Emne - Helsepedagogikk - SYT6203
SYT6203 - Helsepedagogikk
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2023/2024
Faglig innhold
- Helsepedagogikk -om informasjon, veiledning og undervisning til medarbeidere, studenter og lærlinger, pasienter og pårørende
- Velferdsteknologi med hovedfokus på helseplattformen
- Kulturbegrepet i relasjon til helsepedagogikk og profesjonsutøvelse, hvordan nedarvede oppfatninger og verdier former oss som både helsepersonell, pasienter og pårørende. Hvordan bevisstgjøring og sensitivitet for egne og andres normer og forventinger er nødvendig for å kunne nå hverandre på tvers av slike kulturer
- Profesjonsteori - om kunnskapsformene i profesjonelt arbeid, jurisdiksjon, makt, ansvar og tillit, lovregulering og styring av profesjoners praksis
- Helsetjenestens organisering av profesjonelt arbeid -om hva det vil si å være profesjonell i en organisasjon, om arbeidsdeling og tverrprofesjonelt samarbeid, om samhandling og team-arbeid, om formelle lederroller og kliniske lederroller
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Det forventes at kandidaten etter studiet har følgende kunnskaper:
- har inngående kunnskap om helsepedagogikk relevant for medarbeidere, studenter, lærlinger, pasienter og pårørende
- har inngående kunnskap om profesjonsbegrepet og profesjoners rolle og funksjon i helsetjenesten
- har inngående kunnskap om begrepet velferdsteknologi knyttet til profesjonsutøvelse og helsepedagogikk
- har inngående kunnskap om begrepet kultur i relasjon til profesjonsutøvelse og helsepedagogikk
Ferdigheter:
Det forventes at kandidaten etter studiet har følgende ferdigheter:
- kan anvende sine kunnskaper ved utforming av plan for undervisning til en bestemt målgruppe utfra prinsippene om kunnskapsbasert praksis
- kan analysere og drøfte rammer og vilkår for profesjonsutøvelse i en bestemt del av helsetjenesten
- kan drøfte hva som innvirker på pasient, pårørende, medarbeideres evne til å motta informasjon, undervisning og veiledning
Generell kompetanse:
Det forventes at kandidaten etter studiet har følgende generell kompetanse:
- viser innsikt i formål og ansvar som følger med kliniske ledelsesfunksjoner
- kan identifisere styrker og svakheter i oppbygging, organisering og drift av helsetjenesten, spesielt knyttet til tverrprofesjonelt samarbeid, teamarbeid, samhandling på tvers av tjenestenivå og helsetjenester organisert i pasientforløp
Læringsformer og aktiviteter
Det veksles mellom egenstudier (litteratursøk, lesing og skriftlig arbeid), oppgaveløsning i grupper eller individuelt mellom samlingene, seminar og gruppearbeid, framlegg og tilbakemelding av medstudenters arbeid. Læringsaktivitetene seminar, gruppearbeid, fremlegg og tilbakemelding av medstudenters arbeid har obligatorisk tilstedeværelse.
Obligatoriske aktiviteter
- Seminar
- Gruppearbeid
Mer om vurdering
Hjemmeeksamen, skriftlig individuell oppgave.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Avansert sykepleie (SPVAKSPL)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav. Det kreves opptak til SPVAKSPL Avansert sykepleie.
Kursmateriell
Pensumliste gjøres tilgjengelig før studiestart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Sykepleie og jordmor
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"