Emne - Utdanning - historie, politikk og styring - PED3611
PED3611 - Utdanning - historie, politikk og styring
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet går inn i sentrale nasjonale utdanningsreformer etter andre verdenskrig, deres ideologiske fundament, innhold og realisering. De nasjonale utdanningsreformene analyseres i en ideologisk, politisk og samfunnsmessig kontekst, både nasjonalt og internasjonalt.
Styring av utdanning vil stå sentralt. Det innebærer en identifisering og analyse av aktører, styringsprinsipp og styringsstrategier i det utdanningspolitiske reformarbeidet internasjonalt, nasjonalt og lokalt. Forholdet mellom transnasjonal, nasjonal og kommunal styring og lokal frihet drøftes. Når ulike former for styring i utdanningssystemet belyses, er det med spesiell vekt på læreplaner, målstyring, kvalitetssikring og vurderingssystemer.
Emnet retter også søkelyset på skolekultur, skolen som lærende organisasjon, skolens og lærernes handlingsrom, lærerrollen, ulike sider ved lederrollen i grunnopplæringen og hva pedagogisk ledelse innebærer.
Læringsutbytte
Emnet gir inngående kunnskap om - og teoretisk innsikt i:
- Det norske utdanningssystemets utvikling i nyere tid med vekt på grunnskolen og den videregående opplæringen
- Ideologisk og politisk bakgrunn for de mest sentrale utdanningspolitiske reformene
- Hvordan ulike styringssystemer gjør seg gjeldende på ulike nivå i utdanningsfeltet, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt
- Skolen som organisasjon, skoleledelse, skoleutvikling og lærerrollen
- Læreplanenes funksjon og utforming
- Vurderingsformer og kvalitetssikring i skolen
- Juridiske prinsipper og avtaleverk i skolen
Kortsvarsoppgaver, veiledningsseminar og semesteroppgave gir mulighet til å anvende kunnskap og teoretisk innsikt i drøfting og analyse av sentrale problemstillinger og selvvalgte tema. Semesteroppgave som vurderingsform gir mulighet for fordypning og øvelse i å gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid.
Læringsformer og aktiviteter
I utgangspunktet er det 4 timer forelesninger og 2 timer seminar i uka. Emnet har en timeressurs på 84 timer undervisning som fordeles på forelesninger, seminarer, ekskursjoner og individuell/gruppevis veiledning i forbindelse med obligatoriske kortsvarsoppgaver og den avsluttende semesteroppgaven. Forelesninger og seminarer kan bolklegges.
Sjekk blackboard for nærmere opplysninger om obligatorisk aktivitet i semesterstarten.
Undervisningsplan og retningslinjer/krav til semesteroppgaven legges ut i god tid før semesterstart.
.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på veiledningsseminar
- To-tre mindre skriftlige oppgaver på Blackboard
Mer om vurdering
Emnet for oppgaven skal være godkjent av fagansvarlig innen 15. oktober.
Semesteroppgaven skal ha et omfang på 10-15 sider (Times New Roman 12 pkt., linjeavstand 1,5) Frist for innlevering oppgis ved semesterstart.
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Forkunnskapskrav
Som for opptak til master i pedagogikk. Forkunnskapskravet må være innfridd for å starte på emnet.
Kursmateriell
Emnet har et kjernepensum på ca. 800 sider og i tillegg et valgfritt pensum ut fra en spesifisert liste på ca. 200 sider. E-læringssystemet blackboard brukes aktivt.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED3510 | 7.5 | 01.09.2015 | |
PED3521 | 15.0 | 01.09.2015 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Pedagogiske fag
- Samfunnsvitenskapelige fag
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Telefon:
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering 18.11.2020
Innlevering 20.11.2020
Utlevering 09:00
Innlevering 12:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"