Emne - Matematikk 1 (5-10) emne 1 - MGLU1503
MGLU1503 - Matematikk 1 (5-10) emne 1
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 6 timer |
Faglig innhold
I Matematikk 1 emne 1 arbeider studentene med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5-10, med spesiell vekt på tall og tallforståelse. Dette innebærer blant annet arbeid med utviklingen av tallbegrepet fra heltall til rasjonale og reelle tall, og tilhørende algoritmer for tallregning. Ulike aspekter ved brøk, og sammenheng mellom brøk, desimaltall og prosent og koblingen til proporsjonalitet behandles grundig. Det arbeides også med primtall, delelighet, faktorisering, figurtall, tallfølger og prealgebra.
Matematikkdidaktisk vil en ha hovedfokus på ulike fagsyn og læringssyn i matematikk og hvordan en kan undervise slik at elevene utvikler forståelse i faget. Her vil også bruk av ulike og varierte arbeidsmåter i faget være sentralt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har dybdekunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, særlig tallforståelse og tallregning
- har kjennskap til betydningen ulike representasjonsformer har, spesielt innenfor tall og tallregning, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- har kjennskap til ulike teorier for læring i matematikk
- har kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosessen: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne
- har kunnskaper om ulike syn og holdninger til matematikkfaget
- har kunnskaper om argumentasjon og bevis, spesielt knyttet til tallære
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
Ferdigheter
Kandidaten
- har praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget
- har erfaring med arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og kan arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser og argumentasjon
- har erfaring med å analysere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
- har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning om tall, tallforståelse og tallregning
Generell kompetanse
Kandidaten
- har kjennskap til matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har kjennskap til matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- har kjennskap til matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene veksler mellom klassetimer, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, diskusjoner, og eventuelt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Det vil bli gitt inntil 10 obligatoriske aktiviteter som for eksempel:
- verksted
- fremlegg
- gruppediskusjoner
- praksisoppdrag
- øvinger med tekstskriving og/eller regning
- fagtekst
Semesterplanen vil opplyse om antall og tidspunkt for disse aktivitetene samt hvor mange godkjente som kreves.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Vurdering:
Individuell skriftlig eksamen
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1-7 (LTGLU1-7)
Grunnskolelærerutdanning 1-7 med vekt på realfag (LTGLU1-7R)
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU51014 | 15.0 | 01.09.2017 | |
MGLU1103 | 7.5 | 01.09.2020 | |
LGU11100 | 7.5 | 01.09.2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering 01.12.2020
Innlevering 01.12.2020
Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
UTS
Hjemme-eksamen (1)
100/100
Utlevering 07.06.2021
Innlevering 07.06.2021
Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Merk at eksamensform er endret som et smittevernstiltak i den pågående koronasituasjonen. Please note that the exam form has changed as a preventive measure in the ongoing corona situation.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"