Emne - Pedagogikk og elevkunnskap 2 (5-10) - MGLU2512
MGLU2512 - Pedagogikk og elevkunnskap 2 (5-10)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Gruppemuntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Gruppemuntlig eksamen | 100/100 | 60 minutter | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
I Pedagogikk og elevkunnskap i syklus 1, emne 2, er eleven i fokus. Studentene skal gjennom aktiv deltakelse i undervisningen utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til elevers læring, utvikling og sosialisering fra 5.-10. trinn. Sentrale tema i emnet Pedagogikk og elevkunnskap 2 er elevens læring, utvikling og sosialisering i samtida, ordinær og individuell tilpasset opplæring, psykososialt læringsmiljø, elevsamtaler, mangfold, inkludering, overgangen mellom skoletrinn, og skole-hjem-samarbeid.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten har kunnkap om
- elevenes forutsetninger for læring, utvikling og sosialisering som utgangspunkt for ordinær og individuell tilpasset opplæring
- sentrale faktorer i arbeidet med å utvikle gode psykososiale læringsmiljø, inkludert tema som relasjonsarbeid, mobbing og ufrivillig skolefravær
- barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- eleven i den norske skolen i lys av kristen og humanistisk tradisjon, samt sekularisering, livssynsmessig og kulturelt mangfold i dag
- hvordan læreren kan legge til rette for et godt skole-hjem samarbeid til elevens beste
- overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn, og fra ungdomstrinn til videregående skole
- elevintervju som innfallsvinkel til forskningsbasert kunnskap
FERDIGHETER
Studenten kan
- anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg med utgangspunkt i teori og kunnskap om elevens læring, utvikling og sosialisering
- forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
- legge til rette for gode psykososiale læringsmiljø på individ- og klasse-nivå
- i samarbeid med relevante faginstanser identifisere tegn på vold og seksuelle overgrep og iverksette nødvendige tiltak til barnets beste
- ivareta kulturelt mangfold, inkludert religions- og livssynsmessig mangfold, i samarbeid med elever og foreldre
- legge til rette for et godt skole-hjem samarbeid
- ivareta og støtte elevenes overgang fra barne-til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående opplæring
- planlegge, gjennomføre og evaluere samtaler med elever
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan
- kritisk drøfte utfordringer og muligheter ved elevenes læring, utvikling og sosialisering i en skole preget av mangfold
- i samarbeid med elevene selvstendig begrunne og tilrettelegge for, evaluere og tilpasse elevenes psykososiale læringsmiljø
- i samarbeid med relevante samarbeidspartnere (inkl. foresatte) ivareta elever i vanskelige livssituasjoner, og i overganger mellom skoletrinn.
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene i PEL 2 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder. Emnet legger opp til selvstendig arbeid med tekst. Undervisningen legger vekt på at studenten skal formulere og drøfte pedagogiske problemstillinger knyttet ulike tema i emnet. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, 75%
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. 75% obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.
Muntlig eksamen i gruppe. Vurdering: Bokstavkarkater, A-F.
Hjelpemidler tillatt under muntlig eksamen er opplæringsloven, overordnet del av læreplanverket og stemplede notatark. Notatarkene blir delt ut til studenten når gruppa trekker tema
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt å ha fullført Pedagogikk og elevkunnskap 1 (5-10) og Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen.
Forkunnskapskrav
Krever opptak til studieprogram: Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU52012 | 15.0 | HØST 2018 | |
PPU4602 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
- Pedagogiske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Gruppemuntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Gruppemuntlig eksamen 100/100 HJELPEMIDD
-
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Gruppemuntlig eksamen (1)
100/100
HJELPEMIDD
13.05.2024 - 16.05.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Individuelt tidspunkt blir publisert senere.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"