course-details-portlet

PED6665 - Læringsteknologi ved synsnedsettelser

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 2 dager

Faglig innhold

Målgruppe: - Personer under masterutdanning i spesialpedagogikk. Studieretning synspedagogikk - Personer som ønsker videreutdanning innen læringsteknologi for personer med synshemming. Det kan f.eks. være lærere i ulike skoleslag og rådgivere hos NAV hjelpemiddelsentral - Synspedagoger som ønsker spesialisering på læringsteknologi for personer med synshemming

Det er en pågående digital revolusjon i skolen. Som student på dette emnet kan du tilegne deg kunnskap, ferdigheter og kompetanse om læringsteknologi for personer med synssvekkelser. Sentralt i faget vil være hvordan læringsteknologi kan brukes for å oppnå gode pedagogiske løsninger.

Sentrale tema i kurset er:

  • IKT og læring
  • universell utforming av IKT-systemer
  • kompenserende teknikker for bruk av teknologi
  • forstørringsprogrammer og skjermlesere
  • CCTV
  • interaktive tavler
  • nettbrett og telefoner
  • digitale lære- og lydbøker
  • tilpasning og bruk av MS Windows, Mac OS og Chrome OS
  • Koding/programmering i skolen
  • IKT i barnehagen
  • Teknologiske trender innen læringsteknologien.

Læringsutbytte

Kunnskap - Studentene:

- har inngående kunnskap om aktuell hjelpemiddelteknologi - har avansert kunnskap om universell utforming av IKT-systemer- har inngående kunnskap om hvilke muligheter synshemmede har for å benytte generell undervisningsteknologi- har inngående kunnskap om synshemmedes rettigheter i opplæringsloven §§ 2-14 og 3-10, samt Folketrygdloven § 10Ferdigheter - Studentene:

- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder om læringsteknologi, og anvende disse til å tilrettelegge digitale hjelpemidler for personer med ulike typer synshemming- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet læringsteknologi, og gi råd på individnivå omkring bruk av kompensatoriske teknikker i bruk av læringsteknologi - kan tilpasse undervisningsopplegg for synshemmede hvor digitale hjelpemidler er sentralt- kan anvende kunnskap om punktskrift og synskartlegging for å tilpasse teknologi til synshemmede

Generell kompetanse - Studentene:

- kan kommunisere om problemstillinger vedrørende fagområdet "opplæring og tilrettelegging av læringsteknologi for barn, unge og voksne med synshemming både med spesialister og til allmennheten

Læringsformer og aktiviteter

Samlinger: Det er tre obligatoriske samlinger hver på 4 dager. To av samlingene er lagt til Statped midt, Trondheim, og en til Statped sørøst, Oslo (forbehold om endring på dette). Samlingene er en kombinasjon av forelesninger og praktiske IKT-øvinger.

Mellom samling 1 og 2 og mellom samling 2 og 3 er det tre digitale møtepunkter.

Praksis: En målsetting med praksis er at studenten skal få del i kunnskaper som praksisfeltet besitter og tilegne seg relevant arbeidserfaring fra praksisfeltet. I hovedsak vil praksis være en læringsaktivitet som innebærer at studenten er «utplassert» i en virksomhet som arbeider med aktuell læringsteknologi. Både private og offentlige virksomheter er aktuelle som praksissted. Fortrinnsvis forventes at studenten skaffer praksissted selv, men dette vil være tema på samling 1. Forarbeid, gjennomføring og etterarbeid med rapport, skal til sammen utgjøre en arbeidsuke.

Praktiske ferdigheter. Studentene skal, i en kort, praktisk prøve på siste samling, dokumentere egne ferdigheter i bruk av aktuell læringsteknologi. Dette er ferdigheter som studentene arbeider med både på samlingene og mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppmøte på 3 oblig. samlinger over tilsammen 12 dager, og 3 digitale møtepkt. mellom samlingene
  • Emneoppgave
  • Praksisrapport
  • Dokumentasjon av praktiske ferdigheter

Mer om vurdering

Faglige krav for å bli vurdert og for å få avlegge eksamen: - Deltatt på tre obligatoriske samlinger over til sammen 12 dager.- Godkjent emneoppgave. Oppgaven skal utarbeides individuelt og ha et omfang på 6- 8 sider. - Godkjent praksis og praksisrapport på 4 – 6 sider. - Godkjent egenferdigheter. Dette blir testet på tredje samling.Krav som stilles til emneoppgave, praksis og egenferdigheter blir gjennomgått i fellessamlingene.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Spesialpedagogikk (MPRSPED)

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse. Personer med bachelorgrad eller tilsvarende vil bli prioritert. Antall studenter avgrenses til 15 personer. (minimum 8)

Politiattest

Dette emnet har krav om politiattest.

Du kan søke elektronisk på politiets nettsider så snart du har fått opptak. Attesten kan ikke være eldre enn tre måneder når vi mottar den.

Skikkethetsvurdering og autorisasjon

Utdanninger i spesialpedagogikk er fra høsten 2016 omfattet av skikkethetsvurdering. Se mer informasjon på denne siden: www.innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Skikkethetsvurdering

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PED6668 20.0 HØST 2017
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  20.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: -

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU