Emne - Utdanning - historie, politikk og styring - PED3611
Utdanning - historie, politikk og styring
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet går inn i sentrale nasjonale utdanningsreformer etter andre verdenskrig, deres ideologiske fundament, innhold og realisering. De nasjonale utdanningsreformene analyseres i en ideologisk, politisk og samfunnsmessig kontekst, både nasjonalt og internasjonalt. Styring av utdanning vil stå sentralt. Det innebærer en identifisering og analyse av aktører, styringsprinsipp og styringsstrategier i det utdanningspolitiske reformarbeidet internasjonalt, nasjonalt og lokalt. Forholdet mellom transnasjonal, nasjonal og kommunal styring og lokal frihet drøftes. Når ulike former for styring i utdanningssystemet belyses, er det med spesiell vekt på målstyring, kvalitetssikring, læreplaner og vurderingssystemer. Emnet retter også søkelyset på ulike sider ved skolen som lærende organisasjon, skolens og lærernes handlingsrom, og ulike sider ved leder- og lærerrollen i grunnopplæringen.
Læringsutbytte
Emnet gir inngående kunnskap om - og teoretisk innsikt i:
- Det norske utdanningssystemets utvikling i nyere tid med vekt på grunnskolen og den videregående opplæringen.
- Ideologisk og politisk bakgrunn for de mest sentrale utdanningspolitiske reformene.
- Hvordan ulike styringssystemer gjør seg gjeldende på ulike nivå i utdanningsfeltet, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt.
- Skolen som organisasjon, skoleledelse, skoleutvikling og lærerrollen.
- Læreplanenes funksjon og utforming.
- Vurderingsformer og kvalitetssikring i skole og utdanning.
- Juridiske prinsipper og avtaleverk i skolen
Kortsvarsoppgaver, veiledningsseminar og semesteroppgave gir mulighet til å anvende kunnskap og teoretisk innsikt i drøfting og analyse av sentrale problemstillinger og selvvalgte tema. Semesteroppgave som vurderingsform gir mulighet for fordypning og øvelse i å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
I utgangspunktet er det 4 timer forelesninger og 2 timer seminar i uka. Emnet har en timeressurs på 84 timer undervisning som fordeles på forelesninger, seminarer, ekskursjoner og individuell/gruppevis veiledning i forbindelse med obligatoriske kortsvarsoppgaver og den avsluttende semesteroppgaven. Studentene deltar i utarbeidelsen av emnets vurderingskriterier. Forelesninger og seminarer kan bolklegges. Sjekk Blackboard for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet i semesterstarten. Undervisningsplan og retningslinjer/krav til semesteroppgaven legges ut i god tid før semesterstart.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på veiledningsseminar
- To-tre mindre skriftlige oppgaver på Blackboard
Mer om vurdering
Semesteroppgaven skal ha et omfang på 10-15 sider (Times New Roman 12 pkt., linjeavstand 1,5). Emnet for oppgaven skal være godkjent av fagansvarlig. Frist for innlevering oppgis ved semesterstart.
Forkunnskapskrav
Som for opptak til master i pedagogikk. Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.
Kursmateriell
Emnet har et kjernepensum på ca. 800 sider og i tillegg et valgfritt pensum ut fra en spesifisert liste på ca. 200 sider. E-læringssystemet blackboard brukes aktivt.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
PED3510 | 7,5 sp | Høst 2015 |
PED3521 | 15 sp | Høst 2015 |
Fagområder
- Pedagogikk
- Pedagogiske fag
- Samfunnsvitenskapelige fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2024
Oppgave
Innlevering 29.11.2024 Tid Utlevering 10:00
Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment