Emne - Intensivsykepleie 2 - SYA3531
Intensivsykepleie 2
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet skal bidra til at studenten utvikler bredde- og dybdeforståelse for å kunne utøve intensivsykepleie til et vidt spekter av pasienter.
Intensivsykepleie som fag og profesjon
- Kommunikasjon og veiledning av pasient og pårørende med ulik alder og kulturell bakgrunn
- Pasient- og pårørendemedvirkning i intensivbehandlingen
- Fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og eksistensielle aspekter ved akutt og/eller kritisk sykdom for pasienter i alle aldre og deres pårørende
Klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
- Helhetlig intensivsykepleie til pasienter ved taumer og komplekse medisinske forløp
- Krisehåndtering og katastrofeberedskap
- Intensivpasienter med både psykiske og somatiske sykdommer
- Helsekompetanse og helsepedagogikk
Kvalitet, pasientsikkerhet og innovasjon
- Fagutviklings- og forbedringsarbeid
- Bærekraft
- Kvalitetssikring av intensivpasientens behandling og intensivsykepleieren i det tverrfaglige teamet rundt pasienten.
- Endringsprosesser
Faglig ledelse, samhandling og kommunikasjon
- Teamledelse
- Ikke tekniske ferdigheter
- Pedagogiske prinsipper og metoder
Teknologi og digital kompetanse
- Medisinsk teknisk utstyr (MTU)
- Digitale verktøy
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har avanserte kunnskaper om:
- pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og/eller språklig og flerkulturelt perspektiv
- fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
- kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
- barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
- pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
Kandidaten har inngående kunnskaper om:
- etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
- ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
- pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelinger
- kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av intensivsykepleie
- systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
- ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
- intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
Ferdigheter
Kandidaten kan analysere:
- pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
- uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
Kandidaten kan anvende:
- helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende for å fremme mestring og læring
- pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer
- relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og forbedringsarbeid
- digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
Generell kompetanse
Kandidaten kan analysere:
- etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
- , vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger som er relevante for intensivsykepleie
- , kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer samhandling
- og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høye krav om kvalitet og omstilling
- faglige problemstillinger og innta en aktiv rolle i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten
Kandidaten kan:
- anvende kunnskaper og ferdigheter til kritisk refleksjon, for å søke, vurdere, og anvende ny kunnskap
- anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring/tjenesteforbedring
- kommunisere og fremme intensivsykepleierens funksjon og ansvar i profesjonelle sammenhenger og til allmenheten
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for å forbedre tjenestetilbudet generelt og sykepleietilbudet spesielt
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har langsgående undervisning og består av forelesninger, selvstudium og ulike studentaktive lærings- og undervisningsformer. Undervisingen foregår både digitalt og på campus.
Obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig eller muntlig arbeidskrav
- Obligatorisk oppmøte til undervisning
Mer om vurdering
Individuell muntlig eksamen (teller 100%). Karakter A-F.
Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet.
Obligatorisk oppmøte til undervisningsaktiviteter: Undervisningsaktivitetene som foregår på campus har krav om minst 70% oppmøte. Studenter med godkjent oppmøte trenger ikke gjennomføre dette på nytt ved eventuelt gjentak av eksamen.
Godkjent skriftlig eller muntlig arbeidskrav er gyldig de to påfølgende semester.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram.
Anbefalte forkunnskaper
SYA3530 Intensivsykepleie 1
Kursmateriell
Kunngjøres ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| SYT3531 | 7,5 sp | Høst 2023 |
| SYG3531 | 7,5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Helse- og sosialfag
- Intensivsykepleier
- Medisin
- Sykepleie og jordmor