Emne - Prototyping av fysiske brukeropplevelser - TPD4126
Prototyping av fysiske brukeropplevelser
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i hvordan skape interaktive produkter og brukeropplevelser ved hjelp av teknologi, mikroprosessorer, sensorer og elektroniske utgangsenheter. Emnet har følgende faglige innhold:
- Grunnleggende begreper om software og hardware
- Åpen kildekode og åpent innhold
- Sykluser av prototyping og evaluering
- Metoder for å sette sammen hardwarekomponenter som mikroprosessorer, sensorer og elektroniske utgangsenheter
- Programmering av interaktiv atferd
- Grunnleggende evalueringsprosedyrer basert på både estetisk og teknisk kvalitet
- Grunnleggende programmering av Arduino
- Interaktive brukeropplevelser
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet kan studentene:
Kunnskap
- forstå i hvordan produkter kan gjøres interaktive med hardwarekomponenter som sensorer, digitale utgangsenheter og kode
- forstå i hvordan lage fysiske interaktive brukeropplevelser
Ferdigheter:
- programmere Arduino
- sette sammen hardwarekomponenter som mikroprosessorer, sensorer og digitale utgangsenheter
- hente ut data fra sensorer og digitale utgangsenheter
- lage interaktive produkter ved hjelp av mikroprosessorer, sensorer, digitale utgangsenheter og kode
- bruke åpen kildekode og åpent innhold
Generell kompetanse:
Kandidaten
- samarbeide om å lage god kode
- lage stadig bedre interaktive produkter med en iterativ designprosess med prototyping og brukertesting
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har en kombinasjon av forelesninger og prosjektarbeid. Studentene må gjennomføre individuelle øvinger og et gruppebasert prosjekt. De individuelle oppgavene er obligatoriske og består av gjennomføring og presentasjon av et oppdrag gitt av faglæreren. Det gruppebaserte prosjektet vil være en relativt åpen oppgave der studentene skal benytte en klassisk iterativ designprosess med følgende faser:
- Brukerinnsikt
- Ide- og konseptutvikling
- Prototyping
- Brukertesting
- Implementering
Obligatoriske aktiviteter
- Gjennomføre og presentere et oppdrag
Mer om vurdering
Vurderingen baseres på individuelle arbeider og et endelig gruppeprosjekt med ulike leveranser, som for eksempel en interaktiv prototype, kontinuerlig refleksjon rundt designprosessen gjennom en blogg, en utstilling med demonstrasjon av prototypen og en kort video av sluttresultatet.
Ved gjentak må hele emnet gjentas. Utsatt eksamen kan gis i neste eksamensperiode.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Industriell design (MTDESIG)
Forkunnskapskrav
TDT4110 - Informasjonsteknologi, grunnkurs
Kursmateriell
Alt nødvendig kursmateriell vil gjøres tilgjengelig på NTNUs læringsplattform. All nødvendig programvare vil være tilgjengelig for studentene under kurset.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| TPD4132 | 7,5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Datateknikk
- Design- og håndverkfag