Emne - Praksis - Kartlegging, samspill og tiltaksutforming - VET2005
Praksis - Kartlegging, samspill og tiltaksutforming
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Om
Om emnet
Faglig innhold
Dette praksisemnet bygger videre på emnet VET1004 Praksis 1, med fokus på kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Dette emnet går parallelt med emnet VET2004 og legger vekt på metoder for kartlegging og analyse av samspill og omgivelsesfaktorer som grunnlag for målutforming, tiltaksutforming og evaluering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført og bestått VET2005 skal studenten
- ha bred kunnskap om hvordan kognitiv funksjonsnedsettelse påvirker hverdagsliv.
- ha bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning.
- ha bred kunnskap om livssituasjonen til personer med kognitiv funksjonsnedsettelse i et individ og samfunnsperspektiv.
- ha bred kunnskap om å identifisere endringer knyttet til funksjonsnedsettelser og sykdom i et livsløpsperspektiv for personer med sammensatte bistandsbehov.
Ferdigheter
Etter å ha fullført og bestått VET2005 skal studenten
- kunne tilrettelegge miljøbetingelser for å fremme livskvalitet.
- kunne planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak i tråd med faglige føringer etiske krav og retningslinjer.
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått VET2005 skal studenten
- kunne planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp og miljøterapeutisk arbeid i samarbeid med pasienter, brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov.
- kunne reflektere over faglige og etiske problemstillinger i miljøarbeid og miljøterapeutisk arbeid.
- ha innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kunne identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn.
- kunne planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons-, kommunikasjon-, kultur- og ledelseskompetanse.
- kunne planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte.
Læringsformer og aktiviteter
- Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet.
- Veiledning med praksisveileder og ansatte på praksisstedet.
- Refleksjon gjennom både skrivearbeid, samtaler med praksisveileder og andre ansatte ved praksisstedet, og gjennom samtaler med medstudenter og faglærere på undervisningsdager.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppstartsskjema med læringsplan og turnus
- Deltakelse på vurderingssamtaler
- Egenvurderingsdokument
- Seminardag(er)
- Praksisoppgaver
Mer om vurdering
Praksis er en prosesseksamen. Faglige og formelle krav framkommer i praksisheftet generell del og spesifikk del. Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at praksiseksamen skal kunne godkjennes som bestått.
Obligatoriske aktiviteter
- Seminardag(er)
- Oppstartsskjema med læringsplan og turnus
- Deltagelse på vurderingssamtaler
- Egenvurderingsdokument
- Praksisoppgave(r)
Obligatoriske aktiviteter er kun gyldig i semesteret godkjenningen gis.
Dersom studenten får karakteren ikke bestått på praksiseksamen, må hele praksisperioden gjennomføres på nytt i neste ordinære praksisperiode. Studenten har anledning til å fremstille seg for praksiseksamen to ganger.
Mer informasjon om gjennomføring og fraværsregler i praksis finnes i Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier - MH, ved NTNU.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Vernepleie (HSGVEB)
Anbefalte forkunnskaper
Alle emner i tidligere semestre i bachelor i vernepleie ved NTNU i Trondheim.
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelor i vernepleie ved NTNU i Trondheim (HSGVEB).
Fullført og bestått VET2002 Praksis 2.
Kursmateriell
Pensum oppgis i e-læringsplattformen Blackboard ved emnestart.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| VET2008 | 7,5 sp | Høst 2024 |
Fagområder
- Helse- og sosialfag
- Vernepleie