Emne - Biologi og sykdomslære for informatikere - MDV6101
MDV6101 - Biologi og sykdomslære for informatikere
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 6 timer | A |
Faglig innhold
Kurset vil gi deg en overordnet innsikt i den biomedisinske kunnskapsbasen og i hvordan klinikere bruker kunnskap til å analysere, forklare, fikse og evaluere helseproblem. Du vil lære gjennom å bli introdusert for kroppen som biologisk system og hvordan dette feiler ved sykdom. Du vil bli lært opp i klinisk resonnering. Kurset vil sette deg i stand til å snakke med helsepersonell om hvordan de bruker og vedlikeholder kunnskapsbasen i det daglige pasientarbeidet, en ferdighet som kan være avgjørende for en hensiktsmessig dialog med helsepersonell i forhold til hvordan et IKT prosjekt skal forbedre eller effektivisere diagnostikk, behandling og informasjons-logistikk. Du vil også få bedre innsikt i pasientens utfordringer.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført kurs skal deltakeren ha kunnskap om:
- ord og begrep som helsepersonell og pasienter bruker når de snakker om biomedisinsk kunnskap, helseproblem, og helsefaglig problemløsing
- kroppens oppbygning (anatomi) og funksjon (fysiologi) fra celler til biokjemiske system og organ
- sentrale sykdomsmekanismer
- diagnostikk og behandling for noen av de vanligste sykdommene
Ferdigheter
Etter fullført kurs skal deltakeren ha ferdigheter til å:
- anvende kunnskap om anatomi og fysiologi for å forstå og forklare sykdomsutvikling og behandling for noen hyppig forekommende sykdommer
- kommunisere med helsepersonell om helsefaglige tema i en IT-faglig sammenheng
Generell kompetanse
Etter fullført kurs skal deltakeren kunne:
- kommunisere med helsepersonell om biomedisinsk kunnskap, helseproblem, og helsefaglig problemløsing ved bruk av grunnleggende medisinsk terminologi
- engasjere helsepersonell og pasienter i IKT prosjekter som skal effektivisere eller forbedre diagnostiske og terapeutiske prosesser
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er delt inn i ti tema. For hvert tema skal det gjennomføres en PBL
Forbehold om tilstrekkelig antall søkere for at emnet gjennomføres.
Mer om vurdering
Hjemmeeksamen består av to deler: essayoppgaver (teller 40 % av karakteren) og flervalgsoppgaver (teller 60 % av karakteren). Gjentak av eksamen ved neste gjennomføring av emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Helseinformatikk (MHI)
Forkunnskapskrav
Relevant bachelorgrad eller tilsvarende og minimum to års relevant arbeidserfaring etter fullført grad.
Kursmateriell
Sjaastad, Bjålie, J. G., Haug, E., Sand, O., & Toverud, K. C. (2020). Arbeidsbok til Menneskekroppen: fysiologi og anatomi (3. utgave.) Gyldendal akademisk.
Alternativ lærebok:
VanPutte, Regan, J., & Russo, A. (2019). Seeley's essentials of anatomy & physiology (11. utg.). McGraw Hill Education.
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"