course-details-portlet

MGLU1515

Matematikk 1 (5-10) emne 2

Studiepoeng 15
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig og muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet arbeider studentene med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5-10, med spesiell vekt på algebra og algebraisk tenkning. Dette innebærer blant annet arbeid med generalisering og bevis, likninger, funksjonsbegrepet og funksjonsanalyse, samt matematisk modellering. Sentralt i emnet er spørsmål knyttet til elevers læring innen algebra og mulige tilnærminger i undervisning av algebra. Matematikkens natur, ulike representasjonsformer og hvilken rolle de kan ha for elevers læring og læreres undervisning er også et tema som tas opp i emnet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har dybdekunnskap om algebraiske aspekter ved matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
  • har kunnskap om ulike innfallsvinkler i arbeidet med likninger og utfordringer elever kan ha innen temaet
  • har kunnskap om generalisering og bevis og hvordan lærer kan støtte elever i arbeidet med det
  • har kunnskap om funksjonsbegrepet og funksjonsanalyse, inkludert derivasjon, integrasjon, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
  • har kjennskap til matematisk modellering og hvordan den kan arbeides med på trinn 5-10
  • har kunnskap om utfordringer elever kan oppleve i arbeid med algebraiske symboler og kunnskap om undervisningstilnærminger som kan støtte deres forståelse og ferdigheter
  • har kjennskap til ulike digitale hjelpemidler som kan brukes i arbeid med algebra og hvordan de kan brukes til i undervisningen for å støtte elevers læring
  • har kunnskap om programmeringsbegreper som funksjoner og datastrukturer og kan bruke dem i arbeid med algebra på trinn 5-10
  • har kunnskap om ulike typer oppgaver i matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og overganger mellom dem, betydningen bruk av ulike representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om matematikkens natur og hvordan den spiller en rolle i læring og undervisning av faget

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge undervisning innen algebra på trinn 5-10 som tar hensyn til sentrale matematiske ideer i det gitte temaet elever skal lære og utfordringer elever kan ha innen temaet
  • kan benytte ulike digitale verktøy i undervisningen av algebra på trinn 5-10
  • kan analysere kognitive krav og muligheter for elevers læring som kan ligge i ulike oppgaver innen algebra for trinn 5-10

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har kunnskap om matematikkens natur, dens betydning i samfunnet og matematikkfagets rolle i skolen
  • kan delta og bidra i lokalt utviklingsarbeid med tanke på å forbedre undervisningspraksis

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene veksler mellom arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, diskusjoner, foredrag, og eventuelt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • inntil 8 skriftlige arbeidskrav,
  • obligatorisk deltakelse på inntil 4 verksteder,
  • arbeid med et praksisoppdrag

Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.

Vurdering:

1. Muntlig eksamen

2. Skriftlig eksamen (4 timer) er nasjonal deleksamen.

Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis. Alle delvurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.

Under eksaminasjon på muntlig eksamen er det tillatt å bruke skriftlige notater som hjelpemiddel. Det er ingen forberedelses tid til muntlig eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU2502 15 sp Høst 2019
LGU52014 15 sp Høst 2019
MGLU2103 5 sp Høst 2024
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Matematikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig og muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Utsatt eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen (1)
Vekting 67/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato Fra 17.11.2025
Til 19.11.2025
Varighet 35 minutter
  • Øvrige kommentarer
  • 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.
Nasjonal deleksamen for grunnskolelærerutdanningen
Vekting 33/100 Hjelpemiddel Kode E Dato 02.12.2025 Tid 09:00 Varighet 4.25 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for nasjonal deleksamen for grunnskolelærerutdanningen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL510
10 kandidater

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen (2)
Vekting 67/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato Fra 15.06.2026
Til 19.06.2026
Varighet 35 minutter
  • Øvrige kommentarer
  • 2) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.
Nasjonal deleksamen for grunnskolelærerutdanningen
Vekting 33/100 Hjelpemiddel Kode E Dato 20.05.2026 Tid 09:00 Varighet 4.25 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for nasjonal deleksamen for grunnskolelærerutdanningen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL311 lyseblå sone
79 kandidater