Anne Berit Emstad
Anne Berit Emstad
Innovasjonsleder Professor
Institutt for lærerutdanning Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskapBakgrunn og aktiviteter
Anne Berit Emstad er innovasjonsleder ved institutt for lærerutdanning, og er koblet tett opp mot universitetsskolene i Trondheim. En av hennes oppgaver er å utløse mer av innovasjonspotensialet fra forskning og forskningssamarbeid, være døråpner for nye samarbeidsmuligheter, og jobbe med ledende kompetansemiljø ved NTNU og i team med andre innovasjonsledere
Hun er professor i skoleledelse. Hun har tidligere undervist i både pedagogikk i lærerutdanningen og master i skoleledelse og rektorutdanningen. Hun har gjennomført forskningsprosjekter knyttet skoleledelse, kulturskoler, skolevurdering, nyutdannede lærere og lærerutdanning. Hun deltar i både nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter og forskningsnettverk, og forsker i feltet, gjerne sammen med skoleledere når hun jobber med skoleutvikling og forbedring av praksis. Hun har bred undervisningserfaring fra grunnskolen, lærerutdanning og skolelederutdanning. Hun har også jobbet som pedagogisk konsulent på skoleeiernivå i mange år. Hun har utgitt artikler og bøker og deltatt som invitert foredragsholder kommuner og konferanser, og deltatt på internasjonale og nasjonale konferanser med paperpresentasjoner.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development. Acta Didactica Norden (ADNO). vol. 14 (2).
- (2020) Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?. Acta Didactica Norden (ADNO). vol. 14 (2).
- (2020) Comparing discourses on reflective practice in teacher education policy in Ireland and Norway: Critical reflection or performance management?. European Journal of Teacher Education.
- (2020) Leaders’ collaborative problem-solving behavior in conversations in Norway and New Zealand. International Journal of Leadership in Education.
- (2020) Developing Leadership by Participating in Principal Professional Learning Communities (PPLCs) and the Added Value of Transnational Collaboration. Research in Educational Administration and Leadership. vol. 5 (2).
- (2018) Challenging moments of novice teachers: survival strategies developed through experiences. Cambridge Journal of Education.
- (2018) Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools. The Journal of Arts Management, Law, and Society.
- (2017) Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?. Journal for Research in Arts and Sports Education. vol. 1 (2).
- (2017) The importance of school leaders' engagement in socialising newly qualified teachers into the teaching profession. International Journal of Leadership in Education. vol. 20 (4).
- (2011) The principal's role in the post-evaluation process.-How does the principal engage in the work carried out after the schools self-evaluation?. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. vol. 23 (4).
- (2011) The role of leadership in evaluation utilization Cases from Norwegian primary school. Nordic Studies in Education. vol. 31 (4).
Bøker
- (2021) Ledelse for en inkluderende skole - også for elever med et stort læringspotensial. Fagbokforlaget. 2021. ISBN 9788245037463.
- (2020) Lærende ledelse Skolelederes rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur. Universitetsforlaget. 2020. ISBN 9788215030753.
- (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling. Cappelen Damm Akademisk. 2015. ISBN 9788202482459.
- (2014) Skolevurdering. Et verktøy for ledelse, utvikling og læring i skolen. Fagbokforlaget. 2014. ISBN 9788232102761.
Del av bok/rapport
- (2022) Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen. Skoleutvikling i videregående opplæring.
- (2022) Situert læring i sosiale fellesskap. Grunnbok i pedagogisk psykologi.
- (2021) Å utvikle et profesjonelt læringsfellesskap på ledernivå - et profesjonelt læringsfellesskap i navnet såvel i gavnet. Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
- (2021) Kulturskolens mange samarbeidskonstellasjoner som verdidrevne sammenvevde avhengighetsrelasjoner. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
- (2021) Hva settes i spill når ledere i kulturskolen planlegger elevenes timeplaner? Om en rhizomatisk forståelse av organisasjonen kulturskole og hvordan en slik forståelse kan berike kulturskolens samarbeid med andre aktører. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.