Anne Berit Emstad
Om
Anne Berit Emstad er innovasjonsleder ved institutt for lærerutdanning, og er koblet tett opp mot universitetsskolene i Trondheim. En av hennes oppgaver er å utløse mer av innovasjonspotensialet fra forskning og forskningssamarbeid, være døråpner for nye samarbeidsmuligheter, og jobbe med ledende kompetansemiljø ved NTNU og i team med andre innovasjonsledere
Hun er professor i skoleledelse. Hun har tidligere undervist i både pedagogikk i lærerutdanningen og master i skoleledelse og rektorutdanningen. Hun har gjennomført forskningsprosjekter knyttet skoleledelse, kulturskoler, skolevurdering, nyutdannede lærere og lærerutdanning. Hun deltar i både nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter og forskningsnettverk, og forsker i feltet, gjerne sammen med skoleledere når hun jobber med skoleutvikling og forbedring av praksis. Hun har bred undervisningserfaring fra grunnskolen, lærerutdanning og skolelederutdanning. Hun har også jobbet som pedagogisk konsulent på skoleeiernivå i mange år. Hun har utgitt artikler og bøker og deltatt som invitert foredragsholder kommuner og konferanser, og deltatt på internasjonale og nasjonale konferanser med paperpresentasjoner.
Publikasjoner
2024
-
Emstad, Anne Berit.
(2024)
Entreprenørielle ferdigheter og innovasjonscamp inn i lærerutdanninga nå!.
Universitetsavisa
Leserinnlegg
-
Emstad, Anne Berit.
(2024)
Lärande ledarskap i skolans förbättringsarbete.
Gleerups Utbildning AB
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sapkota, Tara;
Emstad, Anne Berit;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Vattøy, Kim-Daniel.
(2024)
University-School Collaboration as the Implementation of Decentralized Policy: Teachers’, Principals’, and University-Based Teacher-Educators’ Experiences of Teachers’ Professional Development.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Arntsen, Trude Jeanett;
Berndtsson, Christin Høiberget;
Dybvig, Dagfinn Døhl;
Emstad, Anne Berit;
Farshchian, Babak A.;
Gaustad, Svein Erik.
(2023)
Tjenesteinnovasjon i helse og velferd.
NTNU
Rapport
-
Emstad, Anne Berit.
(2023)
Hvorfor samskapt FoU i lærerutdanningskoler? .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Skoglund, Kristin Norum.
(2023)
Hvorfor lærerutdanningsskoler og samskapt FoU?
.
Universitetsforlaget
Innledning
-
Emstad, Anne Berit.
(2023)
Samskapt kunnskap i skole og lærerutdanning. Der praksis og teori møtes. .
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2022
-
Hybertsen, Ingunn Dahler;
Emstad, Anne Berit.
(2022)
Situert læring i sosiale fellesskap.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen
.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utgaard, Sissel;
Emstad, Anne Berit;
Knutsen, Bård.
(2022)
Utvikling av nye vurderingsformer i strukturerte tverrfaglige læringsfellesskap .
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Knutsen, Bård;
Emstad, Anne Berit.
(2021)
Ledelse for en inkluderende skole
- også for elever med et stort læringspotensial
.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Emstad, Anne Berit.
(2021)
Å utvikle et profesjonelt læringsfellesskap på ledernivå - et profesjonelt læringsfellesskap i navnet såvel i gavnet.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hauen, Mali;
Emstad, Anne Berit.
(2021)
Hva settes i spill når ledere i kulturskolen planlegger elevenes timeplaner? Om en rhizomatisk forståelse av organisasjonen kulturskole og hvordan en slik forståelse kan berike kulturskolens samarbeid med andre aktører.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2021)
Kulturskolens mange
samarbeidskonstellasjoner som
verdidrevne sammenvevde
avhengighetsrelasjoner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Knutsen, Bård;
Emstad, Anne Berit.
(2021)
Elever med stort læringspotensial.
Skolelederen
Kronikk
2020
-
Emstad, Anne Berit;
Strømme, Alex;
Knutsen, Bård;
Lysne, Dag Atle.
(2020)
Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Birkeland, Ide Katrine.
(2020)
Lærende ledelse
Skolelederes rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
-
McGarr, Oliver;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Comparing discourses on reflective practice in teacher education policy in Ireland and Norway: Critical reflection or performance management?.
European Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Meyer, Frauke;
Birkeland, Ide Katrine;
Emstad, Anne Berit;
LeFevre, Deidre.
(2020)
Leaders’ collaborative problem-solving behavior in
conversations in Norway and New Zealand.
International Journal of Leadership in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit;
Fougt, Simon Skov.
(2020)
Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Leder
-
Strand, Morten Krogstad;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Developing Leadership by Participating in
Principal Professional Learning Communities
(PPLCs) and the Added Value of Transnational
Collaboration .
Research in Educational Administration and Leadership
Vitenskapelig artikkel
-
Vennebo, Kirsten Foshaug;
Emstad, Anne Berit;
Nilsen, Nils Ole.
(2020)
Hvordan opplever og vurderer førstegangsrektorer veiledning
i nasjonale rektorutdanninger? .
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?.
Utdanningsnytt.no
Populærvitenskapelig artikkel
2019
-
Knutsen, Bård;
Emstad, Anne Berit;
Meidell, Mette;
Strand, Morten Krogstad.
(2019)
Evaluation report. Empirical results and collected impressions after three years of cooperation with professional school leader learning communities in Europe.
Heads up group, ERASMUS+
Rapport
-
Emstad, Anne Berit;
Nereid, Camilla Trud;
Svendsen, Bodil;
Ingfrid, Thowsen.
(2019)
En skole for alle.
Adressa
Kronikk
-
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Applying teaching practicum Experiences to challenging situations: A study on newly qualified teachers.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Berge, Ola Kveseth;
Angelo, Elin;
Heian, Mari Torvik;
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge.
Telemarksforsking
Rapport
-
Knutsen, Bård;
Emstad, Anne Berit;
Meidell, Mette.
(2019)
Why to use PLCs for heads in schools.
HeadsUp ERASMUS+
Rapport
2018
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2018)
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools.
The Journal of Arts Management, Law, and Society
Vitenskapelig artikkel
-
Cakmak, Melek;
Gündüz, Müge;
Emstad, Anne Berit.
(2018)
Challenging moments of novice teachers: survival strategies developed through experiences.
Cambridge Journal of Education
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Buland, Trond Hallgeir.
(2017)
Skolevurdering som verktøy for utvikling.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2017)
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Mikropolitiske prosesser i spill i etterkant av videreutdanning.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap
Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen.
Adresseavisen
Kronikk
-
Engvik, Gunnar;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
The importance of school leaders' engagement in socialising newly qualified teachers into the teaching profession.
International Journal of Leadership in Education
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Knutsen, Bård;
Eggen, Per-Odd;
Emstad, Anne Berit.
(2016)
Naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper. Elever og læreres opplevelse av og respons på utforskende og elevaktiv naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper.
NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Emstad, Anne Berit.
(2016)
Nyutdannede læreres opplevelse av utfordrende
situasjoner i skolen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Stiberg-Jamt, Rune;
Emstad, Anne Berit;
Buland, Trond Hallgeir;
Meltevik, Stine;
Furrebø, Susan.
(2015)
Evaluering av ordningen med ekstern skolevurdering.
Osford Research
Rapport
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Musikk- et fag og kunnskapsområde i skolen.
Skolelederen
Populærvitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2015)
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Skolen som mulighetenes
univers i bygda.
Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Ledelse som dramaturgi.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014
-
Emstad, Anne Berit.
(2014)
Ledelse av samspillprosesser i skoleutvikling.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2014)
Skolevurdering. Et verktøy for ledelse, utvikling og læring i skolen.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin ;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engvik, Gunnar;
Emstad, Anne Berit.
(2014)
Skoleledelse og nyutdannede lærere.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Postholm, May Britt;
Emstad, Anne Berit.
(2014)
Bokens innramming og innhold.
Universitetsforlaget
Innledning
2012
-
Emstad, Anne Berit.
(2012)
Ekstern vurdering som verktøy for organisasjonslæring.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2012)
Skolevurdering som accountabiliy? Hvordan forholder rektor seg til bruk av skolevurdering i spenningsfeltet mellom intern utvikling og ekstern kontroll?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2012)
Transformasjonsledelse.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2012)
Rektors engasjement i arbeidet med oppfølging av skolevurdering.
NTNU
Doktorgradsavhandling
2011
-
Emstad, Anne Berit.
(2011)
The principal's role in the post-evaluation process.-How does the principal engage in the work carried out after the schools self-evaluation?.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Robinson, Viviane M.J.
(2011)
The role of leadership in evaluation utilization Cases from Norwegian primary school.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig artikkel
2010
-
Emstad, Anne Berit.
(2010)
Overgangen fra Norsk skolehverdag til skolehverdagen på New Zealand.
Skolelederen
Leserinnlegg
-
Emstad, Anne Berit;
Postholm, May Britt.
(2010)
Instructional leadership: et godt utgangspunkt for ledelse av skolens læringsarbeid.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2009
-
Emstad, Anne Berit.
(2009)
En dysleksivennlig skole?.
Adresseavisen
Kronikk
2008
-
Emstad, Anne Berit.
(2008)
Elevvurdering i ungdomsskolen.
Adresseavisen
Kronikk
Tidsskriftspublikasjoner
-
Emstad, Anne Berit.
(2024)
Entreprenørielle ferdigheter og innovasjonscamp inn i lærerutdanninga nå!.
Universitetsavisa
Leserinnlegg
-
Sapkota, Tara;
Emstad, Anne Berit;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Vattøy, Kim-Daniel.
(2024)
University-School Collaboration as the Implementation of Decentralized Policy: Teachers’, Principals’, and University-Based Teacher-Educators’ Experiences of Teachers’ Professional Development.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Knutsen, Bård;
Emstad, Anne Berit.
(2021)
Elever med stort læringspotensial.
Skolelederen
Kronikk
-
Emstad, Anne Berit;
Strømme, Alex;
Knutsen, Bård;
Lysne, Dag Atle.
(2020)
Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2020)
School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
McGarr, Oliver;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Comparing discourses on reflective practice in teacher education policy in Ireland and Norway: Critical reflection or performance management?.
European Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Meyer, Frauke;
Birkeland, Ide Katrine;
Emstad, Anne Berit;
LeFevre, Deidre.
(2020)
Leaders’ collaborative problem-solving behavior in
conversations in Norway and New Zealand.
International Journal of Leadership in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit;
Fougt, Simon Skov.
(2020)
Forberedelse til lærerprofesjonen – partnerskap og relevans i lærerutdanningen.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Leder
-
Strand, Morten Krogstad;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Developing Leadership by Participating in
Principal Professional Learning Communities
(PPLCs) and the Added Value of Transnational
Collaboration .
Research in Educational Administration and Leadership
Vitenskapelig artikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Dybdelæring og tverrfaglighet - hvordan få det til?.
Utdanningsnytt.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Nereid, Camilla Trud;
Svendsen, Bodil;
Ingfrid, Thowsen.
(2019)
En skole for alle.
Adressa
Kronikk
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2018)
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools.
The Journal of Arts Management, Law, and Society
Vitenskapelig artikkel
-
Cakmak, Melek;
Gündüz, Müge;
Emstad, Anne Berit.
(2018)
Challenging moments of novice teachers: survival strategies developed through experiences.
Cambridge Journal of Education
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2017)
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2017)
Best å gi lærerne faglig påfyll i fellesskap
Feil bare å satse på enkelte utvalgte lærere i etter- og videreutdanningen.
Adresseavisen
Kronikk
-
Engvik, Gunnar;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
The importance of school leaders' engagement in socialising newly qualified teachers into the teaching profession.
International Journal of Leadership in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Musikk- et fag og kunnskapsområde i skolen.
Skolelederen
Populærvitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2011)
The principal's role in the post-evaluation process.-How does the principal engage in the work carried out after the schools self-evaluation?.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Robinson, Viviane M.J.
(2011)
The role of leadership in evaluation utilization Cases from Norwegian primary school.
Nordic Studies in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2010)
Overgangen fra Norsk skolehverdag til skolehverdagen på New Zealand.
Skolelederen
Leserinnlegg
-
Emstad, Anne Berit.
(2009)
En dysleksivennlig skole?.
Adresseavisen
Kronikk
-
Emstad, Anne Berit.
(2008)
Elevvurdering i ungdomsskolen.
Adresseavisen
Kronikk
Bøker
-
Emstad, Anne Berit.
(2023)
Samskapt kunnskap i skole og lærerutdanning. Der praksis og teori møtes. .
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Knutsen, Bård;
Emstad, Anne Berit.
(2021)
Ledelse for en inkluderende skole
- også for elever med et stort læringspotensial
.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Emstad, Anne Berit;
Birkeland, Ide Katrine.
(2020)
Lærende ledelse
Skolelederes rolle i å utvikle en profesjonell læringskultur.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2015)
Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Emstad, Anne Berit.
(2014)
Skolevurdering. Et verktøy for ledelse, utvikling og læring i skolen.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig monografi
Del av bok/rapport
-
Emstad, Anne Berit.
(2024)
Lärande ledarskap i skolans förbättringsarbete.
Gleerups Utbildning AB
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2023)
Hvorfor samskapt FoU i lærerutdanningskoler? .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Skoglund, Kristin Norum.
(2023)
Hvorfor lærerutdanningsskoler og samskapt FoU?
.
Universitetsforlaget
Innledning
-
Hybertsen, Ingunn Dahler;
Emstad, Anne Berit.
(2022)
Situert læring i sosiale fellesskap.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Emstad, Anne Berit;
Sandvik, Lise Vikan.
(2022)
Å lede og legge til rette for en utforskende læringskultur i skolen
.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Utgaard, Sissel;
Emstad, Anne Berit;
Knutsen, Bård.
(2022)
Utvikling av nye vurderingsformer i strukturerte tverrfaglige læringsfellesskap .
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2021)
Å utvikle et profesjonelt læringsfellesskap på ledernivå - et profesjonelt læringsfellesskap i navnet såvel i gavnet.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hauen, Mali;
Emstad, Anne Berit.
(2021)
Hva settes i spill når ledere i kulturskolen planlegger elevenes timeplaner? Om en rhizomatisk forståelse av organisasjonen kulturskole og hvordan en slik forståelse kan berike kulturskolens samarbeid med andre aktører.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin.
(2021)
Kulturskolens mange
samarbeidskonstellasjoner som
verdidrevne sammenvevde
avhengighetsrelasjoner.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2020)
Realizing data-driven changes and teacher agency in upper secondary schools through formative interventions.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vennebo, Kirsten Foshaug;
Emstad, Anne Berit;
Nilsen, Nils Ole.
(2020)
Hvordan opplever og vurderer førstegangsrektorer veiledning
i nasjonale rektorutdanninger? .
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Applying teaching practicum Experiences to challenging situations: A study on newly qualified teachers.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Skolekonsepter som blir til i samarbeid mellom grunnskole og kulturskole.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Buland, Trond Hallgeir.
(2017)
Skolevurdering som verktøy for utvikling.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2017)
Mikropolitiske prosesser i spill i etterkant av videreutdanning.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2016)
Nyutdannede læreres opplevelse av utfordrende
situasjoner i skolen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Angelo, Elin;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Skolen som mulighetenes
univers i bygda.
Eksistensorientert ledelse som drivkraft.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Sandvik, Lise Vikan;
Emstad, Anne Berit.
(2015)
Ledelse som dramaturgi.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2014)
Ledelse av samspillprosesser i skoleutvikling.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Angelo, Elin ;
Sandvik, Lise Vikan.
(2014)
Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Engvik, Gunnar;
Emstad, Anne Berit.
(2014)
Skoleledelse og nyutdannede lærere.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Postholm, May Britt;
Emstad, Anne Berit.
(2014)
Bokens innramming og innhold.
Universitetsforlaget
Innledning
-
Emstad, Anne Berit.
(2012)
Ekstern vurdering som verktøy for organisasjonslæring.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2012)
Skolevurdering som accountabiliy? Hvordan forholder rektor seg til bruk av skolevurdering i spenningsfeltet mellom intern utvikling og ekstern kontroll?.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit.
(2012)
Transformasjonsledelse.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Emstad, Anne Berit;
Postholm, May Britt.
(2010)
Instructional leadership: et godt utgangspunkt for ledelse av skolens læringsarbeid.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Arntsen, Trude Jeanett;
Berndtsson, Christin Høiberget;
Dybvig, Dagfinn Døhl;
Emstad, Anne Berit;
Farshchian, Babak A.;
Gaustad, Svein Erik.
(2023)
Tjenesteinnovasjon i helse og velferd.
NTNU
Rapport
-
Knutsen, Bård;
Emstad, Anne Berit;
Meidell, Mette;
Strand, Morten Krogstad.
(2019)
Evaluation report. Empirical results and collected impressions after three years of cooperation with professional school leader learning communities in Europe.
Heads up group, ERASMUS+
Rapport
-
Berge, Ola Kveseth;
Angelo, Elin;
Heian, Mari Torvik;
Emstad, Anne Berit.
(2019)
Kultur + skole = sant. Kunnskapsgrunnlag om kulturskolen i Norge.
Telemarksforsking
Rapport
-
Knutsen, Bård;
Emstad, Anne Berit;
Meidell, Mette.
(2019)
Why to use PLCs for heads in schools.
HeadsUp ERASMUS+
Rapport
-
Knutsen, Bård;
Eggen, Per-Odd;
Emstad, Anne Berit.
(2016)
Naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper. Elever og læreres opplevelse av og respons på utforskende og elevaktiv naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper.
NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Stiberg-Jamt, Rune;
Emstad, Anne Berit;
Buland, Trond Hallgeir;
Meltevik, Stine;
Furrebø, Susan.
(2015)
Evaluering av ordningen med ekstern skolevurdering.
Osford Research
Rapport
-
Emstad, Anne Berit.
(2012)
Rektors engasjement i arbeidet med oppfølging av skolevurdering.
NTNU
Doktorgradsavhandling
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Hauge, Kåre. (2024) How to be learning leaders in a DWR project. . The International Society of Cultural-historical Activity Re ISCAR , Rotterdam 2024-06-28 - 2024-06-30
-
Faglig foredragDille, Karen Birgitte; Emstad, Anne Berit. (2024) Teacher education and schools' responsibility for preparing and including PSTs as teacher researchers. International Society for Cultural Historical Activity Research International Society for Cultural Historical Activity Research , Rotterdam, Nederland 2024-08-28 - 2024-08-30
-
PosterUtvær, Britt Karin Støen; Morud, Elin Bø; Emstad, Anne Berit. (2024) A model for recruiting and retaining vocational teachers – school-university-business partnerships . Trinity College ICSEI , Dublin 2024-01-07 - 2024-01-12
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2024) To Change One's Own Mindset - to Contribute to Improvement. A Professional Learning Community at Local Authorities Level. ICSEI ICSEI Conference 2024 , Dublin 2024-01-09 - 2024-01-12
-
Vitenskapelig foredragDille, Karen Birgitte; Emstad, Anne Berit. (2024) Teacher research. Transition from Education to Working Life. Is the School Ready to Utilize the Resource and Contribute to a Good Start for a Future Teacher Researcher?. ICSEI ICSEI Conference 2024 , Dublin 2024-01-09 - 2024-01-12
-
Vitenskapelig foredragPostholm, May Britt; Strand, Gro Marte; Emstad, Anne Berit; Hauge, Kåre; Tokle, Olav Dalsegg; Vinje, Bård. (2024) Leadership and Learning for the Development of Teachers Professional Digital Competence. ISCAR organization ISCAR konferanse , Rotterdam 2024-08-28 - 2024-08-30
2022
-
Populærvitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Strand, Morten Krogstad. (2022) Slik lærere trenger sitt profesjonelle læringsfellesskap trenger også skoleledere sitt. TRØNDELAGSKONFERANSEN , NordUniversitetet, NTNU, Fylkesmannen mfl 2022-10-20 - 2022-10-20
-
Populærvitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2022) Lederutvikling innenfra – profesjonelle læringsfelleskap på ledernivå. NTNU Skolelederkonferansen Ledelse og kvlaitet i skolen , Stjørdal 2022-02-10 - 2022-02-10
-
ProgramdeltagelseLomsdalen, Christian; Knutsen, Bård; Emstad, Anne Berit. (2022) LL-410: Emstad og Knutsen om inkluderende skoleledelse. Podcast, Lektor Lomsdalens innfall Podcast, Lektor Lomsdalens innfall [Internett] 2022-04-05
2021
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit; Gjølme, Egil Galaaen. (2021) Research circulation in NTNU's teacher education. European University Cyprus Online International conference for RECITE , Cyprus 2021-10-11 - 2021-10-11
2020
-
PosterKnutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Orerød, Hanne Mette. (2020) The Importance of Further Education for Teachers' Action Competence in Teaching Sustainable Development. AERA (American Educational Research Association) AERA konferansen , San Francisco 2020-04-17 - 2020-04-21
2019
-
Vitenskapelig foredragMeyer, Frauke; Birkeland, Ide Katrine; Emstad, Anne Berit; Le Fevre, Deidre. (2019) Comparing leaders' collaborative problem-solving behavior in conversations in Norway and New Zealand. American Educational Research Association AERA , Toronto 2019-04-04 - 2019-04-09
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Birkeland, Ide Katrine; Robinson, Viviane. (2019) School leaders developing effective conversations with teachers about data use. American Educational Research Association AERA , Toronto 2019-04-04 - 2019-04-09
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Sandvik, Lise Vikan. (2019) Leaders collaborating across schools on development of teachers PLC and data use . American Educational Research Association AERA 2019 , Toronto 2019-04-05 - 2019-04-09
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Interventions for educational leaders: Improving capabilities for leading improvements in teaching and learning. ICSEI ICSEI 2019 , Stavanger 2019-01-08 - 2019-01-12
-
Vitenskapelig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2019) Realizing data driven changes in upper secondary schools through formative interventions. American Educational Research Association AERA 2019 , Toronto 2019-04-05 - 2019-04-09
-
Vitenskapelig foredragKnutsen, Bård; Emstad, Anne Berit. (2019) Vocational Education and Training (VET) Teachers Developing Classroom Assessment Strategies Through Teacher Innovation. AERA (American Educational Research Association) AERA konferansen , Toronto 2019-04-05 - 2019-04-09
2018
-
Vitenskapelig foredragKnutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Strømme, Alex; Lysne, Dag Atle. (2018) Bidrar uteskole i lærerutdanningen til bruk av uteskole i første yrkesår?. FoU i praksis 2018-10-24 - 2018-10-25
-
Vitenskapelig foredragKnutsen, Bård; Emstad, Anne Berit; Utgaard, Sissel. (2018) School-based professional development in assessment literacy. EARLI SIG 1 Assessment & Evaluation conference 2018-09-29 - 2018-10-01
-
Faglig foredragStrømme, Alex; Emstad, Anne Berit; Lysne, Dag Atle; Knutsen, Bård. (2018) Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?. FoU i praksis 2018-10-24 - 2018-10-25
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Vennebo, Kirsten Foshaug. (2018) Mentoring and Coaching in National School Leadership Programmes: The Experience of Participating School Leaders in Norway, Sweden and New Zealand. EERA European Conference on Educational Research ECER 2018-09-04 - 2018-09-07
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2018) Leaders Beeing Open to Learning Datadriven Conversation About Student Learning. EERA European Conference on Educational Research ECER 2018-09-04 - 2018-09-07
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Muslic, Barbara. (2018) Data use in school organizations for school development – Comparative case studies from Norway and Germany. EERA European Conference on Educational Research ECER , Bolzano 2018-09-04 - 2018-09-07
2017
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2017) When collaboration between MAS and CS creates greater participation in MAS. Academy of Music and Drama, University of Gothenburg Nordic Network for Research in Music Education (NNMPF) , Gøteborg 2017-03-14 - 2017-03-16
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2017) Collaboration by insourcing or inclusion? Collaboration between Schools of Music and Performing Art and Compulsory school. Academy of Music and Drama, University of Gothenburg Nordic Network for Research in Music Education (NNMPF) , Gøteborg 2017-03-14 - 2017-03-16
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2017) Intervention study to enhance school leaders competence in engaging in learning conversations. ISCAR ISCAR , Quebec 2017-08-29 - 2017-09-02
-
Faglig foredragLundh, Lise; Rønning, Rut Jorunn; Aglen, Gry Sagmo; Angelo, Elin; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne. (2017) IRISforsk - a pilot for Nordic Research School for School Development In and Around the School of Music and Arts. NNMPF 2017 2017-03-14 - 2017-03-14
2016
-
Faglig foredragSandvik, Lise Vikan; Emstad, Anne Berit. (2016) Vurdering er læring. Selbu kommune Fagdag for lærere , Bårdshaug Gjestegård 2016-11-25 - 2016-11-25
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) School as the universe of opportunities in the district community. NERA , Helsinki 2016-03-09 - 2016-03-11
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2016) Open-To-Learning conversation, a contribution to enhance teachers level of reflection in conversations about students learning. NERA , Helsinki 2016-03-09 - 2016-03-11
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; McGarr, Oliver. (2016) Reflective practice in teacher education in Ireland and Norway: Exploring the reification of performativity discourses in educational policy. European Educational Research Association ECER , Dubin 2016-08-23 -
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2016) External School Evaluation as a tool for school development. European Educational Research Association ECER 2016-08-23 -
-
Faglig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2016) Samarbeid om mestring og læring i Tolga kommune.Konturer av en eksistensieltbasert ledelse. NTNU Kvlitet i skolen , Hell 2016-02-04 - 2016-02-05
2015
-
Vitenskapelig foredragAngelo, Elin; Rut Jorunn, Rønning; Rønningen, Anders; Westby, Inger Anne; Brit Ågot Brøske, Danielsen; Mari Ystanes, Fjeldstad. (2015) IRISforsk symposium. Norsk nettverk for kulturskolerelatert forskning Cutting Edge kulturskole , DMMH 2015-10-27 - 2015-10-28
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2015) How can school leaders by engaging in Open-To-Learning conversation contribute to enhance teachers’ level of reflection in conversations about the students’ learning. University College Copenhagen Betwixt and Between - on the Interstices of Educational Research and School Improvement in a Time of School Reform , Købenavn 2015-05-29 - 2015-05-29
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2015) From Novice Teachers to Lifelong Learners. Teachers Reflection on Challenging Moments. EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION Ecer , Budapest 2015-09-08 - 2015-09-11
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skolelederes samarbeid om et helhetlig opplæringsmiljø der mestring, tilhørighet og inkludering er omdreiningspunkt. . Confex Confex Skolelederkonferanse , Oslo 2015-03-17 -
-
Faglig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin; Sandvik, Lise Vikan. (2015) Læreropplæring i det frivillige kulturlivet. Et eksempel fra dirigentopplæring i korpsbevegelsen. PLU, NTNU Kunstdidaktisk forum , Trondheim 2015-01-29 -
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2015) Skolen som mulighetens univers i bygda – om samarbeid og ledelse av opplæringen. NORSK KULTURSKOLERÅD SØR-TRØNDELAG Årsmøte 2015 med fagkonfe NORSK KULTURSKOLERÅD SØR-TRØNDELAG Årsmøte 2015 med fagkonferanse , Trondheim 2015-03-13 -
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2015) Nyutdannede læreres opplevelse av utfordrende øyeblikk i skolen, og implikasjoner for lærerutdanningen. NTNU, DMMH, HiNT, HiST FoU i praksis , Trondheim 2015-03-09 - 2015-03-10
-
Faglig foredragAngelo, Elin; Emstad, Anne Berit. (2015) Eksistensbasert ledelse. NTNU, PLU Invitert presentasjon, master i skoleledelse , Trondheim 2015-05-13 - 2015-05-13
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2015) Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skolelederforum CONFEX, skolelederforum , Oslo, Radison Hotel Blu Alna 2015-03-19 - 2015-03-20
2013
-
Populærvitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2013) Rektor som leder med læring i sentrum. Norsk skolelederforbund Skolelederseminar , Stjørdal 2013-03-02 - 2013-03-02
-
Populærvitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2013) Ledelsens betydning for arbeidet med oppfølging av skolevurdering. NTNU Ledelse og kvalitet i skolen , Stjørdal 2013-02-06 - 2013-02-07
-
Populærvitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2013) Ledelse for og i utvikling i skolen. Sør Trøndelag Fylkeskommune Ledersamling STFK , Stjørdal 2013-06-26 - 2013-06-27
-
Populærvitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Dahl, Thomas. (2013) Skolebasert kompetanseutvikling. Nettverk Nordmøre Ledersamling , Surnadal 2013-10-01 - 2013-10-01
-
Populærvitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2013) Rektors faglige skjønn i vurdering. Universitet i Oslo Skolelederdagene , Blindern, Oslo 2013-06-24 - 2013-06-25
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2013) The role of the principal in school development. EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ECER , Istanbul 2013-09-10 - 2013-09-13
-
Populærvitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2013) «Kollektiv skole og erfaringslæring.». Hallset skole Planleggingsdag Hallset skole , Hallset skole 2013-08-15 - 2013-08-15
2012
-
Populærvitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Robinson, Viviane. (2012) Student centered leadership. KS Skoletinget , Oslo 2012-05-24 - 2012-05-25
-
Populærvitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2012) Samhandling skoleeier og skoleleder i arbeid med kvalitetsvurderinger. KS Samling KS effektiviseringsnettverk , Oslo 2012-09-26 - 2013-09-27
2011
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2011) Balancing professional and bureaucratic accountability on principals level in respect of school evaluation results. ECER , Berlin 2011-09-13 - 2011-09-17
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2011) External evaluation for development and learning. International society for cultural and activity research ISCAR , Rome 2011-09-05 - 2011-09-10
2010
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2010) The principals role in the post-evaluation process. ECER ECER , Helsinki 2010-09-25 - 2010-10-27
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit. (2010) The Trondheim model – an example of maintaining government in governance. Comenius Network Leadership in Education The Making of: Leadership in Education , Bolzano 2010-10-08 - 2010-10-09
-
Vitenskapelig foredragEmstad, Anne Berit; Angelo, Elin. (2010) Samarbeid på ledernivå mellom kulturskole og grunnskole. Norsk kulturskoleråd,Nettverk for kulturskolerelatert forskn Cutting Edge Kulturskole 2017 , Tønsberg 2010-10-17 - 2010-10-18