Heidi Dahl
Publikasjoner
2023
-
Burheim, Oda Tingstad;
Dahl, Heidi;
Hansen, Espen Samseth;
Langfeldt, Marit Buset;
Lægran, Magnus;
Skarderud, Aslak.
(2023)
Kom i gang med argumentasjon!.
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning
Populærvitenskapelig artikkel
-
Burheim, Oda Tingstad;
Dahl, Heidi;
Langfeldt, Marit Buset.
(2023)
Matematisk argumentasjon i grunnskolen.
Digitale læremidler
-
Burheim, Oda Tingstad;
Dahl, Heidi;
Enge, Ole;
Rø, Kirsti.
(2023)
Alltid, aldri eller noen ganger? Om matematisk argumentasjon i grunnskolen.
Caspar Forlag
Caspar Forlag
Populærvitenskapelig bok
2022
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Dahl, Heidi.
(2022)
"Why have you written six times five?" Teachers' use of why in Norwegian mathematics classrooms.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Dahl, Heidi.
(2020)
Tegning som vertøy for å utforske mutliplikative situasjoner.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2020)
Språklige ressurser, en forutsetning for produktivt elevsamarbeid.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Dahl, Heidi;
Enge, Ole;
Hansen, Torkel Haugan;
Valenta, Anita.
(2019)
Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching.
Mathematics Teacher Education and Development
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Heidi.
(2019)
“He’s so fast at drawing” – Children’s use of drawings as a tool to solve word
problems in multiplication and division .
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi;
Enge, Ole;
Hansen, Torkel Haugan;
Valenta, Anita.
(2019)
Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching.
Mathematics Teacher Education and Development
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders.
Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2017
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2017)
Collaborative talk in mathematics – contrasting examples from third graders.
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne;
Dahl, Heidi;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Sikko, Svein Arne;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.2: Promotion of European Networks.
mascil project
Rapport
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.1: Collection of "problems of the month".
mascil project
Rapport
2013
-
Dahl, Heidi.
(2013)
Undervisningsforklaringer i multiplikasjon.
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Burheim, Oda Tingstad;
Dahl, Heidi;
Hansen, Espen Samseth;
Langfeldt, Marit Buset;
Lægran, Magnus;
Skarderud, Aslak.
(2023)
Kom i gang med argumentasjon!.
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning
Populærvitenskapelig artikkel
-
Dahl, Heidi;
Enge, Ole;
Hansen, Torkel Haugan;
Valenta, Anita.
(2019)
Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching.
Mathematics Teacher Education and Development
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Heidi;
Enge, Ole;
Hansen, Torkel Haugan;
Valenta, Anita.
(2019)
Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching.
Mathematics Teacher Education and Development
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2017)
Collaborative talk in mathematics – contrasting examples from third graders.
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education
Vitenskapelig artikkel
-
Dahl, Heidi.
(2013)
Undervisningsforklaringer i multiplikasjon.
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Burheim, Oda Tingstad;
Dahl, Heidi;
Enge, Ole;
Rø, Kirsti.
(2023)
Alltid, aldri eller noen ganger? Om matematisk argumentasjon i grunnskolen.
Caspar Forlag
Caspar Forlag
Populærvitenskapelig bok
Del av bok/rapport
-
Arnesen, Kristin Krogh;
Dahl, Heidi.
(2022)
"Why have you written six times five?" Teachers' use of why in Norwegian mathematics classrooms.
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi.
(2020)
Tegning som vertøy for å utforske mutliplikative situasjoner.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2020)
Språklige ressurser, en forutsetning for produktivt elevsamarbeid.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi.
(2019)
“He’s so fast at drawing” – Children’s use of drawings as a tool to solve word
problems in multiplication and division .
European Society for Research in Mathematics Education
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders.
Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne;
Dahl, Heidi;
Staberg, Ragnhild Lyngved.
(2016)
Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Sikko, Svein Arne;
Febri, Maria Immaculata Maya;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.2: Promotion of European Networks.
mascil project
Rapport
-
Febri, Maria Immaculata Maya;
Sikko, Svein Arne;
Staberg, Ragnhild Lyngved;
Dahl, Heidi.
(2016)
Deliverable 9.1: Collection of "problems of the month".
mascil project
Rapport
PRODUKT
-
Burheim, Oda Tingstad;
Dahl, Heidi;
Langfeldt, Marit Buset.
(2023)
Matematisk argumentasjon i grunnskolen.
Digitale læremidler
Undervisning
Veiledning
For tiden veileder jeg fem masterstudenter i matematikkdidaktikk, og en PhD-student.
Formidling
2023
-
Populærvitenskapelig foredragBurheim, Oda Tingstad; Dahl, Heidi; Langfeldt, Marit Buset. (2023) Arbeid med matematisk argumentasjon i grunnskolen. Matematikksenteret Novemberkonferansen , Trondheim 2023-11-22 - 2023-11-23
2022
-
PosterArnesen, Kristin Krogh; Dahl, Heidi. (2022) Hvorfor har du skrevet seks ganger fem? En kvalitativ studie av læreres bruk av hvorfor i matematikk. NTNU Lærekraft 100. Arrangement i forbindelse med 100 år med lærerutdanning i Trondheim , Trondheim 2022-10-03 - 2022-10-03
-
Vitenskapelig foredragArnesen, Kristin Krogh; Dahl, Heidi. (2022) “Why have you written six times five?” Teachers’ use of why in Norwegian mathematics classrooms . ERME (European Society for Research in Mathematics Education CERME12 , online 2022-02-02 - 2022-02-05
2019
-
Vitenskapelig foredragDahl, Heidi. (2019) “He’s so fast at drawing” – Children’s use of drawings as a tool to solve word problems in multiplication and division. Freudenthal Group, Utrecht University & ERME Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 11) , Utrecht 2019-02-06 - 2019-02-10
2018
-
Vitenskapelig foredragDahl, Heidi; Dragvoll, Karoline Gillebo; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi. (2018) Collaboration in mathematics – What stimulates and what impedes mathematical progress? . NTNU ILU LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29
-
Vitenskapelig foredragFriis, Pernille; Dahl, Heidi; Høynes, Siri-Malén. (2018) Second grade pupils' understanding of "one half". NTNU LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29
-
Vitenskapelig foredragDahl, Heidi. (2018) Barns bruk av tegninger i tekstoppgaver innen multiplikasjon/divisjon. NTNU LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29
2017
-
Vitenskapelig foredragDahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2017) Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders. Stockholms universitet, Institutionen för matematikämnet och NORMA 17 , Stockholm 2017-05-30 - 2017-06-03
-
PosterDahl, Heidi; Klemp, Torunn. (2017) Språkbruk og språkutvikling i matematikk - LaUDiM. NTNU SU Oppstartskonferanse for Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
-
Faglig foredragSikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2017) IBL og WoW i profesjonsutvikling for lærere innen realfag gjennom kaskademodell og leksjonsstudier. Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap NTNU Forskning for et bedre samfunn. SU-fakultetets oppstartskonferanse , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
2016
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi. (2016) Impact of Multiplier Concept on Teachers’ Professional Knowledge. Mascil and DZLM Educating the educators II - international approaches to scaling-up professional development in maths and science education , Freiburg 2016-11-07 - 2016-11-08
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Friis, Pernille; Dahl, Heidi. (2016) A classroom study of young pupils’ work with mixed numbers. Seksjonsseminar 2016-09-29 - 2016-09-30
-
Vitenskapelig foredragStaberg, Ragnhild Lyngved; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Febri, Maria Immaculata Maya. (2016) Combining Inquiry Based Learning and World of Work: Preliminary Study of Teachers’ Professional Development . NTNU Den 14. nordiske lærerutdanningskonferansen , Trondheim 2016-05-10 - 2016-05-13
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Friis, Pernille; Dahl, Heidi. (2016) A classroom study of young pupils’ work with mixed numbers . ECER 2016-08-23 - 2016-08-26
-
Vitenskapelig foredragFebri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway. 5th International Conference New Perspectives in Science Education , Florence 2016-03-17 - 2016-03-18
2014
-
Vitenskapelig foredragPepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2014) Mathematics and Science Teachers' Use of Resources: What counts as a resource?. mascil and DZLM Educating the Educators. Conference on international approaches to scaling-up profesional development in maths and science education , Essen 2014-12-15 - 2014-12-16
2013
-
Vitenskapelig foredragDahl, Heidi; Valenta, Anita. (2013) Utvikling av varierte regnestrategier gjennom korte matematiske samtaler. Matematikksenteret Novemberkonferansen 2013, Grunnleggende ferdigheter i faget matematikk , Trondheim 2013-11-27 - 2013-11-28
2011
-
PosterDahl, Heidi; Lyngved, Ragnhild; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Munkebye, Eli. (2011) Developing an IBL community: Professional development of mathematics and science teachers in Norway. Towards Europe 2020: Inquiring minds ‐ innovative pedagogies in mathematics and science education , Brüssel 2011-06-27 - 2011-06-27