Læringsmål - Master i musikkvitenskap - Studier
MENY
Musikkvitenskap
Masterprogram 2-årig, Trondheim
14 apr 2017
Musikkvitenskap
Læringsmål for studieretning musikkvitenskap
Masterstudiet i musikkvitenskap har tre hovedmål:
1. Kandidatene skal opparbeide avansert innsikt i, og kunnskap om det musikkvitenskapelige fagfeltet.
2. Kandidatene skal tilegne seg spesialisert musikkvitenskapelig kompetanse for karriere innen undervisning, organisasjoner og næringer hvor det er behov for slik kompetanse.
3. Kandidatene skal kunne være kvalifiserte for forskerutdanning eller annen karriere der analyse, utredning og formidling utgjør en vesentlig del av virksomheten.
Kunnskaper
Masterkandidatene i musikkvitenskap
- har kunnskap om metodologiske grunnbegreper innen allmenn vitenskapsteori
- har kunnskap om fagspesifikk teori og metode på flere sentrale musikkvitenskapelige delområder
- har kunnskap om terminologiske og innholdsmessige grunnbegrep på følgende felt: Musikkestetikk, musikksosiologi, musikkpedagogikk, musikkpsykologi, musikkhistorie, musikalsk analyse, organologi, etnomusikologi, edisjonsteknikk, musikknotasjon og paleografi
- har kunnskap om historiske og aktuelle problemstillinger innen de nevnte delområder
- har spesialisert innsikt innenfor et avgrenset område
Ferdigheter
Masterkandidatene i musikkvitenskap
- kan tilegne seg internasjonal forskningslitteratur
- kan finne frem til, og på selvstendig grunnlag vurdere relevant forskningsbasert kunnskap for å belyse en musikkvitenskapelig problemstilling
- kan diskutere faglige tekster på en differensiert måte, gå i dialog med andres tekster og føre et eget resonnement, skriftlig så vel som muntlig
- kan anvende fagspesifikke teorier og metoder på selvstendig kritisk grunnlag
- kan forberede, gjennomføre og publisere et vitenskapelig arbeid under veiledning
Generell kompetanse
Masterkandidatene i musikkvitenskap
- kan forholde seg til store tekstmengder, og har en generell tekstkritisk kompetanse
- behersker kreative faglige prosesser av både akademisk og kunstnerisk art – prosesser som har overføringsverdi til andre områder, og som kan bidra til innovasjon
- kan arbeide systematisk
- kan tenke analytisk om problemstillinger og problemløsninger
- kan uttrykke og formidle problemstillinger, synspunkter og løsninger, både skriftlig og muntlig i allmenne så vel som i spesialiserte fora