Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Anne Berit Emstad

Anne Berit Emstad

Innovasjonsleder Professor
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

anne.emstad@ntnu.no
73590473 98452633 Gunnerus gate 1, G431, Kalvskinnet
Om Publikasjoner Formidling

Om

Anne Berit Emstad er innovasjonsleder ved institutt for lærerutdanning, og er koblet tett opp mot universitetsskolene i Trondheim. En av hennes oppgaver er å  utløse mer av innovasjonspotensialet fra forskning og forskningssamarbeid, være døråpner for nye samarbeidsmuligheter, og jobbe med ledende kompetansemiljø ved NTNU og i team med andre innovasjonsledere

Hun er professor i skoleledelse. Hun har tidligere undervist i både pedagogikk i lærerutdanningen og master i skoleledelse og rektorutdanningen. Hun har gjennomført forskningsprosjekter knyttet skoleledelse, kulturskoler, skolevurdering, nyutdannede lærere og lærerutdanning. Hun deltar i både nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter og forskningsnettverk, og forsker i feltet, gjerne sammen med skoleledere når hun jobber med skoleutvikling og forbedring av praksis. Hun har bred undervisningserfaring fra grunnskolen, lærerutdanning og skolelederutdanning. Hun har også jobbet som pedagogisk konsulent på skoleeiernivå i mange år. Hun har utgitt artikler og bøker og deltatt som invitert foredragsholder kommuner og konferanser, og deltatt på internasjonale og nasjonale konferanser med paperpresentasjoner.

Kompetanseord

  • Arbeidsplasslæring
  • Kulturskole
  • Læreres læring
  • Nyutdannede lærere
  • School leadership
  • Skolebasert kompetanseutvikling
  • Skoleledelse
  • Skoleutvikling
  • Skolevurdering

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Emstad, Anne Berit. (2022) Situert læring i sosiale fellesskap. Grunnbok i pedagogisk psykologi.
    Faglig kapittel
  • Utgaard, Sissel; Emstad, Anne Berit; Knutsen, Bård. (2022) Utvikling av nye vurderingsformer i strukturerte tverrfaglige læringsfellesskap. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2021

  • Emstad, Anne Berit. (2021) Å utvikle et profesjonelt læringsfellesskap på ledernivå - et profesjonelt læringsfellesskap i navnet såvel i gavnet. Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2021) Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Hauen, Mali; Emstad, Anne Berit. (2021) Hva settes i spill når ledere i kulturskolen planlegger elevenes timeplaner? Om en rhizomatisk forståelse av organisasjonen kulturskole og hvordan en slik forståelse kan berike kulturskolens samarbeid med andre aktører. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit. (2021) Elever med stort læringspotensial. Skolelederen.
    Kronikk
  • Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit. (2021) Ledelse for en inkluderende skole - også for elever med et stort læringspotensial. Fagbokforlaget. 2021. ISBN 9788245037463.
    Vitenskapelig monografi

2020

  • Emstad, Anne Berit; Birkeland, Ide Katrine. (2020) Lærende ledelse Skolelederes rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur. Universitetsforlaget. 2020. ISBN 9788215030753.
    Vitenskapelig monografi
  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2020) School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Strømme, Alex; Knutsen, Bård; Lysne, Dag Atle. (2020) Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • McGarr, Oliver; Emstad, Anne Berit. (2020) Comparing discourses on reflective practice in teacher education policy in Ireland and Norway: Critical reflection or performance management?. European Journal of Teacher Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Meyer, Frauke; Birkeland, Ide Katrine; Emstad, Anne Berit; LeFevre, Deidre. (2020) Leaders’ collaborative problem-solving behavior in conversations in Norway and New Zealand. International Journal of Leadership in Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2020) Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?. Utdanningsnytt.no.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2020) Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions. Applying Cultural Historical Activity Theory in Educational Settings.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit; Fougt, Simon Skov. (2020) Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (2).
    Leder
  • Strand, Morten Krogstad; Emstad, Anne Berit. (2020) Developing Leadership by Participating in Principal Professional Learning Communities (PPLCs) and the Added Value of Transnational Collaboration. Research in Educational Administration and Leadership. volum 5 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Vennebo, Kirsten Foshaug; Emstad, Anne Berit; Nilsen, Nils Ole. (2020) Hvordan opplever og vurderer førstegangsrektorer veiledning i nasjonale rektorutdanninger?. Ledelse innenfra.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2019

  • Berge, Ola Kveseth; Angelo, Elin; Heian, Mari Torvik; Emstad, Anne Berit. (2019) Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge. 2019. ISBN 978-82-336-0239-0.
    Rapport
  • Emstad, Anne Berit. (2019) Applying teaching practicum Experiences to challenging situations: A study on newly qualified teachers. Dimensions and emerging themes in teaching practicum. A global perspective.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Nereid, Camilla Trud; Svendsen, Bodil; Ingfrid, Thowsen. (2019) En skole for alle. Adressa.
    Kronikk
  • Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Meidell, Mette. (2019) Why to use PLCs for heads in schools. 2019.
    Rapport
  • Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Meidell, Mette; Strand, Morten Krogstad. (2019) Evaluation report. Empirical results and collected impressions after three years of cooperation with professional school leader learning communities in Europe. 2019.
    Rapport

2018

  • Cakmak, Melek; Gündüz, Müge; Emstad, Anne Berit. (2018) Challenging moments of novice teachers: survival strategies developed through experiences. Cambridge Journal of Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2018) Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools. The Journal of Arts Management, Law, and Society.
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2017) Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2017) Mikropolitiske prosesser i spill i etterkant av videreutdanning. Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2017) Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?. Journal for Research in Arts and Sports Education. volum 1 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Buland, Trond Hallgeir. (2017) Skolevurdering som verktøy for utvikling. Ledelse i fremtidens skole.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2017) Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Engvik, Gunnar; Emstad, Anne Berit. (2017) The importance of school leaders' engagement in socialising newly qualified teachers into the teaching profession. International Journal of Leadership in Education. volum 20 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Emstad, Anne Berit. (2016) Nyutdannede læreres opplevelse av utfordrende situasjoner i skolen. Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2015

  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Musikk- et fag og kunnskapsområde i skolen. Skolelederen. volum 9.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Skolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraft. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. Cappelen Damm Akademisk. 2015. ISBN 9788202482459.
    Vitenskapelig antologi
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2015) Ledelse som dramaturgi. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Stiberg-Jamt, Rune; Emstad, Anne Berit; Buland, Trond Hallgeir; Meltevik, Stine; Furrebø, Susan. (2015) Evaluering av ordningen med ekstern skolevurdering. 2015.
    Rapport

2014

  • Emstad, Anne Berit. (2014) Ledelse av samspillprosesser i skoleutvikling. Ledelse og læring i skolen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2014) Skolevurdering. Et verktøy for ledelse, utvikling og læring i skolen. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 9788232102761.
    Vitenskapelig monografi
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Engvik, Gunnar; Emstad, Anne Berit. (2014) Skoleledelse og nyutdannede lærere. Ledelse og læring i skolen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Emstad, Anne Berit. (2014) Bokens innramming og innhold. Ledelse og læring i skolen.
    Innledning

2012

  • Emstad, Anne Berit. (2012) Ekstern vurdering som verktøy for organisasjonslæring. Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2012) Rektors engasjement i arbeidet med oppfølging av skolevurdering. 2012. ISBN 9788247139349.
    Doktorgradsavhandling
  • Emstad, Anne Berit. (2012) Skolevurdering som accountabiliy? Hvordan forholder rektor seg til bruk av skolevurdering i spenningsfeltet mellom intern utvikling og ekstern kontroll?. FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2012) Transformasjonsledelse. Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2011

  • Emstad, Anne Berit. (2011) The principal's role in the post-evaluation process.-How does the principal engage in the work carried out after the schools self-evaluation?. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. volum 23 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Robinson, Viviane M.J. (2011) The role of leadership in evaluation utilization Cases from Norwegian primary school. Nordic Studies in Education. volum 31 (4).
    Vitenskapelig artikkel

2010

  • Emstad, Anne Berit. (2010) Overgangen fra Norsk skolehverdag til skolehverdagen på New Zealand. Skolelederen.
    Leserinnlegg
  • Emstad, Anne Berit; Postholm, May Britt. (2010) Instructional leadership: et godt utgangspunkt for ledelse av skolens læringsarbeid. Kompetent skoleledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2009

  • Emstad, Anne Berit. (2009) En dysleksivennlig skole?. Adresseavisen.
    Kronikk

2008

  • Emstad, Anne Berit. (2008) Elevvurdering i ungdomsskolen. Adresseavisen.
    Kronikk

Vitenskapelige artikler

  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2020) School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Strømme, Alex; Knutsen, Bård; Lysne, Dag Atle. (2020) Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • McGarr, Oliver; Emstad, Anne Berit. (2020) Comparing discourses on reflective practice in teacher education policy in Ireland and Norway: Critical reflection or performance management?. European Journal of Teacher Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Meyer, Frauke; Birkeland, Ide Katrine; Emstad, Anne Berit; LeFevre, Deidre. (2020) Leaders’ collaborative problem-solving behavior in conversations in Norway and New Zealand. International Journal of Leadership in Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Strand, Morten Krogstad; Emstad, Anne Berit. (2020) Developing Leadership by Participating in Principal Professional Learning Communities (PPLCs) and the Added Value of Transnational Collaboration. Research in Educational Administration and Leadership. volum 5 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Cakmak, Melek; Gündüz, Müge; Emstad, Anne Berit. (2018) Challenging moments of novice teachers: survival strategies developed through experiences. Cambridge Journal of Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2018) Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools. The Journal of Arts Management, Law, and Society.
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2017) Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?. Journal for Research in Arts and Sports Education. volum 1 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Engvik, Gunnar; Emstad, Anne Berit. (2017) The importance of school leaders' engagement in socialising newly qualified teachers into the teaching profession. International Journal of Leadership in Education. volum 20 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2011) The principal's role in the post-evaluation process.-How does the principal engage in the work carried out after the schools self-evaluation?. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. volum 23 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Robinson, Viviane M.J. (2011) The role of leadership in evaluation utilization Cases from Norwegian primary school. Nordic Studies in Education. volum 31 (4).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit. (2021) Elever med stort læringspotensial. Skolelederen.
    Kronikk
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2020) Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?. Utdanningsnytt.no.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit; Fougt, Simon Skov. (2020) Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 14 (2).
    Leder
  • Emstad, Anne Berit; Nereid, Camilla Trud; Svendsen, Bodil; Ingfrid, Thowsen. (2019) En skole for alle. Adressa.
    Kronikk
  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2017) Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Musikk- et fag og kunnskapsområde i skolen. Skolelederen. volum 9.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2010) Overgangen fra Norsk skolehverdag til skolehverdagen på New Zealand. Skolelederen.
    Leserinnlegg
  • Emstad, Anne Berit. (2009) En dysleksivennlig skole?. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Emstad, Anne Berit. (2008) Elevvurdering i ungdomsskolen. Adresseavisen.
    Kronikk

Bøker

  • Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit. (2021) Ledelse for en inkluderende skole - også for elever med et stort læringspotensial. Fagbokforlaget. 2021. ISBN 9788245037463.
    Vitenskapelig monografi
  • Emstad, Anne Berit; Birkeland, Ide Katrine. (2020) Lærende ledelse Skolelederes rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur. Universitetsforlaget. 2020. ISBN 9788215030753.
    Vitenskapelig monografi
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. Cappelen Damm Akademisk. 2015. ISBN 9788202482459.
    Vitenskapelig antologi
  • Emstad, Anne Berit. (2014) Skolevurdering. Et verktøy for ledelse, utvikling og læring i skolen. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 9788232102761.
    Vitenskapelig monografi

Del av bok/rapport

  • Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2022) Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Emstad, Anne Berit. (2022) Situert læring i sosiale fellesskap. Grunnbok i pedagogisk psykologi.
    Faglig kapittel
  • Utgaard, Sissel; Emstad, Anne Berit; Knutsen, Bård. (2022) Utvikling av nye vurderingsformer i strukturerte tverrfaglige læringsfellesskap. Skoleutvikling i videregående opplæring.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2021) Å utvikle et profesjonelt læringsfellesskap på ledernivå - et profesjonelt læringsfellesskap i navnet såvel i gavnet. Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2021) Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Hauen, Mali; Emstad, Anne Berit. (2021) Hva settes i spill når ledere i kulturskolen planlegger elevenes timeplaner? Om en rhizomatisk forståelse av organisasjonen kulturskole og hvordan en slik forståelse kan berike kulturskolens samarbeid med andre aktører. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2020) Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions. Applying Cultural Historical Activity Theory in Educational Settings.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Vennebo, Kirsten Foshaug; Emstad, Anne Berit; Nilsen, Nils Ole. (2020) Hvordan opplever og vurderer førstegangsrektorer veiledning i nasjonale rektorutdanninger?. Ledelse innenfra.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2019) Applying teaching practicum Experiences to challenging situations: A study on newly qualified teachers. Dimensions and emerging themes in teaching practicum. A global perspective.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2017) Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2017) Mikropolitiske prosesser i spill i etterkant av videreutdanning. Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Buland, Trond Hallgeir. (2017) Skolevurdering som verktøy for utvikling. Ledelse i fremtidens skole.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2016) Nyutdannede læreres opplevelse av utfordrende situasjoner i skolen. Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Skolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraft. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2015) Ledelse som dramaturgi. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2014) Ledelse av samspillprosesser i skoleutvikling. Ledelse og læring i skolen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Engvik, Gunnar; Emstad, Anne Berit. (2014) Skoleledelse og nyutdannede lærere. Ledelse og læring i skolen.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Postholm, May Britt; Emstad, Anne Berit. (2014) Bokens innramming og innhold. Ledelse og læring i skolen.
    Innledning
  • Emstad, Anne Berit. (2012) Ekstern vurdering som verktøy for organisasjonslæring. Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2012) Skolevurdering som accountabiliy? Hvordan forholder rektor seg til bruk av skolevurdering i spenningsfeltet mellom intern utvikling og ekstern kontroll?. FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit. (2012) Transformasjonsledelse. Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Emstad, Anne Berit; Postholm, May Britt. (2010) Instructional leadership: et godt utgangspunkt for ledelse av skolens læringsarbeid. Kompetent skoleledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Rapport

  • Berge, Ola Kveseth; Angelo, Elin; Heian, Mari Torvik; Emstad, Anne Berit. (2019) Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge. 2019. ISBN 978-82-336-0239-0.
    Rapport
  • Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Meidell, Mette. (2019) Why to use PLCs for heads in schools. 2019.
    Rapport
  • Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Meidell, Mette; Strand, Morten Krogstad. (2019) Evaluation report. Empirical results and collected impressions after three years of cooperation with professional school leader learning communities in Europe. 2019.
    Rapport
  • Stiberg-Jamt, Rune; Emstad, Anne Berit; Buland, Trond Hallgeir; Meltevik, Stine; Furrebø, Susan. (2015) Evaluering av ordningen med ekstern skolevurdering. 2015.
    Rapport
  • Emstad, Anne Berit. (2012) Rektors engasjement i arbeidet med oppfølging av skolevurdering. 2012. ISBN 9788247139349.
    Doktorgradsavhandling

Formidling

2022

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2022) Lederutvikling innenfra – profesjonelle læringsfelleskap på ledernivå. Skolelederkonferansen Ledelse og kvlaitet i skolen . NTNU; Stjørdal. 2022-02-10 - 2022-02-10.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Strand, Morten Krogstad. (2022) Slik lærere trenger sitt profesjonelle læringsfellesskap trenger også skoleledere sitt. TRØNDELAGSKONFERANSEN ; NordUniversitetet, NTNU, Fylkesmannen mfl. 2022-10-20 - 2022-10-20.
  • Programdeltagelse
    Lomsdalen, Christian; Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit. (2022) LL-410: Emstad og Knutsen om inkluderende skoleledelse. Podcast, Lektor Lomsdalens innfall [Internett]. 2022-04-05.

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit; Gjølme, Egil Galaaen. (2021) Research circulation in NTNU's teacher education. Online International conference for RECITE . European University Cyprus; Cyprus. 2021-10-11 - 2021-10-11.

2020

  • Poster
    Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Orerød, Hanne Mette. (2020) The Importance of Further Education for Teachers' Action Competence in Teaching Sustainable Development. AERA konferansen . AERA (American Educational Research Association); San Francisco. 2020-04-17 - 2020-04-21.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Birkeland, Ide Katrine; Robinson, Viviane. (2019) School leaders developing effective conversations with teachers about data use. AERA . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-04 - 2019-04-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2019) Leaders collaborating across schools on development of teachers PLC and data use. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit. (2019) Vocational Education and Training (VET) Teachers Developing Classroom Assessment Strategies Through Teacher Innovation. AERA konferansen . AERA (American Educational Research Association); Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Meyer, Frauke; Birkeland, Ide Katrine; Emstad, Anne Berit; Le Fevre, Deidre. (2019) Comparing leaders' collaborative problem-solving behavior in conversations in Norway and New Zealand. AERA . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-04 - 2019-04-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Interventions for educational leaders: Improving capabilities for leading improvements in teaching and learning. ICSEI 2019 . ICSEI; Stavanger. 2019-01-08 - 2019-01-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Realizing data driven changes in upper secondary schools through formative interventions. AERA 2019 . American Educational Research Association; Toronto. 2019-04-05 - 2019-04-09.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2018) Leaders Beeing Open to Learning Datadriven Conversation About Student Learning. European Conference on Educational Research ECER . EERA; 2018-09-04 - 2018-09-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Muslic, Barbara. (2018) Data use in school organizations for school development – Comparative case studies from Norway and Germany. European Conference on Educational Research ECER . EERA; Bolzano. 2018-09-04 - 2018-09-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Vennebo, Kirsten Foshaug. (2018) Mentoring and Coaching in National School Leadership Programmes: The Experience of Participating School Leaders in Norway, Sweden and New Zealand. European Conference on Educational Research ECER . EERA; 2018-09-04 - 2018-09-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Strømme, Alex; Lysne, Dag Atle. (2018) Bidrar uteskole i lærerutdanningen til bruk av uteskole i første yrkesår?. FoU i praksis ; 2018-10-24 - 2018-10-25.
  • Vitenskapelig foredrag
    Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Utgaard, Sissel. (2018) School-based professional development in assessment literacy. EARLI SIG 1 Assessment & Evaluation conference ; 2018-09-29 - 2018-10-01.
  • Faglig foredrag
    Strømme, Alex; Emstad, Anne Berit; Lysne, Dag Atle; Knutsen, Bård. (2018) Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?. FoU i praksis ; 2018-10-24 - 2018-10-25.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2017) Collaboration by insourcing or inclusion? Collaboration between Schools of Music and Performing Art and Compulsory school. Nordic Network for Research in Music Education (NNMPF) . Academy of Music and Drama, University of Gothenburg; Gøteborg. 2017-03-14 - 2017-03-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2017) Intervention study to enhance school leaders competence in engaging in learning conversations. ISCAR . ISCAR; Quebec. 2017-08-29 - 2017-09-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2017) When collaboration between MAS and CS creates greater participation in MAS. Nordic Network for Research in Music Education (NNMPF) . Academy of Music and Drama, University of Gothenburg; Gøteborg. 2017-03-14 - 2017-03-16.
  • Faglig foredrag
    Lundh, Lise; Rønning, Rut Jorunn; Aglen, Gry Sagmo; Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne; Jordhus-Lier, Anne; Emstad, Anne Berit. (2017) IRISforsk - a pilot for Nordic Research School for School Development In and Around the School of Music and Arts. NNMPF 2017 ; 2017-03-14 - 2017-03-14.

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2016) External School Evaluation as a tool for school development. ECER . European Educational Research Association; 2016-08-23.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2016) Open-To-Learning conversation, a contribution to enhance teachers level of reflection in conversations about students learning. NERA ; Helsinki. 2016-03-09 - 2016-03-11.
  • Faglig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) Samarbeid om mestring og læring i Tolga kommune.Konturer av en eksistensieltbasert ledelse. Kvlitet i skolen . NTNU; Hell. 2016-02-04 - 2016-02-05.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) School as the universe of opportunities in the district community. NERA ; Helsinki. 2016-03-09 - 2016-03-11.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; McGarr, Oliver. (2016) Reflective practice in teacher education in Ireland and Norway: Exploring the reification of performativity discourses in educational policy. ECER . European Educational Research Association; Dubin. 2016-08-23.
  • Faglig foredrag
    Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2016) Vurdering er læring. Fagdag for lærere . Selbu kommune; Bårdshaug Gjestegård. 2016-11-25 - 2016-11-25.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Angelo, Elin; Rut Jorunn, Rønning; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne; Brit Ågot Brøske, Danielsen; Mari Ystanes, Fjeldstad; Andreas, Viken; Øivind, Sørum; Emstad, Anne Berit. (2015) IRISforsk symposium. Cutting Edge kulturskole . Norsk nettverk for kulturskolerelatert forskning; DMMH. 2015-10-27 - 2015-10-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2015) From Novice Teachers to Lifelong Learners. Teachers Reflection on Challenging Moments. Ecer . EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION; Budapest. 2015-09-08 - 2015-09-11.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2015) How can school leaders by engaging in Open-To-Learning conversation contribute to enhance teachers’ level of reflection in conversations about the students’ learning. Betwixt and Between - on the Interstices of Educational Research and School Improvement in a Time of School Reform . University College Copenhagen; Købenavn. 2015-05-29 - 2015-05-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2015) Nyutdannede læreres opplevelse av utfordrende øyeblikk i skolen, og implikasjoner for lærerutdanningen. FoU i praksis . NTNU, DMMH, HiNT, HiST; Trondheim. 2015-03-09 - 2015-03-10.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2015) Skolen som mulighetens univers i bygda – om samarbeid og ledelse av opplæringen. NORSK KULTURSKOLERÅD SØR-TRØNDELAG Årsmøte 2015 med fagkonferanse . NORSK KULTURSKOLERÅD SØR-TRØNDELAG Årsmøte 2015 med fagkonfe; Trondheim. 2015-03-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skolelederes samarbeid om et helhetlig opplæringsmiljø der mestring, tilhørighet og inkludering er omdreiningspunkt. Confex Skolelederkonferanse . Confex; Oslo. 2015-03-17.
  • Faglig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstdidaktisk forum . PLU, NTNU; Trondheim. 2015-01-29.

2013

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2013) «Kollektiv skole og erfaringslæring.». Planleggingsdag Hallset skole . Hallset skole; Hallset skole. 2013-08-15 - 2013-08-15.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2013) Ledelse for og i utvikling i skolen. Ledersamling STFK . Sør Trøndelag Fylkeskommune; Stjørdal. 2013-06-26 - 2013-06-27.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2013) Ledelsens betydning for arbeidet med oppfølging av skolevurdering. Ledelse og kvalitet i skolen . NTNU; Stjørdal. 2013-02-06 - 2013-02-07.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2013) Rektor som leder med læring i sentrum. Skolelederseminar . Norsk skolelederforbund; Stjørdal. 2013-03-02 - 2013-03-02.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2013) Rektors faglige skjønn i vurdering. Skolelederdagene . Universitet i Oslo; Blindern, Oslo. 2013-06-24 - 2013-06-25.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2013) The role of the principal in school development. ECER . EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION; Istanbul. 2013-09-10 - 2013-09-13.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Dahl, Thomas. (2013) Skolebasert kompetanseutvikling. Ledersamling . Nettverk Nordmøre; Surnadal. 2013-10-01 - 2013-10-01.

2012

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2012) Samhandling skoleeier og skoleleder i arbeid med kvalitetsvurderinger. Samling KS effektiviseringsnettverk . KS; Oslo. 2012-09-26 - 2013-09-27.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Robinson, Viviane. (2012) Student centered leadership. Skoletinget . KS; Oslo. 2012-05-24 - 2012-05-25.

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2011) Balancing professional and bureaucratic accountability on principals level in respect of school evaluation results. ECER ; Berlin. 2011-09-13 - 2011-09-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2011) External evaluation for development and learning. ISCAR . International society for cultural and activity research; Rome. 2011-09-05 - 2011-09-10.

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2010) The Trondheim model – an example of maintaining government in governance. The Making of: Leadership in Education . Comenius Network Leadership in Education; Bolzano. 2010-10-08 - 2010-10-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit. (2010) The principals role in the post-evaluation process. ECER . ECER; Helsinki. 2010-09-25 - 2010-10-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2010) Samarbeid på ledernivå mellom kulturskole og grunnskole. Cutting Edge Kulturskole 2017 . Norsk kulturskoleråd,Nettverk for kulturskolerelatert forskn; Tønsberg. 2010-10-17 - 2010-10-18.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Om informasjonskapsler
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn