komposisjon og generalisering
- kunne benytte profesjonelle verktøy for programvareutvikling, inkludert KI-baserte verktøy, på en kritisk og reflektert måte.
Kandidaten kan lage program:
- med delegering av oppgaver mellom objekter og der arv og polymorfi benyttes
- med enkle grafiske brukergrensesnitt
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- kunne anvende objektorientert tankegang til å analysere og løse problemer
- kunne anvende elementer fra funksjonell programmering
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger/workshops og øvinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske øvinger
Mer om vurdering
Mappevurdering som gjennomføres i mindre grupper gir grunnlag for sluttkarakter i emnet. Mappen består av et programmeringsprosjekt samt en rapport, som leveres samlet til sensur til slutt i semesteret. Veiledning gis underveis gjennom samtaler og tilbakemeldinger tre ganger i løpet av prosjektperioden, fordelt utover i tid.
Alle studenter i gruppen får normalt samme karakter basert på gruppebesvarelsen. I særskilte tilfeller hvor en student ikke har bidratt tilstrekkelig, kan studenten gis en individuell karakter basert på dokumentert manglende innsats og/eller arbeidsmengde.
Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele mappen tas på nytt i semester med undervisning.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Data - Ingeniørfag (BIDATA)
Anbefalte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper er IDATG1003 Programmering 1.
Kursmateriell
Oppgis ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| IDATT2003 | 7,5 sp | Høst 2023 |
| IDATA2003 | 7,5 sp | Høst 2023 |
| IDATA2001 | 7,5 sp | Høst 2023 |
| IDATG2001 | 7,5 sp | Høst 2023 |
| IDATT2001 | 7,5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Informatikk
- Ingeniør