course-details-portlet

PED3611

Utdanning - historie, politikk og styring

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet går inn i sentrale nasjonale utdanningsreformer etter andre verdenskrig, deres ideologiske fundament, innhold og realisering. De nasjonale utdanningsreformene analyseres i en ideologisk, politisk og samfunnsmessig kontekst, både nasjonalt og internasjonalt. Styring av utdanning vil stå sentralt. Det innebærer en identifisering og analyse av aktører, styringsprinsipp og styringsstrategier i det utdanningspolitiske reformarbeidet internasjonalt, nasjonalt og lokalt. Forholdet mellom transnasjonal, nasjonal og kommunal styring og lokal frihet drøftes. Når ulike former for styring i utdanningssystemet belyses, er det med spesiell vekt på målstyring, kvalitetssikring, læreplaner og vurderingssystemer. Emnet retter også søkelyset på ulike sider ved skolen som lærende organisasjon, skolens og lærernes handlingsrom, og ulike sider ved leder- og lærerrollen i grunnopplæringen.

Læringsutbytte

Emnet gir inngående kunnskap om - og teoretisk innsikt i:

  • Det norske utdanningssystemets utvikling i nyere tid med vekt på grunnskolen og den videregående opplæringen.
  • Ideologisk og politisk bakgrunn for de mest sentrale utdanningspolitiske reformene.
  • Hvordan ulike styringssystemer gjør seg gjeldende på ulike nivå i utdanningsfeltet, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt.
  • Skolen som organisasjon, skoleledelse, skoleutvikling og lærerrollen.
  • Læreplanenes funksjon og utforming.
  • Vurderingsformer og kvalitetssikring i skole og utdanning.
  • Juridiske prinsipper og avtaleverk i skolen

Skoleeksamen, veiledningsseminar og semesteroppgave gir mulighet til å anvende kunnskap og teoretisk innsikt i drøfting og analyse av sentrale problemstillinger og selvvalgte tema. Semesteroppgave som vurderingsform gir mulighet for fordypning og øvelse i å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet har en timeressurs på 84 timer undervisning som fordeles på forelesninger, seminarer og ekskursjoner inntil 6 timer i uka i første del av semestret og i andre del av semestret med gruppevis og individuell veiledning i forbindelse med den avsluttende semesteroppgaven. Forelesninger og seminarer kan bolklegges. Studentene deltar i utarbeidelsen av emnets vurderingskriterier. Sjekk Blackboard ved semesterstart for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet. Undervisningsplan og retningslinjer/krav til semesteroppgaven legges ut i god tid før semesterstart.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på veiledningsseminar
  • To-tre mindre skriftlige oppgaver på Blackboard

Mer om vurdering

4 timers skriftlig skoleeksamen medio oktober. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 8-10 sider (Times New Roman 12 pkt., linjeavstand 1,5). Emnet for oppgaven skal være godkjent av fagansvarlig. Frist for innlevering av semesteroppgaven oppgis ved semesterstart.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på veiledningsseminar
  • To-tre mindre skriftlige innleveringer på Blackboard i forbindelse med veiledningsseminarene

Gjentak/forbedring av karakter

Ved eventuelt stryk eller ønske om forbedring av karakter, kan man ta opp den enkelte delvurdering.

Forkunnskapskrav

Som for opptak til master i pedagogikk. Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.

Kursmateriell

Emnet har et kjernepensum på ca. 400 sider og i tillegg et valgfritt pensum ut fra en spesifisert liste på ca. 600 sider. E-læringssystemet blackboard brukes aktivt.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PED3510 7,5 sp Høst 2015
PED3521 15 sp Høst 2015
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Pedagogiske fag
  • Samfunnsvitenskapelige fag

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 40/100 Hjelpemiddel Kode E Dato 13.10.2025 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL274
7 kandidater
Rom SL310 lilla sone
16 kandidater
Oppgave
Vekting 60/100 Dato Innlevering 28.11.2025 Tid Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 40/100 Hjelpemiddel Kode E Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment Sted og rom Ikke spesifisert ennå.
Oppgave
Vekting 60/100 Eksamenssystem Inspera Assessment