Emne - Markedskommunikasjon og merkevarebygging - MRK2010
MRK2010 - Markedskommunikasjon og merkevarebygging
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Grupppeoppgave | 50/100 | |||
Skriftlig skoleeksamen | 50/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
I første del av kurset gis en introduksjon til markedskommunikasjon som del av bedriftens markedsføringsvirkemidler. Etiske aspekter ved reklame og promosjon diskuteres.
I del to får studentene en innføring i grunnleggende begreper og modeller innenfor merkevarebygging.
I del tre gjennomgås et rammeverk for utvikling av kommunikasjonskampanjer, mens siste del av kurset tar for seg hvordan man bør integrere kommunikasjonsvirkemidler for på best mulig måte å realisere kommunikasjonsmålene (herunder måle effekter).
- Hva er markedskommunikasjon?
- Etiske aspekter ved reklame og markedskommunikasjon
- Grønn markedsføring/grønnvasking
- Merkevarebygging og posisjonering
- Målgruppevalg og utvikling av kommunikasjons- og mediestrategi
- Digital markedskommunikasjon
- Budskapsutforming og -prosessering
- Sosial markedsføring
- Integrert markedskommunikasjon
- Måling av kommunikasjonseffekter
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt kurs skal studentene ha tilegnet seg kunnskap som setter dem i stand til å gjøre rede for begreper, teorier og modeller som benyttes i arbeidet med merkevarebygging og markedskommunikasjon. Studentene skal kunne reflektere rundt etiske aspekter ved reklame, samt ha tilegnet seg kunnskap om markedskommunikasjon i ikke-kommersielle kontekster (sosial markedsføring).
Dette innebærer blant annet kunnskap om:
- Merkevarebygging og posisjonering
- Strategisk planlegging av kampanjer
- Utvikling av kommunikasjonsstrategier basert på mål, målgruppe og kjennetegn ved produktet/tjenesten
- Psykologiske mekanismer som gjør seg gjeldende i prosessering av reklamebudskap
- Etiske retningslinjer for reklame og markedskommunikasjon
- Sosial markedsføring
- Måling av kommunikasjonseffekter
Ferdigheter
Etter endt kurs skal studentene kunne anvende tilegnet kunnskap i arbeidet med å utvikle kampanjer på et overordnet plan, samt måle effekten av disse. Herunder ligger å kunne anvende kunnskapen til:
- Målgruppeanalyse- og valg
- Utforming av posisjoneringsstrategi, kommunikasjonsmål og kommunikasjonsstrategier
- Valg av egnede, integrerte kommunikasjonsløsninger
- Evaluering av kampanjer
Generell kompetanse
Kurset tar sikte på å gi studentene en bred innføring i kommunikasjon som en viktig del av markedsførerens verktøy og en forståelse for markedskommunikasjonens rolle for å bygge sterke merkevarer. Det vil bli lagt vekt på å utvikle en kommunikasjonsforståelse hos studentene for at ulike måter å kommunisere på kan gi ulike resultater for organisasjonen.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger (inkl. gjesteforelesninger med representanter fra reklamebyrå), diskusjoner og refleksjon
Mer om vurdering
Studenter som ønsker å forbedre karakteren sin i et emne basert på flere vurderinger, kan ta den individuelle komponentvurderingen på nytt. For ny vurdering ved stryk har Fakultet for økonomi og ledelse utfyllende regler.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Økonomi og administrasjon (BØA)
Økonomi og administrasjon (MSIVØK5)
Forkunnskapskrav
Grunnkurs i markedsføring
Kursmateriell
Pensum oppgis ved semesterstart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MA244 | 6.0 | VÅR 2007 | |
MA244 | 6.0 | VÅR 2007 |
Ingen
Versjon: B
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Økonomi og administrasjon
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 50/100 E 29.11.2023 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL210 Sluppenvegen 14 23 SL120 blå sone Sluppenvegen 14 2 SL321 Sluppenvegen 14 2 -
Høst
ORD
Grupppeoppgave
50/100
Utlevering
10.11.2023Innlevering
17.11.2023
12:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 50/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"