Emne - Nevroutviklingsforstyrrelser - MDV6222
MDV6222 - Nevroutviklingsforstyrrelser
Om emnet
Nytt fra studieåret 2022/2023
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager |
Faglig innhold
Nevroutviklingsforstyrrelser, eller hjernefunksjonsforstyrrelser, er det vide begrepet som benyttes om avvik fra normal utvikling som knyttes til den biologiske utviklingsprosessen i hjernen. Etter gjennoført og bestått emne vil studentene ha inngående kunnskap om nevroutviklingsforstyrrelsene ADHD, autisme, Tourettes syndrom og intellektuell funksjonsnedsettelse.
Emnet er teoretisk emne, hvor forståelse, gjennkjenning og kunnskap om de ulike nevroutviklingsforstyrrelsene er hovedfokus. Sentralt er livsløpsperspektiv, alvorlighetsgrad av kjernesymptomene og assosierte vansker. Emnet gir noe overordna kjennskap til utredning og diagnostikk, tiltak og behandling vil bli kort presentert.
Aktuelle tema:
- kjernesymptomer
- kjennetegn
- forekomst
- årsak
- utviklingsforløp
- komorbiditet
- gjenkjenning
- forståelse
Det er plass til 40 studenter på emnet. Ved færre enn 10 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter fullført og bestått MDV6222 skal studenten kunne:
- ha inngående kunnskap om nevroutviklingsforstyrrelser; årsaker, forekomst og kjennetegn
- ha inngående kunnskap om symptombilde, diagnosekriterier, funksjonsvansker
- ha inngående kunnskap om tidlig identifikasjon
- ha inngående kunnskap om hverdagsutfordringer; som eksekutive vansker, sårbarheter og tilpasningsvansker.
- ha inngående kunnskap om psykiske vansker og tilleggslidelser (komorbiditet)
- ha inngående kunnskap om brukererfaring og foreldreerfaringer
Ferdigheter:
Etter fullført og bestått MDV6222 skal studenten kunne:
- bruke relevante metoder for å gjenkjenne symptombildet, diagnosene og funksjonsvansker
- bruke relevante metoder for å forstå utfordringer og vurdere behov for tiltak
- bruke relevante metoder for å gjenkjenne symptomer på psykiske vansker og tilleggslidelser
Generell kompetanse:
Etter fullført og bstått MDV6222 skal studenten kunne:
- analysere relevante faglige problemstillinger for nevroutviklingsforstyrrelser og tilgrensende tilstander
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om mennesker med nevroutviklingsforstyrrelser, både med tanke på symptombildet, kjennetegn, årsaker, diagnostikk og utredning.
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner på fagområdet
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder og sette eget arbeid i en større sammenheng og kunne bidra til helhetlig og langsiktig planlegging for personer med nevroutviklingsforstyrrelser.
Læringsformer og aktiviteter
Digital synkron undervisning
Læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Egenstudier, emneoppgave og anbefalt litteratur
- Emnet gjennomføres med synkrone online samlinger
- 5-6 samlingsdager
Det er plass til 40 studenter på emnet. Ved færre enn 10 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte 80 %
- Emneoppgave
Mer om vurdering
Hjemmeeksamen over 2 dager. 80 % oppmøte og et arbeidskrav (emneoppgave) være bestått for å kunne avlegge eksamen.
Obligatoriske aktiviteter er gyldig i 3 semester.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Psykisk helse (MPHLS)
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studentene er i minst 50 % stilling med barn, voksne og/eller pårørende/familier underveis i studiet. Dette er med på å sikre en aktiv integrering av teori og metoder i direkte arbeid.
Forkunnskapskrav
Det kreves minimum Bachelorgrad innenfor helse- sosial, psykologi eller pedagogiske fag, og minimum to års relevant arbeidspraksis etter Bachelorgrad. Studenter med opptak til masterprogram MPHLS prioriteres.
Ved ledig plass kan søkere med annen relevant utdanning på minimum bachelornivå tas opp etter individuell vurdering.
Kursmateriell
Anbefalt litteratur ca 750 sider
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6255 | 2.5 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
31.05.2023Innlevering
02.06.2023
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"