course-details-portlet

MGLU2512

Pedagogikk og elevkunnskap 2 (5-10)

Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Gruppemuntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I Pedagogikk og elevkunnskap i syklus 1, emne 2, er barnet og ungdommen i søkelyset. Gjennom aktiv deltakelse i undervisningen skal studenten utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til elevers læring, utvikling og sosialisering fra 5.-10. trinn. Sentrale tema i emnet Pedagogikk og elevkunnskap 2 er ungdomskunnskap, tilpasset og individuell tilrettelagt opplæring, psykososialt læringsmiljø, inkludering og elevmangfold, samt prosesser og samarbeid for å sikre barn og unge en god oppvekst.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten har kunnskap om

  • elevenes emosjonelle og sosiale utvikling
  • sentrale prinsipp som fremmer tilpasset opplæring
  • ulike lærevansker og tilpasnings- og atferds-utfordringer hos barn på trinn 5-10 og hvordan disse kommer til syne i opplæringen
  • barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner barn kan komme i
  • sentrale religioner og livssyn i Norge og deres betydning for elever på trinn 5-10
  • konktaktlærerrollen og skolenes samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn og unge en god oppvekst
  • Elevenes overganger mellom skolenivå

FERDIGHETER

Studenten kan

  • anvende fagbegrep og begrunne didaktiske valg med utgangspunkt i teori og kunnskap om elevens læring, utvikling og sosialisering
  • initiere og ivareta et godt skole-hjem-samarbeid, samt ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre
  • forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og individuell tilrettelagt opplæring
  • planlegge, gjennomføre og evaluere samtaler som grunnlag for FOU-arbeid

GENERELL KOMPETANSE

Studenten kan

  • drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av mangfold
  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende rammeverk
  • Kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
  • kritisk analysere det psykososiale læringsmiljøet og igangsette tiltak for å ivareta barn og unges behov og forutsetninger.
  • samarbeide for å planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak som ivaretar elevene i overganger mellom skolenivå

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene i PEL 2 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder. Emnet legger opp til selvstendig arbeid med tekst. Undervisningen legger vekt på at studenten skal formulere og drøfte pedagogiske problemstillinger knyttet ulike tema i emnet. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk aktivitet i henhold til emnebeskrivelsen
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, 75%

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav, to muntlige og to skriftlige, vurderes med godkjent/ikke godkjent. Nærmere informasjon om arbeidskravene blir gitt ved studiestart, da endringer kan forekomme.

Muntlig eksamen i gruppe. Vurdering: Bokstavkarkater, A-F.

Hjelpemidler tillatt under muntlig eksamen er opplæringsloven, overordnet del av læreplanverket og stemplede notatark. Notatarkene blir delt ut til studenten når gruppa trekker tema.

Utsatt eksamen: Muntlig eksamen (gruppe/individuell). Ved få oppmeldte studenter vil utsatt eksamen være individuell muntlig eksamen med tidsramme 30 minutter.

Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Krever opptak til studieprogram: Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LGU52012 15 sp Høst 2018
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Pedagogikk og elevkunnskap
  • Pedagogiske fag

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Gruppemuntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Utsatt eksamen - Høst 2025

Gruppemuntlig eksamen (1)
Vekting 100/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato Fra 24.11.2025 Varighet 60 minutter
Sted og rom for gruppemuntlig eksamen
Lysholmbygget
Rom LY33
  • Øvrige kommentarer
  • 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.

Ordinær eksamen - Vår 2026

Gruppemuntlig eksamen (2)
Vekting 100/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato Fra 04.05.2026
Til 08.05.2026
Varighet 60 minutter
  • Øvrige kommentarer
  • 2) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.