course-details-portlet

SKOLE6034 - Matematikkdidaktiske perspektiv på begynneropplæring

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Muntlig eksamen 100/100 30 minutter F

Faglig innhold

Dette emnet gir en dypere forståelse av matematikkdidaktiske perspektiver og diskuterer hvordan utforskende undervisning kan bidra til tilpasset opplæring. Videre vil ulike tilnærminger til design av matematikkoppgaver og utforming av undervisning diskuteres. Studentene vil ved hjelp av teori og praksis videreutvikle sin evne til å gjøre begrunnede valg med tanke på å organisere elevers muligheter for læring av matematikk. Det legges vekt på hvordan kunnskap kan utvikles og deles i et læringsfellesskap.

De underliggende matematiske temaene i dette emnet vil være multiplikasjon, divisjon og brøk. Det vil legges stor vekt på begrepsmessig forståelse innen de ulike temaene.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • dybdekunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser i begynneropplæring og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • dybdekunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
  • kunnskap om ulike representasjoner, og hvilken betydning bruk av representasjoner kan ha for elevers læring
  • undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig innen multiplikasjon, divisjon og brøk

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med fokus på en utforskende tilnærming for alle elever i begynneropplæringen
  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • benytte relevante forskningsmetoder i matematikkdidaktikk på en etisk forsvarlig måte.

Generell kompetanse

Studenten har

  • innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Læringsformer og aktiviteter

Emnet går over ett semester med tre samlinger, fortrinnsvis fysiske samlinger i Trondheim. I undervisninga vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer som for eksempel forelesning, gjennomgåing av eksempler og oppgaver, verksted- og stasjonsundervisning, eget arbeid med oppgaver og episoder og caser hentet fra praksis. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Arbeidskrav 1 – Erfaringsdeling
  • Arbeidskrav 2

Mer om vurdering

Mellom samlingen vil det bli gitt to obligatoriske arbeidsoppdrag som blant annet vil være knytta til arbeid med elever på egen skole.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskravene må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.

Obligatorisk oppmøte på samlinger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) (KGLSM)

Kursmateriell

Pensumliste publiseres på digital læringsplattform

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Matematikkdidaktikk
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Muntlig eksamen (1) 100/100 F 06.12.2023
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
  • 1) Individuelle tidspunkter publiseres senere
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU