Emne - Introduksjon til dokumentasjonsforvaltning og IKT - LBAS1002
Introduksjon til dokumentasjonsforvaltning og IKT
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet behandler spørsmål om hvordan vi utvikler, forvalter og organiserer kunnskap om arkiver og dokumentasjon. Undervisningen gir en innføring i dokumentasjonsforvaltningens utvikling og betydning i et samfunns- og virksomhetsperspektiv med vekt på offentlige arkiver. Det blir trukket noen historiske linjer, men fokus er primært på samtid og framtid. Studenten blir introdusert til relevant lov- og regelverk, begreper, prosesser og rutiner for dokumentasjonsforvaltning, med vekt på viktige hovedprinsipper, standarder og overordnede funksjoner.
Emnet gir videre en innføring i databaser, datamaskinenes virkemåte og IKT som et overordnet grunnlag for å kunne forstå de ulike datasystemene man kan møte innenfor dokumentasjonsforvaltning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om dokumentasjonsforvaltningens rolle og funksjon, også i et historisk perspektiv
- kjennskap til relevant lov- og regelverk
- kunnskap om viktige begreper innenfor dokumentasjonsforvaltning
- kjennskap til dokumentasjonsforvaltningens betydning for offentlighetsprinsippets formål og et bærekraftig demokrati
- kjennskap til betydningen av metadata og nødvendige egenskaper for dokumentasjon
- kjennskap til utforming og bruk av arkivplan, internkontroll og klassifikasjonssystemer
- kunnskap om databaser, og forstår hvordan en relasjonsdatabase er bygd opp
- kunnskap om datamaskinens grunnleggende oppbygning og virkemåte
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for hovedtrekk ved datasystemer som benyttes innenfor dokumentasjonsforvaltning
- forklare forholdet mellom fagsystemer og sak-/arkivsystemer
- forklare operativsystemets grunnleggende funksjoner og roller
- lage sin egen normaliserte relasjonsdatabase med nøkler og referanseintegritet, og opprette databasen i et valgt databaseverktøy (databasesystem)
- utføre SQL-spørringer mot en gitt database i et valgt databaseverktøy (databasesystem)
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner betydningen av å opprettholde tillit til dokumentasjon over tid
- har generell oversikt over offentlig forvaltning
- kan uttrykke seg faglig, både muntlig og skriftlig
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, øvinger, seminar- og gruppearbeid.
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav
- En skriftlig oppgave (fagtekst)
- Tre IKT-øvinger
Obligatoriske aktiviteter
- Tre IKT-øvinger
- En skriftlig oppgave
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet. Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav må godkjennes i semesteret emnet undervises. Studenter som har tidligere godkjente arbeidskrav i emnet må ta kontakt med emneansvarlig lærer ved semesterstart, for å få en vurdering om det tidligere godkjente arbeidskravet fortsatt er gyldig.
Vurderingsform
6-timers hjemmeeksamen.
Kursmateriell
Pensumliste og undervisningsplan legges ut på NTNUs digitale læringsplattform (Blackboard) ved studiestart. Mindre endringer kan forekomme i løpet av semesteret. Studentene plikter å holde seg orientert og oppdatert om all informasjon fra lærere via læringsplattformen og NTNUs e-post.
Tilrettelegging for studenter
Studenter med funksjonsnedsettelse og studenter med særskilte behov kan søke om individuell tilrettelegging av studiet og eksamen (universitets- og høyskoleloven § 10-5). Vennligst ta kontakt med programmets studieveileder (e-post:
Fagområder
- Arkivkunnskap
- Digitalisering
- Dokumentasjonsforvaltning
- IKT
- Kulturvitenskapelige fag
- Museumsstudier
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Teknologiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Hjemmeeksamen
Innlevering 02.12.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00 Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Utsatt eksamen - Vår 2026
Hjemmeeksamen
Innlevering 30.04.2026 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00 Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment