Hva lærer jeg

Arkeologi - master

Hva lærer du?

 Med en master i arkeologi blir du kvalifisert til å jobbe som arkeolog. Etter studiet kan du gå ut i jobb eller forske videre gjennom en ph.d.

Bilde av to studenter som flytter sten i et utgravninsfelt.

Kompetanseprofiler i arkeologi

Studiet gir deg bred kunnskap som gjør deg klar for ulike arbeidsoppgaver, både på museum, fylkeskommuner, på utgravningsprosjekter og formidlingsarbeid. Gjennom masterstudiet får du erfaring med planlegging og ledelse av arkeologiske utgravingsprosjekter, rapportarbeid og innordning av funn og observasjoner i museets magasiner og arkiver. 

I masterstudiet får du praksisopphold ved en nasjonal eller internasjonal institusjon. Her vil du få arbeidslivserfaring fra andre relevante kulturhistoriske museer eller arkeologiske forvaltnings- og forskningsinstitusjoner.

Som arkeolog kan du etablere og gjennomføre et vitenskapelig og selvstendig forskningsprosjekt. I masterprogrammet på NTNU kommer du til å lære mye om arkeologiens rolle i samfunnet og hvordan vern av kulturminner vurderes. Du vil også lære om hvordan ny kunnskap kan formidles videre til et bredt publikum gjennom for eksempel museer og ulike digitale plattformer. 

Hvorfor velge masterprogram arkeologi?

På masterprogrammet i arkeologi vil du møte engasjerte forelesere. Du vil få både solid teoretisk kunnskap, men også praktisk erfaring gjennom feltkurs, ekskursjoner og praksis ved faginstitusjoner i og utenfor Norge.
Vi har som mål at dere som har studert hos oss skal få jobb i museumssektoren, kulturminnevernet eller forsknings- og undervisningsinstitusjoner. Studiet er derfor lagt opp sånn at dere skal være kvalifisert for denne type jobber etter at dere er ferdige på NTNU. 

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har

  • avansert kunnskap om arkeologifagets utvikling, teoretiske rammeverk, analysemåter og feltmetoder og spesialisert innsikt i et avgrenset område
  • avansert kunnskap om det arkeologiske kildematerialets karakter, forekomst og kontekst, bevaringsforhold og konserveringsmåter, og bred kunnskap om utviklingstrekk i forvaltning av arkeologiske kulturminner, vernefilosofi, regelverk og praksis, samt kulturminnefeltet som politisk arena
  • bred kunnskap om norsk natur- og kulturhistorie, spesialisert kunnskap om avgrensede felt, og evne til å sette dette inn i overregionale sammenhenger, samt anvende sin arkeologiske kunnskap på nye områder både innenfor og utenfor fagfeltet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor arkeologifaget og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, og gjennomføre arkeologiske analyser som munner ut i en masteroppgave
  • har avansert innsyn i hvordan detaljer i materiell kultur kan leses og analyseres, kan finne frem til kulturspor i landskapet, samt planlegge og gjennomføre selvstendige feltundersøkelser, utredninger og forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer
  • kan bidra til effektive samhandlings -prosesser og -relasjoner i forbindelse med feltundersøkelser, samt iverksette mulige grep og tiltak for å fremme eget og andres faglig samarbeid i ulike situasjoner

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • beherske den akademiske sjangerens krav til struktur, etterrettelighet og klarhet - teoritilknytning, presentasjonsform, kildehenvisninger og etiske hensyn på nasjonalt nivå - muntlig og skriftlig
  • planlegge, lede og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske krav og retningslinjer, evner å anvende sin kunnskap og sine ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver, og har innsikt i dynamikken mellom fag, samtid og samfunn
  • formidle omfattende selvstendige arbeid til fagfeller og allmennhet, behersker fagområdets uttrykksformer og kan argumentere for verdien av kulturhistorie og kulturminner i forhold til andre fagfelt og samfunnsinteresser
  • forholde seg til samarbeidspartnere fra andre fagområder og til andre interessenter i forbindelse med faglig feltarbeid
  • forholde seg til hvordan Helse-Miljø-Sikkerhet(HMS)-planer utvikles og implementeres i feltoperasjoner