Hva lærer jeg

Idrettsvitenskap - master

Hva lærer du?

Studenter står og tøyer i forbindelse med trening. Fotot
Foto: Elin Iversen/NTNU

Master i idrettsvitenskap er for deg som er interessert i en dypere forståelse av idrett som samfunnsfenomen, og idrettens betydning for samfunnet og enkeltmennesket.

Hva er idrettsvitenskap?

Masterprogrammet i idrettsvitenskap gir en dypere forståelse av den samfunnsvitenskapelige retningen av idrettsvitenskap. Programmet legger spesielt vekt på en forskningsmessig forståelse og tilnærming til idrettsfaglige problemstillinger. Målsettingen er å gi deg et vitenskapelig grunnlag for å arbeide med problemstillinger relatert til idrett og fysisk aktivitet, å gi kunnskap og erfaring til å arbeide med relevante vitenskapelige arbeidsmetoder og opparbeide en forståelse for tolkning av forskningsresultater.

Masterprogrammet i idrettsvitenskap gir en solid samfunnsvitenskapelig forståelse av idrett og fysisk aktivitet. Programmet gir kjennskap til metodiske tilnærmingsmåter innen faget, samt allsidig skolering i idrettsvitenskapelig teori. Gjennom masteroppgaven får du mulighet til å anvende skoleringsbiten i praktisk forskningsarbeid.

Du kan fordype deg i tema som:

  • trenerpraksis og trenerrollen i idrett
  • motivasjon i idrett og kroppsøving
  • ferdighets- og prestasjonsutvikling
  • idrett og helse
  • forskningsmessig forståelse og tilnærming til idrettsfaglige problemstillinger
  • metodiske tilnærmingsmåter innen idrett
     

Tidligere masteroppgaver:

  • Opplevelse av stress i balansegangen mellom skole og fotball- En kvalitativ undersøkelse av talentfulle fotballspilleres balansegang mellom skole og fotballsatsning, og deres opplevelse av stress.

  • Betydninger av kjønn i kjønnsblanda treningskontekster. En kvalitativ studie av utøvere innen kampkunsten Aikido
  • Eldres fortellinger om fysisk aktivitet i et livsløp En kvalitativ studie av livsløpet påvirkning på fysisk habitus og endringer i fysiske aktivitetsplaner

  • Mål og virkelighet i ungdomsidretten
  • Trenerens ledelse og utøveres prestasjonsutvikling. En kvalitativ studie av langrennstreneres ledelse, strategier og utfordringer for å skape prestasjonsutvikling blant kvinnelige og mannlige juniorutøvere i langrenn
  • Kommunikasjon og gruppekohesjon i topphåndball. En kvalitativ studie av hvordan kommunikasjon påvirker opplevelsen av gruppekohesjon i topphåndballag som har målsetting om opprykk eller å unngå nedrykk
  • Motivasjon i topp og bredde. En Mixed Methods Tilnærming

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • har forskningsbasert kunnskap om sentrale teorier innen idrettspsykologi, idrettssosiologi og organisasjonsteori
  • har inngående kunnskap om sentrale trekk ved den organiserte idretten, nasjonalt og internasjonalt
  • har god kunnskap om fysisk aktivitet på ulike arenaer, inkludert organisert idrett, egenorganisert fysisk aktivitet og fysisk aktivitet i skolekonteksten
  • har detaljert kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og hvordan disse kan bidra til å belyse idrettsvitenskapelige problemstillinger.

Ferdigheter

  • kan gjennomføre et avgrenset selvstendig forskningsarbeid med utgangspunkt i en idrettsvitenskapelig problemstilling
  • kan bruke et vidt spekter av samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder for belyse problemstillinger med utgangspunkt i idrettspsykologi, idrettssosiologi og organisasjonsteori
  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig idrettsvitenskapelig prosjekt og fremstille og diskutere resultatene både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre et større forskningsprosjekt med bruk av samfunnsvitenskapelig forskningsmetode
  • kan anvende eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor masterens fagområde og være i stand til å holde seg oppdatert i forskningsfronten
  • har evne til å kommunisere om faglige problemstillinger og formidle egne faglige vurderinger på en relevant måte overfor ulike målgrupper