course-details-portlet

PED6667

Synspedagogikk i opplæring og (re)habilitering

Studiepoeng 20
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Faglig innhold

Emnet gir grunnleggende kunnskap om opplæring og (re)habilitering av personer med synsvansker eller blindhet. Synspedagogisk metodikk og tilrettelegging er sentralt. Emnet gir også kunnskap om lovverk og veiledende dokumenter som gir føringer for opplæring og (re)habiliteringsarbeid.

Sentrale tema i emnet:

- Kompenserende ferdigheter

- Synssansens betydning for utvikling og læring

- Synsstimulering og synstrening

- Hjelpemidler og læringsressurser

- Tilrettelegging av læringsmiljøer med vekt på inkludering og universell utforming

- System- og rolleforståelse

- Lover, forskrifter og veiledende dokumenter

Målgruppe

Personer under masterutdanning spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk, som arbeider innenfor det synespedagogiske feltet, eller som ønsker å tilegne seg formell synsfaglig kompetanse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene har

- inngående kunnskap om synssansens betydning for utvikling og læring

- bred kunnskap om aktuelle hjelpemidler og læringsressurser

- bred kunnskap om synsstimulering og synstrening

- bred kunnskap om kompenserende ferdigheter og inkluderende praksiser i et synspedagogisk perspektiv

- inngående kunnskap om lovverk og hjelpeapparat

Ferdigheter

Studentene kan

- bruke kunnskap om ulike typer synsvansker og analysere konsekvenser for læring og utvikling i et inkluderingsperspektiv

- analysere behov for hjelpemidler

- analysere teorier om synsstimulering og synstrening, vite når det er behov for å samarbeide med andre fagpersoner, gjøre metodiske valg i praktisk arbeid

- analysere behov for tilrettelegging av læringsmiljøer med vekt på inkludering og universell utforming

- bruke kunnskap om hjelpeapparat og lovverk i arbeid med å tilrettelegge opplærings- og (re)habiliteringsforløp for barn, unge og voksne

Generell kompetanse

Studentene kan

- anvende sine kunnskaper om tilrettelegging for barn, unge og voksne med synsvansker eller blindhet

- presentere og kommunisere sentrale problemstillinger innenfor opplæring og (re)habilitering

Læringsformer og aktiviteter

- Det er to obligatoriske samlinger. Hver samling er på 4 dager. Samlingene arrangeres i Oslo.

- Emnet går over to semestre med oppstart høst og eksamen vår

- Emnet tilbys annethvert år. Første gjennomføring: 2024-2025

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppmøte på to obligatoriske samlinger over tilsammen 8 dager
  • Refleksjonsoppgaver
  • Emneoppgave
  • 3 uker praksis med etterfølgende praksisrapport

Mer om vurdering

Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:

- To obligatoriske samlinger over til sammen 8 dager

- Godkjente refleksjonsoppgaver

- Godkjent emneoppgave

- Godkjent 3 ukers praksis med etterfølgende praksisrapporter

Refleksjonsoppgavene kan utarbeides individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Lengden på besvarelsene kan variere, men 2 - 3 sider per oppgave er relevant. Krav som stilles til refleksjonsoppgaver, emneoppgave og praksisrapport blir gjennomgått i fellessamlingene.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)

Forkunnskapskrav

Opptakskrav/forkunnskapskrav: Må ha bestått eksamen i PED6666.

Politiattest

Dette emnet har krav om politiattest.

Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.

Skikkethetsvurdering og autorisasjon

Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering

Kursmateriell

Se litteraturliste.

Fagområder

  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 2 dager Eksamenssystem Inspera Assessment