Emne - Introduksjon til palliativ omsorg - VIU8402
VIU8402 - Introduksjon til palliativ omsorg
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bestått/Ikke bestått
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 |
Faglig innhold
Grunnlagstenkning
- Hospicefilosofien
- Internasjonal og nasjonal utvikling av fagfeltet "palliative care"
Kunnskaps- og kompetanseutvikling innen palliativ omsorg
- Vitenskapsteori
- Ulike kunnskaps- og læringssyn
- Kunnskapsbasert praksis
Organisering av palliativ omsorg i helsetjenesten, ressurser og rammeverk
Etiske utfordringer i det palliative feltet
-Forhåndssamtale (Advance Care Planning)
-Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling
-Eutanasidebatten
Døden i et kulturhistorisk perspektiv
Læringsutbytte
Kunnskap
-Kanditaten har avansert kunnskap om hospicefilosofiens grunnideer for lindrende omsorg, samt fagområdets historie og plass i samfunnet. Dette innebærer et syn på mennesket der fysiske, psykiske, sosiale og åndelige aspekter er integrert i en helhet.
-Kandidaten har inngående kunnskap om nasjonal- og internasjonsal utvikling av fagfeltet.
-Kandidaten har inngående kunnskap om rammer for praksis innen palliativ omsorg som; organisering, lover og nasjonale retningslinjer
-Kandidaten har kjennskap til kunnskapsutvikling fra ulike tradisjoner som medfører ulike metoder for kunnskapstilegnelse og fagutvikling på avansert nivå
-Kandidaten har avansert kunnskap om sentrale etiske problemstillinger innen fagfeltet som begrensning av livsforlengende behandling, autonomi-/samvalgsutfordringer, forhåndssamtaler og eutanasispørsmålet.
Ferdigheter
-Kandidaten kan søke etter og vurdere vitenskapelig faglitteratur
-Kandidaten kan benytte ulike kartleggingsverktøy innen det palliative området
-Kandidaten kan gjennomføre forhåndssamtaler (Advanced Care Planning)
Generell kompetanse
-Kandidaten erkjenner nødvendigheten av tverrfaglig tilnærming i palliativ omsorg.
-Kandidaten har en forståelse av læring som en kontinuerlig prosess hvor en må ta ulike ressurser i bruk for å tilegne seg personlig og faglig kompetanse.
-Kandidaten har et bevisst forhold til etiske problemstillinger nær livets grense som behandlingsbegrensning, prioritering, beslutningsprosesser og eutanasispørsmålet.
Læringsformer og aktiviteter
Utfyllende informasjon:
Forelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid,refleksjon, obligatoriske oppgaver, nettstøttet læring.
Obligatoriske arbeidskrav:
- To individuelle skriftlige oppgaver (800-1200 ord)
- En gruppeoppgave som presenteres for medstudenter og lærere
- Studentene leverer litteraturliste på 300 sider selvvalgt litteratur.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Utfyllende om utsatt eksamen/kontinuasjon:
Ny oppgave leveres og vurderes etter avtale med emneansvarlig.
Vurderingsformer:
Individuell hjemmeeksamen
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Palliativ omsorg (VPALLIATIV)
Kursmateriell
Oppgis ved oppstart i emnet
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Medisin, helse- og sosialfag
- Helse- og sosialfag
Ansvarlig enhet
Institutt for helsevitenskap Gjøvik
Telefon:
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering 21.11.2020
Innlevering 27.11.2020
Utlevering 12:00
Innlevering 12:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"