Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Kunstfag (MKUNSTF)

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Studier Finn studieprogram
  2. Kunstfag (MKUNSTF)
  3. Om studieprogrammet

Språkvelger

Om studieprogrammet – fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – kunstfag – masterprogram – 2-årig – Trondheim

×
  • Studiets startside
  • Om studieprogrammet
  • Jobbmuligheter
  • Videre studier
  • Studiets oppbygning
  • Kontakt
  • Studiemiljø
  • Utenlandsopphold
  • Læringsutbytte
MENY

Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon - lagt ned

Dette studieprogrammet har ikke lenger opptak.

Fag og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon - studieretning kunstfag

Masterprogram 2-årig, Trondheim

Fag og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon - studieretning kunstfag

– Om studieretning kunstfag

Kvinne som spiller horn ved en bergvegg

Masterprogrammet i kunstfagdidaktikk er flerkunstfaglig og orientert mot kunstfagenes muligheter og utfordringer på samtidens utdanningsfelt. Kunstfagdidaktikk fokuserer på forholdet mellom meningsskaping, læring og undervisning i kunstfagene. En master i kunstfagdidaktikk gir endrings-, forsknings- og utviklingskompetanse i kunstfagdidaktikk på mastergradsnivå. 

Studiet er relevant for deg med bakgrunn i et kunstfag som 

  • musikk
  • dans
  • drama/teater
  • kunst/håndverk
  • visuell kunst
  • litteratur 
  • film/media

eller for deg med bakgrunn fra estetisk linje som faglærer eller barnehagelærer. 

Studiet er spesielt relevant for lærere, kulturskolelærere og førskolelærere/barnehagelærere som mangler mastergrad, men også for kunstnere og studenter som ikke har lærerutdanning.  

Om kunstfagdidaktikk

Masterstudiet gir deg anledning å styrke og utvikle din kreative og kritiske kompetanse som utforskende og forskende lærer og profesjonsutøver innenfor kunstfagene. Studiet kvalifiserer deg for undervisning og undervisningsrelatert arbeid i skole, kulturskole, høyere utdanning, på det frie feltet, i forvaltning, administrasjon og ledelse. Studiet forbereder deg også for formidlingsarbeid i andre sammenhenger, blant annet på museer, i tillegg til at du får trening i akademisk skriving og argumentasjon.

Undervisning

Masterprogrammet tar utgangspunkt i studentaktive arbeidsformer. Studiet har varierte undervisnings-, arbeids- og evalueringsformer. I tillegg til undervisning og veiledning bruker vi ulike former for egenaktivitet og arbeid i mindre grupper. Arbeidsmetodene er praksisrettet gjennom forsknings- og utviklingsprosjekter. Praksis og teori veves sammen gjennom egen utvikling og utprøving av kunstfagdidaktisk praksis, knyttet opp mot kritisk kunstfagdidaktisk refleksjon. Undervisningen er samlingsbasert. 

Studiet har en tydelig kobling til praksisfeltet. Flere av arbeidsoppgavene i de obligatoriske fagemnene blir knyttet opp mot praksisarenaer. 

I masterprogrammet i kunstfagdidaktikk lærer du om

  • estetiske læreprosesser
  • dramaturgisk kompetanse i didaktisk kontekst, med særlig vekt på komposisjon av undervisning, og betydningen av kropp og rom for læring og undervisning
  • kritisk kunstfagdidaktikk i relasjon til en flerkulturell samtid
  • improvisasjon og performative innganger til undervisning og forskning i kunstfag
  • ulike innganger til kunstfagdidaktisk forskning, både praksisledet, kunstledet og teoristyrt forskning
  • diskursiv, språklig kompetanse og profesjonalitet som kunstfaglærer
  • forskningsetiske retningslinjer og å tenke etisk som forskende lærer i kunstfagene
  • akademisk skriving, tenkning og argumentasjon
  • å planlegge og gjennomføre en masteroppgave i form av et selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid under veiledning 

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo