Emne - Utdanning - historie, politikk og styring - PED3611
Utdanning - historie, politikk og styring
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet går inn i sentrale nasjonale utdanningsreformer etter andre verdenskrig, deres ideologiske fundament, innhold og realisering. De nasjonale utdanningsreformene analyseres i en ideologisk, politisk og samfunnsmessig kontekst, både nasjonalt og internasjonalt. Styring av utdanning vil stå sentralt. Det innebærer en identifisering og analyse av aktører, styringsprinsipp og styringsstrategier i det utdanningspolitiske reformarbeidet internasjonalt, nasjonalt og lokalt. Forholdet mellom transnasjonal, nasjonal og kommunal styring og lokal frihet drøftes. Når ulike former for styring i utdanningssystemet belyses, er det med spesiell vekt på målstyring, kvalitetssikring, læreplaner og vurderingssystemer. Emnet retter også søkelyset på ulike sider ved skolen som lærende organisasjon, skolens og lærernes handlingsrom, og ulike sider ved leder- og lærerrollen i grunnopplæringen.
Læringsutbytte
Emnet gir inngående kunnskap om - og teoretisk innsikt i:
- Det norske utdanningssystemets utvikling i nyere tid med vekt på grunnskolen og den videregående opplæringen.
- Ideologisk og politisk bakgrunn for de mest sentrale utdanningspolitiske reformene.
- Hvordan ulike styringssystemer gjør seg gjeldende på ulike nivå i utdanningsfeltet, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt.
- Skolen som organisasjon, skoleledelse, skoleutvikling og lærerrollen.
- Læreplanenes funksjon og utforming.
- Vurderingsformer og kvalitetssikring i skole og utdanning.
- Juridiske prinsipper og avtaleverk i skolen
Skoleeksamen, veiledningsseminar og semesteroppgave gir mulighet til å anvende kunnskap og teoretisk innsikt i drøfting og analyse av sentrale problemstillinger og selvvalgte tema. Semesteroppgave som vurderingsform gir mulighet for fordypning og øvelse i å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har en timeressurs på 84 timer undervisning som fordeles på forelesninger, seminarer og ekskursjoner inntil 6 timer i uka i første del av semestret og i andre del av semestret med gruppevis og individuell veiledning i forbindelse med den avsluttende semesteroppgaven. Forelesninger og seminarer kan bolklegges. Studentene deltar i utarbeidelsen av emnets vurderingskriterier. Sjekk Blackboard ved semesterstart for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet. Undervisningsplan og retningslinjer/krav til semesteroppgaven legges ut i god tid før semesterstart.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på veiledningsseminar
- To-tre mindre skriftlige oppgaver på Blackboard
Mer om vurdering
4 timers skriftlig skoleeksamen medio oktober. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 8-10 sider (Times New Roman 12 pkt., linjeavstand 1,5). Emnet for oppgaven skal være godkjent av fagansvarlig. Frist for innlevering av semesteroppgaven oppgis ved semesterstart.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på veiledningsseminar
- To-tre mindre skriftlige innleveringer på Blackboard i forbindelse med veiledningsseminarene
Gjentak/forbedring av karakter
Ved eventuelt stryk eller ønske om forbedring av karakter, kan man ta opp den enkelte delvurdering.
Forkunnskapskrav
Som for opptak til master i pedagogikk. Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.
Kursmateriell
Emnet har et kjernepensum på ca. 400 sider og i tillegg et valgfritt pensum ut fra en spesifisert liste på ca. 600 sider. E-læringssystemet blackboard brukes aktivt.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| PED3510 | 7,5 sp | Høst 2015 |
| PED3521 | 15 sp | Høst 2015 |
Fagområder
- Pedagogikk
- Pedagogiske fag
- Samfunnsvitenskapelige fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.