course-details-portlet

SYT3520 - Barnesykepleie 1

Om emnet

Nytt fra studieåret 2023/2024

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 6 timer E

Faglig innhold

  • Barnesykepleierens historikk, funksjons- og ansvarsbeskrivelse
  • Medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • Etiske og juridiske perspektiver, relevant lovverk
  • Stress, krise, mestringsstrategier og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for barn i alle aldre
  • Konsekvenser av, og alternativer til bruk av tvang
  • observasjon, identifikasjon og vurdering av generelle og spesielle behov hos syke barn i alle aldre
  • Normal utvikling og grunnleggende behov hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • Barns vekst, fysisk, psykisk og motorisk utvikling
  • Forebygging, rehabilitering og habilitering av utviklingskader, komplikasjoner og ubehag ved skade, sykdom og funksjonsnedsettelse
  • Akuttmedisin: Førstehjelp: HHLR/ AHLR, CRM prinsipper (ikke-tekniske ferdigheter)
  • Fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdommer og sykdomslære, skader, traume og kirurgiske problemstillinger samt behandling av disse hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom som er relevant for profesjonsutøvelse
  • Ernæringens betydning for vekst og utvikling og hos den akutte/ kritisk syke pasienten
  • Smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak i behandlingen av barn i alle aldre
  • Farmakologi til behandling av barn i alle aldre
  • Medikamentell og ikke medikamentell smertelindring
  • Modeller, risikovurdering og verktøy for vurdering av pasientsikkerhet og kvalitet
  • Psykisk helse, psykiske lidelser og relasjonen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge
  • Omsorgssvikt, vold og overgrep
  • Sosiale vilkår og nettverk, språklig og kulturell bakgrunn, helse, sykdom og behandling hos barn i alle aldre
  • Involvering og samhandling med barn og deres familie med utgangspunkt i tilstand, alder og utviklingstrinn
  • Kommunikasjon/samhandling med medmennesker fra fremmede kulturer/ minoriteter og ulike sosiale vilkår når barnet er alvorlig sykt
  • Kjønnsidentitet, seksualitet, minoriteter, etnisitet og kultur i møte med syke barn i alle aldre og deres familie
  • Kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om normal utvikling og grunnleggende behov hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, rammer og relevant lovverk, herunder også barn som pårørende
  • har avansert kunnskap om fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdommer og sykdomslære, skader og kirurgiske problemstillinger, samt behandling av disse hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har inngående kunnskap om ernæringens betydning for vekst, utvikling, sykdom og helbred
  • har inngående kunnskap om farmakologi i behandlingen av barn i alle aldre
  • har avansert kunnskap om kommunikasjonsteknikker med barn i alle alder
  • har avansert kunnskap om mikrobiologi, hygiene og smittevern, spesielt relatert til aktuelle nyfødt-, barne- og ungdomsavdelinger
  • har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
  • har inngående kunnskap om målgruppens juridiske posisjon, og rettigheter i kontakt med helsetjenesten, herunder kunnskap om samiske barns rettigheter som urfolksbarn
  • har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen barnesykepleie
  • har avansert kunnskap om behandling ved svikt eller trussel om svikt i vitale funksjoner hos premature, nyfødte, barn og ungdom
  • har avansert kunnskap om konsekvenser som kan oppstå som følge av undersøkelser og behandling i et akutt og kritisk forløp hos barn i alle aldre og hvordan disse kan forebygges
  • har avansert kunnskap om stress, krise, mestringsstrategier og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for barn i alle aldre, deres søsken og øvrig familie
  • har avanserte kunnskaper om barn i alle aldre, deres søsken og øvrig families opplevelser, reaksjoner og behov ved langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse
  • har inngående kunnskap om sammenhengen mellom sosiale vilkår, språklig og kulturell bakgrunn, helse, sykdom og behandling hos barn i alle aldre
  • har avansert kunnskap om kjønnsidentitet, seksualitet, minoriteter, etnisitet og kultur i møte med syke barn i alle aldre og deres familie
  • har inngående kunnskap om forebygging, rehabilitering og habilitering av utviklingskader, komplikasjoner og ubehag ved skade, sykdom og funksjonsnedsettelse
  • har inngående kunnskap om barnemishandling og omsorgssvikt
  • har bred kunnskap om psykisk helse, psykiske lidelser og relasjonen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge
  • har avansert kunnskap om konsekvenser av, og alternativer til bruk av tvang
  • har inngående kunnskap om digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
  • har inngående kunnskap om modeller, risikovurdering og verktøy for vurdering av pasientsikkerhet og kvalitet

Ferdigheter

  • kan utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
  • kan analysere og identifisere psykososiale helseutfordringer hos barn i alle aldre og iverksette nødvendige tiltak
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid

Generell kompetanse

  • har inngående kunnskap om barnesykepleierens funksjon, rolle og ansvar
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å forebygge og identifisere komplikasjoner og senskader som følge av behandling
  • kan kommunisere og samhandle med respekt for målgruppens integritet, ressurser og opplevelser
  • kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasient-sikkerhet

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger. Studentaktive læringsformer. Simulering og ferdighetstrening. Seminarer.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig individuelt arbeid

Mer om vurdering

Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet. Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)

Kursmateriell

Kunngjøres ved studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SYT3000 7.5 HØST 2023
SYT3003 7.5 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Barnesykepleie
  • Helse- og sosialfag
  • Medisin
  • Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 02.02.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL321 Sluppenvegen 14 0
SL310 blå sone Sluppenvegen 14 14
SL310 Sluppenvegen 14 1
SL415 Sluppenvegen 14 2
Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 26.04.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL310 Sluppenvegen 14 1
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU