course-details-portlet

SYT3546

Medansvar for utøvelsen av operasjonssykepleie, kliniske studier

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Kliniske studier

Om

Om emnet

Faglig innhold

Studenten skal tilegne seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å ivareta operasjonssykepleierens ansvars- og funksjonsområder. Studenten skal i løpet av praksisperioden videreutvikle grunnleggende handlingskompetanse for å møte operasjonspasienten og samfunnets behov for operasjonssykepleie. Studenten skal bidra til et faglig forsvarlig pasientforløp ved å utøve operasjonssykepleie nedfelt i Forskrift om nasjonal retningslinje for operasjonssykepleierutdanning

Læringsutbytte

Ferdigheter

  • kan ta medansvar for å bruke personsentrert operasjonssykepleie i samsvar med relevante lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser.
  • kan ta medansvar i å bruke profesjons-kunnskap i utøvelsen av den koordinerende og sterilt utøvende rolle.
  • kan reflektere over og ta medansvar i å håndtere etiske dilemma relatert til operasjonssykepleie.
  • kan reflektere over det perioperative pasientforløpet og ta medansvar for å sikre kontinuitet i operasjonssykepleie.
  • kan ta medansvar for å bruke relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn hos operasjonspasienten.
  • kan reflektere over, og ta medansvar for å gjennomføre og lede relevant smittevernsarbeid i det kirurgiske teamet.
  • Har inngående ferdigheter i aseptisk arbeidsmetode.
  • kan reflektere over risikofaktorer i gjennomføring av kirurgisk leiring.
  • kan reflektere over risikofaktorer for å forebygge utilsiktet hypotermi.
  • kan ta medansvar ved å bruke sine kunnskaper og ferdigheter om kirurgiske instrumenter og sterilforsynings-kjeden.
  • kan reflektere over og ta medansvar for å gjennomføre operasjonssykepleie i både i sterilt utøvende og koordinerende funksjon for å sikre et effektivt og trygt pasientforløp.
  • kan ta medansvar for å bruke relevante dokumentasjonsverktøy ved dokumentasjon av operasjonssykepleie.
  • kan ta medansvar for å bruke relevante metoder i kommunikasjon, samhandling og veiledning til pasienter og pårørende i komplekse situasjoner, samt reflektere over målgruppens helsekompetanse for å fremme bruker-medvirkning og tilpassede tjenester.
  • kan ta medansvar ved å bruke metoder for å sikre korrekt utstyrsplassering på operasjonsstua.
  • kan ta medansvar ved å anvende digital kompetanse og ta medansvar for å bruke egnet teknologi på individnivå.
  • kan ta medansvar i å administrere og bruke relevant teknologi, inkludert medisinsk-teknisk utstyr.
  • kan ta medansvar for å koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av operasjonspasienten i pasientforløpet.
  • kan reflektere over tilgjengelige ressurser og foreslå prioritering av tiltak for å optimalisere kvalitet i pasientforløpet og drift av operasjons-avdelingen.
  • kan bruke pedagogiske prinsipper til å ta medansvar for å veilede og undervise studenter og kollegaer i faglige og etiske utfordringer.
  • Kan reflektere over risikofaktorer hos operasjonspasienten og kirurgiske inngrep/undersøkelse for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser.
  • kan ta medansvar for å bruke relevante metoder for pasientsikkerhets- og kvalitetsarbeid.
  • kan reflektere over og vurdere tjenesteutvikling, nytenkning og innovasjon.
  • kan reflektere over tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie.
  • kan reflektere over uønskede hendelser og ta medansvar for å bidra til systematisk læring.
  • kan reflektere over og vurdere teori og ulike informasjonskilder, og ta medansvar i å anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie.

Generell kompetanse

  • kan reflektere over relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • kan ta medansvar for å anvende kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie.
  • kan ta medansvar for å anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å utøve personsentrert operasjonssykepleie.
  • kan reflektere over og vurdere etiske dilemmaer, og kommunisere disse i faglige diskusjoner.
  • kan ta medansvar for å anvende kunnskaper og ferdigheter i operasjonssykepleie for å utføre kliniske vurderinger, beslutninger og handlinger i samarbeid med egen og andre faggrupper.
  • kan ta medansvar for å anvende kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutte situasjoner på en sikker og trygg måte i samarbeid med andre profesjoner og tjenester.
  • kan ta medansvar for å innhente og tilpasse spesialisert kunnskap fra relevante fagområder og ta medansvar for å anvende kunnskapen i utøvelsen av operasjonssykepleie.
  • kan ta medansvar for å anvende kunnskap og ferdigheter til å dokumentere, formidle, og evaluere informasjon om operasjons-pasienten.
  • kan ta medansvar i å bidra til faglig forsvarlig implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr.
  • kan ta medansvar ved å anvende kunnskaper og ferdigheter i bruk av teknologi innen operasjonssykepleie.
  • kan ta medansvar for å anvende kunnskaper og ferdigheter til å lede og å arbeide effektivt i team, reflektere over grensene for egen kompetanse og forklare andre profesjoners kompetanse og kan foreslå når disse bør involveres.
  • kan reflektere over og ta medansvar i samhandling som kan påvirke pasientforløpet og foreslå tiltak som stimulerer til samhandling.
  • kan ta medansvar ved å anvende sine kunnskaper og ferdigheter i ledelse, både i den sterilt utøvende og koordinerende funksjonen.
  • kan ta medansvar for å bidra til tjenesteforbedring, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø for å ivareta pasient, pårørende og kollegaer.
  • kan ta medansvar for å anvende kunnskaper og ferdigheter for å ivareta pasientsikkerheten i risikofylte overganger i det perioperative forløpet.
  • har bred kunnskap om operasjonssykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder.

Læringsformer og aktiviteter

Kliniske studier/veiledet praksis, studentaktive læringsformer, ferdighetstrening og simulering.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig arbeid

Mer om vurdering

Når obligatorisk aktivitet pågår parallelt med praksisstudiene, vil det bli en helhetsvurdering om emnet kan vurderes til bestått/ikke-bestått.

Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig de to påfølgende semester.

Se: Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)

Forkunnskapskrav

SYT/SYA/SYG3545 Grunnleggende operasjonssykepleie, kliniske studier

Kursmateriell

Kunngjøres ved oppstart av emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SYG3546 15 sp Høst 2023
SYA3546 15 sp Høst 2023
SYT3232 15 sp Høst 2023
SYA3232 15 sp Høst 2023
SYG3232 15 sp Høst 2023
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helse- og sosialfag
  • Medisin
  • Operasjonssykepleie
  • Sykepleie og jordmor

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Kliniske studier
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Kliniske studier
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment