Veiledning og relasjonskompetanse - Videreutdanning for yrkesfaglærere
Veiledning og relasjonskompetanse
Veiledning og relasjonskompetanse
Emnet Veilednings- og relasjonskompetanse for yrkesfaglærere er utviklet som et delvis nettbasert tilbud. Studietilbudet vil omfatte:
- Veiledningskompetanse
- Tilpasning av undervisningen til en sammensatt elevgruppe
- Kompetanse i relasjonsbygging
Studiet vil vektlegge hvordan det kan legges til rette for et tilpasset og likeverdig opplæringstilbud for elever, lærlinger og lærekandidater. Yrkesfaglærere etterspør økt kunnskap om hvordan de kan møte en mangfoldig gruppe ungdommer. Utvikling av relasjons- og veiledningskompetanse vil være sentralt i dette emnet.
Studiet vektlegger tema som læreplananalyse, planlegging av opplæring, veiledning og instruksjon, dokumentasjon og vurdering, samarbeid skole og bedrift. Det kan bli aktuelt å besøke studentene i deres egen praksis med veiledning knyttet til opplæring på egen skole. Studiet omfatter også gjennomføring av utviklingsarbeid med mål om kompetanseutvikling i opplæringen av elever/lærlinger/lærekandidater. Her ser vi også muligheten for å åpne for samarbeidsprosjekter mellom skole og bedrift/virksomhet.
Organisering
Målgruppe:
Studietilbudet vil være rettet mot yrkesfaglærere. Det vil være mulighet for å ta dette emnet som videreutdanning (eksamen og 2 x 7,5 studiepoeng) - eller velge å ta det som etterutdanning (uten eksamen).
Opptakskriterier:
Godkjent yrkesfaglærerutdanning (i form av en bachelorgrad eller tilsvarende). Søkere med annen utdanningsbakgrunn kan bli vurdert særskilt.
Antall deltakere:
Inntil 24 studenter.
Studiested:
Studiesamlinger vil være i Trondheim.
Antall samlinger:
Tre samlinger (2+3+2 dager), med nettbasert undervisning og arbeid mellom samlingene.
Eksamen:
Hjemmeeksamen
Modulene vil totalt omfatte 15 sp. Vi jobber for at emne kan innpasses i en master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon.
Samlingsdatoer
Samlinger høsten 2017
1. samling: 21. og 22. september
2. samling: 1.-3. november
3. samling: 4. og 5. januar (eksamen)