Emne - Medansvar for utøvelsen av operasjonssykepleie, kliniske studier - SYT3546
Medansvar for utøvelsen av operasjonssykepleie, kliniske studier
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Studenten skal tilegne seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å ivareta operasjonssykepleierens ansvars- og funksjonsområder. Studenten skal i løpet av praksisperioden videreutvikle grunnleggende handlingskompetanse for å møte operasjonspasienten og samfunnets behov for operasjonssykepleie. Studenten skal bidra til et faglig forsvarlig pasientforløp ved å utøve operasjonssykepleie nedfelt i Forskrift om nasjonal retningslinje for operasjonssykepleierutdanning
Læringsutbytte
Ferdigheter
- kan ta medansvar for å bruke personsentrert operasjonssykepleie i samsvar med relevante lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser.
- kan ta medansvar i å bruke profesjons-kunnskap i utøvelsen av den koordinerende og sterilt utøvende rolle.
- kan reflektere over og ta medansvar i å håndtere etiske dilemma relatert til operasjonssykepleie.
- kan reflektere over det perioperative pasientforløpet og ta medansvar for å sikre kontinuitet i operasjonssykepleie.
- kan ta medansvar for å bruke relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn hos operasjonspasienten.
- kan reflektere over, og ta medansvar for å gjennomføre og lede relevant smittevernsarbeid i det kirurgiske teamet.
- Har inngående ferdigheter i aseptisk arbeidsmetode.
- kan reflektere over risikofaktorer i gjennomføring av kirurgisk leiring.
- kan reflektere over risikofaktorer for å forebygge utilsiktet hypotermi.
- kan ta medansvar ved å bruke sine kunnskaper og ferdigheter om kirurgiske instrumenter og sterilforsynings-kjeden.
- kan reflektere over og ta medansvar for å gjennomføre operasjonssykepleie i både i sterilt utøvende og koordinerende funksjon for å sikre et effektivt og trygt pasientforløp.
- kan ta medansvar for å bruke relevante dokumentasjonsverktøy ved dokumentasjon av operasjonssykepleie.
- kan ta medansvar for å bruke relevante metoder i kommunikasjon, samhandling og veiledning til pasienter og pårørende i komplekse situasjoner, samt reflektere over målgruppens helsekompetanse for å fremme bruker-medvirkning og tilpassede tjenester.
- kan ta medansvar ved å bruke metoder for å sikre korrekt utstyrsplassering på operasjonsstua.
- kan ta medansvar ved å anvende digital kompetanse og ta medansvar for å bruke egnet teknologi på individnivå.
- kan ta medansvar i å administrere og bruke relevant teknologi, inkludert medisinsk-teknisk utstyr.
- kan ta medansvar for å koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av operasjonspasienten i pasientforløpet.
- kan reflektere over tilgjengelige ressurser og foreslå prioritering av tiltak for å optimalisere kvalitet i pasientforløpet og drift av operasjons-avdelingen.
- kan bruke pedagogiske prinsipper til å ta medansvar for å veilede og undervise studenter og kollegaer i faglige og etiske utfordringer.
- Kan reflektere over risikofaktorer hos operasjonspasienten og kirurgiske inngrep/undersøkelse for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser.
- kan ta medansvar for å bruke relevante metoder for pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid.
- kan reflektere over og vurdere tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon.
- kan reflektere over tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie.
- kan reflektere over uønskede hendelser og ta medansvar for å bidra til systematisk læring.
- kan reflektere over og vurdere teori og ulike informasjonskilder, og ta medansvar i å anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie.
Generell kompetanse
- kan reflektere over relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- kan ta medansvar for å anvende kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie.
- kan ta medansvar for å anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utøve personsentrert operasjonssykepleie.
- kan reflektere over og vurdere etiske dilemmaer, og kommunisere disse i faglige diskusjoner.
- kan ta medansvar for å anvende kunnskaper og ferdigheter i operasjonssykepleie for å utføre kliniske vurderinger, beslutninger og handlinger i samarbeid med egen og andre faggrupper.
- kan ta medansvar for å anvende kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutte situasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner og tjenester.
- kan ta medansvar for å innhente og tilpasse spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og ta medansvar for å anvende kunnskapen i utøvelsen av operasjonssykepleie.
- kan ta medansvar for å anvende kunnskap og ferdigheter til å dokumentere, formidle, og evaluere informasjon om operasjons-pasienten.
- kan ta medansvar i å bidra til faglig forsvarlig implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr.
- kan ta medansvar ved å anvende kunnskaper og ferdigheter i bruk av teknologi innen operasjonssykepleie.
- kan ta medansvar for å anvende kunnskaper og ferdigheter til å lede og å arbeide effektivt i team, reflektere over grensene for egen kompetanse og forklare andre profesjoners kompetanse og kan foreslå når disse bør involveres.
- kan reflektere over og ta medansvar i samhandling som kan påvirke pasientforløpet og foreslå tiltak som stimulerer til samhandling.
- kan ta medansvar ved å anvende sine kunnskaper og ferdigheter i ledelse, både i den sterilt utøvende og koordinerende funksjonen.
- kan ta medansvar for å bidra til tjenesteforbedring, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø for å ivareta pasient, pårørende og kollegaer.
- kan ta medansvar for å anvende kunnskaper og ferdigheter for å ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet.
- har bred kunnskap om operasjonssykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder.
Læringsformer og aktiviteter
Kliniske studier/veiledet praksis, studentaktive læringsformer, ferdighetstrening og simulering.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig arbeid
Mer om vurdering
Når obligatorisk aktivitet pågår parallelt med praksisstudiene, vil det bli en helhetsvurdering om emnet kan vurderes til bestått/ikke-bestått.
Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig de to påfølgende semester.
Se: Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Forkunnskapskrav
SYT/SYA/SYG3545 Grunnleggende operasjonssykepleie, kliniske studier
Kursmateriell
Kunngjøres ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SYG3546 | 15 sp | Høst 2023 |
SYA3546 | 15 sp | Høst 2023 |
SYT3232 | 15 sp | Høst 2023 |
SYA3232 | 15 sp | Høst 2023 |
SYG3232 | 15 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Helse- og sosialfag
- Medisin
- Operasjonssykepleie
- Sykepleie og jordmor