course-details-portlet

PSY3101

Forskningsmetode - kvalitativ

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir studentene en omfattende innføring i ulike avanserte tilnærminger og teknikker som brukes for å forstå menneskelig atferd, tanke og erfaring gjennom et kvalitativt perspektiv.

Emnet begynner med en utforskning av intervjuforskning, og veileder studentene i å designe, gjennomføre, transkribere og analysere dybdeintervjuer.

Denne modulen legger vekt på praktiske ferdigheter i å samle kvalitative data, fremme kritisk bevissthet om hvordan forskerperspektiver og deltakerresponser former forskningsresultatene.

Gjennom praktisk erfaring vil studentene utvikle et grunnlag i intervjuteknikker og i å organisere og tolke tekstdata med analytisk strenghet.

Narrativ analyse og samtaleanalyse utgjør de neste nøkkelkomponentene i emnet. I narrativ analysedelen vil studentene lære å undersøke hvordan individer konstruerer historier for å gi mening til sine personlige erfaringer og identitet.

Ved å fokusere på struktur, innhold og konteksten til fortellinger, vil studentene få innsikt i betydningen folk tilskriver livshendelser.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Studenten har ervervet avanserte kunnskaper og en spesialisert innsikt i kvalitative forskningsstrategier
  • har inngående kunnskaper om de vitenskapsteoretiske begrunnelsene for de kvalitative metodene
  • vet om de faglige implikasjonene ved anvendelsene av kvalitative metoder og kan argumentere for deres eventuelle relevans i løsningen av aktuelle samfunnsspørsmål.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kvalitative metoder på en begrunnet måte innen aktuelle undersøkelser innen psykologi
  • kan på et selvstendig og kritisk grunnlag analysere og ta stilling til hvordan et kvalitativt forskningsdesign skal utformes
  • kan gjøre et effektivt valg av forskningsmetode på bakgrunn av og tilpasset den aktuelle problemstillingen
  • kan analysere og skjønne nye kvalitative metoder og vurdere nytten ved dem på en kritisk og selvstendig måte
  • kan på et selvstendig grunnlag vurdere forskningsetiske implikasjoner av selve metoden som anvendes for de som er involvert, men også når det gjelder egen forskningsetisk etterrettelighet

Generell kompetanse

Studenten:

  • har opparbeidet en generell kompetanse til å tenke prinsipielt og logisk omkring en problemstilling knyttet til kvalitative metoder,
  • har opparbeidet en evne til å anvende systematiske tolkningsstrategier
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til kvalitative metoder
  • kan anvende kunnskapene og ferdighetene inne kvalitativ metode på avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle sitt arbeid, og beherske fagets uttrykksformer på en forståelig måte
  • kan kommunisere bredt det mest sentrale i de faglige problemstillingene, analysene og konklusjonene
  • kan bidra til nytenkning i bruken av kvalitative metoder og dermed være aktiv i innovasjonsprosesser.

Læringsformer og aktiviteter

Samlingsbaserte forelesninger.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gjennomføre et gruppeprosjekt
  • Muntlig presentasjon av gruppeprosjektet

Mer om vurdering

Ved stryk kan skriftlig eksamen tas i påfølgende semester.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykologi (MPSY)
Psykologutdanning (CPSY6)

Forkunnskapskrav

Krever opptak til studieprogram:

Psykologutdanning, 6-årig løp (CPSY6)

Psykologi (MPSY)

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PSY3001 7,5 sp Høst 2012
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Psykologi

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for psykologi

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Innlevering 28.11.2025 Tid Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment