Emne - Autismespekterdiagnoser - tiltak og intervensjoner - MDV6224
Autismespekterdiagnoser - tiltak og intervensjoner
Om
Om emnet
Faglig innhold
I dette emnet vil studentene kunne få inngående kunnskap om aktuelle tiltak og intervensjoner som kan benyttes i arbeid med personer med autismespektertilstander. I emnet får studentene mulighet til fordyping i det teoretiske grunnlaget for aktuell metodikk, tiltak og intervensjoner, og praktisk erfaring med planlegging, gjennomføring og evaluering av et tiltak/en intervensjon knytta til egen praksis. Det er lagt opp til studentaktiv kunnskapsdeling og samarbeid.
Emnet bygger videre på teoriemnet MDV6222/IPH6222 Nevroutviklingstilstander og MDV6223/IPH6223 Autismespektertilstander.
Det vil bli gitt en innføring i:
- Kunnskapsbasert praksis
- Teoretisk forankring for ulik metodikk, tiltak og intervensjoner
- Kartlegging og målvalg
- Planlegging og gjennomføring
- Evaluering
Studentene skal velge en case eller problemstilling knytta til egen praksis og autismespektertilstander, og planlegge, gjennomføre og evaluere en intervensjon/tiltak. Studentene skal gjøre rede for valg av intervensjon, teoretiske grunnlag/forankring for tiltaket, kartlegge og gjøre målvalg, planlegge, gjennomføre og evaluere sitt tiltak i egen praksis.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- ha inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- ha inngående kunnskap om ulike metoder, tiltak og intervensjoner på fagområdet
- ha inngående kunnskap om teoretiske grunnlag for ulik metodikk, tiltak og intervensjoner
- ha inngående kunnskap om kartlegging, mål og målvalg, planlegging av intervensjoner og tiltak, i tillgg til gjennomføring av tiltak
- ha inngående kunnskap om evaluering av tiltak og intervensjoner
Ferdigheter:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- bruke relevante metoder for kartlegging, mål og målvalg, planlegging av tiltak og intervensjoner og gjennomføring av tiltak
- bruke relevante metoder for evaluering av tiltak og intervensjoner
Generell kompetanse:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om kunnskapsbasert praksis
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om metodikk, tiltak og intervensjoner aktuelle i arbeide med personer med nevroutviklingstilstander
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder og sette eget arbeid i en større sammenheng og kunne bidra til helhetlig og langsiktig planlegging for personer med nevroutviklingstilstander
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbasert undervisning 3 samlinger a to dager, fysisk oppmøte
Læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Egenstudier
- Arbeid med eget prosjekt
- Anbefalt litteratur
Det er plass til 40 studenter på emnet. Ved færre enn 10 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte 80 %
- Emneoppgave
Mer om vurdering
Eksamen er en hjemmeeksamen i form av en prosjektrapport basert på arbeidet som er gjort med planlegging av intervensjon og tiltak i egen praksis.
Ved manglende godkjent obligatorisk aktivitet, kan emneansvarlig etter individuell vurdering gi et arbeidskrav som kan kompensere for manglende obligatorisk aktivitet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykisk helse (MPHLS)
Anbefalte forkunnskaper
For å sikre en aktiv integrering av teori og metoder anbefales det å være i relevant arbeid. I tillegg anbefales å ha gjennomført emnet MDV6222/IPH6222 Nevroutviklingstilstander eller tilsvarende.
Kursmateriell
Anbefalt litteratur ca 750 sider vil publiseres ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| MDV6257 | 2,5 sp | Høst 2022 |
| IPH6224 | 7,5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Helsevitenskap