course-details-portlet

PED3611

Utdanning - historie, politikk og styring

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet går inn i sentrale nasjonale utdanningsreformer etter andre verdenskrig, deres ideologiske fundament, innhold og realisering. De nasjonale utdanningsreformene analyseres i en ideologisk, politisk og samfunnsmessig kontekst, både nasjonalt og internasjonalt. Styring av utdanning vil stå sentralt. Det innebærer en identifisering og analyse av aktører, styringsprinsipp og styringsstrategier i det utdanningspolitiske reformarbeidet internasjonalt, nasjonalt og lokalt. Forholdet mellom transnasjonal, nasjonal og kommunal styring og lokal frihet drøftes. Når ulike former for styring i utdanningssystemet belyses, er det med spesiell vekt på målstyring, kvalitetssikring, læreplaner og vurderingssystemer. Emnet retter også søkelyset på ulike sider ved skolen som lærende organisasjon, skolens og lærernes handlingsrom, og ulike sider ved leder- og lærerrollen i grunnopplæringen.

Læringsutbytte

Emnet gir inngående kunnskap om - og teoretisk innsikt i:

  • Det norske utdanningssystemets utvikling i nyere tid med vekt på grunnskolen og den videregående opplæringen.
  • Ideologisk og politisk bakgrunn for de mest sentrale utdanningspolitiske reformene.
  • Hvordan ulike styringssystemer gjør seg gjeldende på ulike nivå i utdanningsfeltet, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt.
  • Skolen som organisasjon, skoleledelse, skoleutvikling og lærerrollen.
  • Læreplanenes funksjon og utforming.
  • Vurderingsformer og kvalitetssikring i skole og utdanning.
  • Juridiske prinsipper og avtaleverk i skolen

Kortsvarsoppgaver, veiledningsseminar og semesteroppgave gir mulighet til å anvende kunnskap og teoretisk innsikt i drøfting og analyse av sentrale problemstillinger og selvvalgte tema. Semesteroppgave som vurderingsform gir mulighet for fordypning og øvelse i å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid.

Læringsformer og aktiviteter

I utgangspunktet er det 4 timer forelesninger og 2 timer seminar i uka. Emnet har en timeressurs på 84 timer undervisning som fordeles på forelesninger, seminarer, ekskursjoner og individuell/gruppevis veiledning i forbindelse med obligatoriske kortsvarsoppgaver og den avsluttende semesteroppgaven. Studentene deltar i utarbeidelsen av emnets vurderingskriterier. Forelesninger og seminarer kan bolklegges. Sjekk Blackboard for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet i semesterstarten. Undervisningsplan og retningslinjer/krav til semesteroppgaven legges ut i god tid før semesterstart.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på veiledningsseminar
  • To-tre mindre skriftlige oppgaver på Blackboard

Mer om vurdering

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 10-15 sider (Times New Roman 12 pkt., linjeavstand 1,5). Emnet for oppgaven skal være godkjent av fagansvarlig. Frist for innlevering oppgis ved semesterstart.

Forkunnskapskrav

Som for opptak til master i pedagogikk. Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.

Kursmateriell

Emnet har et kjernepensum på ca. 800 sider og i tillegg et valgfritt pensum ut fra en spesifisert liste på ca. 200 sider. E-læringssystemet blackboard brukes aktivt.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PED3510 7,5 sp Høst 2015
PED3521 15 sp Høst 2015
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Pedagogiske fag
  • Samfunnsvitenskapelige fag

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2024

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 22.11.2024
Innlevering 29.11.2024
Tid Utlevering 10:00
Innlevering 15:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Innlevering 21.05.2025 Tid Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment