Emne - Synspedagogikk i opplæring og (re)habilitering - PED6667
Synspedagogikk i opplæring og (re)habilitering
Om
Om emnet
Faglig innhold
Faglig innhold
Emnet gir grunnleggende kunnskap om opplæring og (re)habilitering av personer med synsvansker eller blindhet. Synspedagogisk metodikk og tilrettelegging er sentralt. Emnet gir også kunnskap om lovverk og veiledende dokumenter som gir føringer for opplæring og (re)habiliteringsarbeid.
Sentrale tema i emnet:
- Kompenserende ferdigheter
- Synssansens betydning for utvikling og læring
- Synsstimulering og synstrening
- Hjelpemidler og læringsressurser
- Tilrettelegging av læringsmiljøer med vekt på inkludering og universell utforming
- System- og rolleforståelse
- Lover, forskrifter og veiledende dokumenter
Målgruppe
Personer under masterutdanning spesialpedagogikk, studieretning synspedagogikk, som arbeider innenfor det synespedagogiske feltet, eller som ønsker å tilegne seg formell synsfaglig kompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene har
- inngående kunnskap om synssansens betydning for utvikling og læring
- bred kunnskap om aktuelle hjelpemidler og læringsressurser
- bred kunnskap om synsstimulering og synstrening
- bred kunnskap om kompenserende ferdigheter og inkluderende praksiser i et synspedagogisk perspektiv
- inngående kunnskap om lovverk og hjelpeapparat
Ferdigheter
Studentene kan
- bruke kunnskap om ulike typer synsvansker og analysere konsekvenser for læring og utvikling i et inkluderingsperspektiv
- analysere behov for hjelpemidler
- analysere teorier om synsstimulering og synstrening, vite når det er behov for å samarbeide med andre fagpersoner, gjøre metodiske valg i praktisk arbeid
- analysere behov for tilrettelegging av læringsmiljøer med vekt på inkludering og universell utforming
- bruke kunnskap om hjelpeapparat og lovverk i arbeid med å tilrettelegge opplærings- og (re)habiliteringsforløp for barn, unge og voksne
Generell kompetanse
Studentene kan
- anvende sine kunnskaper om tilrettelegging for barn, unge og voksne med synsvansker eller blindhet
- presentere og kommunisere sentrale problemstillinger innenfor opplæring og (re)habilitering
Læringsformer og aktiviteter
- Det er to obligatoriske samlinger. Hver samling er på 4 dager. Samlingene arrangeres i Oslo.
- Emnet går over to semestre med oppstart høst og eksamen vår
- Emnet tilbys annethvert år. Første gjennomføring: 2024-2025
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte på to obligatoriske samlinger over tilsammen 8 dager
- Refleksjonsoppgaver
- Emneoppgave
- 3 uker praksis med etterfølgende praksisrapport
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- To obligatoriske samlinger over til sammen 8 dager
- Godkjente refleksjonsoppgaver
- Godkjent emneoppgave
- Godkjent 3 ukers praksis med etterfølgende praksisrapporter
Refleksjonsoppgavene kan utarbeides individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Lengden på besvarelsene kan variere, men 2 - 3 sider per oppgave er relevant. Krav som stilles til refleksjonsoppgaver, emneoppgave og praksisrapport blir gjennomgått i fellessamlingene.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav: Må ha bestått eksamen i PED6666.
Politiattest
Dette emnet har krav om politiattest.
Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.
Skikkethetsvurdering og autorisasjon
Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering
Kursmateriell
Se litteraturliste.
Fagområder
- Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring