Emne - Musikk 2 - MGLU3508
Musikk 2
Velg studieårVurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir fordypning i musikkfaglig arbeid som utøver, lærer og forsker. Emnet tar for seg utøvende, skapende og lyttende ferdigheter og aktiviteter i musikk og dans, og gir erfaring med et mindre profesjonsrettet forsknings- og utviklingsarbeid (FOU-arbeid) knyttet til musikk. Det vil være et særlig fokus på de aktuelle alderstrinnene i grunnskolen.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten forventes ved avsluttet emne å:
- ha grunnleggende kunnskap om forskningsmetoder og etikk i forskning
- kjenne til ulike typer profesjonsrettede FOU-arbeid knyttet til musikk
- ha kjennskap til musikkpedagogiske praksiser i skole og samfunn
- ha kunnskap om ulike musikalske sjangre og stilideal
- ha kunnskap om sosiale og skapende prosesser i dans
Ferdigheter:
Kandidaten forventes ved avsluttet emne å:
- kunne planlegge, lede, gjennomføre og vurdere en rekke tilnærminger og metoder for å legge til rette for musikalsk læring
- kunne framføre et variert repertoar av musikk alene og i samspill med andre
- kunne anvende lytte- og gehørbaserte ferdigheter i analyse, skaping og utøving av musikk
- kunne improvisere, komponere og arrangere musikk
- kunne skape og utøve dans i fellesskap med andre
- kunne initiere, gjennomføre, presentere og vurdere kvaliteter ved FOU-prosjekter knyttet til musikk
- kunne søke etter, finne og forholde seg til relevant forskning
Generell kompetanse:
Kandidaten forventes ved avsluttet emne å:
- kunne ta del i kvalifiserte diskusjoner om profesjonsrettede FOU-arbeid, og betydningen av slike
- ha innsikt i kunstnerisk utviklingsarbeid og vitenskapelig forskning
- kunne bidra i faglige endringsprosesser gjennom å legge vekt på innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningsformene varierer mellom individuell- og gruppeundervisning i større og mindre grupper, forelesninger, gruppearbeid, kollokviearbeid og praktisk musisering. Studentene skal jobbe med praktiske disipliner og utvikle kunnskap og ferdigheter i musisering, dans, samspill, komposisjon, arrangering, musikkforståelse, ledelse og formidling. Veiledning i forbindelse med FOU-oppgave.
Obligatoriske aktiviteter
- 1.Komposisjon/Arrangering
- 2.Komposisjon/Arrangering
- 3.Komposisjon/Arrangering
- Ett musikkdidaktisk arbeid
- En gruppeoppgave i dans
- En konsert sammen medstudenter
- En ekskursjon til en danse-/musikkforestilling
- En kollokvierapport fra arbeidet med pensum
- Å initiere, planlegge og gjennomføre et avgrenset musikkpedagogisk utviklings- og forskningsarbeid
- Utforme, presentere og gi kontruktiv respons på skisse til FOU-oppgave på studentenes FOU-konferanse
- Annotert bibliografi
- Komposisjon/Arrangering/Transkripsjon
- Et musikkdidaktisk arbeid
- En gruppeoppgave i dans
- En fremføring sammen med medstudenter
- En kollokvierapport fra arbeidet med pensum
- Initiere og delta i veiledning i forbindelse med et avgrenset FoU-arbeid
- Utforme, presentere og gi konstruktiv respons på skisse til FoU-oppgave
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav:
- Komposisjon/Arrangering/Transkripsjon
- Ett musikkdidaktisk arbeid
- En gruppeoppgave i dans
- En fremføring sammen med medstudenter
- En kollokvierapport fra arbeidet med pensum
- Initiere og delta i veiledning i forbindelse med et avgrenset FOU-arbeid
- Utforme, presentere og gi kontruktiv respons på skisse til FOU-oppgave
Oppmøte til undervisning ved aktiviteter som krever samarbeid:
Alle arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Gruppeframlegg, FOU-konferanse og individuelle prøver krever 100 % godkjent oppmøte. Alle undervisninger knyttet til andre obligatoriske aktiviteter krever 80% godkjent oppmøte. Ved for høy fraværsprosent kan det gis kompensatorisk arbeid. Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.
Mer om vurdering
Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.
Vurderingsform og karakterskala:
Del 1, bestått/ikke bestått: Individuell, skriftlig FOU-oppgave. En forbedret oppgave kan kun leveres inn til vurdering én gang. Det er anledning til å levere forbedret oppgave til vurdering én gang (regnes som eksamensforsøk nummer to). Ved tredje eksamensforsøk må det leveres en helt ny oppgave.
Del 2, bestått/ikke bestått: Praktisk gruppeeksamen.
Del 3, bokstavkarakter A-F: Mappe med 3 bidrag: 1 musikkdidaktisk arbeid, 1 transkripsjon, 1 musikalsk produkt med refleksjonstekst.
Totalvurdering gis som bokstavkarakter.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis. Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet (gjelder ikke muntlig/praktisk eksamen). Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Musikk 1 (30 studiepoeng) eller tilsvarende. Studenten bør ha gjennomført Musikk 1 (30 studiepoeng), for å kunne starte på Musikk 2. Gjennomført forstås her som at alle obligatoriske arbeidskrav i Musikk 1 emne 1 (MGLU1514) og 2 (MGLU2514) er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Forkunnskapskrav
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet. Krever opptak til studieprogram: Grunnskolelærerutdanning 5.-10.trinn (MGLU1-7)
Kursmateriell
Pensumlitteratur: Obligatorisk og selvvalgt.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
MGLU3117 | 15 sp | Høst 2021 |
MGLU3217 | 15 sp | Høst 2021 |
MGLU3517 | 15 sp | Høst 2021 |
MGLU3116 | 15 sp | Høst 2021 |
MGLU3516 | 15 sp | Høst 2021 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Musikkpedagogiske fag