course-details-portlet

MGLU2512 - Pedagogikk og elevkunnskap 2 (5-10)

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Gruppemuntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Gruppemuntlig eksamen 100/100 60 minutter HJELPEMIDD

Faglig innhold

I Pedagogikk og elevkunnskap i syklus 1, emne 2, er eleven i fokus. Studentene skal gjennom aktiv deltakelse i undervisningen utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til elevers læring, utvikling og sosialisering fra 5.-10. trinn. Sentrale tema i emnet Pedagogikk og elevkunnskap 2 er elevens læring, utvikling og sosialisering i samtida, ordinær og individuell tilpasset opplæring, psykososialt læringsmiljø, elevsamtaler, mangfold, inkludering, overgangen mellom skoletrinn, og skole-hjem-samarbeid.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten har kunnkap om

  • elevenes forutsetninger for læring, utvikling og sosialisering som utgangspunkt for ordinær og individuell tilpasset opplæring
  • sentrale faktorer i arbeidet med å utvikle gode psykososiale læringsmiljø, inkludert tema som relasjonsarbeid, mobbing og ufrivillig skolefravær
  • barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • eleven i den norske skolen i lys av kristen og humanistisk tradisjon, samt sekularisering, livssynsmessig og kulturelt mangfold i dag
  • hvordan læreren kan legge til rette for et godt skole-hjem samarbeid til elevens beste
  • overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn, og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • elevintervju som innfallsvinkel til forskningsbasert kunnskap

FERDIGHETER

Studenten kan

  • anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg med utgangspunkt i teori og kunnskap om elevens læring, utvikling og sosialisering
  • forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • legge til rette for gode psykososiale læringsmiljø på individ- og klasse-nivå
  • i samarbeid med relevante faginstanser identifisere tegn på vold og seksuelle overgrep og iverksette nødvendige tiltak til barnets beste
  • ivareta kulturelt mangfold, inkludert religions- og livssynsmessig mangfold, i samarbeid med elever og foreldre
  • legge til rette for et godt skole-hjem samarbeid
  • ivareta og støtte elevenes overgang fra barne-til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående opplæring
  • planlegge, gjennomføre og evaluere samtaler med elever

GENERELL KOMPETANSE

Studenten kan

  • kritisk drøfte utfordringer og muligheter ved elevenes læring, utvikling og sosialisering i en skole preget av mangfold
  • i samarbeid med elevene selvstendig begrunne og tilrettelegge for, evaluere og tilpasse elevenes psykososiale læringsmiljø
  • i samarbeid med relevante samarbeidspartnere (inkl. foresatte) ivareta elever i vanskelige livssituasjoner, og i overganger mellom skoletrinn.

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene i PEL 2 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder. Emnet legger opp til selvstendig arbeid med tekst. Undervisningen legger vekt på at studenten skal formulere og drøfte pedagogiske problemstillinger knyttet ulike tema i emnet. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, 75%

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. 75% obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.

Muntlig eksamen i gruppe. Vurdering: Bokstavkarkater, A-F.

Hjelpemidler tillatt under muntlig eksamen er opplæringsloven, overordnet del av læreplanverket og stemplede notatark. Notatarkene blir delt ut til studenten når gruppa trekker tema

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Krever opptak til studieprogram: Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
LGU52012 15.0 HØST 2018
PPU4602 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Pedagogiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Gruppemuntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Gruppemuntlig eksamen 100/100 HJELPEMIDD
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Gruppemuntlig eksamen (1) 100/100 HJELPEMIDD

13.05.2024 - 16.05.2024

Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
  • 1) Individuelt tidspunkt blir publisert senere.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU