course-details-portlet

SKOLE6131 - Organisasjon og ledelse i skolen

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100 14 dager ALLE

Faglig innhold

Emnet tar for seg sentrale temaer, teorier og forskningsbidrag innenfor organisasjon og ledelse, med spesiell vekt på organisering og ledelse i skole og utdanningssektoren. Emnet behandler ulike former for ledelse, både i organisasjoner og av kunnskapsarbeidere. Organisasjons- og ledelsesteori behandles, med vekt på kontekstualisering av utdanningssektor. Emnet ser også på metodikk rundt ledelse av utviklingsarbeid og berører både ledelses, utviklings- og forskningsmetodikk. Emnet gir en innføring i skriving av fagtekster. Studentene lærer også å bruke skriving som utviklingsverktøy. Emnet har et kombinert praktisk og akademisk fokus, og tar for seg hvordan man kan utvikle seg som leder (i utdanningssektor).

Læringsutbytte

Studenten skal ha kunnskap om:

  • Forskningslandskapet innen ledelse og utvikling i utdanningsorganisasjoner
  • Aktuelle forskningsmetoder
  • Organisasjonsteori, med vekt på utdanningsorganisasjoner
  • Teori om ledelse, med særlig vekt på ledelse i utdanningsorganisasjoner
  • Teori om læring og utvikling

Studenten skal ha ferdigheter i:

  • Å lede utdanningsorganisasjoner
  • Å lede utviklingen av et godt miljø for læring i utdanningsorganisasjoner
  • Å anvende forskning til egen kontekst og praksis

Studenten skal ha generell kompetanse i:

  • Å reflektere rundt kontekst, praksis og forskning
  • Å tenke kritisk om kontekst, praksis og forskning
  • Å gjøre analyser av utdanningsorganisasjoner og skolen som organisasjon
  • Å analysere egne utfordringer som leder i en utdanningsorganisasjon
  • Å skrive akademiske tekster som viser evner til å knytte sammen teori og praksis, med riktig bruk av kildehenvisning, struktur og språk

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger med obligatorisk oppmøte i emnet. Det blir gitt en oppgaver i form av en oppgave som studentene skal besvare før og mellom samlingene. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk oppmøte på samlinger
  • Oppgave

Mer om vurdering

Studentene skal levere et arbeidskrav (mellomarbeid) som får formativ vurdering og som kreves godkjent for å fullføre emnet. Emnet avsluttes med en semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang på maks 3000 ord. Semesteroppgaven vurderes med bokstavkarakterer (A-F).

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)

Forkunnskapskrav

Adgang til emnet forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SKOLE6120 15.0 HØST 2019
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Organisasjon og ledelse
  • Skoleutvikling
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 ALLE

Utlevering
04.12.2023

Innlevering
11.12.2023


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU