EVU-Kurs

Universell utforming for servicenæringen

Kvinne viser hvordan en blind kvinne skal betale i en betalingsterminal. Foto.

Hva skal til for at en blind hotellgjest føler seg godt mottatt? Foto: Martine Årebråt Markussen/NTNU.

Start: 24.09.2021
Slutt: 19.11.2021
Søknadsfrist: 15.08.2021

Undervisningsform: Nettstudium med digitale samlinger
Sted for samlinger: Nett

Pris: 0 Kr
Studiepoeng: 10
Emnekode: VB6107

Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.


Hvordan hjelpe, tilrettelegge og kommunisere med personer med utfordringer du aldri selv har opplevd? 

Dette emnet retter seg primært mot nyutdannede, unge uten mye jobberfaring, arbeidsledige og permitterte.

Bestått eksamen gir 10 studiepoeng. 

Målgruppe

Alle som arbeider i servicenæring der man har ansvar for ivaretagelse av personer med nedsatt funksjonsevne. Kurset arrangeres primært rettet mot permitterte eller arbeidsledige som følge av korona-pandemien, men kan også tas av andre.

Innhold

Faget retter seg mot servicenæringen som bl.a. har personer med funksjonsnedsettelser som sine kunder.

Deltakerne vil lære om nasjonalt og internasjonalt lovverk, etiske betraktninger, behovsvurderinger, ulike former for funksjonsnedsettelser, tilrettelegging, tekniske hjelpemidler, hvordan man kommuniserer med personer med sansetap eller kognitiv svikt og hvordan man skal bidra ved skader eller evakuering.

Læringsformer og aktiviteter 

Kurset er nettbasert og basert på selvstudier, med unntak av to samlinger på nett. Hovedlæringen skjer ved arbeid med prosjektoppgave i gruppe. Det gis nettbasert veiledning til prosjektoppgaven.

Første samling er en oppstart av kurset, der vi går gjennom kursets oppbygging, hvordan man besvarer flervalgstestene, beskrivelser av kravene til prosjektoppgave. Samlingen skjer digitalt.

Andre samling skjer også digitalt der vi gjennomgår noen videoer om temaene kurset omhandler. I tillegg vil det bli gitt informasjon om prosjektoppgaven.

Prosjektoppgaven kan gjøres av deg som enkeltperson, men vi anbefaler at flere studenter gjør den som en gruppeoppgave. Veiledning på nett kan gis til de som ønsker det.

Det er til sammen 10 temaer kursdeltakeren selv gjennomgår, og hvert tema avsluttes med en flervalgstest. Man går videre til neste tema når flervalgstesten er bestått. Det er satt av 3 uker til å besvare flervalgstestene.

Flervalgstestene består av 10 spørsmål, med 5 svaralternativer, og det gis umiddelbar tilbakemelding på hvor mye som er korrekt. Testene kan tas flere ganger.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.

Dokumentasjon på at du fyller opptakskravet lastes opp når du søker. Du kan laste opp dette fram til søknadsfristen går ut.

Rangeringsregler for tildeling av plass på kurset:

1. Nyutdannede, unge uten mye jobberfaring, arbeidsledige og permitterte prioriteres

2. Først til mølla-prinsippet

I søknaden må du oppgi om du er permittert, arbeidsledig eller om du er i jobb. Du må også oppgi navn på (siste) arbeidsgiver. Krav til dokumentasjon


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

To digitale samlinger:

24. september kl 09-15.

15. oktober kl 09-15.

 

Eksamensbeskrivelse

Dato: 19.11.2021
Selvvalgt prosjektoppgave som fortrinnsvis utføres i gruppe.

Forutsetningen for å få gå opp til eksamen er beståtte flervalgstester. Flervalgstestene må ha minimum 70% korrekte svar for å kunne bli bestått. 7 av 10 flervalgstester må være bestått for å få tilgang til eksamen.

Prosjektoppgaven har karakterskalaen bestått - ikke bestått.

Pensumlitteratur/kursmateriell

Obligatorisk:

Nersveen, Jonny (2020). Kurskompendium. Universell utforming i servicenæringen.

Anbefalt tilleggslitteratur:

  • FN-konvensjonen om menneskerettighetene.
  • FN-konvensjonen for rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
  • Lid, Inger Marie (2012). Likeverdig tilgjengelighet? En drøfting av menneskesyn og funksjonshemming med vekt på etiske problemstillinger knyttet til universell utforming, mangfold og deltakelse. NTNU biblioteket. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (2015).
  • Regjeringens handlingsplan for universell utforming 2015-2019. BLD.no Kulturdepartementet (2017).
  • Lov om likestilling og forbund om diskriminering (Diskrimineringsloven). Lovdata.no Arbeids- og sosialdepartementet (2005).
  • Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern (Arbeidsmiljøloven). Lovdata.no Kommunaldepartementet (2017). Byggtekniske forskrift. Lovdata.no Arbeids- og sosialdepartementet (1996).
  • Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften). Lovdata.no
  • Norges blindeforbund. Butikk for alle.
  • Norges blindeforbund. Kontraster – farger – belysning.
  • Norges blindeforbund: Ledelinjer og veifinning.
  • Norges blindeforbund: Inkluderende uteområder.
  • Norges blindeforbund: Informasjon for alle.
  • Norges blindeforbund (2019). Blindeforbundet lanserer førerhundvettreglene.
  • Hørselshemmedes landsforbund. Tunghørt – mot og vilje til et godt liv
  • Norges handikapforbund (2017). Tilgjengelige uteområder.
  • Norsk standard (2014). Universell utforming – Veifinning, P-750.
  • NS 11001-1 (2018). Universell utforming av byggverk – Del 1.

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Fakultet for ingeniørvitenskap
Jonny Nersveen, Førsteamanuensis
Telefon: 61135172
Mobil: 93445121
Epost: jonny.nersveen@ntnu.no

Kontakt

Astrid Østensen, NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 52 16
Epost: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev