Hva lærer du?

Videreutdanning i MR, deltid

Hva lærer du?

Videreutdanning i MR utgjør et faglig fundament for videre læring, kompetanseheving og fagutvikling. Gjennom studiet vil du utvikle dine profesjonelle kunnskaper og ferdigheter, og stimuleres til kritisk tenkning rundt og ansvarsfull utnyttelse av MR- teknologien, både når det gjelder daglig bruk av modaliteten til diagnostisk bildeframstilling og utvikling/forskning på området.

Med den teknologisk retta videreutdanningen vil du kunne ta større del av ansvar og arbeid i prosesser med kvalitetssikring, protokoller og forskerprosjekt, og kan delta i ulike prosjekter innen alle disse kategorier. Det vil også styrke helse og omsorgstjenesten at du som teknisk personell kan ta større ansvar og arbeidsoppgaver tilknyttet omstillinger og endringer som vil bli nødvendig i helse og omsorgstjenestene.

Videreutdanningen kan inngå som del av en masterutdanning, som for eksempel master i medisinsk bildeteknologi ved NTNU.

Videreutdanningen utdanner kandidater som:

  • kan gjøre rede for oppbygging av, og grunnleggende teori og prinsipper for bildedannelse med MR
  • har inngående kunnskaper om egenskaper, egnethet, styrker, svakheter og begrensninger ved et spekter av metoder for avbildning med MR
  • kan vurdere muligheter og begrensninger i nye og avanserte teknikker innen MR-avbildning ut fra etablert teoretisk fundament i fysikk og matematikk
  • kan vurdere og begrunne valg av undersøkelsesprotokoller og parametere for bildeopptak
  • kan implementere og optimalisere eksisterende, nye og avanserte metoder og protokoller for MR-avbildning
  • kan utvikle relevante indikatorer for kvalitet i forhold til kliniske og vitenskapelige problem-stillinger og ivareta pasientens hensyn
  • kan kombinere kunnskaper og ferdigheter innen MR til økt effektivitet og forbedret bildekvalitet i virksomheten
  • kan kommunisere om problemstillinger, analyser og konklusjoner innen MR til spesialister i helsetjenesten, pasienter, pårørende, og til allmenheten
  • kan påvirke til ny anvendelse av MR i forskningsprosjekt og ved omstillinger i klinikk