Deltakelse og inkludering - kurs
Deltakelse og inkludering
Start:
27.03.2023
Søknadsfrist:
01.03.2023
Undervisningsform:
Studium med fysiske samlinger
Sted for samlinger:
Trondheim
Pris:
0 Kr
Studiepoeng:
7,5
Emnekode:
INB6901
Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.
Emnet vil gi deg grunnleggende innsikt i helse- og deltagelsesutfordringer sett i et livsløps-, medborgerskap- og inklusjonsperspektiv. Du vil lære om hvordan deltagelse i barn og unges oppvekst, utdanning, arbeid og fritid kan muliggjøres under ulike forutsetninger. Emnet utgår fra dagsaktuell forskning, tiltak, arbeidsmetoder og teoretiske verktøy som kan bidra til bærekraftige tjenester.
Målgruppe
Personer med bachelor i helsefag eller tilsvarende utdanning, spesielt innen ergoterapi.
Innhold
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten:
- ha bred oversikt over inkluderende og ekskluderende faktorer for ulike grupper og hvordan samfunnsmessige, psykososiale og helsemessige faktorer påvirker deltagelse for barn, unge og voksne.
- ha inngående kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, og kjenne til sosialt medborgerskap og medborgerlige rettigheter av særlig betydning for minoritetsgrupper og sårbare grupper.
- ha inngående kunnskap om overgangsfaser knyttet til barn og unges oppvekst, skole, arbeid og pensjonisttilværelse og hvordan dette påvirker vaner, roller, mestring, aktivitet og deltagelse.
-ha kunnskap om teoretiske, metodiske og etiske utfordringer i forskning- og evalueringstiltak med mål om deltagelse og inkludering av alle.
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
- anvende en ergoterapeutisk arbeidsprosess og bruke veiledende, ressursorienterte, muliggjørende, problemløsende og kreative strategier for å fremme deltagelse på ulike arenaer i samfunnet.
- anvende kunnskap om fysiske, psykososiale, strukturelle, digitale, holdningsmessige forhold for å fremme deltagelse i barnehage, skole, arbeid og utdanning.
- reflektere og se sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeid og levekår i et mer helhetlig perspektiv for å bidra til utvikling av god inkludering for både enkeltpersoner og grupper.
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan studenten:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter i forskning- og evalueringsarbeid med mål å fremme deltagelse og integrering i befolkningen
- planlegge og samarbeide i inkluderingstiltak i et livsløps-, medborgerskap- og inklusjonsperspektiv
- utveksle synspunkter og erfaringer om likeverdige tjenester og god praksis som bidrar til deltagelse og inkludering av hele befolkningen
Opptakskrav
Treårig helsefaglig utdanning eller tilsvarende utdanning.
Søkere med utenlandsk utdanningsbakgrunn må fylle de generelle språkkravene i norsk og engelsk.
Dokumentasjon lastes opp når du søker. Du kan laste opp dette fram til søknadsfristen går ut.
Anbefalte forkunnskaper
Kjennskap til ergoterapeutiske prosesser og modeller.
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Obligatoriske samlinger i Trondheim våren 2023:
- Første samling: 27. - 29. mars
- Andre samling: 24. - 25. april
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Eksamensbeskrivelse
Hjemmeeksamen (3 dager), karakter A-F.
Eksamenskrav: Deltakelse på samlingene og individuell muntlig presentasjon.
Pensumlitteratur/kursmateriell
Pensum og anbefalt litteratur publiseres i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start.
Annen informasjon
Prisinformasjon
Pris: 0 Kr
Semesteravgift til NTNU må betales. Studentene må selv dekke ev. reise, opphold og utgifter til pensumlitteratur.
Fagansvarlig/Forelesere
Telefon: 73 41 30 38
Epost: annelie.s.leiulfsrud@ntnu.no
Kontakt
Telefon: 73 59 19 42
Epost: studier@inb.ntnu.no