course-details-portlet

MGLU5122

Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 4. og 5.studieår

Velg studieår
Studiepoeng 0
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 4 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Praksisvurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Hovedtema i syklus to: Skolen i samfunnet og samfunnet i skolen. Praksis er en studie-, utprøvings- og læringsarena, som skal være variert, veiledet og vurdert.

Læringsutbytte

KUNNSKAP:

Studenten

  • har, med utgangspunkt i eget masterfag, fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap om utvikling av kreativ, variert og nyskapende faglig og tverrfaglig undervisning
  • kan individuelt og i samarbeid med andre reflektere over skolens satsningsområder og bidra inn i skolens innovasjonsprosesser
  • har brei kunnskap om og innsikt i kontaktlærerrollen, og hvordan lærere samarbeider både innad og utenfor skolen

FERDIGHETER:

Studenten

  • kan bruke fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap i planlegging og gjennomføring av kreativ, variert og tverrfaglig undervisning tilpasset elevers behov
  • kan ta selvstendig ansvar for å planlegge, lede og vurdere egen undervisning og drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv
  • kan legge til rette for og samhandle med elever, foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere
  • kan aktivt bidra i ulike former for skole hjem-samarbeid
  • bruke observasjoner og evaluering av undervisning som utgangspunkt for videre utvikling

GENERELL KOMPETANSE:

Studenten

  • har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
  • viser et metaperspektiv gjennom å kritisk reflektere over egen lærerrolle sett i lys av egne erfaringer, teori og forskning
  • har endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om fagdidaktisk og pedagogisk nytenking i skolen
  • kan, i lys av profesjonsetiske perspektiv, drøfte og anvende ulike kompetanser i møte med elever, foresatte og andre samarbeidspartnere

Læringsformer og aktiviteter

I samarbeid med praksisgruppa, praksislærer og oppfølgingslærer fra NTNU skal studenten planlegge, observere, gjennomføre og vurdere ulike læringsprosesser.

Aktiviteter knyttet til praksis kan også finne sted på campus.

Gjennom praksis skal studentene få undervisningserfaring i egne undervisningsfag. Utover dette bør studentene bidra inn i skolens profesjonsfellesskap på ulike måter.

Gjennom praksis skal studentene nyttiggjøre seg av planleggingsdokument som redskap i planlegging og evaluering av læringssituasjoner, samt jevnlig skrive individuell refleksjonslogg, og se disse i lys av teori.

4. studieår: 15 dager praksis

5. studieår: 15 dager praksis

Mer om vurdering

All praksis er obligatorisk. Kun sykdom eller forhåndsgodkjent permisjon er gyldig fravær. Dette gjelder også aktiviteter knyttet til praksis som finner sted på campus.

Praksisemnet vurderes til bestått/ikke bestått. En student kan ikke klage på vurderingsresultat i praksis. Studenten kan klage på formelle feil i vurderingsprosessen. En student har rett til å få tilbud om én ny praksisperiode dersom praksis vurderes til ikke bestått. For mer informasjon: Se til forskrift om studier ved NTNU § 5-10.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått praksisemner første, andre og tredje studieår i grunnskolelærerutdanning 1-7.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Praksisvurdering
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment