course-details-portlet

MGLU3505

Naturfag 1 (5-10) emne 1

Studiepoeng 15
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Naturfag 1 (5-10) emne 1 dekker sentrale områder av naturfaget for 5.-10. trinn og gir kunnskaper innenfor fysikk, kjemi, geologi, biologi, teknologi, matematikk og naturfagdidaktikk. Emnet gir grunnleggende kunnskap i mekanikk, krefter, partikler, periodesystemet, solsystemet, mineraler og bergarter, samt økologi. Emnet gir også innsikt i didaktiske tema som bruk av modeller, praktisk og variert undervisning, hverdagsforestillinger og vurdering i naturfag. Emnet dekker ikke hele den faglige bredden i grunnskolefaget for 5.-10. trinn. Bredden kan oppnås gjennom å ta Naturfag 1 emne 2 og Naturfag 2. Denne emnebeskrivelsen for Naturfag 1 for 5.-10. bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn fra 2024.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om praktisk arbeid og variert undervisning i naturfag
  • har kunnskap om bruk av modeller i naturfagundervisning
  • har grunnleggende kunnskap om kinematikk, krefter og vekselvirkninger mellom legemer, inkludert elektrisk ladde partikler, og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av mekanikk og elektrisitet
  • har kunnskap om sentrale begreper som energibevaring, -overføring og -kvalitet, samt ulike energiformer og kan knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har grunnleggende kunnskap om solsystemet
  • har kunnskap om bølger, lyd og lys
  • har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har forståelse av periodesystemet og hvordan det har betydning for oppbygning av kjemiske stoffer, bindinger mellom atomer og reaksjoner
  • har grunnleggende kunnskap om vanlige norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om økologi og økologiske prosesser

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter i fysikk, kjemi, og teknologi
  • kan gjennomføre aktiviteter og målinger, i fysikk og kjemi, med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
  • kan bruke formativ vurdering i fysikk og kjemi som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
  • kan gjennomføre undervisning i teknologi og design med fokus på prosessen ved å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har innsikt i naturvitenskapens metoder og tenkemåter og naturfagets betydning som allmenndannende fag
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning i tema knyttet til kjemi, fysikk, og teknologi

Læringsformer og aktiviteter

Det vil bli brukt varierte arbeidsformer tilpasset de ulike deler av faget. Erfaringsbasert og utforskende læring med utgangspunkt i studentaktive læringselementer som feltarbeid (observasjon, undersøkelser og kartlegging av naturen), laboratoriearbeid (forsøk og eksperimenter) og argumentering står sentralt.

Introduksjon til, og enkel bruk av IKT-verktøy, faglig og didaktisk, til animasjoner, simuleringer og modelleringer innenfor naturfaglige tema inngår i oppbygningen av studentenes digitale kompetanse.

Forelesningsformen vil, sammen med samtaleundervisning i klasse, bli brukt til å gi oversikt, avklare faglige problem, presentere sentral kunnskap og arbeide med eksempler og oppgaver.

Studentaktive arbeidsformer med selvstudium, individuelt arbeid og arbeid i grupper med oppgaver og prosjekter er viktige deler av studiet.

Videre forventes det at studentene bruker universitetets bibliotek og andre kilder til informasjon og læring aktivt og forbereder seg til planlagt undervisning.

Studentenes arbeid med emnet vil bli vurdert med både formative og summative vurderingsformer.

Studentene vil i løpet av studiet bli gitt et antall obligatoriske arbeidskrav, skriftlige og muntlige oppgaver og praktisk arbeid.

Detaljene i forbindelse med organiseringen av undervisningen finnes i semesterplanen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk arbeidskrav til hjemmeeksamen i kjemi
  • Obligatorisk arbeidskrav til skriftlig eksamen i fysikk

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav til skriftlig eksamen i fysikk:

1. Ferdighetstrening med rapportering. Krav om 75 % tilstedeværelse på laboratoriearbeid. Det er obligatorisk å være til stede på laboratorieaktivitetene på tidspunktet disse gjennomføres, jf. semesterplanen i emnet.

2. Innleveringsoppgaver/tester som dekker utvalgte læringsutbytteformuleringer og/eller rapporter (muntlig, digital eller skriftlig) fra laboratoriearbeid. Det gis ikke kompensatorisk arbeid for manglende obligatorisk tilstedeværelse.­ ­­Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Obligatoriske arbeidskrav til skriftlig eksamen i kjemi:

1. Ferdighetstrening med rapportering. Krav om 75 % tilstedeværelse på laboratoriearbeid. Det er obligatorisk å være til stede på laboratorieaktivitetene på tidspunktet disse gjennomføres, jf. semesterplanen i emnet.

2. Innleveringsoppgaver/tester som dekker utvalgte læringsutbytteformuleringer og/eller rapporter (muntlig, digital eller skriftlig) fra laboratoriearbeid. Det gis ikke kompensatorisk arbeid for manglende obligatorisk tilstedeværelse. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.

Vurderingsordning med 2 delvurderinger:

  • Skriftlig eksamen, Individuell, 4 Timer, Karakter A-F, Teller 51%. Kommentar til vurdering: Eksamen i fysikk. Tillatte hjelpemidler: Fagfornyelsen (2020), læreplanen i naturfag hentet fra nettsidene til Utdanningsdirektoratet. Tabeller i fysikk uten notater, tusjmarkeringer tillatt. Bestemt, enkel kalkulator jf. NTNU reglement.
  • Skriftlig eksamen, Individuell, 4 timer, Karakter A-F, Teller 49%. Kommentar til vurdering: Eksamen i kjemi. Tillatte hjelpemidler: Fagfornyelsen (2020), læreplanen i naturfag hentet fra nettsidene til Utdanningsdirektoratet. Tabeller i kjemi uten notater, tusjmarkeringer tillatt. Bestemt, enkel kalkulator jf. NTNU reglement.

Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis. Alle delvurderinger må være bestått for å få karakter i emnet. Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet (gjelder ikke muntlig og praktisk delvurdering).

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU1506 15 sp Høst 2017
LGU51007 7,5 sp Høst 2018
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Naturfag

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen i fysikk
Vekting 51/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato 01.12.2025 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Papir
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen i fysikk

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Idrettssenteret (Dragvoll)
Rom DI41
11 kandidater
Sluppenvegen 14
Rom SL120
1 kandidat
Skriftlig skoleeksamen i kjemi
Vekting 49/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato 08.12.2025 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Papir
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen i kjemi

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Idrettssenteret (Dragvoll)
Rom Storhall del 2
10 kandidater
Sluppenvegen 14
Rom SL520
11 kandidater

Utsatt eksamen - Vår 2026

Skriftlig skoleeksamen i fysikk
Vekting 51/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato 29.04.2026 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Papir
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen i fysikk

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL310 turkis sone
2 kandidater
Skriftlig skoleeksamen i kjemi
Vekting 49/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato 27.04.2026 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Papir
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen i kjemi

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL310 turkis sone
2 kandidater