course-details-portlet

TDMA4005

Samhandlingsmetoder

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Effektiv og god samhandling er ofte avgjørende for å oppnå suksess i dagens samfunns- og arbeidsliv. Arbeidslivsorganisasjonene benytter gjerne forskjellige samhandlingsmetoder avhengig av oppgavene som skal utføres og utfordringene de står overfor. I dette emnet får studentene en dyp forståelse for flere dagsaktuelle samhandlingsmetoder som er utbredt i arbeidslivet og som er spesielt egnet for gitte problemsituasjoner. Studentene vil få praktisk problemløsningserfaring med bruk av utvalgte samhandlingsmetoder. Aktuelle metode kan være Concurrent Design, Design Thinking, ulike smidige prosjektmetoder (Scrum, Kanban, ...) og Virtuelle Prosjektteam.

Emnet bygger blant annet på innsikt fra forskningsfeltet Computer Supported Cooperative Work (CSCW). Studentene blir dermed godt kjent med problemstillinger og begreper som tradisjonelt har vært diskutert i forbindelse med utvikling av digitale løsninger som støtter opp om samhandlingsprosesser. Videre bygger emnet på teoretisk innsikt fra de konkrete samhandlingsmetodene som studentene får praktisk erfaring med i løpet av emnet.

Studentene skal bygge en forståelse for at samhandling er kontekstavhengig og at forskjellige samhandlingsmetoder innehar egenskaper som gjør at de kan være godt egnet for noen problemløsningsprosesser og mindre egnet i andre sammenhenger.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal følgende samlede læringsutbytter være oppnådd:

Kunnskaper

Studentene skal:

  • Være i stand til å forklare de ulike samhandlingsmetodene som inngår i emnet.
  • Kunne forklare hva tverrfaglig samhandling er og hvilke fordeler man kan oppnå ved å samhandle tverrfaglig.
  • Kunne gjøre rede for viktige elementer for å lykkes med tverrfaglig samhandling i ulike prosjekter.
  • Kunne gjøre rede for de ulike prinsippene innen Concurrent Design.
  • Kunne forklare hvordan utvalgte samhandlingsmetoder kan anvendes i en konkret problemløsningsprosess.

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne delta i planlegging for bruk av utvalgte samhandlingsmetoder.
  • Kunne gjennomføre problemløsning med bruk av utvalgte samhandlingsmetoder. 
  • Kunne gi kvalifiserte råd og anbefalinger i forhold til organisasjoners bruk av forskjellige samhandlingsmetoder.

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Kunne bidra til økt effektivitet og forbedret resultatoppnåelse ved å legge til rette for god tverrfaglig og integrert samhandling.
  • Være i stand til å tilpasse aktuell samhandlingsmetode til forskjellige prosjekter og problemområder. 
  • Ha forståelse for at tverrfaglige behov må tilfredsstilles dersom helheten skal bli så god som mulig.

Læringsformer og aktiviteter

Det vil bli brukt varierte arbeidsformer og læringsaktiviteter. Dette innebærer en kombinasjon av forelesninger, gruppebasert arbeid mellom forelesningene, deltakelse i tverrfaglige arbeidssesjoner i samhandlingsrom, samt arbeid i forkant og etterkant av sesjonene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse

Mer om vurdering

ARBEIDSKRAV (Obligatorisk aktivitet):

Deltakelse i minimum 75% av læringsaktivitetene. Aktivitetene kunngjøres ved kursstart. I særskilte tilfeller hvor 75% deltakelse ikke tilfredsstilles kan studenten inngå avtale med emneansvarlig om alternative læringsaktiviteter.

VURDERING:

I dette emnet er det mappevurdering som løses individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Mappen består av følgende 2 oppgaver: 

  • Oppgave 1 - Dokumentasjon/leveranser fra prosjektarbeid hvor utvalgte samhandlingsmetoder er benyttet. Teller 40% av karakteren.
  • Oppgave 2 - Rapport (essay) som teller 60% av karakteren.

Detaljert oppgavebeskrivelse formidles til studentene i løpet av emnets gjennomføring. Alle oppgavene som inngår i mappen leveres samlet på slutten av semesteret.

Det gis gruppevis karakter med skala A-F. Alle studenter i gruppen får normalt samme karakter basert på gruppebesvarelsen. I særskilte tilfeller hvor en student ikke har bidratt tilstrekkelig, kan studenten gis en individuelle karakterer basert på dokumentert manglende innsats og/eller arbeidsmengde. Alle hjelpemidler tillat.

Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele emnet tas på nytt i semester med undervisning.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Digital transformasjon (ITMAIKTSA)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav, og er forbeholdt studenter tatt opp til Master i Digital Transformasjon.

Kursmateriell

Pensumlitteratur fastsettes ved kursstart.

Fagområder

  • Informasjonsteknologi

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for datateknologi og informatikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment