Emne - Pedagogikk og elevkunnskap 2 (5-10) - MGLU2512
Pedagogikk og elevkunnskap 2 (5-10)
Om
Om emnet
Faglig innhold
I Pedagogikk og elevkunnskap i syklus 1, emne 2, er barnet og ungdommen i søkelyset. Gjennom aktiv deltakelse i undervisningen skal studenten utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til elevers læring, utvikling og sosialisering fra 5.-10. trinn. Sentrale tema i emnet Pedagogikk og elevkunnskap 2 er ungdomskunnskap, tilpasset og individuell tilrettelagt opplæring, psykososialt læringsmiljø, inkludering og elevmangfold, samt prosesser og samarbeid for å sikre barn og unge en god oppvekst.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Studenten har kunnskap om
- elevenes emosjonelle og sosiale utvikling
- sentrale prinsipp som fremmer tilpasset opplæring
- ulike lærevansker og tilpasnings- og atferds-utfordringer hos barn på trinn 5-10 og hvordan disse kommer til syne i opplæringen
- barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner barn kan komme i
- sentrale religioner og livssyn i Norge og deres betydning for elever på trinn 5-10
- konktaktlærerrollen og skolenes samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn og unge en god oppvekst
- Elevenes overganger mellom skolenivå
FERDIGHETER
Studenten kan
- anvende fagbegrep og begrunne didaktiske valg med utgangspunkt i teori og kunnskap om elevens læring, utvikling og sosialisering
- initiere og ivareta et godt skole-hjem-samarbeid, samt ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre
- forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og individuell tilrettelagt opplæring
- planlegge, gjennomføre og evaluere samtaler som grunnlag for FOU-arbeid
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan
- drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av mangfold
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende rammeverk
- Kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
- kritisk analysere det psykososiale læringsmiljøet og igangsette tiltak for å ivareta barn og unges behov og forutsetninger.
- samarbeide for å planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak som ivaretar elevene i overganger mellom skolenivå
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene i PEL 2 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder. Emnet legger opp til selvstendig arbeid med tekst. Undervisningen legger vekt på at studenten skal formulere og drøfte pedagogiske problemstillinger knyttet ulike tema i emnet. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk aktivitet i henhold til emnebeskrivelsen
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, 75%
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav, to muntlige og to skriftlige, vurderes med godkjent/ikke godkjent. Nærmere informasjon om arbeidskravene blir gitt ved studiestart, da endringer kan forekomme.
Muntlig eksamen i gruppe. Vurdering: Bokstavkarkater, A-F.
Hjelpemidler tillatt under muntlig eksamen er opplæringsloven, overordnet del av læreplanverket og stemplede notatark. Notatarkene blir delt ut til studenten når gruppa trekker tema.
Utsatt eksamen: Muntlig eksamen (gruppe/individuell). Ved få oppmeldte studenter vil utsatt eksamen være individuell muntlig eksamen med tidsramme 30 minutter.
Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt å ha fullført Pedagogikk og elevkunnskap 1 (5-10) og Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen.
Forkunnskapskrav
Krever opptak til studieprogram: Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| LGU52012 | 15 sp | Høst 2018 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
- Pedagogikk og elevkunnskap
- Pedagogiske fag
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Utsatt eksamen - Høst 2025
Gruppemuntlig eksamen (1)
- Øvrige kommentarer
- 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.
Ordinær eksamen - Vår 2026
Gruppemuntlig eksamen (2)
- Øvrige kommentarer
- 2) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.