course-details-portlet

PED6666 - Innføring i synssvekkelser og synspedagogisk praksis

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 2 dager

Faglig innhold

Målgruppe: Personer som arbeider innenfor det synspedagogiske fagfeltet, eller som ønsker å tilegne seg formell synsfaglig kompetanse.

Faglig innhold: Kurset gir grunnleggende kunnskap om optikk, synsnevrologi og ulike medisinske tilstander som gir synssvekkelser. Kurset gir også innsikt i det synspedagogiske fagfeltet og knytter dette til lover og retningslinjer og hvilken betydning rettigheter og tilrettelegginger har for likestilt samfunnsdeltakelse.

Sentrale tema i kurset:

- Øyets anatomi og patologi

- Øyet som optisk system og grunnleggende optikk

- Synsnevrologi og visuell persepsjon

- Ulike typer synssvekkelser / diagnoser

- Utredning og kartlegging av synsfunksjon: Øyemedisinsk, optisk og synspedagogisk

- Synspedagogisk praksis i historisk perspektiv

- Lover, retningslinjer, hjelpeapparat

- Praktiske og psykososiale konsekvenser ved synstap

- Synssvekkelser kombinert med andre vansker

Læringsutbytte

Kunnskaper: Studentene

- har avansert kunnskap om synsfunksjon, øyets anatomi, øyet som optisk system og ulike typer synssvekkelser

- har inngående kunnskap om utredning og kartlegging av synsfunksjonen

- har inngående kunnskap om optikk som avhjelper ulike synsvansker

- har inngående kunnskap om lover, retningslinjer og aktuelt hjelpeapparat

Ferdigheter: Studentene

- kan bruke relevante synspedagogiske metoder i kartlegging og vurdering av synsfunksjon

- kan analysere og forholde seg kritisk til kilder fra ulike synsfaglige profesjoner, og anvende informasjonen til å formulere synspedagogiske resonnementer

- kan anvende kunnskap om øyerelaterte og hjernerelaterte synsdiagnoser i rådgiving/veiledning

Generell kompetanse: Studentene

- kan kommunisere om synspedagogiske problemstillinger

- kan anvende sine synspedagogiske kunnskaper og ferdigheter på nye områder og i samarbeide med andre profesjoner

Læringsformer og aktiviteter

Det er to obligatoriske samlinger på 4 dager hver ved Statped sørøst, Oslo. Kurset går over to semestre, med oppstart høst og eksamen vår. Kurset tilbys annethvert år.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppmøte på to obligatoriske samlinger over tilsammen 8 dager
  • Refleksjonsoppgaver
  • Emneoppgave
  • 2 uker praksis med etterfølgende praksisrapporter

Mer om vurdering

Faglige krav for å bli vurdert og for å få avlegge eksamen: - To obligatoriske samlinger over til sammen 8 dager. - Godkjente refleksjonsoppgaver - Godkjent emneoppgave - Godkjent praksis med etterfølgende praksisrapporter Refleksjonsoppgavene kan utarbeides individuelt eller i grupper på max 3 studenter. Lengden på besvarelsen kan variere med den enkelte oppgave, men 2 - 3 sider per oppgave kan være relevant. Emneoppgavene skal utarbeides individuelt og ha et omfang på 6 - 8 sider. I praksis skal studentene som gruppe forberede og gjennomføre intervju med personer som har en synssvekkelse og skrive en praksisrapport som oppsummerer dette intervjuet. Praksisrapporten skrives individuelt eller 2 sammen. Fokusområdet for praksisuke 2 er utrednings- og kartleggingsarbeid. Praksisrapportene skal ha et omfang på 4 - 6 sider. Krav som stilles til refleksjonsoppgaver, emneoppgave og praksisrapport blir gjennomgått i fellessamlingene.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)

Forkunnskapskrav

Opptakskrav/forkunnskapskrav: - Enten bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk - eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer- /barnehagelærerstudiet - eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning - eller annen 3-årig utdanning (vernepleier, sykepleier, sosionom, barnevernspedagog, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut, audiograf m.m.) som inneholder minimum 30 studiepoeng i pedagogikk.

Politiattest

Emnet har krav om politiattest.

Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.

Skikkethetsvurdering og autorisasjon

Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering

Kursmateriell

Se litteraturliste.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  20.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: -

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU