Emne - Design-tenkning og kunstig intelligens - PD6010
Design-tenkning og kunstig intelligens
Om
Om emnet
Faglig innhold
Mer enn noen gang tidligere oppdager og utforsker selskaper og organisasjoner fordelene ved å bruke kunstig intelligens (AI) og autonome systemer. Imidlertid er mange ikke i stand til å gå fra å eksperimentere med AI-løsninger og autonome systemer til å oppnå reell forretningsverdi. AI + Design Thinking er et unikt tverrfaglig program som tar sikte på å skape forretningsverdi ved å kombinere kreativt håndverk av designtenking med den teknologiske kraften til kunstig intelligens og autonome systemer. Kurset lærer hvordan man kan legge til rette for og kjøre tverrfaglige innovasjonsprosesser. Kurset er spesielt skreddersydd for designinnovasjon for AI-prosjekter innen selskaper og organisasjoner. AI + Design-tenkning vil gi deltakerne mulighet til å bli 'katalysatorer for innovasjon' i selskapene de jobber. Kurset vil forvente at du tar med en sak relatert til din egen arbeidsplass, organisasjon eller bedrift, og bruker en designtenking + AI-tilnærming på denne saken.
Å bli en katalysator for innovasjon krever mestring av tre grunnleggende ferdigheter: 1) Å være i stand til å oppdage muligheter ved å se på utfordringer og situasjoner med et kundesentrisk tankesett og ved å innramme det "riktige" problemet som må løses, 2). Kunne tenke annerledes og tverrfaglig for å søke etter nye problemer og løsninger der AI og autonomi fungerer som en mulig teknologi, 3). Å omfavne en eksperimentell holdning til iterativt å oppdage og tidlig teste hva som er verdifullt, gjennomførbart og levedyktig.
AI + Design Thinking er basert på et AI-økosystem som i tillegg til teknologien inkluderer brukere, kunder, virksomhet og organisasjon. Samspillet mellom disse elementene gir et rammeverk for innovasjon og verdiskaping i et forretningsperspektiv.
Elementer av AI, autonomi, eller lignende kompetanse anbefales på det sterkeste som grunnlag for kursdeltakelsen.
Kursets innhold er utviklet i samarbeid med ledende nasjonale og internasjonale eksperter på det nye området for full integrering av AI og designtenking. AI + Design Thinking vil bli levert som et e-læringskurs som gjør det mulig å delta uavhengig av hvor du jobber.
Læringsutbytte
Kunnskap
Som et resultat av kurset vil deltakeren:
- Forstå de grunnleggende funksjonene og egenskapene til kunstig intelligens og autonomi.
- Ha erfaring med tankesett, metoder og anvendelsesområder for designtenkning
- Kunne gjennomføre de sentrale komponentene i en innsikts- og idéfase
- Forstå hvordan sluttbrukernes behov, teknologiske og økonomiske kontekst påvirker eller påvirkes av designtenkning.
- Forstå hvordan designtenkning best brukes til å øke verdien av et produkt eller en tjeneste aktivert gjennom AI eller autonomi.
- Bli kjent med den etiske diskursen knyttet til AI og autonomi.
- Kjenne til de sentrale prinsippene for kritisk validering, analyse og presentasjon av AI-dataanalyse og presentasjon av AI-data
- Vite hvordan tillit kan utvikles mot KI-systemer og autonome systemer.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal deltakeren kunne:
- Bruke designtenkning til å utforske og definere mulighetene til AI og autonome teknologier
- Fullfør sluttbrukerstudier for å få innsikt i sluttbrukerens og interessentenes behov og mål
- Ha startpakken for å legge til rette for designprosesser for idégenerering og konseptutvikling som bringer teknologi og mennesker sammen
- Tolke og analysere AI-data og sensordata, og transformere og presentere dette for kunder og andre interessenter
- Foreslå mulige løsninger der AI-teknologier gjør det mulig for mennesker
- Lag første konsepter, prober eller prototyper for å teste hensiktsmessigheten og mulighetene til AI og autonome systemer
- Anvende designmetoder for å utvikle nye og innovative områder for bruk av KI og autonome systemer
- Visualisere og kommunisere data, konsepter og løsninger for interesser og beslutningstakere
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- Kritisk vurdere implikasjonene av å integrere AI og autonome systemer i designkontekster, med tanke på etiske, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser.
- Demonstrere tverrfaglige samarbeidsevner, bygge bro mellom teknologi og menneskesentrert design for å skape innovative løsninger.
- Bruk en helhetlig tilnærming til problemløsning, integrering av brukerinnsikt, teknologiske evner og designmetoder.
- Kommuniser effektivt med interessenter, oversett komplekse AI-konsepter og data til praktisk innsikt og forståelige fortellinger.
- Fremme en empatisk tankegang, og sørg for at AI-drevne design prioriterer brukerbehov, inkludering og etiske hensyn.
Læringsformer og aktiviteter
E-læring - med vanlige digitale møter og coachingøkter
Deltakeren forventes å bruke omtrent 200 timer på gjennomføring av kurset
Undervisningen er basert på at deltakerne jobber med prosjekter/tema fra egen arbeidsplass. Dette innebærer at man setter av tid til datainnsamling og samarbeid.
Dette inkluderer:
3 oppgaver og en endelig levering, den første krever 10-20 timers arbeid.
2 sanntid og obligatoriske seminarer.
Fast veiledning med eksperter fra NTNU, Digital Norge og samarbeidspartnere basert på valg av tema.
Emnet tilbys internasjonale studenter og undervises derfor på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte Samling 1+2
- Oppmøte nettbasert undervisning 1+2
Mer om vurdering
Arbeider består av av en skriftlig prosjektrapport som kan leveres individuelt eller i gruppe. Dersom man velger gruppeinnlevering, vil samme karakter gis til alle gruppemedlemmer. Manglende oppmøte/deltagelse på samlinger og undervisning vil kunne vurderes på grunnlag av søknad til Institutt for design.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Oppdragsbasert videreutdanning AD-fakultetet - høyere grads nivå (ARDEVU)
Teknologiledelse og digital omstilling (MTDO)
Videreutdanningsemner i teknologiledelse og digital omstilling (MTDOEMNER)
Anbefalte forkunnskaper
Den primære målgruppen er produkteiere, produktutviklere av digitale løsninger og strategiske ledere som ønsker å få til økt nyskaping og innovasjon gjennom bruk av kunstig intelligens. Behovet vil være gjeldende for både privat og offentlig sektor, SMBer og store selskaper, og på tvers av fagområder som jobber med digitaliseringsprosesser og nyskaping. Den sekundære målgruppen er AI-eksperter eller erfarne designere som ønsker å øke verdien av egen forståelse og arbeidspraksis.
For å bli akseptert på kurset er det nødvendig med en bachelor i en av teknologifagene som er akseptert av MTDO-masterprogrammet, i tillegg til to års relevant arbeidserfaring.
Forkunnskapskrav
Opptakskravet er todelt:
- Fullført grad på 180 studiepoeng
- Minimum to års relevant arbeidserfaring
Du må dokumentere arbeidsforhold med attest fra din arbeidsgiver som beskriver type jobb og arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.
Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende fullført utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.
Kursmateriell
Oppgis ved studiestart og materiell deles i forbindelse med samlingene. Kurset Elements of AI bør gjennomgås før kursstart.
Fagområder
- Design