Bakgrunn og aktiviteter

Anne Berit Emstad er innovasjonsleder ved institutt for lærerutdanning, og er koblet tett opp mot universitetsskolene i Trondheim. En av hennes oppgaver er å  utløse mer av innovasjonspotensialet fra forskning og forskningssamarbeid, være døråpner for nye samarbeidsmuligheter, og jobbe med ledende kompetansemiljø ved NTNU og i team med andre innovasjonsledere

Hun har tidligere jobbet som førsteamanuensis PhD i både pedagogikk og skoleledelse. Hun har gjennomført forskningsprosjekter knyttet skoleledelse, kulturskoler, skolevurdering, nyutdannede lærere og lærerutdanning. Hun deltar i både nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter og forskningsnettverk, og forsker i feltet, gjerne sammen med skoleledere når hun jobber med skoleutvikling og forbedring av praksis. Hun har bred undervisningserfaring fra grunnskolen, lærerutdanning og skolelederutdanning. Hun har også jobbet som pedagogisk konsulent på skoleeiernivå i mange år. Hun har utgitt artikler og bøker og deltatt som invitert foredragsholder kommuner og konferanser, og deltatt på internasjonale og nasjonale konferanser med paperpresentasjoner.

Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid

Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen

Tidsskriftspublikasjoner

Bøker

  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. Cappelen Damm Akademisk. 2015. ISBN 9788202482459.
  • Emstad, Anne Berit. (2014) Skolevurdering. Et verktøy for ledelse, utvikling og læring i skolen. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 9788232102761.

Del av bok/rapport

  • Emstad, Anne Berit. (2019) Applying teaching practicum Experiences to challenging situations: A study on newly qualified teachers. Dimensions and emerging themes in teaching practicum. A global perspective.
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2017) Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. Forskning og utvikling i kulturskolefeltet: IRIS - den doble regnbuen.
  • Emstad, Anne Berit. (2017) Mikropolitiske prosesser i spill i etterkant av videreutdanning. Kunnskap for en bedre skole. Etter- og videreutdanning som strategi..
  • Emstad, Anne Berit; Buland, Trond Hallgeir. (2017) Skolevurdering som verktøy for utvikling. Ledelse i fremtidens skole.
  • Emstad, Anne Berit. (2016) Nyutdannede læreres opplevelse av utfordrende situasjoner i skolen. Veiledningspraksiser i bevegelse. Skole, utdanning og kulturliv.
  • Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Skolen som mulighetenes univers i bygda. Eksistensorientert ledelse som drivkraft. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
  • Sandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2015) Ledelse som dramaturgi. Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..
  • Emstad, Anne Berit. (2014) Ledelse av samspillprosesser i skoleutvikling. Ledelse og læring i skolen.
  • Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2014) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. Kunstner eller lærer? Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning.
  • Engvik, Gunnar; Emstad, Anne Berit. (2014) Skoleledelse og nyutdannede lærere. Ledelse og læring i skolen.
  • Postholm, May Britt; Emstad, Anne Berit. (2014) Bokens innramming og innhold. Ledelse og læring i skolen.
  • Emstad, Anne Berit. (2012) Ekstern vurdering som verktøy for organisasjonslæring. Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling.