Hva lærer jeg?

Lektorutdanning i geografi for trinn 8 − 13

Hva lærer du?

 

Læreryrket er et viktig og spennende yrke for deg som ønsker å kombinere din faglige interesse med arbeid med barn og ungdom. Målet er å utdanne lærere som kan vekke unge menneskers engasjement for læring og gi dem et positivt møte med geografifaget. Lektorstudiet gir solid fagkompetanse i to undervisningsfag og profesjonsfaglig kompetanse i pedagogikk og fagdidaktikk. Veiledet praksis i skolen er integrert i studieløpet. Studiet avsluttes med en masteroppgave. Arbeidet med masteroppgaven gir kandidaten erfaring med vitenskapelig arbeid og metode, og innsikt i hvordan kunnskap blir til. Dette gjør våre lektorkandidater i stand til å kunne fortsette utviklingen av egen fagkompetanse og undervisningspraksis, og til å bidra til forskningsbasert utvikling av skolens praksis.

Geografifaget er svært godt egnet til å forstå og analysere noen av vår tids viktigste utfordringer og muligheter knyttet til urbanisering, omstilling, migrasjon, miljøtrusler og effekter av klimaendringer. Kunnskap om planlegging og forvaltning, og ulike endringsprosesser i samfunnet er sentralt for å håndtere disse utfordringene. Geografi er et fag som fokuserer på samfunnets romlige organisering, og forholdet mellom mennesker og naturmiljøet. Det står også i en særstilling når det kommer til å forstå utfordringer knyttet til bærekraft og tiltak for å sikre ei bærekraftig framtid. Alle FNs 17 bærekraftmål blir berørt gjennom de geografifaglige emnene i studieprogrammet. Bærekraftig utvikling er også ett av de tre tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020, og som geografilektor har man en unik mulighet til å jobbe spesielt med dette teamet.

Geografifaget har en sterk feltarbeidstradisjon, og feltkurs inngår i mange av emnene som blir tilbudt. I tillegg til å lære geografiske metoder i praksis, er feltkurs viktig for å skape et godt studiemiljø, både faglig og sosialt. I løpet av det første året drar vi på feltkurs til flere steder i Midt-Norge, blant annet til Sør-Gjæslingan og Romsdalen.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • har avansert kunnskap om sentrale tema, begreper og problemstillinger innen geografifaget, og kan anvende kunnskapen i undervisning
  • har avansert kunnskap om geografifagets historie, egenart og plass i samfunnet
  • har inngående kunnskap om sentrale metodiske og analytiske tilnærminger brukt i geografifaget
  • har inngående profesjonsfaglig kunnskap rettet mot 8.-13. trinn; herunder kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer, elevers læring og -utvikling, samt kunnskap om samarbeid
  • har bred kunnskap om mangfold og ungdomskultur og om ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
  • har bred kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag.
  • har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring, og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
  • har bred kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen fagområdet for sitt valgte fag 2

Ferdigheter

  • kan gjennomføre et geografisk- eller geografididaktisk forskningsprosjekt på selvstendig og kritisk vis ved bruk av relevante teorier og metoder, inkludert feltmetodikk, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan formidle geografiske tenkemåter, -problemstillinger og –ideer til både allmenhet og eksperter, skriftlig, muntlig og ved hjelp av ulike visuelle fremstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori
  • kan lede elever i et læringsfellesskap, tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, samt skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
  • kan vurdere elevers læring og bidra til at alle elever reflekterer over egen læring og faglige utvikling
  • kan anvende relevante forskningsmetoder, bidra i og til utviklingsarbeid i skolen, samt gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning
  • kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
  • kan orientere seg i sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen sitt valgte fag 2

Generell kompetanse

  • kan bidra til nyskaping og utvikling innenfor geografifaget, samt gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid
  • er bevisst på geografifagets allmenndannende og holdningsskapende rolle
  • kan formidle, diskutere og analysere profesjonsrelevante problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom både teoretisk og erfarings- og forskningsbasert kunnskap
  • kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og danning i et demokratisk og flerkulturelt samfunn
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med alle elever, kolleger og andre relevante aktører i skolen
  • kan opptre profesjonelt og kritisk, og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan gjennomføre variert undervisning, formidle sentralt fagstoff og legge til rette for dybdelæring i valgte fag 2
  • kan fornye og omstille seg både som lærer og fagperson, herunder videreutvikle egen kompetanse, bidra til nyskaping og til skolens faglige og organisatoriske utvikling