Emne - Synspedagogikk i opplæring og (re)habilitering - PED6667
PED6667 - Synspedagogikk i opplæring og (re)habilitering
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager |
Faglig innhold
Faglig innhold: Kurset gir grunnleggende kunnskap om opplæring og (re)habilitering av mennesker med synssvekkelser med og uten tilleggsvansker. Synspedagogisk metodikk og tilrettelegging er sentralt. Kurset gir også kunnskap om lovverk og retningslinjer som gir føringer for opplæring og (re)habiliteringsarbeid.
Sentrale tema i kurset:
- Sansenes betydning for utvikling og læring - Hjelpemidler og læringsressurser for mennesker med synssvekkelser - Synsstimulering og synstrening - Tilrettelegging av læringsmiljøer med vekt på inkludering og universell utforming - Sansekompenserende ferdighetsområder - Synspedagogisk tilrettelegging i barnehage og skole - Lovverk, retningslinjer og hjelpeapparat, relatert til opplæring og (re)habilitering av mennesker med synssvekkelser.
Målgruppe: Personer under masterutdanning spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk, som arbeider innenfor det synespedagogiske feltet, eller som ønsker å tilegne seg formell synsfaglig kompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskap: Studentene:
- har inngående kunnskap om synssansens betydning for utvikling og læring
- har bred kunnskap om hjelpemidler og læringsressurser for mennesker med synssvekkelser
- har bred kunnskap om synsstimulering og synstrening
- har inngående kunnskap om kompenserende ferdigheter og inkluderende praksiser i et synspedagogisk perspektiv
- har inngående kunnskap om lovverk, retningslinjer og hjelpeapparat relatert til opplæring og (re)habilitering av mennesker med synssvekkelser
Ferdigheter: Studentene:
- kan bruke kunnskap om ulike typer synsvansker og analysere konsekvenser for læring og utvikling - kan analysere behov for hjelpemidler
- kan analysere teorier om synsstimulering og synstrening, vite når en skal samarbeide med andre fagpersoner, og gjøre metodiske valg i praktisk arbeid
- kan analysere behov for tilrettelegging av læringsmiljøer, med vekt på inkludering og universell utforming
- kan bruke kunnskap omhjelpeapparat, lovverk og retningslinjer i arbeid med å tilrettelegge opplærings- og (re)habiliteringsforløp for barn, unge og voksne med synssvekkelser
Generell kompetanse: Studentene:
- kan anvende sine kunnskaper om tilrettelegging for barn, unge og voksne med synssvekkelser
- kan presentere og kommunisere sentrale problemstillinger innenfor opplæring og (re)habilitering av mennesker med synssvekkelser
Læringsformer og aktiviteter
- Det er to obligatoriske samlinger på 4 dager hver. Samlingene arrangeres i Oslo. - Kurset går over to semestre med oppstart høst og eksamen vår. - Kurset tilbys annethvert år. Første gjennomføring: 2022-2023
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte på to obligatoriske samlinger over tilsammen 8 dager
- Refleksjonsoppgaver
- Emneoppgave
- 3 uker praksis med etterfølgende praksisrapport
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen: - To obligatoriske samlinger over til sammen 8 dager - Godkjente refleksjonsoppgaver - Godkjent emneoppgave - Godkjent praksis med etterfølgende praksisrapporter Refleksjonsoppgavene kan utarbeides individuelt eller i grupper på max 3 studenter. Lengden på besvarelsene kan variere, men 2 - 3 sider per oppgave er relevant. Krav som stilles til refleksjonsoppgaver, emneoppgave og praksisrapport blir gjennomgått i fellessamlingene.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav: Må ha bestått eksamen i PED6666.
Politiattest
Dette emnet har krav om politiattest.
Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.
Skikkethetsvurdering og autorisasjon
Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering
Kursmateriell
Se litteraturliste.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
20.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"