Emne - Faglig ledelse og tjenesteutvikling - SYT2301
SYT2301 - Faglig ledelse og tjenesteutvikling
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2020/2021
Faglig innhold
Emnet skal gi studenten forståelse for problemstillinger knyttet til prioritering, ledelse og organisering på pasient- og tjenestenivå. Det inkluderer temaer som likeverd og medvirkning, kvalitet og sikkerhet i pasientforløp og -overganger, og samhandling, konflikt og teamutvikling i tverrprofesjonelle grupper. Emnet skal også gi innsikt i metoder for kvalitetsforbedring og tjenesteutvikling, i sentrale lover og myndighetskrav på områdene helsetjeneste og arbeidsmiljø, og i kulturelle og globale problemstillinger knyttet til folkehelse.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
-viser forståelse for organisering og ledelse av helhetlige pasientforløp
-har innsikt i organisering og ledelse av tverrfaglige grupper
-viser forståelse for kvalitet og pasientsikkerhet innenfor nivåene i helsetjenesten
-kjenner til metoder for kontinuerlig forbedringsarbeid, implementering og innovasjon
-viser innsikt i ledelse og organisering av helsetjenesten
-har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer ansvar og samhandling i helsetjenesten og pasientens rettighet til nødvendig og forsvarlig helsehjelp
-har innsikt i metoder for brukermedvirkning på individ- og systemnivå
-har kunnskap om informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelse
-viser forståelse for hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester
-kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Studenten:
-reflekterer over, og vurderer egen ledelsespraksis
-deltar aktivt i organisering og ledelse av studentgrupper
-reflekterer over egne erfaringer i møte med personer med ulik kulturell bakgrunn
Generell kompetanse
Studenten:
-anvender faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i kvalitetsforbedring og faglig ledelse
-reflekterer over verdikonflikter i helsetjenesteutviklingen
-har innsikt i hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn utfordrer ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet, og kan vurdere behovet for tolk
Læringsformer og aktiviteter
Gruppearbeid.
Seminarer.
Digitale tester.
Forelesninger.
Prosjekt.
Obligatoriske aktiviteter
- Posterpresentasjon i gruppe
Mer om vurdering
Godkjente obligatoriske aktiviteter er en forutsetning for å kunne gå opp i eksamen i emnet.
Arbeidskravet er gyldig det året det er godkjent, og i to påfølgende studieår(tilsammen tre studieår). Dersom emnekoden endres gjelder egne regler.
Språk: Skandinavisk
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: http://www.ntnu.no/studier/opptak/emneopptak
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Sykepleie (BSPL)
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav og er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorstudiet i sykepleie ved NTNU i Gjøvik/ Trondheim/Ålesund. Emnet gjennomføres ved det studiestedet som man har opptak ved.
For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende emner være bestått:
SYA/SYG/SYT1000
SYA/SYG/SYT1001
SYA/SYG/SYT1002
SYA/SYG/SYT1003
SYA/SYG/SYT2100
SYA/SYG/SYT2101
EXPH0400
Kursmateriell
Læringsmateriell publiseres på læringsplattform ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYA2301 | 7.5 | 01.09.2020 | |
SYG2301 | 7.5 | 01.09.2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"