course-details-portlet

PSY3205

Helsepsykologi

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset i helsepsykologi gir en grundig innføring i sentrale teorier og moderne forskning innen helsepsykologi. Hovedfokus er på den biopsykososiale modellen, med vekt på hvordan biologiske, psykologiske og sosiale faktorer påvirker fysisk og psykisk helse. Studentene vil utforske hvordan disse faktorene påvirker helsefremmende tiltak, sykdomsforebygging og livskvalitet.

Viktige temaer inkluderer stress, smerte, funksjonshemming, kroniske sykdommer, helsefremmende atferd, livskvalitet og sosial støtte. Kurset tar også for seg aktuelle helserelaterte temaer i Norge og internasjonalt, som digital helse, fedme, avhengighet blant ungdom og søvnproblemer. Disse temaene er knyttet til pågående forskningsprosjekter ved Institutt for psykologi og NTNU

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene skal kunne:

  • forstå grunnleggende begreper om helse og sykdom.
  • vise avansert kunnskap om hvordan ulike biologiske, psykologiske, sosiale og økonomiske faktorer påvirker helse, utdanning, arbeidsdeltakelse og livskvalitet gjennom livsløpet.
  • forstå og anvende teorier og modeller knyttet til forskning på helse og sykdom.
  • identifisere og støtte atferd som fremmer helse og forebygger sykdom.
  • gjenkjenne psykologiske aspekter ved funksjonshemming, diskriminering og sosial inkludering.
  • utvikle kunnskap om helserelaterte ferdigheter og deres effekt på ulike gruppers helseatferd og mestring.
  • vise forståelse for etiske, epidemiologiske og økonomiske hensyn knyttet til helsefremmende og forebyggende strategier.
  • kjenne til vanlige akutte og kroniske sykdommer, palliasjon og relevante risikofaktorer.

Ferdigheter

Studentene skal kunne:

  • beskrive helseutfordringer som en funksjon av biologiske, personlige og sosiale påvirkninger.
  • analysere relevante teoretiske, vitenskapelige og etiske problemstillinger innen helsepsykologi.
  • anvende den biopsykososiale modellen i skriftlige og muntlige presentasjoner av helsepsykologiske fenomen.
  • kommunisere praktisk bruk av helsepsykologiske og folkehelsebegreper.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • forstå og kritisk evaluere grunnleggende begreper og teorier innen helsepsykologi, inkludert modeller som den biopsykososiale modellen og teorier om atferdsendring.
  • effektivt kommunisere forskningsfunn skriftlig innen helsepsykologi, med fokus på evidensbasert sykdomsforebygging og helsefremmende strategier.
  • tilpasse kommunikasjon om sykdomsforebygging og helsefremming til tverrfaglige team, samfunnsaktører og allmennheten.
  • beskrive de sentrale komponentene i intervensjoner for sykdomsforebygging og helsefremming, og bygge bro mellom teori og praktisk anvendelse.

Læringsformer og aktiviteter

Kurset bruker en kombinasjon av tradisjonelle forelesninger og seminarer, supplert med innovative ressurser som bruk av AI-verktøy for læring, gruppearbeid, målrettet læring og flipped classroom-metoder. Studentene deltar aktivt i forelesningene og fullfører guidede oppgaver. Gjennom semesteret samarbeider studentene om et gruppeprosjekt som avsluttes med en skriftlig rapport og muntlig presentasjon i klasserommet.

Noen forelesninger vil være på engelsk, men emnet er ikke åpent for innreisende studenter

Obligatoriske aktiviteter

  • Muntlig presentasjon
  • 80% obligatorisk oppmøte på forelesninger og seminarer

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykologi (MPSY)

Forkunnskapskrav

Krever opptak til studieprogram:

Psykologi (MPSY) studieretning Samfunns-, helse- og miljøpsykologi

Fagområder

  • Psykologi

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Innlevering 20.05.2026 Tid Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment