course-details-portlet

MBV3008

Kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner i barnevernsfeltet

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Barn og deres foreldre har rett til å medvirke i saken sin. Maktforskjeller mellom ansatte i barnevernet, barn og omsorgspersoner, kan virke negativt inn på medvirkning, samarbeidsallianser, kommunikasjon og beslutninger.

I emnet rettes hovedfokus på kommunikasjon med og inkludering av barn og omsorgspersoner. Emnet gir kunnskap om fagpersoners samarbeidsformer, med barn og familier som er i kriser eller lever i vanskelige livssituasjoner. Dette inkluderer innsikt i tillits- og alliansebygging samt konflikthåndtering. Emnet gir avansert kunnskap om samtaler med barn. Kulturbevissthet er en del av alle temaene som inngår i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap - Studenten har:

  • avansert kunnskap om barns utvikling som har relevans for barn som samarbeidspartnere og samtalepartnere.
  • inngående kunnskap om samarbeid, tillits- og relasjonsbygging med barn og omsorgspersoner i kriser, som har utfordrende liv, og de som har traumeerfaring.
  • inngående kunnskap om maktforhold og konflikthåndtering i møte mellom barnet, omsorgspersoner og barnevernet.
  • avansert kunnskap om ulike medvirkningsmodeller, målet med samtalen og ulike samtaleformer.
  • inngående kunnskap om ivaretakelse av barn i ulike typer samtaler.
  • avansert kunnskap om å planlegge og gjennomføre samtaler med barn og omsorgspersoner.

Ferdigheter - Studenten kan:

  • selvstendig anvende relasjonelle ferdigheter til etablering og opprettholdelse av samarbeidsallianser med barn og omsorgspersoner.
  • anvende relevante tilnærminger og metoder og kommunikasjonsverktøy (f.eks. materiell og bruk av tolketjenester) for å gjennomføre barn og omsorgspersoners medvirkning.
  • høy bevissthet om egen samarbeidsstil, etiske vurderinger og maktforhold som påvirker samarbeidet med barn og omsorgspersoner.
  • analysere maktdynamikker og identifisere etiske utfordringer i samarbeid med barn og foreldre i barnevernsfeltet.
  • har innsikt i innovative praksiser.

Generell kompetanse - Studenten kan:

  • analysere og kritisk reflektere over hvordan holdninger, kunnskap, ferdigheter, maktforhold, språk og kultur påvirker samarbeid med barn og omsorgspersoner.
  • arbeide barnevernsfaglig på en reflektert måte.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, drøftinger, praksisnære arbeidsformer i læringsgrupper og selvstudium.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig innlevering 1
  • Skriftlig innlevering 2

Mer om vurdering

To obligatoriske skriftlige innleveringer (en på 250 ord og en på 2500 ord). De obligatoriske innleveringene må være vurdert til bestått for å kunne gjennomføre eksamen i emnet.

Semesteroppgave på 4500 til 5500 ord.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Barnevern (MBV)

Forkunnskapskrav

Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiet master i barnevern ved NTNU.

Kursmateriell

Pensumlisten publiseres på Blackboard ved oppstart av emnet.

Fagområder

  • Samfunnsvitenskapelige fag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for sosialt arbeid

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Innlevering 19.12.2025 Tid Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment