course-details-portlet

TPD4121

Design 3 - Menneskesentrert design & innovasjon

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette kurset introduserer grunnleggende kunnskap i kompleks problemløsning i design gjennom bruk av menneskesentrert design (HCD) for innovasjon av nye produkter og tjenester. HCD er en problemløsningsmetode som setter ekte mennesker i sentrum av utviklingsprosessen. Denne metoden sikrer at produkter og tjenester er skreddersydd til brukernes behov, preferanser og utfordringer. Målet er å skape løsninger som resonnerer med brukerne ved å holde deres ønsker og utfordringer i tankene gjennom alle faser av designprosessen, fra idéutvikling til produkttesting.

Kurset vil inkludere grunnleggende designmetoder, med fokus på kritisk tenkning og kompleks problemløsning, og det kombinerer teoretisk læring med prosjektarbeid. Dette innebærer at kursdeltakerne anvender forelesningslæringen direkte på reelle problemløsningssituasjoner, og skaper påvirkningsbasert design og lærer å bli designinnovatører og endringsskapere.

Viktige metoder som dekkes i løpet av kurset inkluderer, men er ikke begrenset til, kontekstuell undersøkelse, brukerintervjuer, affinitetskartlegging, personas og scenarier, idéutvikling, konseptutvikling, prototyping og testing. Kurset fokuserer på påvirkningsbasert design og innovasjon av nye produkter og tjenester. Det er forankret i FNs bærekraftsmål (UNSDG) ved å fokusere på å forbedre helse og velvære og bærekraftig utvikling av inkluderende og bærekraftige tjenester, og fremme innovasjon.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført kurset, vil studentene være i stand til å:

Kunnskap:

  • Oppdage muligheter ved å se utfordringer og situasjoner med et menneskesentrert tankesett og ved å ramme inn det "riktige" problemet som må løses.
  • Knytte kontakt med sluttbrukere og interessenter i feltet for å identifisere problemer og samskape løsninger.
  • Forstå metoder knyttet til HCD-prosessen, inkludert etnografisk analyse, problemramming, affinitetskartlegging, konseptutvikling, prototypeutvikling og testing.
  • Omfavne en eksperimentell holdning for å iterativt oppdage og teste hva som er verdifullt, gjennomførbart og levedyktig.
  • Arbeide effektivt i team, med jevnbyrdig kritikk og jevnbyrdig læring.

Ferdigheter:

  • Anvende HCD-prosessen for å løse komplekse problemer og innovere nye løsninger som digitale produkter og tjenester.
  • Bruke designmetoder og verktøysett effektivt.
  • Utvikle programvareferdigheter i digitale prototyper og visualiseringsverktøy som Figma og Miro.

Generelle kvalifikasjoner:

  • Ha praktisk erfaring med HCD, kritisk tenkning, kompleks problemløsning og innovasjon.

Læringsformer og aktiviteter

Pedagogikken for kurset er prosjektbasert læring. Det er svært interaktivt, inkluderer personlig veiledning, oppmuntrer til jevnbyrdig læring, gruppearbeid og praktisk erfaring i å løse komplekse designproblemer fra virkeligheten.

  • Ett hovedprosjekt vil gi studentene praktisk erfaring med hovedtemaene, relatert til, men ikke begrenset til: strategiske områder ved NTNU, ID og SDG-er.
  • Regelmessige forelesninger vil presentere teorien og metodene som kan brukes direkte på prosjektet.
  • Regelmessig personlig veiledning og jevnbyrdig vurdering vil veilede produktutviklingen.
  • Obligatoriske forelesningsseminarer - Kurslitteraturen vil bli diskutert i studentdrevne litteraturseminarer. Dette legger til rette for omvendt læring og "flipped classrooms".

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk oppmøte

Mer om vurdering

Dette kurset vil bli vurdert basert på prosjektarbeid 100%. For å kunne levere eksamen, må du ha minst 80 % oppmøte. Fravær må godkjennes av kurskoordinatoren. På grunn av kursets svært interaktive natur, oppfordres studentene til å delta aktivt i gruppeprosjekter og klasseøvelser.

Dette er et universitetskurs på 7,5 studiepoeng, med en forventning om 1-2 studie timer per studiepoeng ukentlig, totalt rundt 100 timer studietid. Ny eksamen vil bli holdt i neste ordinære eksamensperiode.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Industriell design (MTDESIG)

Forkunnskapskrav

  • Faget er åpent for studenter som er påmeldt i Industridesign-programmet.
  • Internasjonale utvekslingsstudenter (Begrenset antall plasser

Kursmateriell

  • "The Design of Everyday Things (Revidert og utvidet utgave)", D. Norman, 2013.
  • "Universal Methods of Design" B. Marting & B. Hanington, 2012, Rockport.
  • Ytterligere litteratur vil bli annonsert ved kursstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
TPD4122 7,5 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Designmetodikk
  • Interaksjonsdesign
  • Produktutvikling, innovasjon og entreprenørskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for design

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment