Emne - Produktdesign, form og funksjon - TEK2117
TEK2117 - Produktdesign, form og funksjon
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell rapport
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell rapport | 100/100 |
Faglig innhold
- innføring i design og formutvikling for funksjonelle produkter
- fagfeltets ulike definisjoner og anvendt terminologi
- designmetodikk og strategi knyttet til form og funksjon
- gjennomføring av et praktisk prosjektarbeid (inkl. både idé- og konseptutvikling)
- forholdet mellom form og funksjon
- analyse av behov og problemområder, ergonomi, produktsemantikk,
- Involvering av representanter fra målgruppen - med kjennskap og erfaring med relevante produkter
- design i et samfunnsperspektiv; fra lokalt til globalt behov og etterspørsel
- materialisering av ideer og konsepter, både manuelt og digitalt
- visualisering av designprosess;fra ide til prototype
- Akademisk skriving; prosjektrapport basert på IMRoD
- Refleksjonsskriving (på eget arbeid)
Læringsutbytte
KUNNSKAP - Kandidaten:
- kan definere og beskrive 'Design' som fagfelt, og differensiere mellom ulike metoder for produktutvikling
- kan undersøke og analysere forholdet mellom form og funksjon
- kan analysere og avdekke behov og problemområder for produkter
- kan involvere representanter fra målgruppen
- kan sette design i et samfunnsperspektiv, med fokus på bærekraftige løsninger, fra lokalt til globalt behov og etterspørsel
- har kunnskap om materialer og teknikker for framstilling av ideer og konsepter, både manuelt og digitalt
- har kjennskap til ulike metoder for å visualisere designprosessen, fra ide til prototype
FERDIGHETER - Kandidaten:
- skal kunne anvende designmetodikk og strategi knyttet til utforsking og utprøving av form og funksjon
- skal kunne gjennomføre et praktisk prosjektarbeid inkludert idé- og konseptutvikling
- skal kunne bearbeide form etter et sett kriterier for god funksjon
- skal kunne utvikle en produktsemantikk som gjør produktet forståelig for bruker
- skal kunne anvende anerkjent og relevant metodikk for bruker-involvering
- skal kunne materialisere ideer og konsepter, både manuelt og digitalt
- skal kunne visualisere designprosessen fra ide til ferdig prototype
- skal kunne teste modeller og prototyper i tråd med en utarbeidet kravspesifikasjon
- Skal kunne beherske akademisk skriving; prosjektrapport basert på IMRoD
- Skal kunne forfatte en refleksjon over eget og andres arbeid på en objektiv og konstruktiv måte
GENERELL KOMPETANSE- Kandidaten:
- kan gjennomføre et prosjektarbeid på en målrettet og reflektert måte
- forstår betydningen av design i et samfunnsmessig og bærekraftig perspektiv
- kan reflektere over eget og andres arbeid på en objektiv og konstruktiv måte
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, workshops, individuelle og gruppeoppgaver - under veiledning, muntlige gjennomganger i plenum, skriftlige og visuelle innleveringer
Obligatoriske aktiviteter
- Oblig
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav leveres i Blackboard for formell evaluering underveis i semesteret.
Eksamen i emnet er en skriftlig rapport - skrevet i IMRoD - som viser designprosessen fra problemstilling til ferdig prototyp.
Ingen konteeksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Produktdesign og teknologi (BTEKD)
Produktdesign og teknologi (ÅRTEK)
Anbefalte forkunnskaper
TEK1313 Ideutvikling og visualisering
TEK1315 Form og tre-dimensjonal modellutvikling
Kursmateriell
Kurslitteratur:
Lerdahl, E. 2007. Slagkraft. Gyldendal akademisk: Norge (ISBN: 9788205362864).
Lerdahl, E. 2017. Nyskapning. Gyldendal akademisk: Norge (ISBN: 9788205514294).
Referanselitteratur:
Norman, D. 2002. The Design of Everyday Things. Basic Book: New York, NY Vaes, K. 2014.
A. Milton & P. Rodgers, 2013. Research Methods for Product Design: Laurence King Publishing, London (ISBN: 9781780673028)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Ansvarlig enhet
Institutt for vareproduksjon og byggteknikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Individuell rapport 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"