course-details-portlet

SYT3526 - Medansvar for utøvelsen av barnesykepleie, kliniske studier

Om emnet

Nytt fra studieåret 2023/2024

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Praksisvurdering 100/100

Faglig innhold

  • Normal utvikling og grunnleggende behov hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • Stress, krise, mestringsstrategier og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for hele familie
  • Tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak
  • Fremme det friske i barnet og ungdommen, og fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • Profesjonsetikk
  • Kvalitet og pasientsikkerhet
  • Integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet til barn og familier
  • Komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjons-etikk
  • Fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdommer og sykdomslære, skader og kirurgiske problemstillinger, samt behandling av disse hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • Kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger og tiltak, samt dokumentasjon
  • Respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder
  • Avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
  • Habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling
  • Psykososiale helseutfordringer
  • Legemiddelhåndtering
  • Komplikasjoner og senskader som følge av behandling
  • Kommunikasjon, tilrettelegging av samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie
  • Informasjon, veiledning og undervisning til barn og deres familie samt helsepersonell
  • Kommunikasjon og samhandling i tverrfaglig team
  • Kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om hvordan observere, identifisere og vurdere generelle og spesielle behov hos syke barn i alle aldre
  • har avansert kunnskap om funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr
  • har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen

Ferdigheter

  • kan selvstendig utføre kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger samt iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak, herunder prioritering, evaluering og dokumentasjon av behandlingsforløpet og om nødvendig henvise videre
  • kan selvstendig utføre respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn i alle aldre, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder
  • kan bruke relevant medisinsk utstyr og digitale tjenester
  • kan selvstendig administrere relevant medisinsk- teknisk utstyr, og kan analysere digitale parametere opp mot kliniske funn
  • kan bruke relevante metoder for å legge til rette for målgruppen i et komplekst høyteknologisk miljø
  • kan analysere og bruke relevant kunnskap i håndteringen av legemidler til barn i alle aldre
  • kan analysere og bruke relevant kunnskap om antibiotika resistens, smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak i behandlingen av barn i alle alder
  • kan bruke relevante metoder for å bygge tillit og trygghet hos barn i alle aldre og unngå tvang
  • kan bruke relevante metoder i utøvelsen av barnesykepleie med respekt for syke barn i alle aldre og deres familie, og kan ivareta deres integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet
  • kan bruke relevante metoder for kommunikasjon, tilrettelegging av samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie med utgangspunkt i tilstand, alder og utviklingstrinn
  • kan bruke relevante metoder til å informere, veilede og undervise barn i alle aldre og deres familie i aktuelle problemstillinger
  • kan selvstendig og i team bruke relevante metoder for å måle, planlegge og iverksette tiltak for å redusere smerte og ubehag
  • kan analysere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
  • kan analysere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak
  • kan anvende relevante kunnskaper og ferdigheter for å lede, planlegge og koordinere behandlingsforløp, og kan sikre gode pasientoverganger mellom ulike nivåer og tjenester
  • kan bruke relevante metoder for å selvstendig vurdere målgruppens behov og iverksette tiltak i forbindelse med sykdomsforløpet
  • kan bruke relevante metoder for å ivareta det friske i barnet og ungdommen, fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan bruke relevante metoder for å hjelpe barn i alle aldre og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp
  • kan bruke relevante metoder og kunnskaper innen habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling av barn i alle aldre med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan analysere og anvende teori og metoder til å formulere og strukturere faglige og teoretiske problemstillinger innen barnesykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, bruker- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av tjenesten

Generell kompetanse

  • har inngående kunnskap om barnesykepleierens funksjon, rolle og ansvar
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan anvende relevant kunnskap for å kommunisere og samhandle i det tverrfaglige teamet ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldre
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å reflektere kritisk over teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å forebygge og identifisere komplikasjoner og senskader som følge av behandling
  • kan kommunisere og samhandle med respekt for målgruppens integritet, ressurser og opplevelser
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten
  • kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
  • kan anvende relevante kunnskaper og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet

Læringsformer og aktiviteter

Kliniske studier. Veiledet praksis.

Obligatoriske aktiviteter

  • Individuelt skriftlig arbeidskrav

Mer om vurdering

Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.

Se Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av veiledet praksisstudier ved faktultet for medisin og helsevitenskap, NTNU

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)

Forkunnskapskrav

Bestått SYT3525 - Grunnleggende barnesykepleie, kliniske studier

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SYT3212 15.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: -

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Klinisk medisin
  • Barnesykepleie
  • Helse- og sosialfag
  • Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Praksisvurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Praksisvurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU