Emne - Autismespekterforstyrrelser, tiltak og intervensjoner - MDV6224
MDV6224 - Autismespekterforstyrrelser, tiltak og intervensjoner
Om emnet
Nytt fra studieåret 2022/2023
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager |
Faglig innhold
I dette emnet vil studentene kunne få inngående kunnskap om aktuelle tiltak og intervensjoner som kan benyttes i arbeid med personer med autismespekterforstyrrelser. I emnet får studentene mulighet til fordyping i det teoretiske grunnlaget for aktuell metodikk, tiltak og intervensjoner, og praktisk erfaring med planlegging, gjennomføring og evaluering av et tiltak/ en intervensjon knytta til egen praksis. Det er lagt opp til studentaktiv kunnskapsdeling og samarbeid.
Emnet bygger videre på teoriemnet nevroutviklingsforstyrrelser med fordyping i autisme. (MDV6255), (fra 2023 MDV 6222 Nevroutviklingsforstyrrelser og/ eller MDV 6223 Autismeemnet)
Det vil bli gitt en innføring i:
- Kunnskapsbasert praksis
- Teoretisk forankring for ulik metodikk, tiltak og intervensjoner
- Kartlegging og målvalg
- Planlegging og gjennomføring
- Evaluering
Studentene skal velge en case eller problemstilling knytta til egen praksis og autismespekterforstyrrelser, og gplanlegge, gjennomføre og evaluere en intervensjon/tiltak. De skal gjøre rede for valg av intervensjon, teoretiske grunnlaget/forankringa for tiltaket, kartlegge og gjøre målvalg, planlegge, gjennomføre og evaluere sitt tiltak i egen praksis.
Eksamen er en hjemmeeksamen i form av en prosjektrapport basert på arbeidet som er gjort med planlegging, gjennomføring og evaluering av intervensjon og tiltak i egen praksis.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter fullført og bestått MDV6224 skal studenten kunne:
- ha inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- ha inngående kunnskap om ulike metoder, tiltak og intervensjoner på fagområdet
- ha inngående kunnskap om teoretiske grunnlag for ulik metodikk, tiltak og intervensjoner
- ha inngående kunnskap om kartlegging, mål og målvalg, planlegging av intervensjoner og tiltak, i tillgg til gjennomføring av tiltak
- ha inngående kunnskap om evaluering av tiltak og intervensjoner
Ferdigheter:
Etter fullført og bestått MDV6224 skal studenten kunne:
- bruke relevante metoder for kartleggin, mål og målvalg, planlegging av tiltak og intervensjoner og gjennomføring av tiltak
- bruke relevante metoder for evaluering av tiltak og intervensjoner
Generell kompetanse:
Etter fullført og bestått MDV6224 skal studenten kunne:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om kunnskapsbasert praksis
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om metodikk, tiltak og intervensjoner aktuelle i arbeide med personer med nevroutviklingsfortyrrelser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder og sette eget arbeid i en større sammenheng og kunne bidra til helhetlig og langsiktig planlegging for personer med nevroutviklingsforstyrrelser.
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbasert undervisning 3 samlinger a to dager, fysisk oppmøte
Læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Egenstudier
- Arbeid med eget prosjekt
- Anbefalt litteratur
Det er plass til 40 studenter på emnet. Ved færre enn 10 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte 80 %
- Emneoppgave
Mer om vurdering
Eksamen er en hjemmeeksamen i form av en prosjektrapport basert på arbeidet som er gjort med planlegging av intervensjon og tiltak i egen praksis. Et bestått arbeidskrav og 80% oppmøte for å kunne ta eksamen.
Obligatoriske aktiviteter er gyldig i 3 semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykisk helse (MPHLS)
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studenter er i minimum 50 % stilling med barn, voksne og/eller pårørende/familier underveis i studie. Dette er med på å sikre en aktiv integrering av teori og metoder i direkte arbeid. I tillegg anbefales at studentene har emnet MDV 6255 Nevroutviklingsforstyrrelser, eller tilsvarende for opptak. Studenter med MDV6255 vil bli prioritert.
Forkunnskapskrav
Det kreves minimum Bachelorgrad innenfor helse- sosial, psykologi eller pedagogiske fag, og minimum to års relevant arbeidspraksis etter Bachelorgrad. Studenter med opptak til masterprogram MPHLS prioriteres.
Ved ledig plass kan søkere med annen relevant utdanning på minimum bachelornivå tas opp etter individuell vurdering.
Kursmateriell
Anbefalt litteratur ca 750 sider
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6257 | 2.5 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
05.06.2023Innlevering
07.06.2023
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"