Emne - Forskningsmetode - kvalitativ - PSY3101
PSY3101 - Forskningsmetode - kvalitativ
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
Emnet bygger på tidligere innføringer i datainnsamlingsmetoder og forskningsstrategier i kvalitativ forskning. Emnet går i dybden innen flere kvalitative forskningsretninger og -metoder, der studentene får en mer grunnleggende forståelse av tolkningsstrategier og de språklige, kulturelle og historisk forankringene av disse metodene. Kurset begynner med en innføring i ulike hermeneutiske strategier, for deretter å gi en grundig innføring i fenomenologien, både som vitenskapsteoretisk posisjon og som metode. I denne sammenheng står problemstilling, hypotesedannelser, logiske slutninger og definisjonsformer sentralt. Videre vil kurset gi teoretiske og praktiske innføringer i aksjonsforskning, tematisk innholdsanalyse, narrative analyser, diskursanalyser og posisjoneringsteori i tillegg til Grounded Theory i kombinasjon med programvare. Kurset vil ta utgangspunkt i problemstillinger den enkelte student ønsker å arbeide videre med.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Studenten har ervervet avanserte kunnskaper og en spesialisert innsikt i kvalitative forskningsstrategier
- har inngående kunnskaper om de vitenskapsteoretiske begrunnelsene for de kvalitative metodene
- vet om de faglige implikasjonene ved anvendelsene av kvalitative metoder og kan argumentere for deres eventuelle relevans i løsningen av aktuelle samfunnsspørsmål.
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kvalitative metoder på en begrunnet måte innen aktuelle undersøkelser innen psykologi
- kan på et selvstendig og kritisk grunnlag analysere og ta stilling til hvordan et kvalitativt forskningsdesign skal utformes
- kan gjøre et effektivt valg av forskningsmetode på bakgrunn av og tilpasset den aktuelle problemstillingen
- kan analysere og skjønne nye kvalitative metoder og vurdere nytten ved dem på en kritisk og selvstendig måte
- kan på et selvstendig grunnlag vurdere forskningsetiske implikasjoner av selve metoden som anvendes for de som er involvert, men også når det gjelder egen forskningsetisk etterrettelighet
Generell kompetanse
Studenten:
- har opparbeidet en generell kompetanse til å tenke prinsipielt og logisk omkring en problemstilling knyttet til kvalitative metoder,
- har opparbeidet en evne til å anvende systematiske tolkningsstrategier
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til kvalitative metoder
- kan anvende kunnskapene og ferdighetene inne kvalitativ metode på avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan formidle sitt arbeid, og beherske fagets uttrykksformer på en forståelig måte
- kan kommunisere bredt det mest sentrale i de faglige problemstillingene, analysene og konklusjonene
- kan bidra til nytenkning i bruken av kvalitative metoder og dermed være aktiv i innovasjonsprosesser.
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbaserte forelesninger.
Mer om vurdering
Ved stryk kan skriftlig eksamen tas i påfølgende semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykologi (MPSY)
Psykologutdanning, 6-årig løp (CPSY6)
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende forståelse av datainnsamlingsmetoder og en/flere forskningsstrategier i kvalitativ forskning.
Forkunnskapskrav
Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning, 6-årig løp (CPSY6)
Psykologi (MPSY)
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PSY3001 | 7.5 | HØST 2012 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Psykologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 27.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL111 orange sone Sluppenvegen 14 54 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"