Hva lærer du? - Idrettsvitenskap - master
Hva lærer du?

Master i idrettsvitenskap er for deg som er interessert i en dypere forståelse av idrett som samfunnsfenomen, og idrettens betydning for samfunnet og enkeltmennesket.
Hva er idrettsvitenskap?
Masterprogrammet i idrettsvitenskap gir en dypere forståelse av den samfunnsvitenskapelige retningen av idrettsvitenskap. Programmet legger spesielt vekt på en forskningsmessig forståelse og tilnærming til idrettsfaglige problemstillinger. Målsettingen er å gi deg et vitenskapelig grunnlag for å arbeide med problemstillinger relatert til idrett og fysisk aktivitet, å gi kunnskap og erfaring til å arbeide med relevante vitenskapelige arbeidsmetoder og opparbeide en forståelse for tolkning av forskningsresultater.
Masterprogrammet i idrettsvitenskap gir en solid samfunnsvitenskapelig forståelse av idrett og fysisk aktivitet. Programmet gir kjennskap til metodiske tilnærmingsmåter innen faget, samt allsidig skolering i idrettsvitenskapelig teori. Gjennom masteroppgaven får du mulighet til å anvende skoleringsbiten i praktisk forskningsarbeid.
Du kan fordype deg i tema som:
- trenerpraksis og trenerrollen i idrett
- motivasjon i idrett og kroppsøving
- ferdighets- og prestasjonsutvikling
- idrett og helse
- forskningsmessig forståelse og tilnærming til idrettsfaglige problemstillinger
- metodiske tilnærmingsmåter innen idrett
Tidligere masteroppgaver:
-
Opplevelse av stress i balansegangen mellom skole og fotball- En kvalitativ undersøkelse av talentfulle fotballspilleres balansegang mellom skole og fotballsatsning, og deres opplevelse av stress.
- Betydninger av kjønn i kjønnsblanda treningskontekster. En kvalitativ studie av utøvere innen kampkunsten Aikido
-
Eldres fortellinger om fysisk aktivitet i et livsløp En kvalitativ studie av livsløpet påvirkning på fysisk habitus og endringer i fysiske aktivitetsplaner
- Mål og virkelighet i ungdomsidretten
- Trenerens ledelse og utøveres prestasjonsutvikling. En kvalitativ studie av langrennstreneres ledelse, strategier og utfordringer for å skape prestasjonsutvikling blant kvinnelige og mannlige juniorutøvere i langrenn
- Kommunikasjon og gruppekohesjon i topphåndball. En kvalitativ studie av hvordan kommunikasjon påvirker opplevelsen av gruppekohesjon i topphåndballag som har målsetting om opprykk eller å unngå nedrykk
- Motivasjon i topp og bredde. En Mixed Methods Tilnærming
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
- har forskningsbasert kunnskap om sentrale teorier innen idrettspsykologi, idrettssosiologi og organisasjonsteori
- har inngående kunnskap om sentrale trekk ved den organiserte idretten, nasjonalt og internasjonalt
- har god kunnskap om fysisk aktivitet på ulike arenaer, inkludert organisert idrett, egenorganisert fysisk aktivitet og fysisk aktivitet i skolekonteksten
- har detaljert kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og hvordan disse kan bidra til å belyse idrettsvitenskapelige problemstillinger.
Ferdigheter
- kan gjennomføre et avgrenset selvstendig forskningsarbeid med utgangspunkt i en idrettsvitenskapelig problemstilling
- kan bruke et vidt spekter av samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder for belyse problemstillinger med utgangspunkt i idrettspsykologi, idrettssosiologi og organisasjonsteori
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig idrettsvitenskapelig prosjekt og fremstille og diskutere resultatene både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
- kan planlegge og gjennomføre et større forskningsprosjekt med bruk av samfunnsvitenskapelig forskningsmetode
- kan anvende eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor masterens fagområde og være i stand til å holde seg oppdatert i forskningsfronten
- har evne til å kommunisere om faglige problemstillinger og formidle egne faglige vurderinger på en relevant måte overfor ulike målgrupper